Hoed in eredienst?

DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door DDD »

JCRyle schreef:
Mara schreef:
JCRyle schreef: Onzin. Het gaat hier niet over gevoel of over een keuze, maar over een Bijbelse opdracht voor de vrouw.
Heel makkelijk om deze discussie te voeren vanuit de hoge toren positie van een man zonder dochter.
Discussies moet je niet in het emotionele trekken, daarmee maak je jezelf niet bepaald sterker mee.
1 Korinthe 11 is haarscherp wat betreft de hoofdbedekking voor een vrouw.
Mara schreef:
JCRyle schreef:En eigenlijk heb je hierin een wonderlijke houding, aangezien je anderen, die hun hoed na jaren afdoen, de maat neemt.
Ik neem geen maat! Maar ik vraag mij af waarom een volwassen vrouw! na 60/70 jaar de hoed afzet.
Zou je willen stoppen om het voor mij in te vullen alsjeblieft?
Je weet wel beter, Mara.
Ik begrijp Mara heel goed en vind niet dat je haar recht doet. Het respect voor de keuzes van je dochter als volwassene hoeft niet af te doen aan je verbazing dat anderen jarenlang een hoed dragen en die afdoen. Maar Mara vergeet dat heel veel vrouwen een hoed dragen omdat hun man dat graag wil. Als die man overleden is, is er in die zin geen reden meer om aan die gewoonte vast te houden.

En 1 Korinthe 11 is haarscherp, net zo haarscherp als de uitdrukkelijk opdracht om elkaar met een heilige kus te begroeten.
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1241
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Klavart »

DDD schreef:...dat heel veel vrouwen een hoed dragen omdat hun man dat graag wil.
Daar geloof ik helemaal niets van. Waarom denkt u dat?
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Orchidee »

Ik heb geen zin om hier weer over te discussieren maar ervaar het wel of niet een hoofddeksel dragen inmiddels wel als een "splijtzwam"! :sweat
Waarom geloof je dat niet @Klavart?
Net zoveel mannen willen dat hun vrouw hun haar niet knippen en niet willen dat zij een broek draagt!
Ik ken diverse echtparen waar dit regelmatig een punt van discussie is! :jongle
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
ejvl
Berichten: 5738
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door ejvl »

Orchidee schreef:Ik heb geen zin om hier weer over te discussieren maar ervaar het wel of niet een hoofddeksel dragen inmiddels wel als een "splijtzwam"! :sweat
Waarom geloof je dat niet @Klavart?
Net zoveel mannen willen dat hun vrouw hun haar niet knippen en niet willen dat zij een broek draagt!
Ik ken diverse echtparen waar dit regelmatig een punt van discussie is! :jongle
Ik ken er ook genoeg, dus dat speelt zeker wel.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door eilander »

Bij ons thuis gelukkig nooit discussie hierover. Ik hoor er in de gemeente ook nooit over, al hoor ik natuurlijk niet alles. Ik denk dat bij ons ongeveer 90/95% van de dames een hoed opheeft in de eredienst. Dat percentage neemt niet af, is mijn indruk.
merel
Berichten: 9769
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door merel »

Blijkbaar zijn er ook in theologische kringen meerdere opvattingen over het wel/niet dragen van de hoed. Zie daarvoor de preek van ds Schenau, door Luther aangedragen.
Dus de stelling dat de hoed ontwistbaar uit de bijbel blijkt lijkt mij, mede gezien de praktijk, iets te stellig. En het is te kort door te bocht om te stellen dat al die vrouwen die geen hoed op hebben niet echt zouden geloven en wereldgelijkvormig zouden zijn.

@ orchidee
Ervaar je dit voor jezelf als splijtzwam of zie je dit in jouw omgeving?
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door DDD »

Klavart schreef:
DDD schreef:...dat heel veel vrouwen een hoed dragen omdat hun man dat graag wil.
Daar geloof ik helemaal niets van. Waarom denkt u dat?
Omdat ik er zo een paar kan opnoemen. Dus dan vermoed ik, dat dat vaker aan de orde is.
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1241
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Klavart »

Orchidee schreef:Waarom geloof je dat niet @Klavart?
Dan zouden er toch ook wel heel veel vrouwen zijn die stoppen met het dragen van een hoed nadat hun man overleden is. Daar merk ik echter niets van...
Orchidee schreef:Net zoveel mannen willen dat hun vrouw hun haar niet knippen en niet willen dat zij een broek draagt!
Ook daar geloof ik niets van. Om op basis van diverse echtparen te concluderen dat dit voor heel veel vrouwen geldt, is niet erg overtuigend.
En zijn heel veel mannen dan principiëler dan hun vrouw? Lijkt mij ook niet.
Orchidee schreef:Ik ken diverse echtparen waar dit regelmatig een punt van discussie is! :jongle
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1241
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Klavart »

DDD schreef:
Klavart schreef:
DDD schreef:...dat heel veel vrouwen een hoed dragen omdat hun man dat graag wil.
Daar geloof ik helemaal niets van. Waarom denkt u dat?
Omdat ik er zo een paar kan opnoemen. Dus dan vermoed ik, dat dat vaker aan de orde is.
Zie ook mijn reactie op Orchidee. Om op basis van een paar voorbeelden te stellen dat dit voor heel veel vrouwen geldt, is niet erg overtuigend.
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door DDD »

Ik vind jouw redenering ook niet overtuigend. Maar dat hindert niets. Het is een volkomen bijzaak. Zolang er geen betrouwbaar onderzoek naar gedaan wordt, zullen we het niet weten.

Het zegt trouwens wel iets over je zelfreflectie als je hier drie mensen ziet beweren dat zij dit punt herkennen, en dan toch zo fel tegen Mara in gaat.

Overigens heeft niemand hier gezegd dat mannen principieler zijn dan hun vrouw. Maar ik durf de stelling wel te verdedigen dat mannen in een heel groot deel van de gevallen, vooral in de gevallen waarin ze niet helemaal volwassen zijn geworden, in hun jeugd rebelser en in hun ouderdom conservatiever zijn dan hun vrouw.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Mara »

DDD schreef:Maar Mara vergeet dat heel veel vrouwen een hoed dragen omdat hun man dat graag wil. Als die man overleden is, is er in die zin geen reden meer om aan die gewoonte vast te houden.
Nee, dat benoemde ik ook, dus ik vergeet dat niet.
DDD schreef:Ik begrijp Mara heel goed en vind niet dat je haar recht doet. Het respect voor de keuzes van je dochter als volwassene hoeft niet af te doen aan je verbazing dat anderen jarenlang een hoed dragen en die afdoen.
Kinderen maken vaak andere keuzes dan hun ouders. Dat heb ik ook gedaan.
Maar men bagatelliseert het feit dat die jonge meiden geen voorbeeld meer zien bij de echtgenote van de predikant en de echtgenotes van de ambtsdragers! Dat doe je nu eenmaal als je jong bent.
Als je ouder bent kan het je weinig schelen wat een ander ervan vindt.
En nu word ik terecht gewezen dat ik daar niets mee te maken heb en dat mijn dochter daarom die hoed op moet zetten.
En er lijkt verschil tussen de belevingswereld op het forum - zoals je dat hier leest - en de werkelijkheid.
Want daar zijn de meiden in de "zwaarste" kerk net zo modern als elders. Verzuchten de ouders dat ze het niet in de hand kunnen houden, de wereldgelijkvormigheid in hun gezinnen treedt. Ze schrikken als ze het profiel van hun kinderen op FB zien.
Hun interesses, de favoriete films, de TV series die ze volgen.Terwijl ze zelf alle media uit huis hielden.
Maar dit terzijde, want het gaat hier over de hoed.
merel schreef:Blijkbaar zijn er ook in theologische kringen meerdere opvattingen over het wel/niet dragen van de hoed
Kun jij een schatting maken van het aantal hoeddragende vrouwen bij jullie in de kerk en zitten daar vrouwen onder de 50 bij?

En dan komt er nog een discussie bij.

Parsifal schreef: Zoals ik al eerder aangaf heeft het woord in 1 Korinthe 11 iets met omwikkelen of omvatten te maken. Als je het dan toch gebruikt om anderen de maat te nemen, dan voldoet denk ik de hoed of baret ook niet.

Jammer dat je het zo zegt. Ik zei al eerder dat ik nooit een baret draag en ik neem ook geen maat, ik constateer iets. En als iedereen om zich heen kijkt in zijn gemeente, ziet dat dan ook, tenzij er een "gebod" van hoeddragen is.
En waarom zou ik in 2017 me opeens moeten gaan bezinnen over een hoofddoek of sluier?
Niemand in onze cultuur loopt er zo bij, dat weet jij toch ook wel, ook al woon je niet in Nederland?

Ik ben wel met je eens dat het een brede discussie zou kunnen zijn.
Maar dat wordt het niet hoor. Want een steeds groter deel zet niets meer op en het andere deel van de vrouwen behoudt de traditionele hoed.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17331
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door huisman »

merel schreef:Blijkbaar zijn er ook in theologische kringen meerdere opvattingen over het wel/niet dragen van de hoed. Zie daarvoor de preek van ds Schenau, door Luther aangedragen.
Dus de stelling dat de hoed ontwistbaar uit de bijbel blijkt lijkt mij, mede gezien de praktijk, iets te stellig. En het is te kort door te bocht om te stellen dat al die vrouwen die geen hoed op hebben niet echt zouden geloven en wereldgelijkvormig zouden zijn.

@ orchidee
Ervaar je dit voor jezelf als splijtzwam of zie je dit in jouw omgeving?
Dat de hoofdbedekking Bijbels onbetwistbaar is was altijd duidelijk. Nu de autonome (gelovige?) mens zich niets meer laat gezeggen zijn wij afgegleden naar het adagium dat een ieder doet wat goed is in zijn/haar ogen.

Al die mensen die de wereldgelijkvormigheid in de kerken willen goedpraten zijn best wel vermoeiend maar ook gevaarlijk.
Een CGK(niet eens BhP!) predikant verzuchtte eens: Als in een gemeente de hoeden afgaan worden de avondmaalstafels voller.........lijkt mij een herkenbaar gegeven.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Orchidee »

Nog een puntje dan ;) :
Waarom ALLEEN een hoofddeksel dragen bij de bediening van de sacramenten? en niet in een gewone eredienst?
DAT vind ik persoonlijk NOG lastiger!
En ja, die splijtzwammen maak ik van zeer dichtbij mee! :fi
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Luther »

Orchidee schreef:Nog een puntje dan ;) :
Waarom ALLEEN een hoofddeksel dragen bij de bediening van de sacramenten? en niet in een gewone eredienst?
DAT vind ik persoonlijk NOG lastiger!
En ja, die splijtzwammen maak ik van zeer dichtbij mee! :fi
Eens, die onderscheiding snap ik ook niet.

Maar je kunt t ook omdraaien: Waarom wil men zo dolgraag van die hoofdbedekking af?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Orchidee »

Precies @Luther!
Ik heb ook werkelijk geen geldig idee!
Ik heb een hekel aan een hoed of andere hoofdbedekking op mijn hoofd hoor ik veel, maar als het koud is zetten ze ineens wel van alles op hun hoofd buiten :bobo (daar heb ik een hekel aan ;) )
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Plaats reactie