Hoed in eredienst?

Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door samanthi »

eilander schreef:
samanthi schreef:Ik begrijp het wel, toch kan het niet, ik ben van die en die kerk, bij ons dragen de vrouwen nog hoedjes. Nou dat is een goede gemeente dan... zoiets kan toch niet?
En de avondmaalstafels? Nou daar gaan ze niet zomaar aan , maar net een tafel. Zo dat is een goede kerk. Zou het zo moeten dan?
Ik hoop dat je begrijpt dat je nu niet mijn standpunt verwoordt. Misschien heb je mijn eerste zin niet gelezen.
Het ging over de uitspraak van die predikant, nee ik had het goed gelezen
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Framboos
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 jul 2017, 07:13

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Framboos »

Ambtenaar schreef:
eilander schreef: Vooropgesteld: ik vind het afmeten van het geestelijk gehalte van een gemeente aan de hand van het aantal avondmaalgangers erg gevaarlijk.
Je vindt het erg gevaarlijk, maar desondanks doe je het toch.
[/quote]

Je maakt een denkfout. Eilander zei niet dat in iedere gemeente met veel avondmaalgangers niet separerend gepreekt wordt en 1kor11 losgelaten wordt. Hij wijst een trend aan, zonder daarbij specifieke gemeenten langs de meetlat te leggen en zegt niet dat dit voor alle gemeenten met veel avondmaalgangers geldt. En gelukkig zijn er nog gemeenten met veel avondmaalgangers. Maar dat in Nederland in sommige gemeenten bovenstaande trend zichtbaar is, zullen we hopelijk niet ontkennen, tenzij we vreemdeling zijn in kerkelijk Nederland of onze geloofwaardigheid willen aantasten..
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Ditbenik »

eilander schreef:
samanthi schreef:
Ambtenaar schreef:
huisman schreef: Al die mensen die de wereldgelijkvormigheid in de kerken willen goedpraten zijn best wel vermoeiend maar ook gevaarlijk.
Een CGK(niet eens BhP!) predikant verzuchtte eens: Als in een gemeente de hoeden afgaan worden de avondmaalstafels voller.........lijkt mij een herkenbaar gegeven.
Ik begrijp de verzuchting niet. Wat is er mis met volle avondmaalstafels.?
Ja die link begrijp ik ook niet.
Vooropgesteld: ik vind het afmeten van het geestelijk gehalte van een gemeente aan de hand van het aantal avondmaalgangers erg gevaarlijk.
Maar de suggestie van deze predikant is duidelijk en ook herkenbaar. Natuurlijk gaat het hier niet over oorzaak en gevolg (oorzaak: minder hoeden; gevolg: meer avondmaalgangers).
Bedoeld wordt de volgende ontwikkeling: in een gemeente wordt minder separerend gepreekt, hierdoor zijn er meer avondmaalgangers. Immers iedereen hoort er wel bij. In zo'n gemeente komt het ook meer dan gemiddeld voor dat de Bijbelse lijn van 1 Korinthe 11 ook makkelijker losgelaten wordt.
Daar kunnen we allemaal heel krampachtig over doen, maar het is echt wel een herkenbare ontwikkeling in ons land.
Wat een verschil met bijvoorbeeld Chrysostomus die vond dat 'Wie niet aan de sacramenten deelneemt, is een lompe vlegel die zo brutaal is om er toch bij aanwezig te zijn'. Of Calvijn die ook vond dat deelname aan de sacramenten niet een zaak van individuele keuze was, maar van de gemeenschap. Niet aangaan aan het avondmaal werd streng bestraft. Het is een klus om de laatste uitgaven van Van der Zwaag door te worstelen maar het laat wel mooi zien hoe het vroeger toe ging in de kerk. Over het hedendaagse hoedenvraagstuk trouwens nog niets gelezen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door eilander »

Ditbenik schreef:
eilander schreef:Vooropgesteld: ik vind het afmeten van het geestelijk gehalte van een gemeente aan de hand van het aantal avondmaalgangers erg gevaarlijk.
Maar de suggestie van deze predikant is duidelijk en ook herkenbaar. Natuurlijk gaat het hier niet over oorzaak en gevolg (oorzaak: minder hoeden; gevolg: meer avondmaalgangers).
Bedoeld wordt de volgende ontwikkeling: in een gemeente wordt minder separerend gepreekt, hierdoor zijn er meer avondmaalgangers. Immers iedereen hoort er wel bij. In zo'n gemeente komt het ook meer dan gemiddeld voor dat de Bijbelse lijn van 1 Korinthe 11 ook makkelijker losgelaten wordt.
Daar kunnen we allemaal heel krampachtig over doen, maar het is echt wel een herkenbare ontwikkeling in ons land.
Wat een verschil met bijvoorbeeld Chrysostomus die vond dat 'Wie niet aan de sacramenten deelneemt, is een lompe vlegel die zo brutaal is om er toch bij aanwezig te zijn'. Of Calvijn die ook vond dat deelname aan de sacramenten niet een zaak van individuele keuze was, maar van de gemeenschap. Niet aangaan aan het avondmaal werd streng bestraft. Het is een klus om de laatste uitgaven van Van der Zwaag door te worstelen maar het laat wel mooi zien hoe het vroeger toe ging in de kerk. Over het hedendaagse hoedenvraagstuk trouwens nog niets gelezen.
Je hebt mij echt niet begrepen. Lees de bijdrage van @Framboos.
Ook ik vind dat er te weinig mensen aan het Avondmaal gaan als niet 100% van de daartoe kerkelijk gerechtigden deelneemt. Maar dan wel op goede gronden, en niet als gevolg van een niet-separerende prediking waarbij als uitgangspunt wordt genomen dat iedereen tot het volk van God behoort.
Maar ik ben benieuwd of er in de praktijk gemeenten zijn waar het merendeel van de dames zonder hoed ter kerk komt, en tóch separerend wordt gepreekt.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Orchidee »

Zéker wel!
Ben pas nog in een pkn geweest waar dit zéker het geval is!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door JCRyle »

Orchidee schreef:Zéker wel!
Ben pas nog in een pkn geweest waar dit zéker het geval is!
Je weet wat separerend inhoud?
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Mara »

Waarom hebben wij geen problemen met de meeste uitspraken en vermaningen van de apostel Paulus in deze brief, en beginnen wij alleen bij het thema hoofdbedekking en het zwijgen van de vrouwen in de gemeente te twijfelen?
Moeten wij niet eerlijk toegeven dat deze dingen (de hoofdbedekking en het zwijggebod voor de vrouw) gewoon in strijd zijn met de tijdgeest, en dat wij ons daarom innerlijk ertegen verzetten?

Daarom behoort een vrouw een macht op haar hoofd te hebben ter wille van de engelen’. Als wij dit vers verbinden met het onderwijs in de brief aan de Efeziërs, namelijk dat de engelen in de gemeente de veelvoudige wijsheid van God aanschouwen, dan kunnen wij stellen
dat de engelen ook moeten kunnen zien wanneer men als gemeente samenkomt (en de vrouwen niet hardop bidden), dat zij door het dragen van een hoofdbedekking uitdrukking geven aan haar instemming met de scheppingsorde van God. Hoewel het bestaan van de gemeente niet afhankelijk is van het samenkomen, is het wel zo dat het karakter van de gemeente in het bijzonder zichtbaar wordt wanneer men ‘als
gemeente’ samenkomt. De gedachte dat de zusters dan een bijzonder teken voor de engelen moeten hebben, past zeker in deze samenhang.

Het geeft ook te denken dat in de hele kerkgeschiedenis tot de 20e eeuw hierover helemaal geen problemen bestonden:
de vrouwen droegen steeds hoofdbedekking. Nu nog ziet men dat oudere vrouwen die naar de kerk gaan de hoed niet in de garderobe afdoen. De oudere mannen daarentegen doen hun hoed in de garderobe af, maar jonge mannen houden de in de mode gekomen petten of caps bij het bidden soms op. Deze eigenaardigheid zou net zo goed onder kritiek moeten worden gesteld, want Gods Woord zegt duidelijk dat de man zijn hoofd bij het bidden niet moet bedekken. Het is ons verlangen dat de lezers zich in deze vragen door de Geest van God en niet door de tijdgeest zullen laten leiden.
WANNEER MOET EEN CHRISTIN EEN HOOFDBEDEKKING DRAGEN?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
ejvl
Berichten: 5739
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door ejvl »

eilander schreef: Maar ik ben benieuwd of er in de praktijk gemeenten zijn waar het merendeel van de dames zonder hoed ter kerk komt, en tóch separerend wordt gepreekt.
Jazeker, de Wegwijzer in Almere bijvoorbeeld, zoals ik al eerder aanhaalde.
Ik meen dat o.a @Luther zich ook positief daar over uitgelaten heeft. Het is een zendingsgemeente met heel veel verschillende nationaliteiten. Het is al jaren geleden dat ik daar een aantal keren geweest ben, maar het is te vergelijken met een gedeelte van de GG/CGK. Ook dhr v Dooijweerd gaat o.a daar wel eens voor. Ds Meulmeester die daar voorgaat is naar mijn weten een schoonzoon van ds Vreugdenhil (GG). Vanwege de vele verschillende nationaliteiten is daar een enorme willekeur aan soorten en kleuren kleding te zien, ook aangaande hoofdbedekking.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door eilander »

ejvl schreef:
eilander schreef: Maar ik ben benieuwd of er in de praktijk gemeenten zijn waar het merendeel van de dames zonder hoed ter kerk komt, en tóch separerend wordt gepreekt.
Jazeker, de Wegwijzer in Almere bijvoorbeeld, zoals ik al eerder aanhaalde.
Ik meen dat o.a @Luther zich ook positief daar over uitgelaten heeft. Het is een zendingsgemeente met heel veel verschillende nationaliteiten. Het is al jaren geleden dat ik daar een aantal keren geweest ben, maar het is te vergelijken met een gedeelte van de GG/CGK. Ook dhr v Dooijweerd gaat o.a daar wel eens voor. Ds Meulmeester die daar voorgaat is naar mijn weten een schoonzoon van ds Vreugdenhil (GG). Vanwege de vele verschillende nationaliteiten is daar een enorme willekeur aan soorten en kleuren kleding te zien, ook aangaande hoofdbedekking.
Ik weet niet of we nu wel hetzelfde bedoelen met separerende prediking. Ik zou de ziel van mijn kinderen niet durven toevertrouwen aan een prediking waar het volgende de grondhouding van is:
In verschillende leeftijdsgroepen leren kinderen volgelingen van de Heere Jezus te worden en de kinderen die Hem al volgen helpen we te groeien in hun relatie met Jezus Christus. In een liefdevolle omgeving geven medewerkers de Bijbelverhalen en lessen door uit de Bijbel, Gods Woord en beleven ze samen met de kinderen de steun van geloven en bidden.
ejvl
Berichten: 5739
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door ejvl »

eilander schreef:
In verschillende leeftijdsgroepen leren kinderen volgelingen van de Heere Jezus te worden en de kinderen die Hem al volgen helpen we te groeien in hun relatie met Jezus Christus. In een liefdevolle omgeving geven medewerkers de Bijbelverhalen en lessen door uit de Bijbel, Gods Woord en beleven ze samen met de kinderen de steun van geloven en bidden.
Eigenlijk is het geheel offtopic, maar met dit stukje lijkt mij niets verkeerds te staan. Het doel van de erediensten is om mensen volgelingen van de Heere Jezus te laten worden, dus om in Hem te mogen geloven, en om gelovigen te sterken. De bekende bede is ook om het geloof te schenken, bij aanvang of bij de verdere voortgang, voor het eerst of opnieuw. En dat geldt natuurlijk ook voor de kinderen in de gemeente.
Laatst gewijzigd door ejvl op 10 okt 2017, 14:10, 1 keer totaal gewijzigd.
DDD
Berichten: 28658
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door DDD »

@Eilander:
Toch is het leren een volgeling van Christus te worden het belangrijkste doel van een christelijke opvoeding. Een andere opvoeding mag de naam christelijk niet dragen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door eilander »

Allemaal waar, maar ik lees op de hele website niets over de noodzaak van wedergeboorte, over wat de Heere ons toezegt in het Evangelie en de belofte die Hij verzegelt in de doop, enzovoorts, enzovoorts. Als deze halfbakken boodschap van de website dan separerend moet heten, dan praten we echt niet over hetzelfde.
Maar goed, het zal er wel op uitdraaien dat ik onder die prediking moet gaan zitten om er iets over te mogen zeggen.
ejvl
Berichten: 5739
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door ejvl »

eilander schreef:Allemaal waar, maar ik lees op de hele website niets over de noodzaak van wedergeboorte, over wat de Heere ons toezegt in het Evangelie en de belofte die Hij verzegelt in de doop, enzovoorts, enzovoorts. Als deze halfbakken boodschap van de website dan separerend moet heten, dan praten we echt niet over hetzelfde.
Maar goed, het zal er wel op uitdraaien dat ik onder die prediking moet gaan zitten om er iets over te mogen zeggen.
Ach, op de website van een willekeurige GG of GGIN of OGG staat dat ook niet, daarvoor is een website immers gedeeltelijk ongeschikt. Maar je hoeft niet onder die prediking te gaan zitten hoor, op Youtube staan er genoeg, ze zullen vast niet allemaal goed zijn overigens, pak in ieder geval geen gastendienst oid als je een keer wilt luisteren.
Waar onder separeren versta ik, dood en leven, vloek en zegen, zonde en genade, etc.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Luther »

ejvl schreef:
eilander schreef: Maar ik ben benieuwd of er in de praktijk gemeenten zijn waar het merendeel van de dames zonder hoed ter kerk komt, en tóch separerend wordt gepreekt.
Jazeker, de Wegwijzer in Almere bijvoorbeeld, zoals ik al eerder aanhaalde.
Ik meen dat o.a @Luther zich ook positief daar over uitgelaten heeft. Het is een zendingsgemeente met heel veel verschillende nationaliteiten. Het is al jaren geleden dat ik daar een aantal keren geweest ben, maar het is te vergelijken met een gedeelte van de GG/CGK. Ook dhr v Dooijweerd gaat o.a daar wel eens voor. Ds Meulmeester die daar voorgaat is naar mijn weten een schoonzoon van ds Vreugdenhil (GG). Vanwege de vele verschillende nationaliteiten is daar een enorme willekeur aan soorten en kleuren kleding te zien, ook aangaande hoofdbedekking.
Ik heb destijds - meen ik - gezegd dat ik het positief vond dat ze een stevig en Bijbels standpunt over de Heilige Doop hebben. Voor het overige voelde ik vooral veel vervreemding.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Ditbenik »

eilander schreef:Allemaal waar, maar ik lees op de hele website niets over de noodzaak van wedergeboorte, over wat de Heere ons toezegt in het Evangelie en de belofte die Hij verzegelt in de doop, enzovoorts, enzovoorts. Als deze halfbakken boodschap van de website dan separerend moet heten, dan praten we echt niet over hetzelfde.
Maar goed, het zal er wel op uitdraaien dat ik onder die prediking moet gaan zitten om er iets over te mogen zeggen.

Heeft jouw gemeente dan een website waar dat allemaal op staat?
Plaats reactie