Hoed in eredienst?

Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Desiree »

-DIA- schreef:
helma schreef:Als de man is zoals God het bedoelt en de vrouw ook, dan is er ook helemaal geen probleem. Gods inzettingen zijn heilzaam.
Juist omdat Paulus refereert aan de scheppingsordinantie denk ik niet dat je dit mag scharen onder 'cultuur'.
Nee dit moeten we beslist niet cultuurgebonden opvatten. Het is óf een buigen onder de scheppingsordinatie, of ons
verzetten tegen deze ordinantie en met de stroom meegaan.
Natuurlijk geloof ik in God's woord. Maar de interpretatie van God's woord is zo verschillend onder christenen. Dat probeer ik te verwoorden, maar ik weet niet of dat nu zo duidelijk uit mijn verhaal komt. Dat ( verschillend denken )kan ook heel goed zijn, omdat je dan zelf moet nadenken.

Maar goed, daar is refoforum voor...

Ik hoef niet te buigen, denk ik.. of met de stroom meegaan. Het voelt niet zo. Het blijft persoonlijk leven in 2016. Maar ik wil wel leren van de geschiedenis.

Maar mijn man is net thuisgekomen en ik moet stoppen van hem... ;) Dus zo gaat dat hier in de praktijk. Het vrijwilligerswerk wacht...
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


zonnebloem96
Berichten: 78
Lid geworden op: 25 feb 2016, 16:24

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door zonnebloem96 »

M.b.t het onderwerp ''hoed in eredienst'' heb ik een vraag.
Binnenkort moet ik op zondag een dagdienst draaien en dat doe ik wel eens meer, maar nu mis ik dit keer allebei de kerkdiensten van mn eigen kerk. Ik kan wel om 5 uur naar een cgk kerk in de buurt gaan en dat ben ik op zich ook van plan, maar..
Niemand in die kerk heeft een hoofddeksel op. Ikzelf ben van mening dat het wel Bijbels is. Wat moet ik nu doen? Ik wil ook niet provoceren door als enige een hoedje te dragen, maar (niet om die discussie weer aan te zwengelen) voel me er ook niet goed bij als ik het niet doe. Misschien moet ik in dit geval dan helemaal niet gaan? Dat zou ik ook wel weer jammer vinden. Maar denk dat dat het dan toch gaat worden.
Wat denken jullie hiervan?
Wat is uw enige troost, beide in leven en in sterven?
Chrisje72
Berichten: 1483
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Chrisje72 »

Gewoon gaan met hoed. Zover ik de cgk ken zullen ze niet gauw iets provocerend vinden.
Hendrien
Berichten: 1338
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Hendrien »

Vorig jaar was ik ook een keer de enige, in een vrijgemaakte dienst. Voelt wel een beetje ongemakkelijk; maar ik heb het toch gewoon gedaan. Je zou ook een hoofddoekje op kunnen doen! :)
Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Moderamen »

Hendrien schreef:Voelt wel een beetje ongemakkelijk;
Het ligt denk ik ook wel aan je karakter. Een wat introvert persoon zal het wellicht vreselijk vinden om zo als enige bekijks te trekken, dat zal de concentratie in de dienst ook niet ten goede komen. Anderzijds: je moet niet doen wat je gevoel je ingeeft, maar wat Bijbels is. En dat is dan toch de hoed opdoen.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3977
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Terri »

Een mooie sjaal gedrapeerd om je hoofd kan ook.
Je blijft zo bij je principe en het is waarschijnlijk minder opvallend als een hoed.
Een vlotte baret misstaat eigenlijk ook nooit.
En om er een dienst voor te missen, nee dat zou ik niet doen, dan is de 'hoed' te dominant voor waar het uiteindelijk om gaat.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Mara »

zonnebloem96 schreef:M.b.t het onderwerp ''hoed in eredienst'' heb ik een vraag.
Binnenkort moet ik op zondag een dagdienst draaien en dat doe ik wel eens meer, maar nu mis ik dit keer allebei de kerkdiensten van mn eigen kerk. Ik kan wel om 5 uur naar een cgk kerk in de buurt gaan en dat ben ik op zich ook van plan, maar..
Niemand in die kerk heeft een hoofddeksel op. Ikzelf ben van mening dat het wel Bijbels is. Wat moet ik nu doen? Ik wil ook niet provoceren door als enige een hoedje te dragen, maar (niet om die discussie weer aan te zwengelen) voel me er ook niet goed bij als ik het niet doe. Misschien moet ik in dit geval dan helemaal niet gaan? Dat zou ik ook wel weer jammer vinden. Maar denk dat dat het dan toch gaat worden.
Wat denken jullie hiervan?
Het is intussen een behoorlijk ingewikkeld vraagstuk geworden,ook in CGK kringen, helaas.
Als het een zondags eredienst betreft, doe ik wel een hoed op, ongeacht of een andere vrouw wel of niet een hoed op heeft.
Intussen laat ik hem in de doordeweekse(t)rouwdiensten af, omdat dan zelfs de meest "rechtse" vrouwelijke gast hem aflaat.
Ook vrouwen uit de gergem!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD
Berichten: 28671
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door DDD »

Als je het een principekwestie vindt, dan zou ik hem toch opdoen. De CGK zijn van oorsprong een gemeleerd gezelschap, dus ze moeten er niet gek van opkijken.

Ik zou het zelf niet doen, maar dat is meer omdat ik het zelf geen principekwestie vind.
zonnebloem96
Berichten: 78
Lid geworden op: 25 feb 2016, 16:24

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door zonnebloem96 »

Bedankt voor de reacties, als ik die zo lees zal het wss niet als provocerend worden opgevat en dat is 't waar het om ging.
Zet ik gewoon een baretje op, gelukkig ben ik niet bang om af te wijken van de rest, want ben niet anders gewend (opgegroeid in een gezin dat het enige in het dorp was dat ergens aan deed).
Wat is uw enige troost, beide in leven en in sterven?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door eilander »

Mogelijk zegt dit ook iets over de ligging van de gemeente. Is de prediking wel naar Gods Woord in die gemeente?
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18718
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door helma »

Ik ga ook wel eens ergens waar ik de enige ben met hoofdbedekking. Ik kies dan inderdaad ook voor een baret. Dan zet ik hem kort voor de de dienst op.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Orchidee »

Blijft toch een lastige: dat hoofddeksel!
Inmiddels in mijn gemeente is het inmiddels half om half denk ik.
Ik zie wel dat het net een olievlek is die zich langzaam maar zeker uitbreid.
En onder de jongeren lijkt het wel een prestigekwestie.
Ga er maar aanstaan als ouders van een 15,16 jarig meisje waarvan vriendinnen en moeders geen hoofddeksel dragen en jouw kind MOET wel een hoofddeksel.
Verwarrend ook vind ik:
Met de bediening van de Sacramenten moeten vrouwen WEL een hoofddeksel op.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gabrielle
Berichten: 1055
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:12

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Gabrielle »

De Joden een Jood, de Grieken een Griek


Dus niemand in de gemeente draagt een hoed, ik ook niet
Vrijwel iedereen draagt een hoofddeksel, ik ook
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door samanthi »

De hoofdbedekking is uitgegroeid tot hoed en wordt verkeerd gebruikt,
1 de Bijbel leert eenvoud.
2 het gaat om bidden en profeteren, maar wij laten onze hoed af als we een inleiding houden of een Bijbelverhaal vertellen.

Velen blijven beweren dat het voor de eredienst bedoeld is, maar dit is niet uit de teksten op te maken, te meer omdat de vrouwen stil moesten zijn.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18718
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door helma »

Plaats reactie