Wat acht u gepermitteerd op zondag?

Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10439
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Wat acht u gepermitteerd op zondag?

Bericht door Orchidee »

Een 17 jarige heeft nogal "lak" aan opgelegde regels in het algemeen.
Lijkt dat niet zo, doen ze dingen "stiekum".
Sommigen zeggen/ denken dat ze echt wel weten wat hun kinderen "uitspoken" maar echt geloof me; veel ouders leven echt onder een steen, want weten niet echt wat hun kinderen doen of laten.
Kennen veel begrippen niet eens, dus als de kinderen het dan onderling ergens over hebben, begrijpen/ snappen ze er niets van!
Zelfs zaken waar de kinderen mee worstelen zijn niet bespreekbaar want ze snappen gewoon niet waar de jeugd zich "druk" over maakt , het word verzwegen of weggewuifd.
Ik weet liever alles, al klapperen mijn oren best weleens en krimpt mijn hart ineen, maar het is wel bespreekbaar.
Dit is echt praktijk, maak het op dit moment vanaf de zijlijn, maar wel heel indringend mee bij meerdere gezinnen, met kinderen van diverse leeftijden.
Niet generaliserend, er zullen best gezinnen zijn waar het allemaal voorbeeldig gaat (tot nu toe) maar kom op mensen; doe je oogkleppen af!!!
Wij hadden vroeger een jonge beginnende onderwijzer, die op huisbezoek bij de ouders weleens even wat regeltjes doorsprak waar ouders mee aan de slag moesten en hij zou dit en dat wel anders doen.
Inmiddels is de man bijna met pensioen en wat heeft hij zich vergist!
Maar dat heeft hij ook ruiterlijk erkend, al vele jaren geleden.
Kijk daar heb ik dan respect voor, iemand die het zo goed weet/wist en het moest toegeven " zo werkt het dus vaak niet"!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
mark85
Berichten: 78
Lid geworden op: 22 jul 2014, 06:33

Re: Wat acht u gepermitteerd op zondag?

Bericht door mark85 »

Ja ik wil liever ook alles weten!
Echter alles toelaten en niet zuur aanzien gaat ook niet goed!
Historie vanuit de Bijbel waarin dit zelfs wordt opgetekend.
Waarom zou dit er anders in staan?
Ik weet wel: van zuur aanzien en niet zuur aanzien zijn tal van voorbeelden dat het juist averechts gewerkt heeft.
Maar het is toch je plicht?
Laten we de jeugd die verkering heeft dan ook bij elkaar op de kamer slapen?
Nee toch?
Ik weet wel: op andere plekken zijn ze ook alleen en er kan van alles gebeuren.
Maar we moeten toch niet iets zo gemakkelijk maken dat het allemaal maar moet gebeuren?

We zitten hier op een forum met diverse kerkgenootschappen en iedereen weet
dat er totaal verschillende opvattingen zijn die bij het ene wel kunnen en bij het andere niet.
Dus vandaar hier ook zeer diverse reacties.
ejvl
Berichten: 5746
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Wat acht u gepermitteerd op zondag?

Bericht door ejvl »

mark85 schreef:Ja op familiebezoek voor serieuze gesprekken: kan dit ook niet door de weeks?
Een oudere bezoeken: kan dit ook niet door de weeks?
Al zitten je vrienden en neefjes etc. op Facebook, moet ik dit dan toelaten bij mijn kinderen?
Het is toch niet zo moeilijk dat mobiel op de zondag niet geoorloofd is?
Of welke rust of bezinning haal ik hieruit dan?
Met hetzelfde gemak vraag ik dan aan jou, slapen? Kan dat niet een andere keer? De zondag is al zo kostbaar.
Ouderen/familiebezoeken om bijvoorbeeld goede geestelijke gesprekken te voeren of te genieten van Gods natuur, kan inderdaad ook prima doordeweeks, maar daar is de zondag mijns inziens prima voor geschikt.

Inderdaad, nogal wat verschillende reacties, maar daarom mag een mening zeker gegeven worden, dat doe jij, en ik ook. :)
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat acht u gepermitteerd op zondag?

Bericht door Mara »

mark85 schreef:Ja ik wil liever ook alles weten!
Echter alles toelaten en niet zuur aanzien gaat ook niet goed!
Historie vanuit de Bijbel waarin dit zelfs wordt opgetekend.
Waarom zou dit er anders in staan?
Ik weet wel: van zuur aanzien en niet zuur aanzien zijn tal van voorbeelden dat het juist averechts gewerkt heeft.
Maar het is toch je plicht?
Zeker. Maar tussen verbieden en je kind niet ongewaarschuwd laten, zit een grensgebied. Wat per kind verschillend van grootte is.
Je schreef: wij doen een middagdut, wat doen je kinderen dan intussen?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Wat acht u gepermitteerd op zondag?

Bericht door Curatorium »

Ik vind middagdutjes echt not done op zondag.
Regels op zondag = prima, maar ga als ouders dan niet op zondag op bed liggen.
Wat entertainment verbieden op zondag is goed, maar ga dan wel zelf je kinderen vermaken en zorg dat het ook, naast Gods dag, een familiedag wordt. Dat de refojeugd zo'n hekel heeft aan zondagen komt vooral omdat ze niks mogen, waardoor ze niks te doen hebben.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Wat acht u gepermitteerd op zondag?

Bericht door eilander »

Wel grappig dat je tegenwoordig van alles mag op zondag, en vooral niets moet verbieden.
Maar een half uurtje slapen dat mag echt niet.
ebenhaezer
Berichten: 97
Lid geworden op: 09 jul 2015, 12:28

Re: Wat acht u gepermitteerd op zondag?

Bericht door ebenhaezer »

Iemand van boven de 50 moeten ze verplichten een middagdutje te doen, anders is het maar wat gapen in de middagdienst...
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Wat acht u gepermitteerd op zondag?

Bericht door Panny »

Heeft de volgende tekst in dit verband nog wat te zeggen:
Kolossensen 2:16,17
16 Dat u dan niemand oordele in spijs of in drank, of in het stuk des feest dags, of der nieuwe maan, of der sabbatten;
17 Welke zijn een schaduw der toekomende dingen, maar het lichaam is van Christus.
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Wat acht u gepermitteerd op zondag?

Bericht door emigrant »

De hond uitlaten? De kattenbak uitscheppen?

Koeien melken?
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Wat acht u gepermitteerd op zondag?

Bericht door Luther »

ebenhaezer schreef:Iemand van boven de 50 moeten ze verplichten een middagdutje te doen, anders is het maar wat gapen in de middagdienst...
Boven de 50 jaar, of boven de 50 kilo?
En ja, ook mij overkomt het dat ik al lezend in slaap sukkel....:)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
ebenhaezer
Berichten: 97
Lid geworden op: 09 jul 2015, 12:28

Re: Wat acht u gepermitteerd op zondag?

Bericht door ebenhaezer »

Beide Luther, meteen ook maar onder de 50 (kilo's en jaren) , anders val ikzelf buiten de boot, mbt de jaren....
mark85
Berichten: 78
Lid geworden op: 22 jul 2014, 06:33

Re: Wat acht u gepermitteerd op zondag?

Bericht door mark85 »

Inderdaad niets meer verbieden en alles mag volgens de berichten.
De kinderen zijn klein dus slapen ook.
Mocht dit dus veranderen dan zou ik ervoor kiezen om om beurten naar bed te gaan en inderdaad niet kinderen maar laten uitzoeken wat ze doen.
Als ik om 04.30 op ga (koeien melken wat geoorloofd is of mag dit ook niet meer?) en rond 08.15 binnen ben wil ik smiddags nog wel even naar bed gaan.
Ga dan op zaterdagavond al rond 21.30 naar bed.
Mag ik dan op zondagmiddag even slapen?
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Wat acht u gepermitteerd op zondag?

Bericht door emigrant »

Tuurlijk moet men koeien melken we moeten toch ook drinken.

Aan sommige kerkgangers is duidelijk aan de kleurtjes dat een borreltje op de middag ook gebruikelijk is.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat acht u gepermitteerd op zondag?

Bericht door Mara »

mark85 schreef:Inderdaad niets meer verbieden en alles mag volgens de berichten.
De kinderen zijn klein dus slapen ook.
Mocht dit dus veranderen dan zou ik ervoor kiezen om om beurten naar bed te gaan en inderdaad niet kinderen maar laten uitzoeken wat ze doen.
Als ik om 04.30 op ga (koeien melken wat geoorloofd is of mag dit ook niet meer?) en rond 08.15 binnen ben wil ik smiddags nog wel even naar bed gaan.
Ga dan op zaterdagavond al rond 21.30 naar bed.
Mag ik dan op zondagmiddag even slapen?
Goed dat je het even uitlegt. Niet dat dat persé moet, maar het verduidelijkt veel. :)
Ik kan me voorstellen dat je het na het middaguur dan even hebt gehad.
Dat is een heel ander ritme dan al die "kantoorfrikken" hier. ;)
Ik doe nooit aan dutjes, want ik word er eerder brak van dan dat ik ervan opknap, maar dat is persoonlijk.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Wat acht u gepermitteerd op zondag?

Bericht door samanthi »

Ik slaap bijna ieder middag een uur, anders trek ik de rest van de dag niet, 2x naar de kerk is ook moeilijk vaak lukt dit maar 1x, dan luister ik bij de kerktelefoon. Ik heb geen lichamelijke klachten, maar ben snel overprikkelt doordat ik ADHD heb.
Ik speel in de dienst of ik die de zs na de dienst, daar kan ik niets bij hebben.

Ik heb geen schuldgevoelens als ik een dutje doe, maar vind het wel heel naar als ik maar 1 dienst kan bezoeken.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Plaats reactie