Ambtskleding

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Ambtskleding

Bericht door eilander »

In Zeeland wordt nog wel eens gedacht dat je heel wat moet zijn om in het zwart te lopen. Allemaal prima, ik vind het gewoon makkelijk.
Kerkenraad loopt vaak wel in driedelig zwart bij ons.
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Ambtskleding

Bericht door Isala »

Bruna schreef: Er zijn daar veel vakantiegangers want de kleine gemeente houdt in de zomervakantie op zondag kerk op een andere locatie dan hun eigen kerkgebouw.
Het viel ons op dat er meer dan gemiddeld veel mannen in driedelig zwart aanwezig waren.
Het lijkt mij voor zijn vrouw een hele klus, om het driedelige kostuum netjes in de koffer te krijgen.
Bruna schreef:In een andere gemeente ben je niet in het ambt, is het dan ook nodig om te laten zien dat je ambtsdrager bent of is dit puur een goede gewoonte?
Het is een gewoonte denk ik. Of die goed of fout is, dat moet ieder maar voor zichzelf bepalen. Degene die het kostuum draagt, vindt het uiteraard een goede. Maar ik ben we héél benieuwd waarom hij het een goede gewoonte vind.
-DIA- schreef:Misschien goed om even bij na te denken.

Een mens kan ziek zijn.
Erg ziek.
Soms voelt hij het.
Soms ook niet.

Dan komt een tijd dat hij toch naar de dokter moet.
Er volgt een onderzoek.
De uitslag is niet goed.
De dokter moet de patiënt vertellen dat hij ernstig ziek is, en er niets meer aan te doen is.
Het is een doodsbericht voor de patiënt.

En... de patiënt gelooft de dokter met zijn witte jas.

Er zijn ook mensen met een zwarte jas,
Ook die moeten een boodschap brengen van een dodelijke ziekte.
Maar het verschil met de man in een witte jas, die men gelooft, is dat men de man in een zwarte jas niet gelooft.

Even doordenken als het nodig mocht zijn.
Ik snap goed wat je bedoelt. Maar het gaat over ambtskleding dragen in je vakantie.
Vooralsnog heb ik bij ons nog nooit een dokter in zijn witte jas in de kerk gezien.
Ook niet in zijn vrije tijd. Alleen in de spreekkamer. Dokter zijn is ook geen ambt. Een roeping kan het wel zijn.
Hora est!
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10438
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: Ambtskleding

Bericht door Orchidee »

Marion schreef:
Bruna schreef:Afgelopen vakantie hebben we op zondag een kleine GG bezocht. Er zijn daar veel vakantiegangers want de kleine gemeente houdt in de zomervakantie op zondag kerk op een andere locatie dan hun eigen kerkgebouw.
Het viel ons op dat er meer dan gemiddeld veel mannen in driedelig zwart aanwezig waren. Het kan dat het in andere delen van het land meer de gewoonte is om in het zwart ter kerke te gaan dan in Zeeland. Het kan ook zijn dat deze streek meer dan gemiddeld door kerkenraadsleden wordt uitgekozen om op vakantie te gaan. In een andere gemeente ben je niet in het ambt, is het dan ook nodig om te laten zien dat je ambtsdrager bent of is dit puur een goede gewoonte?

In Wierden :) zitten flink wat ambtsdragers op vakantie. Zij kleden zich ook als zodanig.
Niet verplicht natuurlijk, maar wel netjes.
Netjes?
Sorry maar dat is juist NIET netjes!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Marion
Berichten: 590
Lid geworden op: 17 jun 2017, 10:13

Re: RE: Re: Ambtskleding

Bericht door Marion »

Orchidee schreef:
Marion schreef:
Bruna schreef:Afgelopen vakantie hebben we op zondag een kleine GG bezocht. Er zijn daar veel vakantiegangers want de kleine gemeente houdt in de zomervakantie op zondag kerk op een andere locatie dan hun eigen kerkgebouw.
Het viel ons op dat er meer dan gemiddeld veel mannen in driedelig zwart aanwezig waren. Het kan dat het in andere delen van het land meer de gewoonte is om in het zwart ter kerke te gaan dan in Zeeland. Het kan ook zijn dat deze streek meer dan gemiddeld door kerkenraadsleden wordt uitgekozen om op vakantie te gaan. In een andere gemeente ben je niet in het ambt, is het dan ook nodig om te laten zien dat je ambtsdrager bent of is dit puur een goede gewoonte?

In Wierden :) zitten flink wat ambtsdragers op vakantie. Zij kleden zich ook als zodanig.
Niet verplicht natuurlijk, maar wel netjes.
Netjes?
Sorry maar dat is juist NIET netjes!
Hoe bedoelt u? Stemmig gekleed is toch netjes? Zeker in de kerk.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: RE: Re: Ambtskleding

Bericht door Nasrani »

Marion schreef:
Orchidee schreef:
Marion schreef:
Bruna schreef:Afgelopen vakantie hebben we op zondag een kleine GG bezocht. Er zijn daar veel vakantiegangers want de kleine gemeente houdt in de zomervakantie op zondag kerk op een andere locatie dan hun eigen kerkgebouw.
Het viel ons op dat er meer dan gemiddeld veel mannen in driedelig zwart aanwezig waren. Het kan dat het in andere delen van het land meer de gewoonte is om in het zwart ter kerke te gaan dan in Zeeland. Het kan ook zijn dat deze streek meer dan gemiddeld door kerkenraadsleden wordt uitgekozen om op vakantie te gaan. In een andere gemeente ben je niet in het ambt, is het dan ook nodig om te laten zien dat je ambtsdrager bent of is dit puur een goede gewoonte?

In Wierden :) zitten flink wat ambtsdragers op vakantie. Zij kleden zich ook als zodanig.
Niet verplicht natuurlijk, maar wel netjes.
Netjes?
Sorry maar dat is juist NIET netjes!
Hoe bedoelt u? Stemmig gekleed is toch netjes? Zeker in de kerk.
Netjes zeker. Maar moet dat zwart zijn? Dacht het niet. En bij hoeveel mensen gaat het niet om de buitenkant? Tja die binnenkant daar kunnen ze zelf niets aan doen....
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Ambtskleding

Bericht door emigrant »

een paar jaar geleden heb ik uit nieuwsgierigheid eens prijzen opgevraagd van ambtsdragerkleding en preekjassen bij die bekende winkel in Scherpenzeel. Viel ik stijl van achterover!
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33282
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Ambtskleding

Bericht door Tiberius »

Isala schreef:Het lijkt mij voor zijn vrouw een hele klus, om het driedelige kostuum netjes in de koffer te krijgen.
Dat valt wel mee hoor. Daar zijn speciale hoezen voor.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10450
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Ambtskleding

Bericht door Zita »

Waar gaat nu deze discussie over? Dat er ambtsdragers zijn die er van overtuigd zijn dat zij er goed aan doen om ook buiten de eigen gemeente 's zondags hun 'kerkkleding' te dragen? Ze bezorgen er niemand overlast mee, dus ik zie werkelijk niet waar het probleem zit. En bedenk dat er ook nogal wat mensen zijn die geen reguliere pakdragers zijn. Voor hen is het ambtskostuum het enige echt kostuum dat ze hebben, en daarmee automatisch 'zondagse kleding'.
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ambtskleding

Bericht door -DIA- »

Zita schreef:Waar gaat nu deze discussie over? Dat er ambtsdragers zijn die er van overtuigd zijn dat zij er goed aan doen om ook buiten de eigen gemeente 's zondags hun 'kerkkleding' te dragen? Ze bezorgen er niemand overlast mee, dus ik zie werkelijk niet waar het probleem zit. En bedenk dat er ook nogal wat mensen zijn die geen reguliere pakdragers zijn. Voor hen is het ambtskostuum het enige echt kostuum dat ze hebben, en daarmee automatisch 'zondagse kleding'.
Alle ambtsdragers dragen in hun dagelijks werk altijd geen ambtskleding. Niet wat op tegen. Anders is het wanneer ze met de nieuwste mode meegaan of aanstootgevende kleding dragen als bv. een skinny jeans, een korte broek, een felrood t-shirt met knalgele letters 007 erop. Ambtelijk dragen ze natuurlijk wel hun ambtsgewaad. Dat is een gewoon zwart pak.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Bruna
Berichten: 1739
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Ambtskleding

Bericht door Bruna »

-DIA- schreef:
DDD schreef:
Bruna schreef:Afgelopen vakantie hebben we op zondag een kleine GG bezocht. Er zijn daar veel vakantiegangers want de kleine gemeente houdt in de zomervakantie op zondag kerk op een andere locatie dan hun eigen kerkgebouw.
Het viel ons op dat er meer dan gemiddeld veel mannen in driedelig zwart aanwezig waren. Het kan dat het in andere delen van het land meer de gewoonte is om in het zwart ter kerke te gaan dan in Zeeland. Het kan ook zijn dat deze streek meer dan gemiddeld door kerkenraadsleden wordt uitgekozen om op vakantie te gaan. In een andere gemeente ben je niet in het ambt, is het dan ook nodig om te laten zien dat je ambtsdrager bent of is dit puur een goede gewoonte?
Dat lijkt me helemaal niet nodig. Bij een doopdienst hoeft het ook niet, en als je bij ouders of familie naar de kerk gaat, ook niet. Je bent dan toch niet in functie aanwezig? Overigens dragen ambtsdragers tijdens een kerkdienst toch geen driedelig pak, normaal gesproken? Volgens mij is het gewoon tweedelig. Maar dat kan per plaats verschillen. Er zullen ook ouderlingen zijn die bij het dopen van hun kinderen wel een zwart pak aantrekken. Ik heb zelfs wel eens een ouderling in een zwart pak op een rommelmarkt gezien.

Ik denk eerder dat de betreffende vakantieomgeving of gemeente een bepaald type mensen aantrekt. Ik ben wel heel benieuwd waar dat dan was...
Ja héél aparte mensen daar... je kunt er beter geen gedoe mee hebben, zeggen ze... :OO3 :oO
Dit was inderdaad in Wierden / Hoge Hexel.
En het gaat dus niet over de mensen daar maar degenen die daar op vakantie zijn.
Ik vind het overigens allemaal prima, maar voor mij hoeft dat niet. Maar wellicht onze nuchtere Zeeuwse aard : Doe mae heweun dan doe je a hek genog. (doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg.)
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ambtskleding

Bericht door -DIA- »

Bruna schreef:
-DIA- schreef:
DDD schreef:
Bruna schreef:Afgelopen vakantie hebben we op zondag een kleine GG bezocht. Er zijn daar veel vakantiegangers want de kleine gemeente houdt in de zomervakantie op zondag kerk op een andere locatie dan hun eigen kerkgebouw.
Het viel ons op dat er meer dan gemiddeld veel mannen in driedelig zwart aanwezig waren. Het kan dat het in andere delen van het land meer de gewoonte is om in het zwart ter kerke te gaan dan in Zeeland. Het kan ook zijn dat deze streek meer dan gemiddeld door kerkenraadsleden wordt uitgekozen om op vakantie te gaan. In een andere gemeente ben je niet in het ambt, is het dan ook nodig om te laten zien dat je ambtsdrager bent of is dit puur een goede gewoonte?
Dat lijkt me helemaal niet nodig. Bij een doopdienst hoeft het ook niet, en als je bij ouders of familie naar de kerk gaat, ook niet. Je bent dan toch niet in functie aanwezig? Overigens dragen ambtsdragers tijdens een kerkdienst toch geen driedelig pak, normaal gesproken? Volgens mij is het gewoon tweedelig. Maar dat kan per plaats verschillen. Er zullen ook ouderlingen zijn die bij het dopen van hun kinderen wel een zwart pak aantrekken. Ik heb zelfs wel eens een ouderling in een zwart pak op een rommelmarkt gezien.

Ik denk eerder dat de betreffende vakantieomgeving of gemeente een bepaald type mensen aantrekt. Ik ben wel heel benieuwd waar dat dan was...
Ja héél aparte mensen daar... je kunt er beter geen gedoe mee hebben, zeggen ze... :OO3 :oO
Dit was inderdaad in Wierden / Hoge Hexel.
En het gaat dus niet over de mensen daar maar degenen die daar op vakantie zijn.
Ik vind het overigens allemaal prima, maar voor mij hoeft dat niet. Maar wellicht onze nuchtere Zeeuwse aard : Doe mae heweun dan doe je a hek genog. (doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg.)
Verkeerd gespeld: Doot meer gewoon, da dooj al gek genog... ;)
Op z'n Oud-Rijssens/Wierdens/Enters dan
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Ambtskleding

Bericht door eilander »

Nasrani schreef:
Marion schreef:
Orchidee schreef:Netjes?
Sorry maar dat is juist NIET netjes!
Hoe bedoelt u? Stemmig gekleed is toch netjes? Zeker in de kerk.
Netjes zeker. Maar moet dat zwart zijn? Dacht het niet. En bij hoeveel mensen gaat het niet om de buitenkant? Tja die binnenkant daar kunnen ze zelf niets aan doen....
Om te weten of het alleen maar buitenkant is, moet je aan de binnenkant zijn. Nu ken ik die van mezelf wel een beetje, maar ik vind het bij anderen verdraaid lastig om aan de binnenkant te kijken ;)
Verder verbaas ik me hier wel een beetje over. Als er hier iemand propageert dat je altijd in het zwart moet lopen, is het forum te klein; dat moet dan verschrikkelijk zijn.
Zijn er dan van de weeromstuit mensen die vinden dat het juist géén zwart moet zijn?
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10438
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Ambtskleding

Bericht door Orchidee »

Je HOEFT idd niet in het zwart te lopen!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Ambtenaar
Berichten: 9200
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Ambtskleding

Bericht door Ambtenaar »

-DIA- schreef: Alle ambtsdragers dragen in hun dagelijks werk altijd geen ambtskleding. Niet wat op tegen. Anders is het wanneer ze met de nieuwste mode meegaan of aanstootgevende kleding dragen als bv. een skinny jeans, een korte broek, een felrood t-shirt met knalgele letters 007 erop. Ambtelijk dragen ze natuurlijk wel hun ambtsgewaad. Dat is een gewoon zwart pak.
Een zwart pak is geen ambtsgewaad, ook al wordt het als zodanig opgevat.

Wat er tegen is om een korte broek te dragen, is me niet helder.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: RE: Re: Ambtskleding

Bericht door samanthi »

eilander schreef:
Nasrani schreef:
Marion schreef:
Orchidee schreef:Netjes?
Sorry maar dat is juist NIET netjes!
Hoe bedoelt u? Stemmig gekleed is toch netjes? Zeker in de kerk.
Netjes zeker. Maar moet dat zwart zijn? Dacht het niet. En bij hoeveel mensen gaat het niet om de buitenkant? Tja die binnenkant daar kunnen ze zelf niets aan doen....
Om te weten of het alleen maar buitenkant is, moet je aan de binnenkant zijn. Nu ken ik die van mezelf wel een beetje, maar ik vind het bij anderen verdraaid lastig om aan de binnenkant te kijken ;)
Verder verbaas ik me hier wel een beetje over. Als er hier iemand propageert dat je altijd in het zwart moet lopen, is het forum te klein; dat moet dan verschrikkelijk zijn.
Zijn er dan van de weeromstuit mensen die vinden dat het juist géén zwart moet zijn?
Soms denk ik wel eens zwarte kleding wie dragen dat? gothics, hardrockers, goochelaars, haevy metal figuren, toch veel al mensen die aan de donkere kant van het leven staan, die zich soms bezig houden met duivelse teksten of praktijken.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Plaats reactie