Schuivende panelen onder ons?

Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Schuivende panelen onder ons?

Bericht door Luther »

DDD schreef:
Pimpelmees schreef:Hoeveel keer is DDD niet al in de hoek gedrukt, of Luther, of Mara? En telkens als dat gebeurt bij jezelf, leer je er weer iets van. Je gaat het standpunt van jezelf en van de anderen helderder zien. Het is, naar mijn mening, één van de leuke aspecten van een discussieforum: dat het je af en toe moeilijk wordt gemaakt, waardoor je zelf ook weer een stap verder komt.
Zo is dat maar net. Merk daar maar eens op. :lock
LOL.
Ik voel het niet zo hoor.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Schuivende panelen onder ons?

Bericht door ejvl »

Tip voor DIA, voel je niet direct aangevallen, verwerp niet direct iemands mening als deze afwijkt van die van jou. Probeer je serieus te verdiepen in de standpunten en argumentatie van de ander. En als iemand venijnig reageert is dat meestal een teken van onmacht. Weggooien dus.
Als we het allemaal met jou eens zouden zijn zou dit forum overbodig zijn niet waar?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Schuivende panelen onder ons?

Bericht door Mara »

Curatorium schreef:Dia mag zeker blijven, dat was ook niet de bedoeling van mijn posting.
Maar laten we eerlijk wezen, die steeds terugkerende berichten dat hij wil stoppen doordat dit forum een hellend vlak o.i.d. is geworden zijn ontzettend vermoeiend. En uiteindelijk blijft hij toch wel :)
Dan zou je er bijvoorbeeld eens een pb aan kunnen wagen, in de trant van: waarom zeg je dit? Ben je teleurgesteld geraakt?
We heten niet allemaal Curatorium. We zijn niet allemaal stabiele en goed incasserende persoonlijkheden!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Pimpelmees
Berichten: 691
Lid geworden op: 30 sep 2014, 13:27

Re: Schuivende panelen onder ons?

Bericht door Pimpelmees »

Wie kaatst kan de bal verwachten. Als je forse kritiek uit op bepaalde ontwikkelingen in de bevindelijke wereld, dan moet je niet verbaasd staan als je ook fors tegengas krijgt. Ik deel de bezorgdheid van DIA over bepaalde ontwikkelingen. Maar ik snap niet dat hij verbaasd is over de sterke reacties terug. Want als je zelf sterk inzet, zul je ook sterke reacties terug krijgen. Als je dat niet wilt, zul je zelf ook voorzichtiger en genuanceerder moeten zijn.
Nowhere
Berichten: 217
Lid geworden op: 04 jun 2014, 16:13

Re: Schuivende panelen onder ons?

Bericht door Nowhere »

Ergens snap ik DIA wel. Ik zelf vind het ook niet aangenaam om van dergelijke PB's te ontvangen.
Dat zou niemand vinden. En dat is ook een van redenen dat ik niet overal meer op reageer waar ik wat van te vinden heb.
Vanwege het feit dat mensen via PB's op je reactie gaan reageren. De ene keer positief, de andere keer negatief.
Ergens vind ik het vermoeiend. Want het gesprek vind plaats op het forum en als je het met iemand wel of niet eens bent, dan doe je dat op het forum. Althans dat is mijn mening.
Als het iets persoonlijks is tussen een forum'ers onderling, dan heb ik er echt geen bezwaar tegen. Er kunnen banden vallen tussen mensen. Vanwege het feit dat ze zich in elkaars postings herkennen. Dan mag het ook wel eens een spade dieper gaan en wat verteld worden over het zielenleven of een bemoediging daarin. Dat is voor mij de waarde van PB's. En daar wil ik ze voor gebruiken.
En niet om de discussie achter de schermen te voeren, iemand de pan uit te vegen of zeggen 'helemaal mee eens'. Als je wat te zeggen heb over een onderwerp op het forum, dan kan je daar reageren.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Schuivende panelen onder ons?

Bericht door -DIA- »

Nowhere schreef:Ergens snap ik DIA wel. Ik zelf vind het ook niet aangenaam om van dergelijke PB's te ontvangen.
Dat zou niemand vinden. En dat is ook een van redenen dat ik niet overal meer op reageer waar ik wat van te vinden heb.
Vanwege het feit dat mensen via PB's op je reactie gaan reageren. De ene keer positief, de andere keer negatief.
Ergens vind ik het vermoeiend. Want het gesprek vind plaats op het forum en als je het met iemand wel of niet eens bent, dan doe je dat op het forum. Althans dat is mijn mening.
Als het iets persoonlijks is tussen een forum'ers onderling, dan heb ik er echt geen bezwaar tegen. Er kunnen banden vallen tussen mensen. Vanwege het feit dat ze zich in elkaars postings herkennen. Dan mag het ook wel eens een spade dieper gaan en wat verteld worden over het zielenleven of een bemoediging daarin. Dat is voor mij de waarde van PB's. En daar wil ik ze voor gebruiken.
En niet om de discussie achter de schermen te voeren, iemand de pan uit te vegen of zeggen 'helemaal mee eens'. Als je wat te zeggen heb over een onderwerp op het forum, dan kan je daar reageren.
Dat laatste is zeker waar: De beste contacten vindt ik hier achter de schermen!
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Schuivende panelen onder ons?

Bericht door Orchidee »

Ik wist even niet waar ik dir moest posten maar wat ik vandaag hoorde vond ik toch wel zeer "verschuivend"!
Een jong stel wil kinderen, nu is het zo dat dat zij drager is van een erfelijk borst/eierstokkanker gen.
Haar moeder is daaraan al op jonge leeftijd overleden.
Zij heeft preventief haar borsten laten verwijderen en als de kinderwens vervuld is worden haar eierstokken ook verwijderd.
Nu willen zij een kindje zonder dat het ook drager is van het gen.
Er worden nu dus eitjes voorgerijpt, uitgenomen en dan word er gekeken of er een bevruchte eicel zonder het gen teruggeplaatst gaat worden of het gen word uit de eicel gehaald en dan teruggeplaatst.
Ik vind dit allemaal veel te ver gaan!
We willen dus een perfect maakbaar kind
Ik vertelde dit tegen een mede-christen en die vind/vond mij bekrompen.
Wel bijv. een chemokuur doen, laten inenten maar hier tegen zijn word/werd hypocriet gevonden!
Je gunt iedereen toch een gezond kindje en juist goed van die ouders!
Ik vind het ethisch niet kunnen/mogen, je gaat mi een brug te ver.
Hoe kijken jullie híer tegenaan?
Het lijkt wel of je veel vaker met mede-christenen te maken krijgt die heel ruimdenkend over bepaalde zaken denken als 20/30 jaar geleden.
Of vergis ik me nu zo???
Wat vinden jullie van zoiets?
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gardareen
Berichten: 24
Lid geworden op: 20 aug 2016, 08:09

Re: Schuivende panelen onder ons?

Bericht door Gardareen »

Ik vind het verschrikkelijk. Mijn inziens een stap te ver.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Schuivende panelen onder ons?

Bericht door Terri »

Ik ook, dit zou ik nooit durven.....
Voor mij heeft het zelfs raakvlakken met het boek ' The boys from Brazil' .
Maar wellicht is dat iets te stevig beweerd :hum
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Schuivende panelen onder ons?

Bericht door Dodo »

Het zijn enorme ontwikkelingen, die goed doordacht moeten worden. Maar liever niet een kind met het borstkanker-gen willen krijgen, is iets anders dan "een perfect kind willen krijgen".
Als er voor deze behandeling (zijn ze echt al zo ver dat ze een gen uit een cel kunnen halen?) geen embryo's gemaakt en vernietigd worden, scheelt dat wel een heleboel natuurlijk. Dat wordt bij IVF (veel geaccepteerder) vaak wel gedaan.
Het is allemaal wat te ingewikkeld om simpel af te schrijven of te omarmen.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Schuivende panelen onder ons?

Bericht door Orchidee »

Ik begreep dat het verder wel net zoiets als met ivf gaat.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Online
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Schuivende panelen onder ons?

Bericht door merel »

Het gen kan er nog niet uitgehaald worden, maar men bevrucht netzoals bij ivf meerdere eicellen en beoordeelt voor terugplaatsing of de embryo het gen bevat. Alleen de embryo zonder hetbetreffende gen wordt teruggeplaatst.
Deze procedure mag in Nederland bij een beperkt aantal ziektes, waaronder BRCA gen, sommige spierziekten en volgens mij Huntington.
DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Schuivende panelen onder ons?

Bericht door DDD »

Dodo schreef:Het zijn enorme ontwikkelingen, die goed doordacht moeten worden. Maar liever niet een kind met het borstkanker-gen willen krijgen, is iets anders dan "een perfect kind willen krijgen".
Als er voor deze behandeling (zijn ze echt al zo ver dat ze een gen uit een cel kunnen halen?) geen embryo's gemaakt en vernietigd worden, scheelt dat wel een heleboel natuurlijk. Dat wordt bij IVF (veel geaccepteerder) vaak wel gedaan.
Het is allemaal wat te ingewikkeld om simpel af te schrijven of te omarmen.
Eens. Ik begrijp wel dat mensen vooraf een genetische test doen, zeker bij ernstige familiekwalen zoals de Katwijkse ziekte.
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Schuivende panelen onder ons?

Bericht door Wim Anker »

merel schreef:Het gen kan er nog niet uitgehaald worden, maar men bevrucht netzoals bij ivf meerdere eicellen en beoordeelt voor terugplaatsing of de embryo het gen bevat. Alleen de embryo zonder hetbetreffende gen wordt teruggeplaatst.
Deze procedure mag in Nederland bij een beperkt aantal ziektes, waaronder BRCA gen, sommige spierziekten en volgens mij Huntington.
Als dit klopt is het uiteraard een (nog) onacceptabele techniek. Bij IVF is de "red line" voor een christen ook dat er geen embryo's worden vernietigd.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Schuivende panelen onder ons?

Bericht door Mara »

Orchidee schreef: Wel bijv. een chemokuur doen, laten inenten maar hier tegen zijn word/werd hypocriet gevonden!
Hier wordt alles op één hoop gegooid. Als je een chemokuur moet ondergaan, ben je ziek en is het ter genezing aangewend.
Een inenting grijpt in op het afweersysteem.
Maar geknutsel om een gen eruit te halen, gaat m.i. te ver.
En dit zeg ik niet met een veilige afstand, maar wij hebben er zelf mee te maken, al kon dit toen technisch nog niet.
Dat gold voor ons ook voor prenataal onderzoek. (Kindje laten aborteren als blijkt dat het niet gezond is).
Orchidee schreef:Nu willen zij een kindje zonder dat het ook drager is van het gen.
Orchidee schreef:e gunt iedereen toch een gezond kindje en juist goed van die ouders!
Maar je kunt drager zijn van meerdere ziekmakende gens.
En natuurlijk gun je iedereen een gezond kindje, maar door dit te doen garandeer je nog helemaal niets. Alleen dat het die betreffende ziekte niet zal krijgen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie