Hoed in eredienst?

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door eilander »

Ditbenik schreef:
eilander schreef:Allemaal waar, maar ik lees op de hele website niets over de noodzaak van wedergeboorte, over wat de Heere ons toezegt in het Evangelie en de belofte die Hij verzegelt in de doop, enzovoorts, enzovoorts. Als deze halfbakken boodschap van de website dan separerend moet heten, dan praten we echt niet over hetzelfde.
Maar goed, het zal er wel op uitdraaien dat ik onder die prediking moet gaan zitten om er iets over te mogen zeggen.

Heeft jouw gemeente dan een website waar dat allemaal op staat?
Ja.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Ditbenik »

eilander schreef:
Ditbenik schreef:
eilander schreef:Allemaal waar, maar ik lees op de hele website niets over de noodzaak van wedergeboorte, over wat de Heere ons toezegt in het Evangelie en de belofte die Hij verzegelt in de doop, enzovoorts, enzovoorts. Als deze halfbakken boodschap van de website dan separerend moet heten, dan praten we echt niet over hetzelfde.
Maar goed, het zal er wel op uitdraaien dat ik onder die prediking moet gaan zitten om er iets over te mogen zeggen.

Heeft jouw gemeente dan een website waar dat allemaal op staat?
Ja.
Daar ben ik dan zeer benieuwd naar.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door eilander »

Net als ik bij De Wegwijzer heb gedaan, zou je op onze website dan wel even het kerkblad moeten downloaden.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Ditbenik »

eilander schreef:Net als ik bij De Wegwijzer heb gedaan, zou je op onze website dan wel even het kerkblad moeten downloaden.
Maar niet op de site zelf dus. Logisch, omdat een site zich daar vaak niet voor leent. Je kunt er zakelijke informatie vinden maar dogmatiek of verkonding hoor je op andere plaatsen. In een kerkblad is dat een stuk eenvoudiger, maar ook dan kan een gemeente de keuze te maken om dat alleen te gebruiken voor informatie-uitwisseling. Verder speelt nog een rol dat een gesettelde gemeente met een traditie van vele jaren een hele andere context heeft dan een missionaire, jonge gemeente, die zich vooral richt op hen die (nog) niet of nog maar kort in een kerk komen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door eilander »

Een stukje over 'twijfel en zelfonderzoek' gesplitst naar nieuw topic.
Hier graag weer on-topic verder.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door CvdW »

ejvl schreef:
eilander schreef: Maar ik ben benieuwd of er in de praktijk gemeenten zijn waar het merendeel van de dames zonder hoed ter kerk komt, en tóch separerend wordt gepreekt.
Jazeker, de Wegwijzer in Almere bijvoorbeeld, zoals ik al eerder aanhaalde.
Ik meen dat o.a @Luther zich ook positief daar over uitgelaten heeft. Het is een zendingsgemeente met heel veel verschillende nationaliteiten. Het is al jaren geleden dat ik daar een aantal keren geweest ben, maar het is te vergelijken met een gedeelte van de GG/CGK. Ook dhr v Dooijweerd gaat o.a daar wel eens voor. Ds Meulmeester die daar voorgaat is naar mijn weten een schoonzoon van ds Vreugdenhil (GG). Vanwege de vele verschillende nationaliteiten is daar een enorme willekeur aan soorten en kleuren kleding te zien, ook aangaande hoofdbedekking.
Sinds wanneer is André dominee?
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Hendrikus »

CvdW schreef:
ejvl schreef:
eilander schreef: Maar ik ben benieuwd of er in de praktijk gemeenten zijn waar het merendeel van de dames zonder hoed ter kerk komt, en tóch separerend wordt gepreekt.
Jazeker, de Wegwijzer in Almere bijvoorbeeld, zoals ik al eerder aanhaalde.
Ik meen dat o.a @Luther zich ook positief daar over uitgelaten heeft. Het is een zendingsgemeente met heel veel verschillende nationaliteiten. Het is al jaren geleden dat ik daar een aantal keren geweest ben, maar het is te vergelijken met een gedeelte van de GG/CGK. Ook dhr v Dooijweerd gaat o.a daar wel eens voor. Ds Meulmeester die daar voorgaat is naar mijn weten een schoonzoon van ds Vreugdenhil (GG). Vanwege de vele verschillende nationaliteiten is daar een enorme willekeur aan soorten en kleuren kleding te zien, ook aangaande hoofdbedekking.
Sinds wanneer is André dominee?
Hij is voorganger/evangelist.
https://www.digibron.nl/search/detail/0 ... -bevestigd
~~Soli Deo Gloria~~
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door CvdW »

Dus geen dominee.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door ejvl »

CvdW schreef:Dus geen dominee.
Geen idee, niet over nagedacht eigenlijk. Ik weet dat hij sacramentsbevoegdheid heeft, dus ik ging er automatisch van uit dat hij dominee was.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Mara »

Ik had het even gemist, maar in het AD stond een leuk artikel over hoedenzaak Nelly.
Wie is er niet geweest?
https://www.ad.nl/binnenland/hoedenzaak ... l~a8f41d20

Ik heb er ook weleens een hoed gekocht en vond het een prettige zaak. Niet zo duur als die in Gouda.

Als mensen stoppen met op zondag een hoed te dragen, kunnen wij de maandag daarop sluiten
Ik vrees toch dat dit ooit gaat gebeuren.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Hendrikus »

Mara schreef:Ik had het even gemist, maar in het AD stond een leuk artikel over hoedenzaak Nelly.
Wie is er niet geweest?
https://www.ad.nl/binnenland/hoedenzaak ... l~a8f41d20

Ik heb er ook weleens een hoed gekocht en vond het een prettige zaak. Niet zo duur als die in Gouda.

Als mensen stoppen met op zondag een hoed te dragen, kunnen wij de maandag daarop sluiten
Ik vrees toch dat dit ooit gaat gebeuren.
Dat artikel stond niet alleen in het AD, maar is door meerdere andere dagbladen overgenomen.
Dat iemand vanuit Urk naar Alblasserdam gaat om een hoed te kopen :oO
~~Soli Deo Gloria~~
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door emigrant »

leuke winkel.
In Maastricht zit een goede hoedenzaak gevoerd door een Engelse dame.
Als je er eens bent: op het einde van de Bredestraat.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Luther »

Ik kan er maar niet aan wennen, vrouwen zonder hoed in de eredienst. Eerlijk gezegd vertroebelt het voor mij nogal eens de eredienst.
Ik begrijp ook niet goed waarom sommige dames er zo tegen strijden? Volgens mij is 1 Korinthe 11 zo helder als glas. Ik doel vooral op vrouwen die eerst wél een hoed opzetten, en op een goed moment niet meer. Het geeft me in ieder geval altijd een groot stuk vervreemding, vooral omdat je bij navraag of doorpraten merkt dat het niet meer op doen van hoofdbedekking, nogal eens het sluitstuk is van een omslag in het theologische denken.

(Moest ik even kwijt.)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10423
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Orchidee »

Ik begrijp je heel goed @Luther!
Het tegenargument begint bij vers 16.
Men zegt óók wel dat we elkaar daarin moeten vrijlaten en dat een hoofddeksel een belemmering kan zijn om de eredienst te bezoeken en dat moet je iemand niet op willen leggen.
"Er word straks niet naar gekeken of ik wel of niet een hoofddeksel droeg tijdens de eredienst"
Toen iemand dat tegen me zei was ik eerlijk gezegd uitgepraat:-(

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI SCL-L21 met Tapatalk
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Mara »

Luther schreef:Ik kan er maar niet aan wennen, vrouwen zonder hoed in de eredienst. Eerlijk gezegd vertroebelt het voor mij nogal eens de eredienst.
Ik begrijp ook niet goed waarom sommige dames er zo tegen strijden? Volgens mij is 1 Korinthe 11 zo helder als glas. Ik doel vooral op vrouwen die eerst wél een hoed opzetten, en op een goed moment niet meer. Het geeft me in ieder geval altijd een groot stuk vervreemding, vooral omdat je bij navraag of doorpraten merkt dat het niet meer op doen van hoofdbedekking, nogal eens het sluitstuk is van een omslag in het theologische denken.

(Moest ik even kwijt.)
Ach, al vaker over gehad hier. En als ik dan zeg dat het mede daardoor komt dat nu de jonge generatie geen hoed meer opzet, is dat niet waar. Of mag iemand daar zo niet over denken.
Maar de jonge generatie heeft niemand meer om zich aan op te trekken, als zelfs de echtgenotes van veel predikanten en k.r. leden geen hoed (meer) dragen.
Afgelopen zondag zat ik rond te kijken, ik was de jongste hoeddraagster!
Ik ben er inmiddels wel aan gewend om een minderheid te zijn.
Orchidee schreef:"Er word straks niet naar gekeken of ik wel of niet een hoofddeksel droeg tijdens de eredienst"
Andere argumenten die ik gehoord heb zijn:
Het is niet meer van deze tijd,
De Heere ziet het hart aan,
Ik voel me niet de mindere van mijn man,
Het gaat over de sluier en niet over de hoed, in dat hoofdstuk.
Ik heb lang haar en dat is ook een hoofdbedekking volgens de Bijbel.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie