Hoed in eredienst?

merel
Berichten: 9806
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door merel »

@ mara Bij ons in de kerk draagt niemand een hoed. Een gezin, moeder met twee dochters, heeft het nog jaren gedaan en hebben van de een op de andere dag ook tegelijk de hoed afgezet. Wat daar de reden van is, weet ik ook niet.
huisman schreef:
merel schreef:Blijkbaar zijn er ook in theologische kringen meerdere opvattingen over het wel/niet dragen van de hoed. Zie daarvoor de preek van ds Schenau, door Luther aangedragen.
Dus de stelling dat de hoed ontwistbaar uit de bijbel blijkt lijkt mij, mede gezien de praktijk, iets te stellig. En het is te kort door te bocht om te stellen dat al die vrouwen die geen hoed op hebben niet echt zouden geloven en wereldgelijkvormig zouden zijn.

@ orchidee
Ervaar je dit voor jezelf als splijtzwam of zie je dit in jouw omgeving?
Dat de hoofdbedekking Bijbels onbetwistbaar is was altijd duidelijk. Nu de autonome (gelovige?) mens zich niets meer laat gezeggen zijn wij afgegleden naar het adagium dat een ieder doet wat goed is in zijn/haar ogen.

Al die mensen die de wereldgelijkvormigheid in de kerken willen goedpraten zijn best wel vermoeiend maar ook gevaarlijk.
Een CGK(niet eens BhP!) predikant verzuchtte eens: Als in een gemeente de hoeden afgaan worden de avondmaalstafels voller.........lijkt mij een herkenbaar gegeven.
Ik praat wereldgelijkvormigheid niet goed, ben het alleen met jouw standpunt in deze niet eens. M.i. is wereldgelijkvormigheid niet gelijk aan het afzetten van de hoed. Ik zie mijzelf niet als wereldgelijkvormig ook al draag ik geen hoed ;)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Jantje »

Ditbenik schreef:
Ach, je hoeft tegen mij geen sorry te zeggen omdat je geen respect hebt voor het werk van God in het leven van mensen. Wij zien de vruchten van geloof en bekering. Wij zien het onvoorwaardelijk buigen voor het Woord van God. En we zien dat de natuurlijke mens daar geen respect voor opbrengt. Dat geldt zowel de wereldse als de godsdienstige mens.
Het gaat niet om de helft. Het gaat om de hele mens. Maar het gaat niet om het juk van het verbieden van een vrouwenbroek omdat de reformatorische cultuur een vrouwenrok of -jurk voorschrijft en je keihard afwijst als je die niet draagt. We zagen het een paar maanden terug in de praktijk weer gebeuren. Een mevrouw van 80 jaar die voor het eerst van haar leven in een kerk voor refo's kwam. Ze schuifelde aan de arm van iemand anders naar voren. Ze wilde graag voor in zitten omdat ze bang was dat ze het anders niet kon horen. Een bank of drie van voren waar nog ruimte genoeg, alleen om de hoek zat een mevrouw. Er werd gevraagd of ze even op wilde schuiven zodat die dame kon zitten. Nee, dat wilde ze niet. Even op staan dan om die dame er langs te laten? Ze reageerde zelfs niet meer en bleef straks voor zich uitkijkend zitten. De dame kwam achterin terecht en is aan het begin van de preek vertrokken omdat ze het niet kon verstaan.
Dat gebeurt als je ze weigert respect op te brengen voor anderen of anderen lachwekkend vindt. Gelukkig kun je daarna altijd nog reformatorisch danken: 'Dank u Heere dat ik niet ben zoals....'.
Natuurlijk heb ik het hier niet over mensen die nog nooit in de kerk geweest zijn. Dat snapt u ook wel. Het gaat hier juist gewoon om mensen die al vanaf jongsaf aan naar de kerk gaan...
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Dodo »

Ik snap niet zo goed waarom er zo minachtend gedaan wordt over vrouwen die geen hoed dragen. Niet alleen zijn er praktische punten (vervelend, iets op je hoofd, het is zo warm/benauwd, je haar zit niet meer goed, altijd dat gedoe dat de hoed een beetje bij de rest van je kleren moet passen) maar het is ook uit de bijbel niet duidelijk af te leiden dat het moet.
Je kunt hoog en laag springen dat Paulus het zo zegt, maar het is volstrekt niet duidelijk. En daarom doen mensen de hoed ook zo makkelijk af, het is bijna niet uit te leggen waarom je een hoed op zou moeten in de kerk. Onderdanig aan de man? Wat heeft mijn hoed daarmee te maken? Ik heb van meerdere predikanten gehoord (geen "lichte'') dat het gebruik van een hoed in de eredienst niet is af te leiden uit 1 Korinthe 11. Maar het is inmiddels een sjibboleth geworden.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4079
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Maanenschijn »

Ik heb het gevoel dat ik naar een ver-van-mijn-bed show zit te kijken. In onze gemeente heeft iedere vrouw, op enkele kleine kinderen na, een hoed op. Als er eens iemand is zonder, geeft dat geen beroering, komt er geen ijverige koster met een baretje aandragen.

Maar ik men wel dat er sprake moet zijn van eenduidigheid. Ik heb vaak het gevoel dat de hoed selectief wordt opgezet. Wel tijdens de eredienst, maar niet tijdens de bijbellezingen, catechisaties, enz. De al genoemde bijbelpassage is duidelijk. Het zou dus niet zo moeten zijn dat we naar eigen invulling en traditie deze bijbelse richtlijn invullen.

Daarnaast is het niet doen van andere opdrachten (de heilige kus) geen vrijbrief voor iets wel of niet doen.

Overigens, toen ik in Kazachstan begroet werd met de heilige kus, en nee, niet op de wang :) was best even wennen....
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
merel
Berichten: 9806
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door merel »

Maanenschijn schreef:Maar ik men wel dat er sprake moet zijn van eenduidigheid. Ik heb vaak het gevoel dat de hoed selectief wordt opgezet. Wel tijdens de eredienst, maar niet tijdens de bijbellezingen, catechisaties, enz. De al genoemde bijbelpassage is duidelijk.
Gezien de diverse reacties alleen al in dit topic is de genoemde bijbelpassage niet zo duidelijk als jij het stelt ;)
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17342
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door huisman »

Dodo schreef:Ik snap niet zo goed waarom er zo minachtend gedaan wordt over vrouwen die geen hoed dragen. Niet alleen zijn er praktische punten (vervelend, iets op je hoofd, het is zo warm/benauwd, je haar zit niet meer goed, altijd dat gedoe dat de hoed een beetje bij de rest van je kleren moet passen) maar het is ook uit de bijbel niet duidelijk af te leiden dat het moet.
Je kunt hoog en laag springen dat Paulus het zo zegt, maar het is volstrekt niet duidelijk. En daarom doen mensen de hoed ook zo makkelijk af, het is bijna niet uit te leggen waarom je een hoed op zou moeten in de kerk. Onderdanig aan de man? Wat heeft mijn hoed daarmee te maken? Ik heb van meerdere predikanten gehoord (geen "lichte'') dat het gebruik van een hoed in de eredienst niet is af te leiden uit 1 Korinthe 11. Maar het is inmiddels een sjibboleth geworden.
1 Korinthe 11 is geen onduidelijk Schriftgedeelte maar wij willen zelf bepalen. Ons "geloof" zo comfortabel mogelijk inrichten en passend maken aan de tijdgeest en de wereld .

Voor mij heeft het "anders" lezen van 1 Korinthe 11 hetzelfde kaliber als het "anders" lezen van Genesis 1-11, het "anders" lezen van de teksten die betrekking hebben op de vrouw in het ambt, het "anders" lezen van de teksten betreffende homoseksualiteit enz.

Wij raken veel kwijt.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Ditbenik »

Maanenschijn schreef:Ik heb het gevoel dat ik naar een ver-van-mijn-bed show zit te kijken. In onze gemeente heeft iedere vrouw, op enkele kleine kinderen na, een hoed op. Als er eens iemand is zonder, geeft dat geen beroering, komt er geen ijverige koster met een baretje aandragen.

Maar ik men wel dat er sprake moet zijn van eenduidigheid. Ik heb vaak het gevoel dat de hoed selectief wordt opgezet. Wel tijdens de eredienst, maar niet tijdens de bijbellezingen, catechisaties, enz. De al genoemde bijbelpassage is duidelijk. Het zou dus niet zo moeten zijn dat we naar eigen invulling en traditie deze bijbelse richtlijn invullen.

Daarnaast is het niet doen van andere opdrachten (de heilige kus) geen vrijbrief voor iets wel of niet doen.

Overigens, toen ik in Kazachstan begroet werd met de heilige kus, en nee, niet op de wang :) was best even wennen....
Wij leven in een situatie waar het precies andersom is. In de kerken waar wij komen heeft niemand iets op het hoofd m.u.v. mijn vrouw. Geen hoed trouwens, maar dat schrijft 1 Korinthe 11 ook niet voor. Verder is het van belang erop te letten dat 1 Korinthe staat in de context van de samenkomst van de gemeente. De andere bijeenkomsten vallen daarmee af. Van belang is ook er op te te wijzen dat het dragen van een hoofddeksel niets van doen heeft met kenmerken van een waar kind van God of iets dergelijks. Het geruzie daarover blijkbaar wel want Paulus vermeldt uitdrukkelijk dat de gemeente van God die gewoonte niet heeft.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Ditbenik »

Maanenschijn schreef:Ik heb het gevoel dat ik naar een ver-van-mijn-bed show zit te kijken. In onze gemeente heeft iedere vrouw, op enkele kleine kinderen na, een hoed op. Als er eens iemand is zonder, geeft dat geen beroering, komt er geen ijverige koster met een baretje aandragen.

Maar ik men wel dat er sprake moet zijn van eenduidigheid. Ik heb vaak het gevoel dat de hoed selectief wordt opgezet. Wel tijdens de eredienst, maar niet tijdens de bijbellezingen, catechisaties, enz. De al genoemde bijbelpassage is duidelijk. Het zou dus niet zo moeten zijn dat we naar eigen invulling en traditie deze bijbelse richtlijn invullen.

Daarnaast is het niet doen van andere opdrachten (de heilige kus) geen vrijbrief voor iets wel of niet doen.

Overigens, toen ik in Kazachstan begroet werd met de heilige kus, en nee, niet op de wang :) was best even wennen....
Wij leven in een situatie waar het precies andersom is. In de kerken waar wij komen heeft niemand iets op het hoofd m.u.v. mijn vrouw. Geen hoed trouwens, maar dat schrijft 1 Korinthe 11 ook niet voor. Verder is het van belang erop te letten dat 1 Korinthe staat in de context van de samenkomst van de gemeente. De andere bijeenkomsten vallen daarmee af. Van belang is ook er op te te wijzen dat het dragen van een hoofddeksel niets van doen heeft met kenmerken van een waar kind van God of iets dergelijks. Het geruzie daarover blijkbaar wel want Paulus vermeldt uitdrukkelijk dat de gemeente van God die gewoonte niet heeft.
Ambtenaar
Berichten: 9200
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Ambtenaar »

huisman schreef:
Al die mensen die de wereldgelijkvormigheid in de kerken willen goedpraten zijn best wel vermoeiend maar ook gevaarlijk.
Een CGK(niet eens BhP!) predikant verzuchtte eens: Als in een gemeente de hoeden afgaan worden de avondmaalstafels voller.........lijkt mij een herkenbaar gegeven.
Ik begrijp de verzuchting niet. Wat is er mis met volle avondmaalstafels.?
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1241
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Klavart »

merel schreef:
Maanenschijn schreef:Maar ik men wel dat er sprake moet zijn van eenduidigheid. Ik heb vaak het gevoel dat de hoed selectief wordt opgezet. Wel tijdens de eredienst, maar niet tijdens de bijbellezingen, catechisaties, enz. De al genoemde bijbelpassage is duidelijk.
Gezien de diverse reacties alleen al in dit topic is de genoemde bijbelpassage niet zo duidelijk als jij het stelt ;)
Zouden de diverse reacties niet meer te maken hebben met weerstand tegen de genoemde bijbelpassage dan met vermeende onduidelijkheid?
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Luther »

Ambtenaar schreef:
huisman schreef:
Al die mensen die de wereldgelijkvormigheid in de kerken willen goedpraten zijn best wel vermoeiend maar ook gevaarlijk.
Een CGK(niet eens BhP!) predikant verzuchtte eens: Als in een gemeente de hoeden afgaan worden de avondmaalstafels voller.........lijkt mij een herkenbaar gegeven.
Ik begrijp de verzuchting niet. Wat is er mis met volle avondmaalstafels.?
Met volle HA-tafels is niets mis.

(Behalve wanneer duidelijk in leer of leven blijkt dat men geen doorleefde kennis heeft aan de eigen verlorenheid; wanneer duidelijk is leer of leven blijkt dat men Christus niet als persoonlijke Zaligmaker kent, of voor wie dat geen echt wonder is; en wanneer duidelijk blijkt dat men zegt te willen komen zoals men is, terwijl men bedoelt dat men wil blijven wie men is. Kortom: wanneer duidelijk blijkt dat het werk van de Heilige Geest gemist wordt. - Als je als ambtsdrager nogal eens verdrietig terug komt van een gesprek met een HA-ganger, omdat deze zaken gemist worden, en men geen idee heeft waar je het over hebt, ja, dan kan ik me die verzuchting van @huisman heel goed voorstellen.)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Posthoorn »

Ditbenik schreef:Verder is het van belang erop te letten dat 1 Korinthe staat in de context van de samenkomst van de gemeente.
Is dat zo?
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door JCRyle »

Mara schreef: Kinderen maken vaak andere keuzes dan hun ouders. Dat heb ik ook gedaan.
Maar men bagatelliseert het feit dat die jonge meiden geen voorbeeld meer zien bij de echtgenote van de predikant en de echtgenotes van de ambtsdragers! Dat doe je nu eenmaal als je jong bent.
Als je ouder bent kan het je weinig schelen wat een ander ervan vindt.
En nu word ik terecht gewezen dat ik daar niets mee te maken heb en dat mijn dochter daarom die hoed op moet zetten.
En er lijkt verschil tussen de belevingswereld op het forum - zoals je dat hier leest - en de werkelijkheid.

Want daar zijn de meiden in de "zwaarste" kerk net zo modern als elders. Verzuchten de ouders dat ze het niet in de hand kunnen houden, de wereldgelijkvormigheid in hun gezinnen treedt. Ze schrikken als ze het profiel van hun kinderen op FB zien.
Hun interesses, de favoriete films, de TV series die ze volgen.Terwijl ze zelf alle media uit huis hielden.
Maar dit terzijde, want het gaat hier over de hoed.
Hier doe je mijn postings niet recht mee, Mara. En verder laat ik het bij mij eerder geschreven woorden.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door JCRyle »

DDD schreef:
JCRyle schreef:
Mara schreef:
JCRyle schreef: Onzin. Het gaat hier niet over gevoel of over een keuze, maar over een Bijbelse opdracht voor de vrouw.
Heel makkelijk om deze discussie te voeren vanuit de hoge toren positie van een man zonder dochter.
Discussies moet je niet in het emotionele trekken, daarmee maak je jezelf niet bepaald sterker mee.
1 Korinthe 11 is haarscherp wat betreft de hoofdbedekking voor een vrouw.
Mara schreef:
JCRyle schreef:En eigenlijk heb je hierin een wonderlijke houding, aangezien je anderen, die hun hoed na jaren afdoen, de maat neemt.
Ik neem geen maat! Maar ik vraag mij af waarom een volwassen vrouw! na 60/70 jaar de hoed afzet.
Zou je willen stoppen om het voor mij in te vullen alsjeblieft?
Je weet wel beter, Mara.
Ik begrijp Mara heel goed en vind niet dat je haar recht doet. Het respect voor de keuzes van je dochter als volwassene hoeft niet af te doen aan je verbazing dat anderen jarenlang een hoed dragen en die afdoen. Maar Mara vergeet dat heel veel vrouwen een hoed dragen omdat hun man dat graag wil. Als die man overleden is, is er in die zin geen reden meer om aan die gewoonte vast te houden.

En 1 Korinthe 11 is haarscherp, net zo haarscherp als de uitdrukkelijk opdracht om elkaar met een heilige kus te begroeten.
Het laatste is evident, maar hier niet ter zake. Wat het eerste punt betreft oneens. Maras' "vergoeilijking(en)" van de keuze van haar volwassen dochter kan ik niet begrijpen. Daar ga ik inhoudelijk verder niet op in, dat is afgelopen zaterdag al gepasseerd.
Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Moderamen »

eilander schreef:Bij ons thuis gelukkig nooit discussie hierover. Ik hoor er in de gemeente ook nooit over, al hoor ik natuurlijk niet alles. Ik denk dat bij ons ongeveer 90/95% van de dames een hoed opheeft in de eredienst. Dat percentage neemt niet af, is mijn indruk.
Zomaar een vraag: als er in de gemeente weinig/geen discussie over het hoed dragen is én een bijzonder groot deel van de dames een hoed opheeft, waarom is het door de kerkenraad dan nooit als "regel" ingesteld vanuit het gegeven dat deze Bijbelse opdracht voor iedereen behoort te gelden?
Plaats reactie