Wat acht u gepermitteerd op zondag?

Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Wat acht u gepermitteerd op zondag?

Bericht door Bonny »

mark85 schreef:Inderdaad niets meer verbieden en alles mag volgens de berichten.
De kinderen zijn klein dus slapen ook.
Mocht dit dus veranderen dan zou ik ervoor kiezen om om beurten naar bed te gaan en inderdaad niet kinderen maar laten uitzoeken wat ze doen.
Als ik om 04.30 op ga (koeien melken wat geoorloofd is of mag dit ook niet meer?) en rond 08.15 binnen ben wil ik smiddags nog wel even naar bed gaan.
Ga dan op zaterdagavond al rond 21.30 naar bed.
Mag ik dan op zondagmiddag even slapen?
Je kan ook een melkrobot aanschaffen. Maar doe dan wel zo'n rooie of een blauwe. De rest is meestal pruts....
The Groom's still waiting at the altar
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat acht u gepermitteerd op zondag?

Bericht door merel »

mark85 schreef:Kan er niemand iets concreets benoemen dan?

Ik zou zeggen wat doe je niet (in mijn optiek):
- radio aan
- telefoneren of mobiel gebruiken (met al z'n mogelijkheden)
- bij elkaar op de koffie gaan uit de kerk
- geen huiswerk (behalve bijbelse puzzels en psalmversjes en catechismus leren)
- geen spelletjes doen (de kleintjes mogen wat mij betreft wel kleuren)
- niet op trampoline, in het zwembad etc. Voor de kleintjes met fietsje rijden kun je eigenlijk niet verbieden, maar we gaan niet voor het plezier fietsen
- geen puzzels doen uit bv. gezinsgids dat je advertenties moet nazoeken etc.
- niet douche of in bad gaan (als kleintje zich sterk bevuilt heeft is het noodzaak)
- niet wassen, strijken etc.
- niet in de tuin werken, gras maaien, auto wassen, konijnenhok uitmesten etc.

Ik zal wel te wettisch en te zwaar zijn...........?
In mijn optiek zeker. Ik ben benieuwd wat jouw kinderen dan de hele dag doen.

Bij ons is de zondag een feestdag bij uitstek. Heerlijk, wij mogen naar de kerk. Kinderen gaan naar de zondagschool, wij gaan ook wel eens op visite, blazen bij warm weer het badje op, fietsen, kinderen spelen buiten, springen op de trampoline, uitgebreid eten, doen spelletjes, (voor)lezen heerlijk languit op de bank, wandelen, plassen stampen bij regenachtig weer, knutselen, lekker ´s avonds uitgebreid in bad met alle bootjes die ze in huis kunnen vinden. Als ik een erg vieze was heb, doe ik deze rustig in de wasmachine. De vaatwasser zet ik immers ook wel aan.

Wat ik wij niet doen? Werken, waaronder huishoudelijk werk en slapen. Verder is het op zondag een feestdag
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Wat acht u gepermitteerd op zondag?

Bericht door Orchidee »

Wij hadden eens een ds, die er voor pleitte om de zondag tot een feestdag te maken, zeker ook op de avondmaalszondag!
Hij zei bijv. "Haal gebak in huis of bak wat exta lekkers, haal zaterdags vast een geurig bloemetje of pluk wat uit de tuin, geef elkaar wat extra aandacht, praat eens wat meer over Gods rijke zegen die Hij ons iedere dag schenkt enz.
Allemaal weldaden en vreugden, onverdiend en toch gekregen!
Ook als er verdriet en moeiten zijn: probeer te genieten van de vele genadegaven die we iedere dag weer krijgen!"
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: Wat acht u gepermitteerd op zondag?

Bericht door Orchidee »

Orchidee schreef:Wij hadden eens een ds, die er voor pleitte om de zondag tot een feestdag te maken, zeker ook op de avondmaalszondag!
Hij zei bijv. "Haal gebak in huis of bak wat exta lekkers, haal zaterdags vast een geurig bloemetje of pluk wat uit de tuin, geef elkaar wat extra aandacht, praat eens wat meer over Gods rijke zegen die Hij ons iedere dag schenkt enz.
Allemaal weldaden en vreugden, onverdiend en toch gekregen!
Ook als er verdriet en moeiten zijn: probeer te genieten van de vele genadegaven die we iedere dag weer krijgen!"
Filippenzen 4:4 haalde hij ook aan...
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat acht u gepermitteerd op zondag?

Bericht door Mara »

Orchidee schreef:Wij hadden eens een ds, die er voor pleitte om de zondag tot een feestdag te maken, zeker ook op de avondmaalszondag!
Hij zei bijv. "Haal gebak in huis of bak wat exta lekkers, haal zaterdags vast een geurig bloemetje of pluk wat uit de tuin, geef elkaar wat extra aandacht, praat eens wat meer over Gods rijke zegen die Hij ons iedere dag schenkt enz.
Allemaal weldaden en vreugden, onverdiend en toch gekregen!
Ook als er verdriet en moeiten zijn: probeer te genieten van de vele genadegaven die we iedere dag weer krijgen!"
Ik kan daar wel een eind in meegaan, maar als dit niet werkelijk van binnen beleefd wordt, blijven het eigenlijk toch maar holle woorden.
Of zie ik dat te negatief?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Wat acht u gepermitteerd op zondag?

Bericht door ejvl »

Dat klopt.
Geldt ook voor de andere kant. Als bepaalde zaken niet beleefd worden is het ook niet meer dan een farizee achtige manier van invullen.
Daarom het belangrijkste. Strijd om in te gaan. Wees bereidt.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat acht u gepermitteerd op zondag?

Bericht door Mara »

DEN HAAG - Er gaat een einde komen aan de Zondagswet. Die beperkt nu nog de activiteiten op zondag. De Tweede Kamer had daar in 2012 al genoeg van, maar met die uitspraak van toen was nog niets gedaan. Minister Ronald Plasterk (Binnenlandse Zaken) zei donderdag echter dat hij de Kamer gaat volgen en een einde gaat maken aan de wet.

Die stamt in de huidige vorm nog uit 1953 en was onder meer bedoeld om de christelijke kerkgang niet te laten belemmeren. De Zondagswet zou nu niet meer als zodanig worden vormgegeven, zo is de gedachte. Na onderzoek en beraad wil de minister er nu dus toch van afstappen. De gemeenten houden wel een rol in het bepalen van wat er binnen hun grenzen wel of niet gebeurt op zondag.
bron: telegraaf.nl

Is deze reden er niet meer dan?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Wat acht u gepermitteerd op zondag?

Bericht door Panny »

Is het Bijbels de zondagsrust op te leggen aan niet-christenen?
Ik zie dit in het NT nergens gebeuren.
De zondag is een feestdag en een dag van samenkomst voor de gelovigen.
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1240
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Wat acht u gepermitteerd op zondag?

Bericht door Klavart »

Panny schreef:Is het Bijbels de zondagsrust op te leggen aan niet-christenen?
Ik zie dit in het NT nergens gebeuren.
De zondag is een feestdag en een dag van samenkomst voor de gelovigen.
Prediker 12:13
Vrees God, en houd Zijn geboden, want dit betaamt allen mensen.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat acht u gepermitteerd op zondag?

Bericht door Mara »

Panny schreef:Is het Bijbels de zondagsrust op te leggen aan niet-christenen?
Ik zie dit in het NT nergens gebeuren.
De zondag is een feestdag en een dag van samenkomst voor de gelovigen.
Die zondagsrust is in de meeste steden al jaren ver te zoeken. Het gaat erom, dat God verbannen wordt uit ons parlement.
Dat zie je bij elke wetsverandering nu gebeuren.
Christenen vormen op dit punt geen eenheid meer, dus dan sta je als groep zwak.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Wat acht u gepermitteerd op zondag?

Bericht door Panny »

Klavart schreef:
Panny schreef:Is het Bijbels de zondagsrust op te leggen aan niet-christenen?
Ik zie dit in het NT nergens gebeuren.
De zondag is een feestdag en een dag van samenkomst voor de gelovigen.
Prediker 12:13
Vrees God, en houd Zijn geboden, want dit betaamt allen mensen.
Maar: Is zondagsheiliging ergens als gebod opgelegd aan de heidenen?
De Sabbat was voor het volk Israël, en voor mensen binnen de grenzen van Israël.

Later werd de zondag een dag van samenkomst voor de christenen (uit Joden en uit de heidenen).
Maar zondagsheiliging is niet zo eenvoudig als het lijkt.
Paulus schrijft eigenlijk niets over zondagsheiliging in zijn brieven aan christengemeenten uit de heidenen. Als zondagsheiliging toen ook al een belangrijk thema was zoals nu, dan zou je dat wel verwachten. Paulus geeft wel weer aandacht aan de christelijke 'vrijheid':

9 En nu, als gij God kent, ja, veelmeer van God gekend zijt, hoe keert gij u wederom tot de zwakke en arme beginselen, welke gij wederom van voren aan wilt dienen?
10 Gij onderhoudt dagen, en maanden, en tijden, en jaren.
11 Ik vrees voor u, dat ik niet enigszins tevergeefs aan u gearbeid heb.

16 Dat u dan niemand oordele in spijs of in drank, of in het stuk des feest dags, of der nieuwe maan, of der sabbatten;
17 Welke zijn een schaduw der toekomende dingen, maar het lichaam is van Christus.
...
20 Indien gij dan met Christus de eerste beginselen der wereld zijt afgestorven, wat wordt gij, gelijk of gij in de wereld leefdet, met inzettingen belast?
21 Namelijk raak niet, en smaak niet, en roer niet aan.

Verdiep je bijvoorbeeld eens in de kerkgeschiedenis van de eerste eeuwen na Christus. De christenen kwamen wel op zondag bij elkaar maar moesten vaak ook nog werken.

En wat betreft Calvijn. Hij vond de samenkomsten op zondag heel erg belangrijk. Maar wat betreft wat er verder allemaal niet zou mogen op de zondag is hij echt een 'theoloog der vrijheid'.
Lees bijvoorbeeld eens: http://www.digibron.nl/search/detail/01 ... sheiliging
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat acht u gepermitteerd op zondag?

Bericht door Mara »

Onze buurman kwam vorige week vragen of bij wijze van uitzondering, de schilders op zondagavond de stelling neer mochten zetten. Omdat die half voor ons huis komt, kwam hij het vragen. Het kon echt niet anders, de schilders zouden vanmorgen aan zijn buitenboel gaan beginnen en de stelling wordt door een ander bedrijf neergezet. Zij konden niet vanmorgen.
Wij hebben daarin toegestemd.
Echter, toen wij s'morgens uit de kerk kwamen, stond de stelling er al.
Het is ons geen burenruzie waard.
Het is vervelend, niet volgens afspraak. Nemen en geven, en er is meer genomen dan gegeven nu.
Vraag aan DDD: hoe zou jij reageren? ;)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Online
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10420
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Wat acht u gepermitteerd op zondag?

Bericht door Zita »

Mara schreef:Onze buurman kwam vorige week vragen of bij wijze van uitzondering, de schilders op zondagavond de stelling neer mochten zetten. Omdat die half voor ons huis komt, kwam hij het vragen. Het kon echt niet anders, de schilders zouden vanmorgen aan zijn buitenboel gaan beginnen en de stelling wordt door een ander bedrijf neergezet. Zij konden niet vanmorgen.
Wij hebben daarin toegestemd.
Echter, toen wij s'morgens uit de kerk kwamen, stond de stelling er al.
Het is ons geen burenruzie waard.
Het is vervelend, niet volgens afspraak. Nemen en geven, en er is meer genomen dan gegeven nu.
Vraag aan DDD: hoe zou jij reageren? ;)
Ik ben geen DDD, maar goed...
Het principiële verschil tussen zondagochtend en zondagavond is er volgens mij niet. Dan blijft er alleen de kwestie over van 'hij zei zondagavond en hij deed zondagochtend.' Ik zou in zulke gevallen denken dat ik het waarschijnlijk verkeerd had begrepen, en me er verder niet druk om make.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat acht u gepermitteerd op zondag?

Bericht door Mara »

Zita schreef: Het principiële verschil tussen zondagochtend en zondagavond is er volgens mij niet. Dan blijft er alleen de kwestie over van 'hij zei zondagavond en hij deed zondagochtend.' Ik zou in zulke gevallen denken dat ik het waarschijnlijk verkeerd had begrepen, en me er verder niet druk om make.
Sinds ik een preek (van een CGK ds) erover gehoord heb, denk ik er toch wel anders over. De zondag begint op zaterdagavond na zonsondergang en eindigt op zondagavond na zonsondergang.
Hij had echt gezegd zondagavond. Omdat we het toch wel fideel vonden dat hij het kwam vragen, wilden wij niet dwars gaan liggen, het is tenslotte openbaar terrein (het trottoir dus).
Maar de stelling staat uiterst links, zodat een klein gedeelte voor onze deur staat. Het is maar goed dat ik geen kinderwagen meer heb voort te duwen, die zou er niet langs kunnen.
Het is weer zo'n vraagstuk waarvan je denkt, hoe principieel moet je blijven in zo'n geval?
Ik zie nu wat Panny hier als laatste over schreef:
Panny schreef:Maar: Is zondagsheiliging ergens als gebod opgelegd aan de heidenen?
De Sabbat was voor het volk Israël, en voor mensen binnen de grenzen van Israël.
Buum was gelovig, van huis uit, maar het zegt hem al jaren niets meer.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Wat acht u gepermitteerd op zondag?

Bericht door eilander »

Dus als de buurman zoiets zou vragen op een donkere zaterdagavond in het najaar, zou je daar meer moeite mee hebben?
Plaats reactie