Hoed in eredienst?

DDD
Berichten: 28729
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door DDD »

Ietwat suggestief. Maar ik kan me dat niet herinneren, voor zover je dat echt zou willen weten.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Mara »

Terri schreef:
Mara schreef:Met zoon naar "hokjesman" gekeken, hij was te gast in de Leidse universiteit.
Tijdens de plechtigheden zoals promoties e.d. dragen alle vrouwelijke professoren een hoofddeksel.
Met al die zwarte toga's en de studenten in keurige kostuums en mantelpakjes, ziet het er uit als een gemiddelde refokerk.
Niemand die dit protocol wil en gaat doorbreken.
Helemaal mee eens, dat is ook altijd mijn argument,(geweest) maar als je je dan anders kleedt in de 'refokerk' wordt daar soms zo'n verstrekkend oordeel aan gegeven, dat het een diepere impact heeft op je 'zijn' dan dat je tijdens een promotie plechtigheid je bedient van alternatieve kleding en dan hoogstens de titel 'vreemde vogel' krijgt.
Het ligt in een kerk allemaal veel gevoeliger blijkbaar.
Het slechts vreemde vogel ligt toch wel iets anders hoor. Iedereen past zich gewoon aan, elke student komt in de vereiste kleding.
Leiden - als oudste universiteit - verschilt zich wellicht van andere uni's daarin, dat is mogelijk.
Maar hetzelfde gebeurt als de koning/koningin een bezoek brengt, is de hoed vereist? Dan heeft elke vrouw hem op. Mag het niet, laten ze hem af.
Ik was bij de doop van een schip, op de uitnodigingskaart stond een dresscode, dames moesten hoed op en elke vrouw had dit ook gedaan.
Ik bedoel, dan is men heel volgzaam.

Dat het in de kerk "gevoeliger" ligt, ben ik met je eens, want zelfs de kleur van de hoed kan bepalend zijn en het model. Daarmee kun je als vrouw nog een "fout" maken.
Maar ik denk dat die "ongeschreven regels" stilaan zullen verdwijnen. Je ziet het bij de jonge meiden al minder worden.
Die lopen echt niet in donkere kleding met een langere lengte.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10440
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Orchidee »

Wat is de reden om met dopen en ha wel een hoofddeksel op te doen en in een "gewone" dienst niet???
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10456
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Zita »

Orchidee schreef:Wat is de reden om met dopen en ha wel een hoofddeksel op te doen en in een "gewone" dienst niet???
Soms stelt de kerkenraad eisen bij de sacramentsbediening die bij een gewone kerkdienst niet zo expliciet gesteld worden. Soms voelt het voor degenen die deeltijd hoeddragend zijn als een soort uiting van extra eerbied vanwege het sacrament. Soms is het een wat onberedeneerde gewoonte.
Ik ken verschillende mensen die een speciaal Avondmaalsbaretje hebben, maar verder geen hoed dragen.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door -DIA- »

Orchidee schreef:Wat is de reden om met dopen en ha wel een hoofddeksel op te doen en in een "gewone" dienst niet???
Dat bestaat niet. Als je in een gewone dienst als vrouw met gedekt hooft komt dan vanzelf ook met bediening van de Sacramenten. Woord en Sacrament kunnen we moeilijk los van elkaar zien, en naar de Schrift zal de vrouw toch met gedekt hoofd in Gods huis komen. Hier zien we ook de (tegenwoordig zo verfoeide) verwijzing dat de man het hoofd van de vrouw is, gelijk Christus het Hoofd der gemeente.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17367
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door huisman »

Orchidee schreef:Wat is de reden om met dopen en ha wel een hoofddeksel op te doen en in een "gewone" dienst niet???
Daar is geen reden voor. Een beetje poldermodel om de hoofdbedekking niet helemaal los te laten.
Een kerkenraad die zijn opdracht verstaat zal er op toezien dat de hoofdbedekking in elke eredienst gedragen wordt.
Gelukkig is dat in veel gemeenten ook helemaal geen issue en dus ook geen zorg van de kerkenraad.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10440
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Orchidee »

Daar zal toch vast WEL een reden voor zijn.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door samanthi »

-DIA- schreef:
Orchidee schreef:Wat is de reden om met dopen en ha wel een hoofddeksel op te doen en in een "gewone" dienst niet???
Dat bestaat niet. Als je in een gewone dienst als vrouw met gedekt hooft komt dan vanzelf ook met bediening van de Sacramenten. Woord en Sacrament kunnen we moeilijk los van elkaar zien, en naar de Schrift zal de vrouw toch met gedekt hoofd in Gods huis komen. Hier zien we ook de (tegenwoordig zo verfoeide) verwijzing dat de man het hoofd van de vrouw is, gelijk Christus het Hoofd der gemeente.
Toch blijf ik twijfelen of dit nu echt bedoeld wordt, in de eredienst, veel meer met bidden of profeteren, in de dienst oké, maar de moeder die bidt met haar kinderen? de zondagsschooljuf? evangelisatie ( is ook profeteren, het Woord van God doorgeven) ? de Bijbelstudie? Noem maar op. Ik heb vaak meegemaakt, dat moeders bij het begin van een schooljaar, liepen te schelden omdat ze een hoofdbedekking op moesten, er was niets onderdanigs bij. Het is verworden tot een cultuur. Het is net of het een last is en niet iets uit de Bijbel.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Mara »

huisman schreef:
Orchidee schreef:Wat is de reden om met dopen en ha wel een hoofddeksel op te doen en in een "gewone" dienst niet???
Daar is geen reden voor. Een beetje poldermodel om de hoofdbedekking niet helemaal los te laten.
Een kerkenraad die zijn opdracht verstaat zal er op toezien dat de hoofdbedekking in elke eredienst gedragen wordt.
Gelukkig is dat in veel gemeenten ook helemaal geen issue en dus ook geen zorg van de kerkenraad.
Ze redden dat niet op de lange duur. Bij ons was dit ook nog een aantal jaren de regel (zoals in andere gemeentes ook) maar uiteindelijk wordt dit losgelaten.
Eigenlijk werd het ook hypocriet. Vrouwen die het hele jaar zonder hoed op zaten, deden hem 4 x per jaar - in de ochtenddienst bij het H.A. - op. Bij de nabetrachting bleef ie al weer af.
Dan heeft het toch ook geen "meerwaarde" meer?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10440
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Orchidee »

huisman schreef:
Orchidee schreef:Wat is de reden om met dopen en ha wel een hoofddeksel op te doen en in een "gewone" dienst niet???
Daar is geen reden voor. Een beetje poldermodel om de hoofdbedekking niet helemaal los te laten.
Een kerkenraad die zijn opdracht verstaat zal er op toezien dat de hoofdbedekking in elke eredienst gedragen wordt.
Gelukkig is dat in veel gemeenten ook helemaal geen issue en dus ook geen zorg van de kerkenraad.
Dus onze kerkenraad verstaat zijn opdracht niet Afbeelding
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door -DIA- »

Er was hier eens een vrouw uit ons geboortedorp. Kwam ook in Rijssen onder ds. Lamain.
Geen hoed op. maar de pijl trof.
Ds. Lamain sprak haar vriendelijk aan: Doet het dan om der engelen wil.
Ze is niet meer ongedekt naar de kerk geweest.
Het was de eerste keer onkunde en geen provocatie of iets dergelijks.

Als we dit loslaten kunnen we meer loslaten: De vrouw toelaten tot de ambten.
De vrouw gelijk stellen met de man. Dat is het wat de wereld ook doet.

Dit wordt in DE WERELD niet begrepen. Men denkt hier in dezelfde lijn als de Clara Wichmans:
De man onderdrukt de vrouw.
Nu (zie boven!) horen we DEZELFDE geluiden uit DE KERK! Ziet u wat er gaande is?
Ik vrees van niet...
Adam is geschapen als het hoofd van de vrouw, en was een type van de verhouding
van Christus en Zijn Kerk.
Niet zo dat Adam met harde hand over de vrouw mocht heersen, zie ook huwelijksformulier.

Maar zo is Christus het Hoofd der Kerk.
Het anders willen weten van nu komt voort uit:
a. Gewenning (omdat men niet meer anders weet)
b. Opstand tegen God, en in feite ligt hier de wortel van het gelijkheidsdenken, waardoor
bijvoorbeeld mensen met principiële bezwaren tegen o.a. het homohuwelijk zonder pardon
aan de dijk worden gezet.
Denk ook aan de ongebreidelde vrijheid van meningsuiting, dat leidt tot het goedpraten
van schelden en godslastering. Alles afkomstig uit dezelfde bron, als we het mogen opmerken.

Zo verwordt vrijheid in gebondenheid een ongebreidelde vrijheid waar ieder doet wat goed is
in eigen oog. Zie ook de problemen die in Duitsland ontstonden na een satirisch programma waar de
Turkse president het moest ontgelden. Dit zou nooit mogen, uit christelijk oogpunt bezien.
Het wordt niet begrepen, en men gaat denken in termen als Clara Wichman c.s.
Ik vrees dat de geest van dit revolutionaire denken nu binnen de kerk ook gaat doorbreken.
Kijk maar eens rond in niet-reformatorische kerken. Het resultaat: Alles vernieuwen en het volk
heeft het wel gezien en verlaat de kerk.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Desiree »

Het moeilijke van dit soort dingen, vind ik, is dat het zo persoonlijk wordt ingekleurd. Zou je 10 verschillende serieuze christenen iets vragen, krijg je tien verschillende antwoorden. Dus volg ik gewoon mijn eigen hart en vraag ik aan God wat ik doen zal. Ik denk dat Hij ten diepste weet hoe Hij wil dat ik iets doen zal. Ja natuurlijk weet de Heere dat. Dan sta je weleens verbaasd omdat God bemoedigd, waar u of jij het niet zou doen. Dan volg ik toch God's bemoediging en het advies van mensen hang ik aan de wilgen. (Ik mis in mijn eigen woorden nog het woord van God of de brieven van God. Ik realiseer me dat... Verschil van interpretatie is aanwezig. Maar persoonlijk lezen doe ik te weinig.)

Begrijp me goed, in het opzicht van de hoofdbedekking, denk ik precies hetzelfde. Overigens, ik vind een hoed leuk en mooi, en als ik in de kerk zit, ben ik mijn hoed alweer vergeten, tenzij die net nieuw is. Maar de preek interesseert me gewoon veel meer.

Maar je ziet, als je jonger bent, niet altijd de gevolgen van bijzaken. Daar kunnen weleens jaren overheen gaan, je temperament iets tempert etc. Dus in dat opzicht vind ik het altijd interessant om de mening van ouderen te horen, omdat zij verder kijken... en ervaring hebben, gevolgen zien, die ik in de geschiedenisboeken ook lees.. en dan begrijp.

Het idee dat mijn man het hoofd van het gezin is, en alle gevolgen van dien zoals dat wordt ingevuld, daar word ik echt recalcitrant van. Ook nu nog. Maar ik doorzie Clara Wichman ook wel. De wereld daarachter.. is super triest natuurlijk.. als je het zo mag noemen. Maar als ik zie hoe mijn man zich opstelt en hoe hij met mij omgaat, is die regel helemaal geen probleem.. ik denk er bijna nooit aan, want wij vullen elkaar aan, het heeft alles te maken met liefde. Zoals Christus met Zijn liefde naar Zijn kerk handelt.

Misschien is het de toon...
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door -DIA- »

Desiree schreef:Het moeilijke van dit soort dingen, vind ik, is dat het zo persoonlijk wordt ingekleurd. Zou je 10 verschillende serieuze christenen iets vragen, krijg je tien verschillende antwoorden. Dus volg ik gewoon mijn eigen hart en vraag ik aan God wat ik doen zal. Ik denk dat Hij ten diepste weet hoe Hij wil dat ik iets doen zal. Ja natuurlijk weet de Heere dat. Dan sta je weleens verbaasd omdat God bemoedigd, waar u of jij het niet zou doen. Dan volg ik toch God's bemoediging en het advies van mensen hang ik aan de wilgen. (Ik mis in mijn eigen woorden nog het woord van God of de brieven van God. Ik realiseer me dat... Verschil van interpretatie is aanwezig. Maar persoonlijk lezen doe ik te weinig.)

Begrijp me goed, in het opzicht van de hoofdbedekking, denk ik precies hetzelfde. Overigens, ik vind een hoed leuk en mooi, en als ik in de kerk zit, ben ik mijn hoed alweer vergeten, tenzij die net nieuw is. Maar de preek interesseert me gewoon veel meer.

Maar je ziet, als je jonger bent, niet altijd de gevolgen van bijzaken. Daar kunnen weleens jaren overheen gaan, je temperament iets tempert etc. Dus in dat opzicht vind ik het altijd interessant om de mening van ouderen te horen, omdat zij verder kijken... en ervaring hebben, gevolgen zien, die ik in de geschiedenisboeken ook lees.. en dan begrijp.

Het idee dat mijn man het hoofd van het gezin is, en alle gevolgen van dien zoals dat wordt ingevuld, daar word ik echt recalcitrant van. Ook nu nog. Maar ik doorzie Clara Wichman ook wel. De wereld daarachter.. is super triest natuurlijk.. als je het zo mag noemen. Maar als ik zie hoe mijn man zich opstelt en hoe hij met mij omgaat, is die regel helemaal geen probleem.. ik denk er bijna nooit aan, want wij vullen elkaar aan, het heeft alles te maken met liefde. Zoals Christus met Zijn liefde naar Zijn kerk handelt.

Misschien is het de toon...
Dan moet u wel toegeven dat de Bijbel op het punt van de man/vrouw verhoudingen, de gezinsverhoudingen fout is...
Anders kan ik er niet van maken. De genoemde gezinsverhoudingen zijn slechts één aspect waar een hele wereld van
revolutie en opstand tegen God schuilgaat. Nu hoeft u mij niet te geloven, maar we belijden toch de waarheid van de
Bijbel als Gods Woord? Of maken we zelf een selectie? In dat geval zouden we ons geen belijders van de leer der
Reformatie overeenkomstig de Heilige Schrift mogen noemen.
Het is een zaak van heel belang: Hiermee valt of staat in feite het gezag van het Woord. Misschien een apart topic
waard? Man/vrouwverhoudingen in Bijbels licht?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Online
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18726
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door helma »

Als de man is zoals God het bedoelt en de vrouw ook, dan is er ook helemaal geen probleem. Gods inzettingen zijn heilzaam.
Juist omdat Paulus refereert aan de scheppingsordinantie denk ik niet dat je dit mag scharen onder 'cultuur'.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door -DIA- »

helma schreef:Als de man is zoals God het bedoelt en de vrouw ook, dan is er ook helemaal geen probleem. Gods inzettingen zijn heilzaam.
Juist omdat Paulus refereert aan de scheppingsordinantie denk ik niet dat je dit mag scharen onder 'cultuur'.
Nee dit moeten we beslist niet cultuurgebonden opvatten. Het is óf een buigen onder de scheppingsordinatie, of ons
verzetten tegen deze ordinantie en met de stroom meegaan.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie