Evangelisatie

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Evangelisatie

Bericht door eilander »

Mara schreef:
eilander schreef: Totaal oneens, hoe graag ik ook zou willen dat ik zo van m'n buurman af was. Dat is namelijk veel makkelijker. Natuurlijk, als hij hulp nodig heeft dan help ik. Ik probeer zo vriendelijk mogelijk te zijn. Maar als het over zijn zielenheil gaat, kies ik de makkelijkste weg: op z'n best iets algemeens. Weegt zijn behoud mij dan zo licht dat ik dat voldoende vind?
De mogelijkheid bestaat dat iemand zich ontzettend tegen de kerk en kerkgangers gaat afzetten.
Zo min als ze jou kunnen overhalen, kun jij dat de ander ook niet.
Deze man waar het over ging, was half in de 70. Hij ziet bij de buren en de voorbijgangers hoe hun leven er uit ziet.
Hoe is onze houding t.o.v. zo iemand?
Liefdevol? Afkeurend als hij op zondag de auto gaat wassen? Met respect naar zijn levensfilosofie?
Het is geen kwestie van lafheid, de wereld komt er snel genoeg achter dat jij naar de kerk gaat.
En dan blijven er voldoende openingen over, zonder die bekeringsdrang.
Ik leef liever in vrede met alle buren, dan in een godsdiensttwist. Want buurtjes aan de overkant gaan naar de moskee, de naaste buren aanbidden koning voetbal, en verderop zijn ze rooms katholiek, niet praktiserend.
Je maakt hier tegenstellingen die er niet hoeven te zijn. De boodschap van het Evangelie actief uitdragen hoeft niet te betekenen dat je dan geen respect hebt voor iemands "levensfilosofie". Hoewel ik nog steeds denk dat we tevéél respect voor de filosofie van anderen hebben, als je begrijpt wat ik bedoel.
Leuk dat ze erachter komen dat je naar de kerk gaat, maar daarmee horen ze niets, maar dan ook niets over de ene Naam Die onder hemel gegeven is waardoor wij en ook de buren moeten zalig worden.
Vrede met je buren, is absoluut geen doel op zich. Want het is zo snel een valse vrede. Je naaste liefhebben, betekent juist dat je hem niet over hebt voor het eeuwig verderf.

Wat bedoel je dan met "voldoende openingen, zonder bekeringsdrang"?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Evangelisatie

Bericht door Mara »

eilander schreef: Je maakt hier tegenstellingen die er niet hoeven te zijn. De boodschap van het Evangelie actief uitdragen hoeft niet te betekenen dat je dan geen respect hebt voor iemands "levensfilosofie". Hoewel ik nog steeds denk dat we tevéél respect voor de filosofie van anderen hebben, als je begrijpt wat ik bedoel.
Bedoel je met "actief uitdragen" dat je het er altijd over moet hebben?
Sorry, maar zo werkt het echt niet, weet ik uit ervaring.
Teveel respect heb ik niet denk ik, ik ga bij mijn moslimburen geen wijntjes achterover slaan of kom aanzetten met een varkensstoofpotje.
eilander schreef:Leuk dat ze erachter komen dat je naar de kerk gaat
Beetje vreemde uitdrukking. Maar wellicht bedoel je dat niet zo.
Maar weet nu even niet hoe ik hierop moet reageren.
eilander schreef:Want het is zo snel een valse vrede. Je naaste liefhebben, betekent juist dat je hem niet over hebt voor het eeuwig verderf.
Mijn buren geloven niet in een hel. Dus zijn ze er ook niet bang voor.
eilander schreef:Wat bedoel je dan met "voldoende openingen, zonder bekeringsdrang"?
Ik bespeur bij jou een soort bekeringsdrang, dat je altijd bezig moet zijn met het heil van je naaste.
Dat is op zich goed en Bijbels, maar in de praktijk gaat dat niet.
Je mag al blij zijn als het vredig kan zijn op je werk, in de relaties in je straat.

Kun je je voorstellen dat mensen verhinderd te worden om naar de kerk te gaan? Dat gebeurt nl!
Het was n.b. een predikant! Hij heeft zijn knieën stuk gebeden of de Heere hen een ander huis wilde geven.

In Werkendam of Uddel gaat het nu eenmaal anders dan in het centrum van Rotterdam of Den Haag.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Evangelisatie

Bericht door refo »

Op welke bijbelse gegevens baseer je je evangelisatiedrang eigenlijk? In de eerste eeuwen was het helemaal niet handig je buurman te proberen te bekeren. Of het dus nu een must is is maar de vraag.

Bovendien kan dat in Rotterdam alweer anders liggen dan in Scherpenisse.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Evangelisatie

Bericht door eilander »

We zitten duidelijk op een nogal verschillend spoor. Met een zin als "Dat is op zich goed en Bijbels, maar in de praktijk gaat dat niet" kan ik helemaal niets. En ook niet met de zin: "Je mag al blij zijn als het vredig kan zijn op je werk, in de relaties in je straat."

De meest schrijnende zin vind ik: "Mijn buren geloven niet in een hel. Dus zijn ze er ook niet bang voor."
Is dát je antwoord op mijn opmerking: "Je naaste liefhebben, betekent juist dat je hem niet over hebt voor het eeuwig verderf"??
Dan zijn we echt uitgepraat.

Waarop ik dit baseer? Die vraag kan ik niet beantwoorden, behalve met een tegenvraag: waar in de Bijbel kunnen we lezen dat je niet je naaste met het Evangelie in aanraking moet brengen? (die term gebruik ik liever dan: "je naaste proberen te bekeren", maar dat terzijde).
Verder lees ik, zoals gezegd, in b.v. het leven van McCheyne en daar ben ik dan jaloers op. Die leefde echt vanuit: "de nood is mij opgelegd".

Als je zelf weet dat ieder mens een ziel heeft die geschapen is om Gods eer te bedoelen en dat alleen in Hem te dienen het ware geluk te vinden is, kun je daar toch niet je naaste alleen maar toevallig achter laten komen?

Ik schat zo in dat de mensen in Scherpenisse nog wat meer weten vanuit vorige generaties, maar dat levert misschien des te meer vijandschap op. Maar het is wel anders dan in Rotterdam, dat zal zeker zo zijn.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Evangelisatie

Bericht door samanthi »

samanthi schreef:


Citaat:

Mara schreef:

Evangelisatie moet in de directe nabijheid gebeuren, zei je.
Dan lees ik zo'n uitspraak. Misschien hebben de buren het ook één of meerdere keren geprobeerd, maar begrepen toen dat het vruchteloos was.
Op een gegeven moment moet je dan gaan zwijgen, dat kan niet anders, anders wekt het wrevel, of nog erger op.


Het gaat niet alleen om wat je zegt, maar om wat je doet.
Behulpzaam, niet bemoeierig, gastvrij noem maar op.
Dat vind ik dus ook. Maar probeer niet je buurman te bekeren.

Misschien ben je niet de laatste schakel tot geloof, maar de eerste en zie je zelf de vruchten niet, maar alleen tegenwerping of vijandschap.
Toch hebben wij de ervaring dat je toch wel woorden over het ene nodige kwijt kan.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Evangelisatie

Bericht door Mara »

eilander schreef:We zitten duidelijk op een nogal verschillend spoor. Met een zin als "Dat is op zich goed en Bijbels, maar in de praktijk gaat dat niet" kan ik helemaal niets. En ook niet met de zin: "Je mag al blij zijn als het vredig kan zijn op je werk, in de relaties in je straat."
Ik zou zeggen: ga eens een maand midden in de goddeloze stad wonen, tussen de moslims, havenarbeiders, kroegbezoekers, en vloekers.
eilander schreef:De meest schrijnende zin vind ik: "Mijn buren geloven niet in een hel. Dus zijn ze er ook niet bang voor."
Dat is heel schrijnend, ik schrok de eerste keer zo erg, toen iemand dat glashard beweerde.
Maar dat is de realiteit Eilander!
eilander schreef:Dan zijn we echt uitgepraat.
Tegen mij ben je dan wel uitgepraat, terwijl ik hetzelfde geloof belijd? maar alleen anders over de manier van evangeliseren (dat betekent voor mij: in vrede trachten samen te leven tussen allerlei culturen en godsdiensten) denk?
eilander schreef:Waarop ik dit baseer? Die vraag kan ik niet beantwoorden, behalve met een tegenvraag: waar in de Bijbel kunnen we lezen dat je niet je naaste met het Evangelie in aanraking moet brengen? (die term gebruik ik liever dan: "je naaste proberen te bekeren", maar dat terzijde).
Moet ik iemand aan de arm meetrekken naar de kerk? Met de open Bijbel naast hem gaan staan?
Bij hem aanbellen? (Ze zullen denken dat ik een JG ben geworden.)
eilander schreef:Ik schat zo in dat de mensen in Scherpenisse nog wat meer weten vanuit vorige generaties, maar dat levert misschien des te meer vijandschap op.
Herinner je nog afgelopen 1 januari? Toen viel de postcodekanjer in Vrouwenpolder. Hoorde toch ook bij de bible belt dacht ik.
Wat is daar dan nog overgebleven van de vorige generaties?

Hier een paar voorbeelden van actieve evangelisatie in Rotterdam:
Afbeelding
Of via deze link te lezen:
http://www.icfrotterdam.nl

Dit zijn de mensen die er middenin staan.
Maar ze nodigen mensen uit. Deze mensen komen vrijwillig. Soms omdat ze te weinig geld en eten hebben, soms omdat ze aan de afgrond van het leven staan, omdat ze eenzaam zijn, omdat ze verslaafd zijn, maar niet omdat ze honger naar het Woord hebben of bang voor de hel zijn. In hun beleving leven ze daar al in.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Evangelisatie

Bericht door samanthi »

Ik moet wel bekennen dat het niet altijd vanzelf gaat, ik heb twee schoondochers die niet geloven, tegen de enen, zij staat er wel open voor, kan ik veel meer vertellen dan tegen de andere die er echt niet mee heeft.
Ik voel me daar heel schuldig onder en bidt voor we hen zien of God mij de juiste woorden op de juiste tijd geeft.
Vaak hen ik schaamte en weet ik niet wat ik moet zeggen, maar sosms gaat het vanzelf, misschien moeten we niet op ons eigen kennen en kunnen afgaan, maar de kracht en wijsheid van de Heere vragen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Evangelisatie

Bericht door samanthi »

nog even over vriendschapevangelisatie

Mijn zwager(hij is boer), geloofd niet, had iets met zijn trekker en had bepaald gereedschap nodig, hij ging naar zijn buren die naar de ger.gem gaan om het te lenen.
Hij had tegen mijn zus gezegd ze zullen het wel niet geven omdat het zondag is.
Maar tot zijn verbazzing ging de buurman mee en hielp bij de reperatie, je hebt hem morgen hard nodig, vond hij.
Mijn zwager was sprakeloos en is nu veel minder negatief tegen gelovigen. Dat kan tcoh een stapje dichterbij zijn?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Evangelisatie

Bericht door Mara »

samanthi schreef:Ik moet wel bekennen dat het niet altijd vanzelf gaat, ik heb twee schoondochers die niet geloven, tegen de enen, zij staat er wel open voor, kan ik veel meer vertellen dan tegen de andere die er echt niet mee heeft.
Ik voel me daar heel schuldig onder en bidt voor we hen zien of God mij de juiste woorden op de juiste tijd geeft.
Vaak hen ik schaamte en weet ik niet wat ik moet zeggen, maar sosms gaat het vanzelf, misschien moeten we niet op ons eigen kennen en kunnen afgaan, maar de kracht en wijsheid van de Heere vragen.
Vrijwel mijn gehele schoonfamilie is buitenkerkelijk. Ze niet niet echt vijandig, in die zin, je moet echt nergens over beginnen.
Toen mijn man hen vertelde dat hij zich zou laten dopen en belijdenis af zou leggen, namen ze dit voor kennisgeving aan.
Nou Samanthi, dat is al heel wat!
We hebben hen (uiteraard) uitgenodigd bij de doop van hun kleinkinderen, ze zijn alleen bij die van de oudste geweest.
Je moet weigeren als ze op zondag gaan brunchen in een hotel, of andere festiviteiten plannen.
Dat moet je dan niet één keer doen, nee, heel vaak, voordat het landt, of dat men zeker weet dat het echt een principekwestie is, toch.
Mijn man zit eigenlijk toch in een spagaat, het zijn zijn bloedverwanten en omdat hij voor mij gekozen heeft, is daar een kloof ontstaan.
Zolang hij maar nergens over begint, gaat het prima.
Zou hij proberen om zijn visie op te dringen, komt er zeker weten ruzie.

Als ze hier eten, bidden en lezen wij. De kinderen zagen en hoorden van jongsaf aan het verschil tussen de ene opa en oma en de andere.

Het is niet zo moeilijk als je in een veilige omgeving woont en werkt en er is dan één collega of één buurman die vloekt of niet gelooft.
Maar wat als de Heere je nu plaatst in een godloze omgeving?

En dan gaat het er denk ik niet om wat een oudvader zou doen, maar wat lezen we in de Bijbel hierover? De geschiedenis van Abram, Lot en Ruth en Naomi bijvoorbeeld.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Evangelisatie

Bericht door samanthi »

refo schreef:Op welke bijbelse gegevens baseer je je evangelisatiedrang eigenlijk? In de eerste eeuwen was het helemaal niet handig je buurman te proberen te bekeren. Of het dus nu een must is is maar de vraag.

Bovendien kan dat in Rotterdam alweer anders liggen dan in Scherpenisse.
ik denk aan sprueken 24 : 11 Red degenen, die ter dood gegrepen zijn; want zij wankelen ter doding, zo gij u onthoudt.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Evangelisatie

Bericht door Mara »

samanthi schreef:nog even over vriendschapevangelisatie

Mijn zwager(hij is boer), geloofd niet, had iets met zijn trekker en had bepaald gereedschap nodig, hij ging naar zijn buren die naar de ger.gem gaan om het te lenen.
Hij had tegen mijn zus gezegd ze zullen het wel niet geven omdat het zondag is.
Maar tot zijn verbazzing ging de buurman mee en hielp bij de reperatie, je hebt hem morgen hard nodig, vond hij.
Mijn zwager was sprakeloos en is nu veel minder negatief tegen gelovigen. Dat kan tcoh een stapje dichterbij zijn?
Mijn zwager had een levensmiddelenwinkel. Er werd regelmatig op zondag aangebeld voor een boodschap.
Als het een eerste levensbehoefte betrof, gaf mijn zwager het zo mee, want zei hij, verkopen doe ik niet op zondag.
Er is nooit misbruik van gemaakt!
Dat is ook evangeliseren Samanthi, maar dan zonder woorden.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Evangelisatie

Bericht door samanthi »

mara schreef
Vrijwel mijn gehele schoonfamilie is buitenkerkelijk. Ze niet niet echt vijandig, in die zin, je moet echt nergens over beginnen.
Toen mijn man hen vertelde dat hij zich zou laten dopen en belijdenis af zou leggen, namen ze dit voor kennisgeving aan.
Nou Samanthi, dat is al heel wat!
We hebben hen (uiteraard) uitgenodigd bij de doop van hun kleinkinderen, ze zijn alleen bij die van de oudste geweest.
Je moet weigeren als ze op zondag gaan brunchen in een hotel, of andere festiviteiten plannen.
Dat moet je dan niet één keer doen, nee, heel vaak, voordat het landt, of dat men zeker weet dat het echt een principekwestie is, toch.
Mijn man zit eigenlijk toch in een spagaat, het zijn zijn bloedverwanten en omdat hij voor mij gekozen heeft, is daar een kloof ontstaan.
Zolang hij maar nergens over begint, gaat het prima.
Zou hij proberen om zijn visie op te dringen, komt er zeker weten ruzie.

Als ze hier eten, bidden en lezen wij. De kinderen zagen en hoorden van jongsaf aan het verschil tussen de ene opa en oma en de andere.

Het is niet zo moeilijk als je in een veilige omgeving woont en werkt en er is dan één collega of één buurman die vloekt of niet gelooft.
Maar wat als de Heere je nu plaatst in een godloze omgeving?

En dan gaat het er denk ik niet om wat een oudvader zou doen, maar wat lezen we in de Bijbel hierover? De geschiedenis van Abram, Lot en Ruth en Naomi bijvoorbeeld.
Helaas Mara woon ik in Rotterdam tussen niet gelovigen, ook mijn familie is niet allemaal gelovig, ook zijn er vele in de familie die ons te licht of juist te zwaar vinden en ik moet zeggen dat je daar hinder van ondervindt dan van de mensen die helemaal niet geloven.
Mijn man en ik voelen ons geplaatst in Rotterdam, we hebben contacten met molims, joden en noem maar op, we hebben ook veel tegenstand gekregen, maar zoals ik al zei het meest vanuit de kerkelijke hoek.
Onze kinderen zaten eerst op een Refomatirische school, later op een prot chr basisschool, wij zeiden dat hadden we 10 jaar eerder moeren doen. meer normen en waarde, meer respect.

Het lukraak preken op ieder hoek van de straat lijkt me ook niet echt een optie tja wat is hierin de bijbelse lijn?
De acties van de ICF zijn bijvoorbeeld uitnodigend, thuis in west evenzo, onze kerk folder deelt kaarsen of plantjes uit in de bejaardethehuizen in de buurt en de kerk is een zaterdag ik de maand open dat spelen we orgel of zingen we wat, er is ruimte voor een bak koffie, een praatje oid. Het loopt nooit storm, maar soms heb je mooie gesprekken over van alles, niet alleen over geloof, maar ook over het dagelijks leven.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Evangelisatie

Bericht door Mara »

samanthi schreef:
Helaas Mara woon ik in Rotterdam tussen niet gelovigen, ook mijn familie is niet allemaal gelovig, ook zijn er vele in de familie die ons te licht of juist te zwaar vinden en ik moet zeggen dat je daar hinder van ondervindt dan van de mensen die helemaal niet geloven.
Mijn man en ik voelen ons geplaatst in Rotterdam, we hebben contacten met molims, joden en noem maar op, we hebben ook veel tegenstand gekregen, maar zoals ik al zei het meest vanuit de kerkelijke hoek.
Onze kinderen zaten eerst op een Refomatirische school, later op een prot chr basisschool, wij zeiden dat hadden we 10 jaar eerder moeren doen. meer normen en waarde, meer respect.

Het lukraak preken op ieder hoek van de straat lijkt me ook niet echt een optie tja wat is hierin de bijbelse lijn?
De acties van de ICF zijn bijvoorbeeld uitnodigend, thuis in west evenzo, onze kerk folder deelt kaarsen of plantjes uit in de bejaardethehuizen in de buurt en de kerk is een zaterdag ik de maand open dat spelen we orgel of zingen we wat, er is ruimte voor een bak koffie, een praatje oid. Het loopt nooit storm, maar soms heb je mooie gesprekken over van alles, niet alleen over geloof, maar ook over het dagelijks leven.
Er gaapt kennelijk een kloof tussen de dorpse forummers en de stadse. ;)

Je kunt actief evangeliseren tot je een ons weegt, maar zolang er nog in rouwadvertenties wordt geëist: gelieve in gepaste kleding te komen en zolang er vrouwen, die voor het eerst een kerkdienst bezoeken en dat doen zonder hoed en/of in lange broek, heel raar worden aangekeken, breek je af wat je probeert op te bouwen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Evangelisatie

Bericht door samanthi »

Er gaapt kennelijk een kloof tussen de dorpse forummers en de stadse. ;)

Je kunt actief evangeliseren tot je een ons weegt, maar zolang er nog in rouwadvertenties wordt geëist: gelieve in gepaste kleding te komen en zolang er vrouwen, die voor het eerst een kerkdienst bezoeken en dat doen zonder hoed en/of in lange broek, heel raar worden aangekeken, breek je af wat je probeert op te bouwen.
Klopt, in onze gemeente zat er een man die veel problemen had, alcoholverslaafd en heel eenzaam.
De vrouwen uit de gemeente gingen er regelmatig heen, mijn man en nog een andere man uit de gemeente waren contactpersoon, mijn man heeft hem ook gevonden toen hij overleden was en samen met die ander de begrafenis geregelt, tja wat moest daar op, de andere opperde om er "geen bloemen" op te zetten, mijn man vond dat dat er nu juist niet op moest, ze waren het meteen eens gelukkig, hij zei dat hij een beetje vanuit de codes had gedacht.
Er stond een bloemstukje op de kist, en niemand is er over gevallen.
Daar gaat meer vanuit dat een hele rij voorschriften.

ps ik ben opgegroeid met het gegevendat bloemen niet op een graf horen, maar vind het nu een uiting van rouwverwerking, maar dat is weer een andere topic.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Evangelisatie

Bericht door eilander »

Mara schreef:
samanthi schreef:nog even over vriendschapevangelisatie

Mijn zwager(hij is boer), geloofd niet, had iets met zijn trekker en had bepaald gereedschap nodig, hij ging naar zijn buren die naar de ger.gem gaan om het te lenen.
Hij had tegen mijn zus gezegd ze zullen het wel niet geven omdat het zondag is.
Maar tot zijn verbazzing ging de buurman mee en hielp bij de reperatie, je hebt hem morgen hard nodig, vond hij.
Mijn zwager was sprakeloos en is nu veel minder negatief tegen gelovigen. Dat kan tcoh een stapje dichterbij zijn?
Mijn zwager had een levensmiddelenwinkel. Er werd regelmatig op zondag aangebeld voor een boodschap.
Als het een eerste levensbehoefte betrof, gaf mijn zwager het zo mee, want zei hij, verkopen doe ik niet op zondag.
Er is nooit misbruik van gemaakt!
Dat is ook evangeliseren Samanthi, maar dan zonder woorden.
Met alle respect, maar dit is echt geen evangelisatie. Ik begrijp heus wel hoe je het bedoelt, maar als je niets meer doet, zal zo iemand dan niet tegen ons getuigen: "je wist zoveel meer van het Evangelie, waarom heb je dat dan niet verteld?"
Kijk, als iemand z'n trekker kapot is kun je geen preek gaan houden, laat dat helder zijn. Maar wat zijn we toch allemaal (mezelf ingesloten) voorzichtig!!

Ander voorbeeld: een tijdje terug las ik het boekje van Friedenstimme "De weg die slechts weinigen gaan". Daar lees je dat de hoofdpersoon van dat boek in de meest verschrikkelijke gevangenis terecht komt, met de grootste moordenaars. Als je ergens bang voor je leven moest zijn als je het Evangelie brengt, dan is het daar. Als je dan leest wat het Woord kan doen, dan durf ik hier niet te zeggen dat we zo voorzichtig moeten doen.

Gods Woord heeft kracht, waarom verwachten wij het dan van onze stilzwijgende liefdadigheid? Dat laatste moet ook, natuurlijk! Maar het is te weinig naar mijn overtuiging.
Plaats reactie