Evangelisatie

Martijn
Berichten: 721
Lid geworden op: 20 mar 2012, 21:34

Evangelisatie

Bericht door Martijn »

Ik las het volgende interview met Ds. Labee over evangelisatie http://www.cip.nl/artikel/44399/Zonder- ... t-in-vrede
De predikant kan het zich nauwelijks voorstellen dat medechristenen Christus’ boodschap een ander niet gunnen. "De Heidelbergse Catechismus zegt dat een christen iemand is die is gezalfd vanuit de Christus. Dan ben je dus bewogen met anderen."
Blijkbaar wordt er door velen in de Gereformeerde Gemeenten anders over gedacht, aangezien er voor Alkmaar geen nieuwe evangelist kan worden aangesteld en ook andere bijbelcentra geen evangelist kunnen krijgen, om financiële redenen. En niet alleen financieel. Ook zijn er nog veel gemeenten waar geen evangelisatiecommissie is, zodat veel buitenkerkelijken niet bereikt worden.

Hoe kijken jullie er naar? En wat doen we zelf aan evangelisatie?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Evangelisatie

Bericht door eilander »

Evangelisatie moet vooral in de eigen kring, dus in de directe nabijheid, gebeuren. Het kan niet zo zijn dat we evangelisatie in een stad ver van ons vandaan financieren, terwijl we onze directe naasten nooit met het Evangelie proberen te bereiken.
Martijn
Berichten: 721
Lid geworden op: 20 mar 2012, 21:34

Re: Evangelisatie

Bericht door Martijn »

eilander schreef:Evangelisatie moet vooral in de eigen kring, dus in de directe nabijheid, gebeuren. Het kan niet zo zijn dat we evangelisatie in een stad ver van ons vandaan financieren, terwijl we onze directe naasten nooit met het Evangelie proberen te bereiken.
Klopt helemaal. Al gebeurt het wel dat als er gevraagd wordt waarom er geen evangelisatiecommissie is, er gezegd wordt dat mensen die het willen zich op een evangelisatiepost kunnen inzetten/
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Evangelisatie

Bericht door Panny »

Dit citaat is ook wel om over na te denken. Het kan toch niet de bedoeling zijn dat de kerkdienst de drempel is bij de verbreiding van het Evangelie:
Labee erkent dat de kerkdienst, met haar gereformeerde liturgie, voor die buitenstaanders vaak een te hoge drempel is. "Door de manier waarop we de eredienst vormgeven en de Statenvertaling die we hanteren, wordt een dienst vaak als een hoge drempel ervaren.
Martijn
Berichten: 721
Lid geworden op: 20 mar 2012, 21:34

Re: Evangelisatie

Bericht door Martijn »

Panny schreef:Dit citaat is ook wel om over na te denken. Het kan toch niet de bedoeling zijn dat de kerkdienst de drempel is bij de verbreiding van het Evangelie:
Labee erkent dat de kerkdienst, met haar gereformeerde liturgie, voor die buitenstaanders vaak een te hoge drempel is. "Door de manier waarop we de eredienst vormgeven en de Statenvertaling die we hanteren, wordt een dienst vaak als een hoge drempel ervaren.
Ik denk dat dat door buitenstaanders echt wel zo wordt ervaren. Als ik zie hoe strak alles gaat dan kan ik me voorstellen dat dat een drempel is voor mensen.
Net nog een opmerking gehoord dat als een predikant de kerkdienst begint met: 'goedemorgen gemeente, hartelijk welkom', er direct een oordeel over betreffende predikant geveld wordt dat hij wel anders is dan andere predikanten.
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Evangelisatie

Bericht door Curatorium »

eilander schreef:Evangelisatie moet vooral in de eigen kring, dus in de directe nabijheid, gebeuren. Het kan niet zo zijn dat we evangelisatie in een stad ver van ons vandaan financieren, terwijl we onze directe naasten nooit met het Evangelie proberen te bereiken.
Klopt. In een GG hier in de buurt vond de kerkenraad dit ook, hier is men dan ook gestopt met die rare doordeweekse evangelisatiediensten (waarbij het woord evangelisatie alleen draait om geld voor de evangelisatie).
Nu doet men een paar keer per jaar op een zondagmorgen een dienst waarbij gemeenteleden buren/kennissen/vrienden meenemen naar de dienst, de liturgie is hetzelfde, de preek maakt de Ds. iets makkelijker.

Tot nu toe heeft het nog geen nieuwe leden opgeleverd, maar het zorgt wel voor meer respect & nieuwe aanmeldingen voor Bijbelcursussen. Dus wie weet..
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Evangelisatie

Bericht door Ditbenik »

eilander schreef:Evangelisatie moet vooral in de eigen kring, dus in de directe nabijheid, gebeuren. Het kan niet zo zijn dat we evangelisatie in een stad ver van ons vandaan financieren, terwijl we onze directe naasten nooit met het Evangelie proberen te bereiken.
Je lijkt te pleiten voor het nalaten van de verkondiging verder weg omdat het dichtbij niet gebeurt. Gelet op de opdracht van de Heere Jezus is het toch veel logischer om te pleiten voor het gehoorzamen aan die opdracht en zowel dichtbij als verder weg het evangelie te verkondigen?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Evangelisatie

Bericht door eilander »

Ditbenik schreef:
eilander schreef:Evangelisatie moet vooral in de eigen kring, dus in de directe nabijheid, gebeuren. Het kan niet zo zijn dat we evangelisatie in een stad ver van ons vandaan financieren, terwijl we onze directe naasten nooit met het Evangelie proberen te bereiken.
Je lijkt te pleiten voor het nalaten van de verkondiging verder weg omdat het dichtbij niet gebeurt. Gelet op de opdracht van de Heere Jezus is het toch veel logischer om te pleiten voor het gehoorzamen aan die opdracht en zowel dichtbij als verder weg het evangelie te verkondigen?
Eens, dat was ook wat ik zei maar dan met andere woorden.
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: Evangelisatie

Bericht door dennis »

eilander schreef:
Ditbenik schreef:
eilander schreef:Evangelisatie moet vooral in de eigen kring, dus in de directe nabijheid, gebeuren. Het kan niet zo zijn dat we evangelisatie in een stad ver van ons vandaan financieren, terwijl we onze directe naasten nooit met het Evangelie proberen te bereiken.
Je lijkt te pleiten voor het nalaten van de verkondiging verder weg omdat het dichtbij niet gebeurt. Gelet op de opdracht van de Heere Jezus is het toch veel logischer om te pleiten voor het gehoorzamen aan die opdracht en zowel dichtbij als verder weg het evangelie te verkondigen?
Eens, dat was ook wat ik zei maar dan met andere woorden.
Er wordt geschreven over de moeilijkheid om nieuwe evangelisten aan te stellen etc, maar dit is helaas binnen de Ger Gem. ook een geldkwestie. Er komt (nog) niet genoeg geld voor het deputaatschap Evangelisatie binnen, hoewel hier wel veel aandacht aan wordt geschonken, o.a. via een eigen blad.
Toch is dit een kerntaak van de kerk, dus laten we alle Ger.Gem leden in onze omgeving oproepen om meer bij te dragen.

En: dit ontslaat ons natuurlijk niet van de verplichting om in onze eigen buurt goed van de Heere te spreken. Maar naar mijn bescheiden mening moet het en/en zijn.
Refiosi
Berichten: 226
Lid geworden op: 02 jan 2014, 16:23

Re: Evangelisatie

Bericht door Refiosi »

Curatorium schreef:Klopt. In een GG hier in de buurt vond de kerkenraad dit ook, hier is men dan ook gestopt met die rare doordeweekse evangelisatiediensten (waarbij het woord evangelisatie alleen draait om geld voor de evangelisatie).
Opbouwende bijdrage! :super :super
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Evangelisatie

Bericht door Mara »

Refiosi schreef:
Curatorium schreef:Klopt. In een GG hier in de buurt vond de kerkenraad dit ook, hier is men dan ook gestopt met die rare doordeweekse evangelisatiediensten (waarbij het woord evangelisatie alleen draait om geld voor de evangelisatie).
Opbouwende bijdrage! :super :super
Dus. :hum
En hoe zag zo'n evangelisatieavond er dan uit?
Ik hoor van buitenkerkelijken dat ze niet zozeer de drempel te hoog vinden, maar ze zien zoveel kerken en welke moeten ze dan kiezen? Soms beginnen mensen ermee naar een verkoopdag te komen. En dan komt een gesprek vaak spontaan op gang.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Evangelisatie

Bericht door DDD »

dennis schreef:
eilander schreef:
Ditbenik schreef:
eilander schreef:Evangelisatie moet vooral in de eigen kring, dus in de directe nabijheid, gebeuren. Het kan niet zo zijn dat we evangelisatie in een stad ver van ons vandaan financieren, terwijl we onze directe naasten nooit met het Evangelie proberen te bereiken.
Je lijkt te pleiten voor het nalaten van de verkondiging verder weg omdat het dichtbij niet gebeurt. Gelet op de opdracht van de Heere Jezus is het toch veel logischer om te pleiten voor het gehoorzamen aan die opdracht en zowel dichtbij als verder weg het evangelie te verkondigen?
Eens, dat was ook wat ik zei maar dan met andere woorden.
Er wordt geschreven over de moeilijkheid om nieuwe evangelisten aan te stellen etc, maar dit is helaas binnen de Ger Gem. ook een geldkwestie. Er komt (nog) niet genoeg geld voor het deputaatschap Evangelisatie binnen, hoewel hier wel veel aandacht aan wordt geschonken, o.a. via een eigen blad.
Toch is dit een kerntaak van de kerk, dus laten we alle Ger.Gem leden in onze omgeving oproepen om meer bij te dragen.

En: dit ontslaat ons natuurlijk niet van de verplichting om in onze eigen buurt goed van de Heere te spreken. Maar naar mijn bescheiden mening moet het en/en zijn.
Ik vrees dat veel leden van de GG die evangelisatie belangrijk vinden zich niet herkennen in het beleid van het deputaatschap daarvoor. Dan geven ze hun geld liever aan een beter doel, of aan het plaatselijk evangelisatiewerk. Dat geldt in ieder geval voor mij. Zolang zelfs voor evangelisatie de HSV niet gebruikt wordt, lijkt het mij niet te verwachten dat de inkomsten van het deputaatschap zullen toenemen. Of de GBS moet een duit in het zakje gaan doen, natuurlijk.
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: Evangelisatie

Bericht door dennis »

[
Er wordt geschreven over de moeilijkheid om nieuwe evangelisten aan te stellen etc, maar dit is helaas binnen de Ger Gem. ook een geldkwestie. Er komt (nog) niet genoeg geld voor het deputaatschap Evangelisatie binnen, hoewel hier wel veel aandacht aan wordt geschonken, o.a. via een eigen blad.
Toch is dit een kerntaak van de kerk, dus laten we alle Ger.Gem leden in onze omgeving oproepen om meer bij te dragen.

En: dit ontslaat ons natuurlijk niet van de verplichting om in onze eigen buurt goed van de Heere te spreken. Maar naar mijn bescheiden mening moet het en/en zijn.[/quote]

Ik vrees dat veel leden van de GG die evangelisatie belangrijk vinden zich niet herkennen in het beleid van het deputaatschap daarvoor. Dan geven ze hun geld liever aan een beter doel, of aan het plaatselijk evangelisatiewerk. Dat geldt in ieder geval voor mij. Zolang zelfs voor evangelisatie de HSV niet gebruikt wordt, lijkt het mij niet te verwachten dat de inkomsten van het deputaatschap zullen toenemen. Of de GBS moet een duit in het zakje gaan doen, natuurlijk.[/quote]

Bij evangelisatie is het m.i. helemaal niet nodig om een andere Bijbelvertaling te gebruiken. Mensen van buiten de kerk vinden de Statenvertaling natuurlijk moeilijk, maar de HSV net zo goed. Het gaat om de uitleg vanuit de posten. En ik weet van tamelijk nabij dat hier heel mooi werk wordt gedaan. (en natuurlijk is het ook prima om plaatselijke initiatieven te steunen)
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Evangelisatie

Bericht door Ditbenik »

Bij evangelisatie is het m.i. helemaal niet nodig om een andere Bijbelvertaling te gebruiken. Mensen van buiten de kerk vinden de Statenvertaling natuurlijk moeilijk, maar de HSV net zo goed. Het gaat om de uitleg vanuit de posten. En ik weet van tamelijk nabij dat hier heel mooi werk wordt gedaan. (en natuurlijk is het ook prima om plaatselijke initiatieven te steunen)
Ik weet vanuit de praktijk dat het een enorm verschil is of je mensen de SV geeft of de HSV. Bij de SV is het begrijpen van de taal al een probleem. Bij de HSV is dit probleem voor het grootste deel weg. Sinds de HSV zie ik zelfs kinderen dagelijks (al dan niet stiekem) uit de Bijbel lezen.
Dipper
Verbannen
Berichten: 190
Lid geworden op: 10 nov 2014, 20:57
Locatie: Dordrecht

Re: Evangelisatie

Bericht door Dipper »

evangelisatie vereist mensenkennis. En niet iedereen heeft die.

Het is niet zo van: ik geef u een Bijbel dan heb ik mijn plicht gedaan. Welke vertaling je ook geeft, iedereen heeft wat begeleiding nodig aleer hij begint.
Het is immers geen boek dat je gewoon van begin tot eind leest en dan heb je het.

Ook evangelisatie zoals geregeld te zien bij het centraal station kan mijn instemming niet wegdragen. Het is niet het moment en de plaats om over zoiets moois te getuigen.

Een project als "in de Gouwstraat" in Rotterdam Zuid is natuurlijk prachtig. Vrijwilligers die uit eigen ervaring het Nieuws over brengen. Een maaltijd voor een paar euro. Daar is niet altijd een hoge opleiding voor nodig om dat werk te volbrengen.
Plaats reactie