Schuivende panelen onder ons?

-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Schuivende panelen onder ons?

Bericht door -DIA- »

Een kerstnachtdienst. Kan dat in Reformatorische kerken?
Ik was verbaasd en ook geschokt toen ik de kerstnachtdienst in een
kerk alhier zag, via kerkdienst gemist zag. Compleet met drumstel en kerstsfeer en kerstlichtjes.

Is dit wat er is overgebleven van het Kerstfeest? Het lijkt echt meer amusement dan een sobere protestantse kerkdienst waarin wordt gewezen op onze diepe val, de ernst van de werkelijkheid.
Wat is er in deze context nog over van het grote onbevattelijke Wonder dat God in de stilte der eeuwigheid gedachten des vredes had over een volk dat zich als helwaardig leerde kennen.

Nog eens: Is dat dan nog echt kerstfeest? Nee, meer amusement, zo komt
het bij mij althans over, dan de Boodschap van Zaligheid voor de grootste
der zondaren.

Het is misschien een peiling (drs. Janse schijnt D.V. komend jaar met een boek te komen waar de geformeerde gezindte nog eens wordt doorlicht) Er is ook na zoveel jaar na zijn eerste proefschrift heel veel gebeurd in wat eens voluit reformatorisch was.

Mogen er verontruste stemmen doorklinken op het forum? Of moeten we voor de lieve vrede (niet de Vrede) met alles meegaan? Wat is de mening van het geacht forum.

Wellicht kunnen hier verrassende reacties komen. Dat kan dan ook worden mee genomen in een evaluatie van dr. Janse's proefschrift. Nee, de tijd heeft niet stilgestaan, en de ontwikkelingen gaan door. Of ziet het geacht forum dit als een emancipatie van onze (voormalige?) zuil? Schuivende panelen... steeds verder en verder uiteen?

Maar wie ben ik? Ik weet het zelf niet. Misschien mag ik het zo stellen:
Een vrezende en vaak onbegrepen alleenstaande zwerver over deze wereld.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Schuivende panelen onder ons?

Bericht door ejvl »

DIA, ik ben het met je eens, maar dan breder. Het hele kerst gebeuren met het commerciële gedoe, het romantische stalletje. Kerst is een feest van vreugde, maar wordt, ook in de kerken, zwaar emotioneel gebruikt.
Al ben ik niet eens perse tegen mooie instrumenten in de kerk, alleen dat het vaak niet praktisch is en een gebrek aan professionele liturgie.
Gezellig stille nacht zingen rond lichtjes en versierselen.

Ik deel de mening van verschillende oudvaders om deze feestdagen in de kerken af te schaffen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Schuivende panelen onder ons?

Bericht door eilander »

In iedere kerkdienst hoort het Woord centraal te staan, en dan het Woord in de volle breedte. Alle andere dingen zijn bijzaak; als ze alleen maar afleiden (en ik denk dat lichtjes en een drumstel dat doen), moeten we ze m.i. weglaten.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Schuivende panelen onder ons?

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:In iedere kerkdienst hoort het Woord centraal te staan, en dan het Woord in de volle breedte. Alle andere dingen zijn bijzaak; als ze alleen maar afleiden (en ik denk dat lichtjes en een drumstel dat doen), moeten we ze m.i. weglaten.
Dat heeft mijns bescheidens inziens ook niets met de Boodschap van Kerst
te maken. God wil mensen bekeren door Woord en Geest, het eenvoudige Woord. Daar hoeven wij mijns bescheidens inziens geen show van op te voeren die meer tot vermaak dan tot onderwijs is. Het leidt inderdaad af van het Kerstfeit... Genade voor de grootste der zondaren en dat in en door een weg van recht en gerechtigheid.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Pimpelmees
Berichten: 691
Lid geworden op: 30 sep 2014, 13:27

Re: Schuivende panelen onder ons?

Bericht door Pimpelmees »

DIA, om je eerste vraag te beantwoorden: ik heb er niets op tegen als er op kerstavond een refo dienst is. Zoals ik de avonddienst ook waardeer op oudejaarsavond, bid- en dankdag en andere doordeweekse avonden. Maar ik houd wel erg van verstilde avonddiensten dus voor de rest ben ik het eens met je kritiek.
Online
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Schuivende panelen onder ons?

Bericht door DDD »

Kan iemand mij uitleggen hoe lichtjes van de boodschap van het kerstevangelie kunnen afleiden?
Pimpelmees
Berichten: 691
Lid geworden op: 30 sep 2014, 13:27

Re: Schuivende panelen onder ons?

Bericht door Pimpelmees »

DDD schreef:Kan iemand mij uitleggen hoe lichtjes van de boodschap van het kerstevangelie kunnen afleiden?
DIA heeft het over "kerstsfeer en kerstlichtjes". Dat klinkt een beetje kerstboom-achtig met rood-groene lichtjes en gouden en zilveren versieringen en zo. Ik denk niet dat DIA bezwaar maakt tegen licht op zich en zich in een donkere kerk wil begeven Afbeelding
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Schuivende panelen onder ons?

Bericht door Wilhelm »

Ach, de strict baptists zullen weer gruwen van onze diensten op de kerstdagen. En daarin volgen ze de mening van vele oudvaders.
Laten we het maar een beetje cultuurgebonden zien.

En een drumstel in onze kerken zijn we niet gewend. Niet doen als je er nog niet aan begonnen bent, zou ik zeggen. Maar relativeer de boel wel, want er zijn vele bijbelgetrouwe christenen in de wereld, die in hun diensten wel de tent uit swingen. Die nemen de psalmen (dus Gods Woord) wat letterlijker dan ons. En laten de vromen tent weergalmen, of: Handklapt, en betuigt. Onzen God uw vreugd. Weest te zaam verheugd. Of wat dacht je van Ps 150: Looft Hem, met de trom en fluit;Looft Hem, op uw blijde snaren;.

Volgens mij zijn er wel andere dingen om je echt druk over te maken. Het materialisme binnen onze gezindte bijvoorbeeld. Daar is de bijbel wel duidelijk over.
Maar daar zal de schuivende panelen schrijver het wel niet over hebben. Die vindt sociologische kenmerken veel belangrijker.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Schuivende panelen onder ons?

Bericht door eilander »

DDD schreef:Kan iemand mij uitleggen hoe lichtjes van de boodschap van het kerstevangelie kunnen afleiden?
Het effect van sfeerlicht zal misschien niet groot zijn (hoewel.... als wij een kaars op de ontbijttafel zetten op kerstmorgen, is het verbazend hoeveel aandacht daarnaar uitgaat :) ).
Toch denk ik dat het Woord het moet doen in een kerstdienst; andere dingen zullen niet helpen, als het Woord geen kracht meer doet.
Online
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Schuivende panelen onder ons?

Bericht door DDD »

Dat is natuurlijk waar, maar ik zie niet in wat kaarsjes daar voor afbreuk aan doen. Dat geldt niet voor een drumstel, maar dat is dan weer heel persoonlijk, er zijn mogelijk al mensen die het storend vinden als de jv met een gitaar zingt, bijvoorbeeld.
Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Re: Schuivende panelen onder ons?

Bericht door BJD »

Zat ds van Campen na te luisteren van gisterochtend. Die had het over dat in het woord kerstmis het woord 'st' inzat.. Die st staat voor stil zijn voor het Kind. Haal je dat weg, ook letterlijk, blijft er Kermis over.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Schuivende panelen onder ons?

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Kan iemand mij uitleggen hoe lichtjes van de boodschap van het kerstevangelie kunnen afleiden?
Ik weet niet hoe het bij anderen is, maar als er iets wordt neergezet om naar te kijken (het staat er immers niet voor niets, maar met een bepaald doel) dan leidt dat af van het Woord. Bovendien doet het mij aan een heidens lichtfeest denken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Online
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Schuivende panelen onder ons?

Bericht door DDD »

Juist.

Ik zou zeggen dat de gewijde sfeer juist ontvankelijk kan maken voor het Woord. Maar goed, persoonlijk vind ik een drumstel geen bijdrage leveren aan de wijding. Dat zal voor de meeste mensen echter anders zijn.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Schuivende panelen onder ons?

Bericht door Hendrikus »

In plaats van te schamperen over wat er elders gebeurt...

Beseffen degenen die hun wijze hoofden daarover schudden, beseffen zij dat mensen uit hun eigen kring gewoon elders een kerk afhuren om de kerstviering te houden die ze in eigen kerk niet mogen vieren? Want waar men overal tegen is, waar er geen ruimte is om zelfs maar een blokfluitje in de kerk toe te laten ("want dan begeef je je op een hellend vlak, en voor je 't weet is de blokfluit een drumstel geworden...") daar gaat men het buiten de eigen kring organiseren. En dan zie je dus zangavonden met een GG-publiek in PKN-kerken, enkel en alleen omdat er dingen worden gedaan die in GG-kringen niet mogen. En dan komt het GG-publiek dús massaal naar de PKN-kerk, en naderhand is men o zo opgetogen dat ze zo'n mooie avond hebben gehad.
Maar als je dan vraagt: waarom houd je zo'n avond dan niet in je eigen kerk? "Tja, dat mag niet van de kerkenraad..." :jongle
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Schuivende panelen onder ons?

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:In plaats van te schamperen over wat er elders gebeurt...

Beseffen degenen die hun wijze hoofden daarover schudden, beseffen zij dat mensen uit hun eigen kring gewoon elders een kerk afhuren om de kerstviering te houden die ze in eigen kerk niet mogen vieren? Want waar men overal tegen is, waar er geen ruimte is om zelfs maar een blokfluitje in de kerk toe te laten ("want dan begeef je je op een hellend vlak, en voor je 't weet is de blokfluit een drumstel geworden...") daar gaat men het buiten de eigen kring organiseren. En dan zie je dus zangavonden met een GG-publiek in PKN-kerken, enkel en alleen omdat er dingen worden gedaan die in GG-kringen niet mogen. En dan komt het GG-publiek dús massaal naar de PKN-kerk, en naderhand is men o zo opgetogen dat ze zo'n mooie avond hebben gehad.
Maar als je dan vraagt: waarom houd je zo'n avond dan niet in je eigen kerk? "Tja, dat mag niet van de kerkenraad..." :jongle
Tja... weer een typische H-reactie...
Hoofden schudden is wat anders als wenen. Hoofdschudden is uit de hoogte. Wenen komt als het recht
ligt uit de diepte. En wie zou niet wenen? Ziende op de toestand van de kerk.
Er zijn gelukkig ook nog enkelen overgebleven die het verval in onze kerken met pijn en smart aanzien.
Er zijn nog enkele wenende zielen, die dit alles aanzien en dat grijpt dieper in als u wellicht denkt. Er zijn
er nog die uitroepen: Ikabod! de eer is weg! En nee, dan hoeven we echt niet buiten eigen kerkverband
te gaan. We bezien de toestand van de kerk in ons land als een geheel.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie