Ambtskleding

Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Ambtskleding

Bericht door Ditbenik »

Mara schreef:
Hendrikus schreef:
Curatorium schreef:Ik ken een Ds. die voor zijn gezondheid van de dokter wat meer moest gaan sporten. Aangezien buiten hardlopen uit den boze was (dat past niet bij dat ambt/iedereen ziet het), heeft ie maar zo'n loopband gekocht en op zolder neergezet. Toen dat openbaar kwam kreeg ie alsnog kritiek van een aantal leden uit zijn gemeente..
Inderdaad, dit gaat helemaal nergens over. Laat die man toch sporten, dat is goed voor hem.
Menig predikant heeft zelf ook last van die krampachtigheid rond het ambt, en zou ontzettend opgelucht zijn als de gemeente een zou ophouden om "ons domie" zo op een voetstuk te zetten. Geef die man de kans om ook gewoon vader van z'n kinderen te zijn (en als die willen voetballen, op zaterdag dus gewoon als supporter aan de lijn te staan), om gewoon man van z'n vrouw te zijn (en in burgerkleding samen de boodschappen te doen bij de plaatselijke kruidenier) en gewoon mens te zijn, met hobby's waar ook tijd voor is, of dat nu tennis is of postduiven of het plaatselijke oratoriumkoor: een avond ontspanning heeft elk mens gewoon nodig.
Toch ligt dat anders voor iemand die in het ambt staat. Ik hoorde gisteravond o.a. Wouke van Scherrenburg, over de faux pas van burgemeester Hoes.
Hij was stiekem gefilmd (dat vond zij laag bij de gronds, zelfs sick) maar dat neemt niet weg dat een burgemeester zich moet realiseren dat hij 24/7 in het ambt staat en als zodanig dit kan beschadigen. De gesprekken waren in een gewoon eetcafeetje, waar iedereen mee kon luisteren.

Nu is dat iets heel anders dan boodschappen doen in de supermarkt of zwemmen in een zwembad, toch moet dominee zich altijd bewust zijn van hetgeen hij doet en zegt! Alles ligt nu eenmaal onder een vergrootglas.
Een (geroepen) ambt is echt iets anders dan een gekozen willekeurige baan en zelfs daar heb je ook voorbeeldfuncties!
Een gemiddeld kerklid zal er echt niet van wakker liggen als hij dominee met een tennisracket ziet fietsen of langs het veld met Fjes ziet staan, toch moet hij wel in acht nemen wat zijn achterban daarvan denkt. En dat kan wel eens per plaats of gemeente verschillen!
Ach, in 2014 werd nog een predikant los gemaakt van zijn gemeente omdat zijn kinderen op zaterdag gingen voetballen. Het gaat daarom in deze dingen niet om een voorbeeldfunctie voor een predikant maar om een achterban die bijbels moet leren denken. We belijden 'alleen de Schrift, maar we leven 'alleen de traditie'.
DDD
Berichten: 28699
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ambtskleding

Bericht door DDD »

Ik kan me daar nu echt niets bij voorstellen. Als dat echt zo is, zou de kerkenraad toch door de classis moeten worden gecorrigeerd?
ejvl
Berichten: 5745
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Ambtskleding

Bericht door ejvl »

Het ging om meerdere zaken @Ditbenik.
Dit was slechts een onderdeel.
DDD
Berichten: 28699
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ambtskleding

Bericht door DDD »

Dat het een onderdeel zou zijn geweest, is al erg genoeg.
ejvl
Berichten: 5745
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Ambtskleding

Bericht door ejvl »

Klopt
Bruna
Berichten: 1739
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Ambtskleding

Bericht door Bruna »

Afgelopen vakantie hebben we op zondag een kleine GG bezocht. Er zijn daar veel vakantiegangers want de kleine gemeente houdt in de zomervakantie op zondag kerk op een andere locatie dan hun eigen kerkgebouw.
Het viel ons op dat er meer dan gemiddeld veel mannen in driedelig zwart aanwezig waren. Het kan dat het in andere delen van het land meer de gewoonte is om in het zwart ter kerke te gaan dan in Zeeland. Het kan ook zijn dat deze streek meer dan gemiddeld door kerkenraadsleden wordt uitgekozen om op vakantie te gaan. In een andere gemeente ben je niet in het ambt, is het dan ook nodig om te laten zien dat je ambtsdrager bent of is dit puur een goede gewoonte?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33283
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Ambtskleding

Bericht door Tiberius »

Mogelijk zijn dat mensen die alleen maar zwarte pakken hebben.
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ambtskleding

Bericht door -DIA- »

Misschien goed om even bij na te denken.

Een mens kan ziek zijn.
Erg ziek.
Soms voelt hij het.
Soms ook niet.

Dan komt een tijd dat hij toch naar de dokter moet.
Er volgt een onderzoek.
De uitslag is niet goed.
De dokter moet de patiënt vertellen dat hij ernstig ziek is, en er niets meer aan te doen is.
Het is een doodsbericht voor de patiënt.

En... de patiënt gelooft de dokter met zijn witte jas.

Er zijn ook mensen met een zwarte jas,
Ook die moeten een boodschap brengen van een dodelijke ziekte.
Maar het verschil met de man in een witte jas, die men gelooft, is dat men de man in een zwarte jas niet gelooft.

Even doordenken als het nodig mocht zijn.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Marion
Berichten: 590
Lid geworden op: 17 jun 2017, 10:13

Re: Ambtskleding

Bericht door Marion »

Bruna schreef:Afgelopen vakantie hebben we op zondag een kleine GG bezocht. Er zijn daar veel vakantiegangers want de kleine gemeente houdt in de zomervakantie op zondag kerk op een andere locatie dan hun eigen kerkgebouw.
Het viel ons op dat er meer dan gemiddeld veel mannen in driedelig zwart aanwezig waren. Het kan dat het in andere delen van het land meer de gewoonte is om in het zwart ter kerke te gaan dan in Zeeland. Het kan ook zijn dat deze streek meer dan gemiddeld door kerkenraadsleden wordt uitgekozen om op vakantie te gaan. In een andere gemeente ben je niet in het ambt, is het dan ook nodig om te laten zien dat je ambtsdrager bent of is dit puur een goede gewoonte?

In Wierden :) zitten flink wat ambtsdragers op vakantie. Zij kleden zich ook als zodanig.
Niet verplicht natuurlijk, maar wel netjes.
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: Ambtskleding

Bericht door windorgel »

Als buitenstaander valt mij in Zeeland vaak op dat men minder vaak in zwart is gekleed dan in de gemeenten van hetzelfde kerkverband in het midden vh land. Het is maar wat je gewend bent.

Verstuurd vanaf mijn SM-A510F met Tapatalk
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ambtskleding

Bericht door -DIA- »

Marion schreef:
Bruna schreef:Afgelopen vakantie hebben we op zondag een kleine GG bezocht. Er zijn daar veel vakantiegangers want de kleine gemeente houdt in de zomervakantie op zondag kerk op een andere locatie dan hun eigen kerkgebouw.
Het viel ons op dat er meer dan gemiddeld veel mannen in driedelig zwart aanwezig waren. Het kan dat het in andere delen van het land meer de gewoonte is om in het zwart ter kerke te gaan dan in Zeeland. Het kan ook zijn dat deze streek meer dan gemiddeld door kerkenraadsleden wordt uitgekozen om op vakantie te gaan. In een andere gemeente ben je niet in het ambt, is het dan ook nodig om te laten zien dat je ambtsdrager bent of is dit puur een goede gewoonte?

In Wierden :) zitten flink wat ambtsdragers op vakantie. Zij kleden zich ook als zodanig.
Niet verplicht natuurlijk, maar wel netjes.
Wierden was jarenlang een afdeling van Rijssen. Onder ds. Bregman is de gemeente geïnstitueerd tot een zelfstandige gemeente. Een prachtige kerk, helemaal in originele stijl uit begin 20e eeuw, helemaal gerenoveerd, erg mooi, alleen ook erg klein. Er wordt zelfs geszegd dat het qua oppervlakte de kleinste kerk van de GG is. Ik heb er vaak goed mogen kerken. Vele herinneringen.
En inderdaad is bv. Hoge Hexel dichtbij, wat nogal wat toeristen trekt. In de zomermaanden, en ook tijdens de renovatie kerkte men wisselend in Hoge Hexel en de Thaborkerk, een kerk die ooit van de PKN was, nu verkocht aan een vrije Baptistengemeente.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Hoge_Hexel
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Ambtskleding

Bericht door emigrant »

ik heb zelfs eens ergens meegemaakt, dat een te gast zijnde ambtsdrager uit een andere gemeente, in de kerkeraadsbank mocht plaatsnemen.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ambtskleding

Bericht door -DIA- »

emigrant schreef:ik heb zelfs eens ergens meegemaakt, dat een te gast zijnde ambtsdrager uit een andere gemeente, in de kerkeraadsbank mocht plaatsnemen.
Dat gebeurt vaker. Ook in bv Enter zie je dit regelmatig. Ook medepredikanten die wel eens aanwezig zijn zitten dan in de ouderlingenbank.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28699
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ambtskleding

Bericht door DDD »

Bruna schreef:Afgelopen vakantie hebben we op zondag een kleine GG bezocht. Er zijn daar veel vakantiegangers want de kleine gemeente houdt in de zomervakantie op zondag kerk op een andere locatie dan hun eigen kerkgebouw.
Het viel ons op dat er meer dan gemiddeld veel mannen in driedelig zwart aanwezig waren. Het kan dat het in andere delen van het land meer de gewoonte is om in het zwart ter kerke te gaan dan in Zeeland. Het kan ook zijn dat deze streek meer dan gemiddeld door kerkenraadsleden wordt uitgekozen om op vakantie te gaan. In een andere gemeente ben je niet in het ambt, is het dan ook nodig om te laten zien dat je ambtsdrager bent of is dit puur een goede gewoonte?
Dat lijkt me helemaal niet nodig. Bij een doopdienst hoeft het ook niet, en als je bij ouders of familie naar de kerk gaat, ook niet. Je bent dan toch niet in functie aanwezig? Overigens dragen ambtsdragers tijdens een kerkdienst toch geen driedelig pak, normaal gesproken? Volgens mij is het gewoon tweedelig. Maar dat kan per plaats verschillen. Er zullen ook ouderlingen zijn die bij het dopen van hun kinderen wel een zwart pak aantrekken. Ik heb zelfs wel eens een ouderling in een zwart pak op een rommelmarkt gezien.

Ik denk eerder dat de betreffende vakantieomgeving of gemeente een bepaald type mensen aantrekt. Ik ben wel heel benieuwd waar dat dan was...
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ambtskleding

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:
Bruna schreef:Afgelopen vakantie hebben we op zondag een kleine GG bezocht. Er zijn daar veel vakantiegangers want de kleine gemeente houdt in de zomervakantie op zondag kerk op een andere locatie dan hun eigen kerkgebouw.
Het viel ons op dat er meer dan gemiddeld veel mannen in driedelig zwart aanwezig waren. Het kan dat het in andere delen van het land meer de gewoonte is om in het zwart ter kerke te gaan dan in Zeeland. Het kan ook zijn dat deze streek meer dan gemiddeld door kerkenraadsleden wordt uitgekozen om op vakantie te gaan. In een andere gemeente ben je niet in het ambt, is het dan ook nodig om te laten zien dat je ambtsdrager bent of is dit puur een goede gewoonte?
Dat lijkt me helemaal niet nodig. Bij een doopdienst hoeft het ook niet, en als je bij ouders of familie naar de kerk gaat, ook niet. Je bent dan toch niet in functie aanwezig? Overigens dragen ambtsdragers tijdens een kerkdienst toch geen driedelig pak, normaal gesproken? Volgens mij is het gewoon tweedelig. Maar dat kan per plaats verschillen. Er zullen ook ouderlingen zijn die bij het dopen van hun kinderen wel een zwart pak aantrekken. Ik heb zelfs wel eens een ouderling in een zwart pak op een rommelmarkt gezien.

Ik denk eerder dat de betreffende vakantieomgeving of gemeente een bepaald type mensen aantrekt. Ik ben wel heel benieuwd waar dat dan was...
Ja héél aparte mensen daar... je kunt er beter geen gedoe mee hebben, zeggen ze... :OO3 :oO
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie