Ambtskleding

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33304
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Ambtskleding

Bericht door Tiberius »

FlyingEagle schreef:In de gemeente waar ik vandaan kom is dat nog steeds de (verplichte) gewoonte
Ouderlingen en diakenen met hoed?
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Ambtskleding

Bericht door Wilhelm »

huisman schreef:
Luther schreef:
huisman schreef:Ligt aan waar je je beweegt in de CGK.....bij ons is de variatie afwezig en gaan de ambtsdragers tijdens ambtelijke werkzaamheden in het zwart.
En hoe staat het met de doordeweekse stropdassen...:P
Zondags zwart en doordeweeks lichtzwarte stropdassen...we blijven wel die lichte CGK'ers :huhu
Dan zijn er dus GG's die lichter zijn ;)
Bij ons in de GG is de code: zondags zwart, stropdas wisselend en door de weekse ambtelijke taken worden uitgevoerd in een net pak. Kleur is meestal niet zwart.

Mijn vader vertelde altijd (jaren ambtsdrager in GG geweest) dat zwarte pakken in begin vorige eeuw jaren 30 - 40 voor ouderlingen en diakenen ook niet de standaard was.
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Re: Ambtskleding

Bericht door rekcor »

Ik ben zelf ouderling, maar heb nog nooit een zwart pak aangehad. Wel ripjas en donkergrijze blouse.

Maar onze gemeente is dan ook een soort zendingspost :OO
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Ambtskleding

Bericht door Mara »

Ik was vanmorgen bij een oudere man en hij vertelde dat hij jaren geleden ouderling was.
Op een keer fietste hij doordeweeks door het dorp, het was mooi weer en hij droeg een korte broek met luchtig overhemdje met korte mouwen.
Hij kwam een gemeentelid tegen, die hem staande hield.
"Zeg broeder, wat zie ik, draagt u een korte broek? U bekleedt een ambt, het is toch geen bijbaantje?"
De man verdedigde zich, door te zeggen dat hij zomaar wat rondreed en niet op huisbezoek ging.
Toch maakte dat niet uit. Hij heeft het nooit meer gedurfd, zolang hij ouderling was.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Ambtskleding

Bericht door Dodo »

Mara schreef:Ik was vanmorgen bij een oudere man en hij vertelde dat hij jaren geleden ouderling was.
Op een keer fietste hij doordeweeks door het dorp, het was mooi weer en hij droeg een korte broek met luchtig overhemdje met korte mouwen.
Hij kwam een gemeentelid tegen, die hem staande hield.
"Zeg broeder, wat zie ik, draagt u een korte broek? U bekleedt een ambt, het is toch geen bijbaantje?"
De man verdedigde zich, door te zeggen dat hij zomaar wat rondreed en niet op huisbezoek ging.
Toch maakte dat niet uit. Hij heeft het nooit meer gedurfd, zolang hij ouderling was.
Jammer dat hij niet wat meer ruggengraat had.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ambtskleding

Bericht door -DIA- »

In mijn geboortedorpje kijkt niemand er van op als de plaatselijke predikant in voetbaltenue zich op het voetbalveld bevindt...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
ZWP
Berichten: 1678
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Ambtskleding

Bericht door ZWP »

-DIA- schreef:In mijn geboortedorpje kijkt niemand er van op als de plaatselijke predikant in voetbaltenue zich op het voetbalveld bevindt...

Is dat dan ds. C.A. van Dieren, ds. J. van Laar of ds. A. Schreuder?
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Ambtskleding

Bericht door Mara »

-DIA- schreef:In mijn geboortedorpje kijkt niemand er van op als de plaatselijke predikant in voetbaltenue zich op het voetbalveld bevindt...
Als het dan maar niet op zondag is DIA. ;)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD
Berichten: 28723
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ambtskleding

Bericht door DDD »

Wilhelm schreef:
huisman schreef:
Luther schreef:
huisman schreef:Ligt aan waar je je beweegt in de CGK.....bij ons is de variatie afwezig en gaan de ambtsdragers tijdens ambtelijke werkzaamheden in het zwart.
En hoe staat het met de doordeweekse stropdassen...:P
Zondags zwart en doordeweeks lichtzwarte stropdassen...we blijven wel die lichte CGK'ers :huhu
Dan zijn er dus GG's die lichter zijn ;)
Bij ons in de GG is de code: zondags zwart, stropdas wisselend en door de weekse ambtelijke taken worden uitgevoerd in een net pak. Kleur is meestal niet zwart.

Mijn vader vertelde altijd (jaren ambtsdrager in GG geweest) dat zwarte pakken in begin vorige eeuw jaren 30 - 40 voor ouderlingen en diakenen ook niet de standaard was.
Bij ons idem dito. Wel worden huisbezoeken altijd met stropdas afgelegd, dus net pak met stropdas;-)

Overigens waren zwarte pakken in die tijd en tot na 2000 (en nog steeds voor sommigen) voor (oudere) dominees ook helemaal niet standaard.
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Ambtskleding

Bericht door Curatorium »

Ik ken een Ds. die voor zijn gezondheid van de dokter wat meer moest gaan sporten. Aangezien buiten hardlopen uit den boze was (dat past niet bij dat ambt/iedereen ziet het), heeft ie maar zo'n loopband gekocht en op zolder neergezet. Toen dat openbaar kwam kreeg ie alsnog kritiek van een aantal leden uit zijn gemeente..
DDD
Berichten: 28723
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ambtskleding

Bericht door DDD »

Dat laat zien dat je je daar dus niets van aan moet trekken. Op zolder! Het idee. Waarom rijdt hij niet een stukje naar het bos (oid).

Het voordeel van een loopband is wel dat je ondertussen aan een statafel je preek kunt schrijven;-)
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Ambtskleding

Bericht door Mara »

Curatorium schreef:Ik ken een Ds. die voor zijn gezondheid van de dokter wat meer moest gaan sporten. Aangezien buiten hardlopen uit den boze was (dat past niet bij dat ambt/iedereen ziet het), heeft ie maar zo'n loopband gekocht en op zolder neergezet. Toen dat openbaar kwam kreeg ie alsnog kritiek van een aantal leden uit zijn gemeente..
Ik ken een ds, die vanwege rugklachten het medisch advies kreeg om te gaan zwemmen.
Zaten we weleens naast elkaar in de jacuzzi. Die bubbels zijn heerlijk ontspannend als je rugpijn hebt. :)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2883
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Ambtskleding

Bericht door FlyingEagle »

Tiberius schreef:
FlyingEagle schreef:In de gemeente waar ik vandaan kom is dat nog steeds de (verplichte) gewoonte
Ouderlingen en diakenen met hoed?
Ja en de ds natuurlijk. Mijn opa is jarenlang diaken in die gemeente geweest en heeft eens verteld dat hij heel vroeger ook wel een streepjes pantalon heeft gedragen, dat zou nu echt onbestaanbaar zijn.

In onze gemeente nu is het zondags zwart en door de week kan de stropdas een afwijkende grijstint of streepje hebben.

Ik snap echt die ophef niet over wel of niet een afwijking van effen zwart.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Ambtskleding

Bericht door Luther »

Toch vind ik herkenbaarheid altijd nog een belangrijk argument. Rechters en begrafenisondernemers, alsmede schilders en voetballers hebben ook altijd een standaardtenue aan.

Als ambtsdragers zodra ze ambtelijk werk doen een zwart pak aantrekken, is ook duidelijk dat ze daar niet namens zichzelf komen. (Dat zou althans zo moeten zijn.)

Aangezien predikanten nooit niet-ambtsdrager zijn, is er veel voor te zeggen dat zij zich altijd in ambtskleding hullen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ambtskleding

Bericht door -DIA- »

ZWP schreef:
-DIA- schreef:In mijn geboortedorpje kijkt niemand er van op als de plaatselijke predikant in voetbaltenue zich op het voetbalveld bevindt...

Is dat dan ds. C.A. van Dieren, ds. J. van Laar of ds. A. Schreuder?
Ik had het over het dorp waar ik opgegroeid ben...
Ik ken de namen van die predikanten niet eens meer. Er is daar nu nog maar één Protestantse kerk (die met heel veel kunst- en vliegwerk overeind moet worden gehouden want ja, de mensen laten het daar afweten) en wat import-Roomsen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie