Wat acht u gepermitteerd op zondag?

Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Wat acht u gepermitteerd op zondag?

Bericht door Van Ewijk »

Zoals de meesten van u wellicht al zullen weten die mijn bijdragen op dit forum gelezen hebben heb ik van origine geen kerkelijke achtergrond.
Sterker nog, ik heb een zeer sterke seculiere opvoeding gehad.

Nu, inmiddels op 39 jarige leeftijd en al sinds een aantal jaren praktiserend christen ontkomt men er natuurlijk niet aan een aantal dingen te onderschrijven, daarmee dus ook de zondagsrust.
Al moet ik zeggen dat dat niet ver van mijn opvoeding vandaan zit, ik ben immers grootgebracht in een tijd dat ook in de seculiere wereld de zondag werd eerbiedigt, zij het in grote lijnen. (Geen koopzondagen of werk)

Echter, het was gedurende mijn opvoeding gemeengoed om andere dingen te doen ten behoeve van gezin, recreatie of gewoon pure noodzaak.
Zo beschouw ik heden te dage een klus of dienst ten gunste van iemand niet echt als inbreuk op de Zondagsrust aangezien ik dit beschouw als onderhoud van de band die ik heb met familie of vrienden, dit in tegenstelling tot werken voor een werkgever.
Bepaalde vormen van recreatie zoals fietsen en vissen heb ik evenmin moeite mee, en alzo heb ik ook geen bezwaar tegen autorijden.

Mijn vraag aan u is: Wat acht u gepermitteerd op de Zondag?
Bent u als u eerlijk moet zijn ook niet zo nauwgezet als uw ouders en grootouders of juist wel?
Maakt het uit in welke gemeenschap/ omgeving men woont of is het in uw geval een individuele kwestie?
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
DDD
Berichten: 28646
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Wat acht u gepermiteerd op Zondag?

Bericht door DDD »

Alles wat niet afleidt van het doel van de rustdag, namelijk God dienen en tot rust komen. Dat kan van alles zijn, als het de kerkdiensten maar niet in de weg staat.
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Wat acht u gepermiteerd op Zondag?

Bericht door Panny »

Als eerste wil ik zeggen dat we dit onderwerp niet moeten gebruiken om andere christenen de maat te nemen. Zondagsheiliging is per plaats en traditie heel erg verschillend. Het maakt je geen betere of slechtere christen. En ik denk echt dat de christelijke vrijheid belangrijk is wat dit betreft.

Wat voor mij belangrijk is:
De zondag is een dag die je apart zet voor God.
Heel de week ben je al bezig met je werk, studie, internet, en vul allemaal aan. Het is goed 1 dag in de week alle aardse dingen waar je altijd zo druk mee bent te laten rusten. Veel dingen beheersen je die eigenlijk helemaal zo belangrijk niet zijn.
Het belangrijkste zijn voor mij de twee kerkdiensten op zondag. Het samenkomen met de gemeente onder Gods Woord.
Daarnaast in rust samen zijn met het gezin. Daarnaast zou je ook eenzamen en zieken kunnen bezoeken.
En ik probeer meer tijd te nemen om wat te lezen.

Verder vind ik een discussies over wat wel of niet zou mogen helemaal niet zo belangrijk.
Het gevaar is dat het alleen gaat over uiterlijke godsdienst waardoor je een betere christen denkt te zijn en oordelen over anderen op basis van je eigen geweten of rechtzinnigheid. En dat het de kern mist!
En wat zijn je gronden? Je gevoel? Je opvoeding? Bepaalde tradities?

Wel of niet auto rijden, wel of geen eten koken, wel of geen spelletje spelen... Volgens mij raakt het helemaal niet de kern. En is iedereen wat dit betreft vrij in zijn/haar geweten.
Het moet voor kinderen ook geen nare dag worden die alleen maar om wetten en regeltjes lijkt te gaan. En waarbij de kinderen ook helemaal niet kunnen begrijpen waarom iets nu wel of niet mag.

Voor mij is de zondag dus een dag om zoveel mogelijk te rusten van het aardse wat je heel de week bezet. En dat is een zegen!
De zondag is een dag in het bijzonder gericht op Gods koninkrijk. Een hele grote zegen!
De zondag is een dag waarop je ook in rust aandacht kan geven aan gezin, eenzamen of armen.
CvdW
Berichten: 2943
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Wat acht u gepermiteerd op Zondag?

Bericht door CvdW »

Onze hond weet precies wanneer het zondag is. Op zondag loop ik een klein rondje en doordeweeks een grote ronde.
Wanneer het dankdag of biddag is, is hij direct van slag (wij hebben 's morgens kerk). Dat zal met de kerstdagen ook zijn.
Er is dus een duidelijk onderscheid tussen de zondag en andere dagen.
Wat wel of niet mag? Een ieder zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd. Doe het al ter ere Gods.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5646
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Wat acht u gepermiteerd op Zondag?

Bericht door Dodo »

CvdW schreef:Onze hond weet precies wanneer het zondag is. Op zondag loop ik een klein rondje en doordeweeks een grote ronde.
Wanneer het dankdag of biddag is, is hij direct van slag (wij hebben 's morgens kerk). Dat zal met de kerstdagen ook zijn.
Er is dus een duidelijk onderscheid tussen de zondag en andere dagen.
Wat wel of niet mag? Een ieder zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd. Doe het al ter ere Gods.
Onze hond krijgt een lekker kluifje als we uit de kerk komen. Dat verstop ik in de kamer, dus hij heeft een ook een leuk spelletje om het te vinden.
Bij bijzondere dagen zie je hem dan ook denken: wat, alweer zondag? :yahoo
ejvl
Berichten: 5737
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Wat acht u gepermitteerd op zondag?

Bericht door ejvl »

Kerkdiensten bezoeken, Gods woord overdenken, bijbelstudie, eenvoudig met de kinderen praten en overdenken.
Daarnaast stukje ontspanning, wandelen, fietsen, spelletje, familiebezoek en dergelijke.
Alhoewel de tradities in verschillende landen en streken enorm verschillend zijn aangaande de zondagsrust en er ook christenen zijn die gezellig uit eten gaan na een kerkdienst, ben ik tegen de zondagsopening van winkels en dergelijke, en dat zijn meer dan principiële argumenten voor mijzelf, ook gewoon argumenten die niets te maken hebben met het christen zijn.
En verder moet iedereen in zijn/haar eigen gemoed ten volle verzekerd zijn.

In ieder geval ben ik fel tegen het (verplicht) slapen op deze dag, en/of de kinderen verplicht binnenhouden, stil zijn en boek lezen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Wat acht u gepermitteerd op zondag?

Bericht door eilander »

Ik lees de vraag niet zozeer als "geef een lijstje van wat er mag en niet mag", maar meer als vraag naar praktische invulling, om er iets van te leren.

In z'n algemeenheid vind ik de uitspraak die aan Augustinus wordt toegeschreven, wel mooi: heb God lief, en doe dan wat ge wilt.
In de praktijk is dat natuurlijk wel rekbaar, maar het geeft wel de christelijke vrijheid aan.

En belangrijker nog: dit geeft ook dat een nauw leven met God niet zoekt naar grenzen van wat er nog mag, maar vermaak heeft in Gods wet.

Al eerder hebben we hierover gesproken, en toen heb ik aangegeven dat wij het een worsteling vinden tussen: de ene dag in de week die God ons heeft gegeven om Hem meer in het bijzonder te dienen, mogen we dan ook wel invullen als aan Zijn dienst gewijd - en anderzijds: het moet ook geen dag worden die door de kinderen als extreem vervelend wordt ervaren.

Om praktische redenen zijn onze kinderen meestal binnen. Ook vinden wij het goed om ze een (klein) gedeelte van de dag op te dragen om een goed boek te lezen - en dan bedoel ik: een ander boek dan wat ze doordeweeks lezen. Verder: preek bespreken, Bijbelse puzzels maken, zingen, voorlezen, 's avonds wat meer ontspanning.
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wat acht u gepermitteerd op zondag?

Bericht door -DIA- »

Ik denk dat de Heidelberger Catechismus heel duidelijk de kern verwoord.
De zondagsviering (zover er dat nog is) wordt wel meer oppervlakkig, en er kan blijkbaar meer dan vroeger.
Ik zie mijn ouders nog op zaterdagavond de aardappels schillen, zodat dat op zondag niet hoefde.
Men mag dat dan wettisch noemen, het is ook maar uit welke grond het spruit.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
ejvl
Berichten: 5737
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Wat acht u gepermitteerd op zondag?

Bericht door ejvl »

De 6 regels van Dordrecht 1618/1619:

1.In het 4e gebod is iets ceremonieels en iets moreels.
2.Ceremonieel is geweest de rust van de 7e dag na de schepping en de strenge onderhouding van die dag, die het joodse volk in het bijzonder was opgelegd.
3.Moreel is het dat een zekere en vastgestelde dag voor de godsdienst bestemd is, met daarvoor zoveel rust als voor de godsdienst en de heilige overdenking daarvan nodig is.
4.Nadat de sabbat van de joden is afgeschaft, moeten de christenen de zondag plechtig heiligen.
5.Deze dag is sedert de apostelen in de oude christelijke kerk altijd onderhouden.
6.Deze dag moet zo aan de godsdienst gewijd worden, dat men daarop rust van alle slaafse werken (uitgezonderd die werken die uit liefde en de tegenwoordige noodzakelijkheid voortspruiten), alsook van alle ontspanning die de godsdienst belemmerd.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat acht u gepermitteerd op zondag?

Bericht door Mara »

-DIA- schreef:Ik denk dat de Heidelberger Catechismus heel duidelijk de kern verwoord.
De zondagsviering (zover er dat nog is) wordt wel meer oppervlakkig, en er kan blijkbaar meer dan vroeger.
Ik zie mijn ouders nog op zaterdagavond de aardappels schillen, zodat dat op zondag niet hoefde.
Men mag dat dan wettisch noemen, het is ook maar uit welke grond het spruit.
Juist DIA.
In alle gezinnen werd dit gedaan, de moeders hadden het op zaterdag heel druk, met vlees braden, soep koken, aard schillen en groenten schoonmaken. Niemand vond dit gek.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
ejvl
Berichten: 5737
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Wat acht u gepermitteerd op zondag?

Bericht door ejvl »

Mara schreef:Juist DIA.
In alle gezinnen werd dit gedaan, de moeders hadden het op zaterdag heel druk, met vlees braden, soep koken, aard schillen en groenten schoonmaken. Niemand vond dit gek.
Dat is ook helemaal niet gek, mits het wordt gedaan uit liefde.
Niet uit farizeïsme en daarnaast mensen erop aan kijken die het anders doen en dit ook menen vanuit Gods woord het te kunnen beargumenteren.
Dit is niet voor niets een punt waar wereldwijd enorm verschillend over wordt gedacht en gehandeld, en zelfs binnen de kerkelijke stromingen in Nederland veel verschillen over zijn. Dat betekent mijns inziens niets anders dat dit ook verschillend ingevuld kan worden.
Laatst gewijzigd door ejvl op 15 dec 2015, 11:43, 1 keer totaal gewijzigd.
DDD
Berichten: 28646
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Wat acht u gepermitteerd op zondag?

Bericht door DDD »

Ik vind het helemaal niet wettisch om de dag ervoor het eten klaar te maken. Het is ook maar net of je dat leuk vindt. Maar ik vind het wel wettisch als iemand op zondag geen bos- of strandwandeling wil maken (of iets dergelijks, wat een beetje in de buurt is).
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Wat acht u gepermitteerd op zondag?

Bericht door eilander »

DDD schreef:Ik vind het helemaal niet wettisch om de dag ervoor het eten klaar te maken. Het is ook maar net of je dat leuk vindt. Maar ik vind het wel wettisch als iemand op zondag geen bos- of strandwandeling wil maken (of iets dergelijks, wat een beetje in de buurt is).
Dit snap ik helemaal niet. Hoe kun je voor een ander bepalen dat het wettisch is? Wettiscisme is iets van het hart: als iemand met dit gedrag denkt iets meer te zijn dan een ander, of daarmee de Heere te behagen, is het alleen maar de wet.
Maar als iemand zo'n liefde tot God en Zijn geboden heeft, en daarom geen wandeling wil maken, hoe kunnen we daarvan zeggen dat het wettisch is??

Iets anders is als je ook aan een ander dingen gaat verbieden (of juist gebieden....)
DDD
Berichten: 28646
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Wat acht u gepermitteerd op zondag?

Bericht door DDD »

Wat is de definitie van wettisch?

Ik interpreteer het tot nu toe als bijzonder rigide in de toepassing van vermeende godsdienstige richtlijnen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Wat acht u gepermitteerd op zondag?

Bericht door eilander »

DDD schreef:Wat is de definitie van wettisch?

Ik interpreteer het tot nu toe als bijzonder rigide in de toepassing van vermeende godsdienstige richtlijnen.
Mijn definitie gaf ik al in mijn posting. Naar mijn mening kun je dit helemaal niet aan de buitenkant zien.
Plaats reactie