Hoed in eredienst?

ZWP
Berichten: 1677
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door ZWP »

Auto schreef:
Wim Anker schreef:En ziehier het gevaar van de HSV.
Ja inderdaad. Want de exegese die daar wordt gegeven is een exegese die maar beperkt wordt weergegeven. De Korte Verklaring bijvoorbeeld die geeft het weer. Juist andere commentaren wijzen op het tegengestelde. In de jaren '60 is het cultuurargument er in gekomen en dat komt naar boven wanneer de mensen dat aantrekkelijk vinden. Juist bij deze exegese zou je grondiger moeten zijn en meer lijnen weergeven.
Huisman noemt toch zelf juist het cultuurargument ook?

Ik ben het wel met Parsifal eens: consequent zijn en bij het bidden een soort omslagdoek/hoofddoek op, maar in ieder geval niet: mooie hoeden tijdens een eredienst als teken van onderdanigheid en er een teken van rechtzinnigheid van maken zonder meer.
Martijn schreef:
Wim Anker schreef:En ziehier het gevaar van de HSV.
Of het gevaar van jaren lang verkeerde uitleg waardoor mensen een verkeerde visie hebben.
Het 'gevaar' van een op reformatorische leest geschoeide studiebijbel? :nonnon
Verbazingwekkend dat sommigen zich niet eens kunnen voorstellen dat ze het zélf wel eens fout kunnen hebben?


Hoe het ook zij: we staan gewoon heel ver, qua tijd én cultuur, af van 1 Kor. 11. Dat maakt het zeer lastig lezen en zeker interpreteren. Daarnaast is het alleen al wat tekst/vertaling betreft een lastig hoofdstuk volgens mij.
Hendrien
Berichten: 1338
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Hendrien »

Persoonlijk voel ik er wel voor om als vrouw altijd een hoofddoekje te dragen... Maar dan heb je niet iets speciaals voor de eredienst op op te zetten. Waarom hebben we bij andere bijeenkomsten dan de kerkdienst geen hoed op? Bijv. bij bijbelstudies, gezamenlijk gebed en lezingen.
Daar heb ik persoonlijk best moeite mee en bewondering voor de weinige vrouwen die dan wel iets op het hoofd hebben.
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Isala »

parsifal schreef: Dat is inconsistent, temeer omdat in de huidige cultuur de hoed of de baret op geen enkele manier meer een teken van onderdanigheid is.
Gezien de omvang en de steeds wisselende modellen en kleuren lijkt het soms eerder een uiting van rijkdom.
Als het werkelijk om onderdanigheid gaat, dan zal dat ook in de eenvoud tot uiting komen, ben ik van mening.
Hendrien schreef:Waarom hebben we bij andere bijeenkomsten dan de kerkdienst geen hoed op? Bijv. bij bijbelstudies, gezamenlijk gebed en lezingen.
Bij mij op de bijbelstudie zijn wel vrouwen die iets (doekje, sjaal) op het hoofd hebben, en bij de conferentie's zijn ook vrouwen die hun hoofd bedekken tijdens de gebeden. Ik zelf sta al geruime tijd in dubio of ik een sjaal zal gaan dragen als hoofdbedekking tijdens de dienst, maar ik voel me zo provocerend als ik dat doe als enige vrouw.
Hora est!
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door JolandaOudshoorn »

Hendrien schreef:Persoonlijk voel ik er wel voor om als vrouw altijd een hoofddoekje te dragen... Maar dan heb je niet iets speciaals voor de eredienst op op te zetten. Waarom hebben we bij andere bijeenkomsten dan de kerkdienst geen hoed op? Bijv. bij bijbelstudies, gezamenlijk gebed en lezingen.
Daar heb ik persoonlijk best moeite mee en bewondering voor de weinige vrouwen die dan wel iets op het hoofd hebben.
Ik denk dat, wanneer je deze passage letterlijk wil opvolgen, je niet anders kan doen dan, inderdaad, altijd een hoofddoek dragen.
Maar in onze tijd wordt dat weer gelinkt aan een andere godsdienst.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Hendrien
Berichten: 1338
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Hendrien »

JolandaOudshoorn schreef:
Hendrien schreef:Persoonlijk voel ik er wel voor om als vrouw altijd een hoofddoekje te dragen... Maar dan heb je niet iets speciaals voor de eredienst op op te zetten. Waarom hebben we bij andere bijeenkomsten dan de kerkdienst geen hoed op? Bijv. bij bijbelstudies, gezamenlijk gebed en lezingen.
Daar heb ik persoonlijk best moeite mee en bewondering voor de weinige vrouwen die dan wel iets op het hoofd hebben.
Ik denk dat, wanneer je deze passage letterlijk wil opvolgen, je niet anders kan doen dan, inderdaad, altijd een hoofddoek dragen.
Maar in onze tijd wordt dat weer gelinkt aan een andere godsdienst.
Nu ik best veel contact heb met een moslima wen ik steeds meer aan het hoofddoekje. Lijkt me soms best wel handig! Je haar zit altijd goed en je hoeft niet meer naar de kapper.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Mara »

Hendrien schreef:
JolandaOudshoorn schreef:
Hendrien schreef:Persoonlijk voel ik er wel voor om als vrouw altijd een hoofddoekje te dragen... Maar dan heb je niet iets speciaals voor de eredienst op op te zetten. Waarom hebben we bij andere bijeenkomsten dan de kerkdienst geen hoed op? Bijv. bij bijbelstudies, gezamenlijk gebed en lezingen.
Daar heb ik persoonlijk best moeite mee en bewondering voor de weinige vrouwen die dan wel iets op het hoofd hebben.
Ik denk dat, wanneer je deze passage letterlijk wil opvolgen, je niet anders kan doen dan, inderdaad, altijd een hoofddoek dragen.
Maar in onze tijd wordt dat weer gelinkt aan een andere godsdienst.
Nu ik best veel contact heb met een moslima wen ik steeds meer aan het hoofddoekje. Lijkt me soms best wel handig! Je haar zit altijd goed en je hoeft niet meer naar de kapper.
Ik moet er echt niet aan denken om zo naar de bakker en de slager te moeten gaan. Mijn overbuurvrouw loopt zonder doekje om in huis, maar zodra ze de was buiten hangt, en dus gezien kan worden door een man, speld ze een hoofddoek om.
De hoofddoek is voor hen niet hetzelfde "symbool" als voor ons de hoed is.
Wel handig, ze klemt haar smartphoontje tussen haar doek en kan zo terwijl bellen en de was ophangen. :D
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Pimpelmees
Berichten: 691
Lid geworden op: 30 sep 2014, 13:27

Re: RE: Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Pimpelmees »

JolandaOudshoorn schreef:
Hendrien schreef:Persoonlijk voel ik er wel voor om als vrouw altijd een hoofddoekje te dragen... Maar dan heb je niet iets speciaals voor de eredienst op op te zetten. Waarom hebben we bij andere bijeenkomsten dan de kerkdienst geen hoed op? Bijv. bij bijbelstudies, gezamenlijk gebed en lezingen.
Daar heb ik persoonlijk best moeite mee en bewondering voor de weinige vrouwen die dan wel iets op het hoofd hebben.
Ik denk dat, wanneer je deze passage letterlijk wil opvolgen, je niet anders kan doen dan, inderdaad, altijd een hoofddoek dragen.
Maar in onze tijd wordt dat weer gelinkt aan een andere godsdienst.
Altijd een hoofddoek dragen? Is dat wat er staat? Of bedoel je altijd een hoofddoek bij je hebben, voor de momenten van bidden?
Over je laatste zin: het maakt mij niet uit wat een andere godsdienst doet. Als de moslims psalmen zouden zingen, zou ik niet zeggen: oh de moslims doen het al, dan doe ik het juist niet. (Maar misschien bedoel je iets anders met die laatste zin.)
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door JolandaOudshoorn »

Zongen moslims maar psalmen, zou ik totaal geen probleem mee hebben.
En nee, uiteraard is het niet zo dat, omdat een andere godsdienst het doet, ik het wel/niet doet.

Ik denk dat je praktisch gezien bijna altijd een hoofddoek op zou hebben. Hoe vaak spreek je niet in het dagelijks leven over God of bid je tot Hem. Wat dat betreft zou het juist een enorm getuigenis zijn als je altijd een hoofddoek om zou hebben. Alleen in deze maatschappij staat het dragen van een hoofddoek gelijk aan het moslim zijn. Wanneer je dus een hoofddoek draagt, zien mensen jou niet meer als christen, maar als moslim. En dat zou ik toch niet prettig vinden. Vandaar dat ik deze optie afwijs.

Overigens heb ik afgelopen nacht gedroomd dat ik een hoofdbedekking mocht kopen. Wat heb ik prachtige creaties voorbij zien komen. Het maakt een outfit, een chique outfit ook echt wel af. Of een sportieve baret met een blazer. En die fashionators zijn ook erg gaaf. Of zo'n sjaal, mooi gedrapeerd.
Ik ben er nog niet uit.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Isala »

JolandaOudshoorn schreef:En die fashionators zijn ook erg gaaf.

Als hoofdbedekking vind ik ze zelf te klein, het bedekt maar heel weinig hoofd...
JolandaOudshoorn schreef:Of zo'n sjaal, mooi gedrapeerd.
Ja, mooi! Ik hoop dat veel vrouwen dat gaan doen.
Pimpelmees schreef:Altijd een hoofddoek dragen? Is dat wat er staat? Of bedoel je altijd een hoofddoek bij je hebben, voor de momenten van bidden?
Het gaat hier toch om de hoofdbedekking in de samenkomt? Dat staat in iedergeval als aanhef boven 1 korinthe 11.

Hebben jullie de kanttekening wel eens gelezen bij 1 korinthe 11 vers 4? Daar staat:
Namelijk overmits de ontdekking van het hoofd toen een teken was van macht en heerschappij, gelijk nu heden ten dage daarentegen degenen die macht over anderen hebben, hun hoofden zullen gedekt houden, en die onder anderen staan voor dezelve hun hoofden zullen ontdekken. Doch in dit alles moet men altijd zien op het gebruik van verscheidene tijden en landen, en wat daarin eerlijk en stichtelijk is, 1 Kor. 14:40. Filipp. 4:8.

Dus vonden de kanttekenaren dat het toch met cultuur te maken had?
Men zegt: let op de gebruiken van alle tijden (dus dingen kunnen veranderen) en landen (cultuur gebonden gebruiken)

Overigens, gaat het er niet om dat vrouw die zelf voorgaat in gebed of profeteert, haar hoofd moet bedekkken?
Ook ook allen die meeluisteren?
De kanttekeningen zeggen: ook die mee luisteren, maar dat kan ik niet uit de tekst halen.
Hora est!
DDD
Berichten: 28701
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door DDD »

Dank voor het citaat. Dat herinnert mij aan een vraag van een forumlid over mijn stelling dat de kanttekenaren heel wat meer gereformeerd waren dan veel mensen die er nu mee weg zeggen te lopen. Dat valt me in het GBS-blaadje ook wel eens op.

Het zou aardig zijn over deze kanttekening eens een GBS-verklaring te lezen.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Mara »

Met zoon naar "hokjesman" gekeken, hij was te gast in de Leidse universiteit.
Tijdens de plechtigheden zoals promoties e.d. dragen alle vrouwelijke professoren een hoofddeksel.
Met al die zwarte toga's en de studenten in keurige kostuums en mantelpakjes, ziet het er uit als een gemiddelde refokerk.
Niemand die dit protocol wil en gaat doorbreken.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3979
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Terri »

Mara schreef:Met zoon naar "hokjesman" gekeken, hij was te gast in de Leidse universiteit.
Tijdens de plechtigheden zoals promoties e.d. dragen alle vrouwelijke professoren een hoofddeksel.
Met al die zwarte toga's en de studenten in keurige kostuums en mantelpakjes, ziet het er uit als een gemiddelde refokerk.
Niemand die dit protocol wil en gaat doorbreken.
Helemaal mee eens, dat is ook altijd mijn argument,(geweest) maar als je je dan anders kleedt in de 'refokerk' wordt daar soms zo'n verstrekkend oordeel aan gegeven, dat het een diepere impact heeft op je 'zijn' dan dat je tijdens een promotie plechtigheid je bedient van alternatieve kleding en dan hoogstens de titel 'vreemde vogel' krijgt.
Het ligt in een kerk allemaal veel gevoeliger blijkbaar.
Gebruikersavatar
modesto
Inactief
Berichten: 498
Lid geworden op: 01 okt 2014, 15:05

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door modesto »

De vergelijking tussen universiteit en kerk met betrekking tot de hoedendiscussie gaat mank.

1) In de academische wereld is er geen onenigheid over het bestaan van een kledingvoorschrift tijdens een promotie, noch over de inhoud ervan.

In de kerk is er zowel onenigheid over het bestaan van een kledingvoorschrift — sommigen vinden dat Paulus’ opmerkingen alleen toen geldig waren, anderen vinden dat ze ook nu nog van toepassing zijn — als over de inhoud ervan — gaat het hier om haar of iets anders als hoofdbedekking, moet het een hoed zijn of iets anders, in welke omstandigheden dient het hoofd wel/niet bedekt te zijn, enz.?

2) Verder beweert er niemand in de academische wereld dat er een correlatie bestaat tussen de kwaliteit van een proefschrift en de kleding van de promovendus en professoren. Maar in de hoedendiscussie wordt wel geponeerd dat er een verband bestaat tussen de diepgang van het geestelijk leven en de kleding in de kerk.
Logisch-reformatorisch meubelconsulent -- bij 500 berichten houd ik het hier echt helemaal voor gezien, en dan kom ik de dag daarop weer terug op het forum
DDD
Berichten: 28701
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door DDD »

Daarnaast:

In de kerk zijn relatief meer onzekere mensen die zich onconfortabel voelen bij het idee dat er ook andere mogelijke (kleding)keuzes zijn dan op de universiteit. Ik heb soms het idee dat in bepaalde kerkelijke gemeenschappen zelfbepaling en autonomie in zo'n laag aanzien staan, dat een deel van de leden het stadium van emotionele volwassenheid niet bereikt.

Als je hoogleraar wordt, is een bepaalde emotionele stabiliteit wel vereist, tenzij je werkelijk geniaal bent op je eigen vakgebied. Dat geeft wel een andere cultuur. Een deel van de reformatorische kerken kent ook geen volwassen gesprekscultuur, hoewel dat wel langzamerhand meer lijkt te worden.
Wim Anker
Berichten: 3895
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Wim Anker »

s'avonds nog wel gewoon aan de aardappels met jus hoop ik?
Plaats reactie