Verkiezing ambtsdragers

alexv
Berichten: 486
Lid geworden op: 02 apr 2013, 01:18

Re: Verkiezing ambtsdragers

Bericht door alexv »

Wim Anker schreef:De kern van mijn vraag was natuurlijk of de tollenaar, die gerechtvaardigd naar huis ging, er weet van had dat hij gerechtvaardigd was. Daar zwijgt de Bijbel over. Dat leg jij erin.

En de kananese vrouw had een groot geloof, maar werd ondanks dat grote geloof 3x afgewezen. De eerste keer werd ze gewoon genegeerd. De 2e keer werd haar duidelijk gemaakt, door de Heere Jezus, dat Christus er niet voor haar was. De 3e keer werd vertelt dat ze maar een hond was en daarom moest stoppen met zeuren. Ondertussen vertelden de dicipelen haar dat ze vervelend was en ze Hem niet lastig moest vallen. Kinderen van God vroegen Christus om haar weg te sturen!
Pas toen ze dat allemaal negeerde en bleef vragen kreeg ze de verzekering van haar geloof.

Er zijn dus mensen met een groot geloof die dat echter dat nog niet van Christus zelf hebben gehoord. Die door hun geloof gerechtvaardigd zijn, zoals de tollenaar gerechtvaardigd was, maar door Christus nog worden genegeerd, of de Heere zegt hun dat Hij niet voor hen is gekomen, of de Heere Jezus noemt hen (nog) een hond. Maar door het geloof zullen blijven aanhouden, ondanks de ergenis die dat aan 'verzekerde' broeders geeft. Todat ook voor hen de Morgenster opgaat.

Ik ben geen hartenkenner. En ik zal niet graag zo stellig durven beweren dat zo'n iemand geen ambtsdrager mag zijn. En ambtdragers die dat wel zo hard roepen moeten m.i., lettend op de geschiedenis van de kananese vrouw, oppassen dat ze geen mensen wegjagen. Zoals de dicipelen het werk van God tegenstonden.

Wat je hier zegt is in grote lijnen de leer van de GG. Bekeerd zijn maar Christus (nog) niet kennen. Dat is onmogenlijk. Als je dat zegt versta je of je bekering niet of je bent onbekeerd.
Leerling
Verbannen
Berichten: 349
Lid geworden op: 15 mar 2016, 17:14

Re: Verkiezing ambtsdragers

Bericht door Leerling »

alexv schreef:
Wim Anker schreef:De kern van mijn vraag was natuurlijk of de tollenaar, die gerechtvaardigd naar huis ging, er weet van had dat hij gerechtvaardigd was. Daar zwijgt de Bijbel over. Dat leg jij erin.

En de kananese vrouw had een groot geloof, maar werd ondanks dat grote geloof 3x afgewezen. De eerste keer werd ze gewoon genegeerd. De 2e keer werd haar duidelijk gemaakt, door de Heere Jezus, dat Christus er niet voor haar was. De 3e keer werd vertelt dat ze maar een hond was en daarom moest stoppen met zeuren. Ondertussen vertelden de dicipelen haar dat ze vervelend was en ze Hem niet lastig moest vallen. Kinderen van God vroegen Christus om haar weg te sturen!
Pas toen ze dat allemaal negeerde en bleef vragen kreeg ze de verzekering van haar geloof.

Er zijn dus mensen met een groot geloof die dat echter dat nog niet van Christus zelf hebben gehoord. Die door hun geloof gerechtvaardigd zijn, zoals de tollenaar gerechtvaardigd was, maar door Christus nog worden genegeerd, of de Heere zegt hun dat Hij niet voor hen is gekomen, of de Heere Jezus noemt hen (nog) een hond. Maar door het geloof zullen blijven aanhouden, ondanks de ergenis die dat aan 'verzekerde' broeders geeft. Todat ook voor hen de Morgenster opgaat.

Ik ben geen hartenkenner. En ik zal niet graag zo stellig durven beweren dat zo'n iemand geen ambtsdrager mag zijn. En ambtdragers die dat wel zo hard roepen moeten m.i., lettend op de geschiedenis van de kananese vrouw, oppassen dat ze geen mensen wegjagen. Zoals de dicipelen het werk van God tegenstonden.

Wat je hier zegt is in grote lijnen de leer van de GG. Bekeerd zijn maar Christus (nog) niet kennen. Dat is onmogenlijk. Als je dat zegt versta je of je bekering niet of je bent onbekeerd.
Inderdaad. Geloof zonder Christus is geen geloof. En als je in Christus ben, dan ben je van de dood overgaan in het leven. Christus leren kennen is wedergeboren worden , waardoor je direct gerechtvaardigd wordt door geloof. Dat geloof gaat uit naar Christus, dat geloof omhelst Christus. Wat Wim Anker hier doet is menselijke theologie in Goddelijke Woorden leggen, inlegkunde dus. De Bijbel spreekt van twee wegen en niet van drie of 2a of 2b.
June 24. 2016 #HistoryDay #Brexit #NextNetherlands #Nexit #End-of-EU
Wim Anker
Berichten: 3894
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Verkiezing ambtsdragers

Bericht door Wim Anker »

Ok. Dit hoofdstuk maar uit mijn bijbel scheuren dus? Blijkbaar past het niet in de leer die hier geleerd wordt.

Verder zou het wel handig zijn als mijn betoog uit de Schrift werd weerlegd i.p.v. enkel met 'logische' redeneringen.
Leerling
Verbannen
Berichten: 349
Lid geworden op: 15 mar 2016, 17:14

Re: Verkiezing ambtsdragers

Bericht door Leerling »

Wim Anker schreef:Ok. Dit hoofdstuk maar uit mijn bijbel scheuren dus?
Nee, maar wellicht beter lezen wat er staat? Ik opper maar een idee?
June 24. 2016 #HistoryDay #Brexit #NextNetherlands #Nexit #End-of-EU
ejvl
Berichten: 5738
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Verkiezing ambtsdragers

Bericht door ejvl »

Wim Anker schreef:Ok. Dit hoofdstuk maar uit mijn bijbel scheuren dus?
Het zit hem er natuurlijk in dat die vrouw niet kon zeggen een geloof te hebben. Iedereen die Christus niet kent kan niet zeggen een geloof te hebben.
Er is pas een geloof als Christus gekend wordt.
Dat ervoor allerlei voorbereidingen en dergelijke zijn is ook waar, maar niemand zal van een geloof kunnen spreken zonder Christus te kennen.
En aangezien wij mensen zjjn, en dus geen zicht hebben in de weg van Christus, moeten we daar mee rekenen.
Wim Anker
Berichten: 3894
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Verkiezing ambtsdragers

Bericht door Wim Anker »

ejvl schreef:
Wim Anker schreef:Ok. Dit hoofdstuk maar uit mijn bijbel scheuren dus?
Het zit hem er natuurlijk in dat die vrouw niet kon zeggen een geloof te hebben. Iedereen die Christus niet kent kan niet zeggen een geloof te hebben.
Er is pas een geloof als Christus gekend wordt.
Dat ervoor allerlei voorbereidingen en dergelijke zijn is ook waar, maar niemand zal van een geloof kunnen spreken zonder Christus te kennen.
En aangezien wij mensen zjjn, en dus geen zicht hebben in de weg van Christus, moeten we daar mee rekenen.
Of de vrouw het wist weet ik niet. Ze had het kunnen weten, want de Schrift zegt: wie tot God komt moet geloven dat Hij is, en een Beloner is dergenen die Hem zoeken.

Deze vrouw had een groot geloof. Dat zegt de Heere Jezus zelf. En toch stuurt Hij haar herhaalde malen weg. Ondanks dat geloof. Dus jouw redenering wordt gewoon letterlijk door deze geschiedenis tegengesproken.

Redeneer jij niet hetzelfde als de dicipelen deden?
Laatst gewijzigd door Wim Anker op 09 apr 2016, 09:13, 2 keer totaal gewijzigd.
Wim Anker
Berichten: 3894
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Verkiezing ambtsdragers

Bericht door Wim Anker »

Leerling schreef:
Wim Anker schreef:Ok. Dit hoofdstuk maar uit mijn bijbel scheuren dus?
Nee, maar wellicht beter lezen wat er staat? Ik opper maar een idee?
Wat klopt er in mijn betoog niet?
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6498
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Verkiezing ambtsdragers

Bericht door Posthoorn »

Wim Anker schreef:Ok. Dit hoofdstuk maar uit mijn bijbel scheuren dus? Blijkbaar past het niet in de leer die hier geleerd wordt.

Verder zou het wel handig zijn als mijn betoog uit de Schrift werd weerlegd i.p.v. enkel met 'logische' redeneringen.
De geschiedenis van de Kananese vrouw is geen bekeringsgeschiedenis!
Wim Anker
Berichten: 3894
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Verkiezing ambtsdragers

Bericht door Wim Anker »

Posthoorn schreef:
Wim Anker schreef:Ok. Dit hoofdstuk maar uit mijn bijbel scheuren dus? Blijkbaar past het niet in de leer die hier geleerd wordt.

Verder zou het wel handig zijn als mijn betoog uit de Schrift werd weerlegd i.p.v. enkel met 'logische' redeneringen.
De geschiedenis van de Kananese vrouw is geen bekeringsgeschiedenis!
Schriftbewijs ter benadrukking of bewijs van de bewering s.v.p, uitroeptekens helpen niet.

En verder, deze vrouw had idd het ware geloof m.i. Daarom is het een voorbeeld van mensen die het geloof kennen, Hem aanlopen maar (nog) worden weggestuurd als ze willen aangaan.
Gebruikersavatar
Vagari
Berichten: 657
Lid geworden op: 15 aug 2014, 22:12

Re: Verkiezing ambtsdragers

Bericht door Vagari »

Wim Anker schreef:
Posthoorn schreef:
Wim Anker schreef:Ok. Dit hoofdstuk maar uit mijn bijbel scheuren dus? Blijkbaar past het niet in de leer die hier geleerd wordt.

Verder zou het wel handig zijn als mijn betoog uit de Schrift werd weerlegd i.p.v. enkel met 'logische' redeneringen.
De geschiedenis van de Kananese vrouw is geen bekeringsgeschiedenis!
Schriftbewijs ter benadrukking of bewijs van de bewering s.v.p, uitroeptekens helpen niet.

En verder, deze vrouw had idd het ware geloof m.i. Daarom is het een voorbeeld van mensen die het geloof kennen, Hem aanlopen maar (nog) worden weggestuurd als ze willen aangaan.
Hoe weten ze dan dat ze geloof hebben?
Hebben ze dat zelf geconcludeerd? Hebben ze dat van de ouderling gehoord? Of heeft de Heere Jezus hen dat Zelf verteld?

Jeremia 17:9 / STV
9 ‭‭‭Arglistig‭‭³⁴‭ is het hart,‭³⁵‭ meer dan enig ding,‭³⁶‭ ja, dodelijk‭³⁷‭ is het, wie zal het kennen?‭
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3977
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Verkiezing ambtsdragers

Bericht door Terri »

Ik heb altijd begrepen dat deze geschiedenis leert; 'Wie volhardt, ontvangt!'.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6498
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Verkiezing ambtsdragers

Bericht door Posthoorn »

Wim Anker schreef:Schriftbewijs ter benadrukking of bewijs van de bewering s.v.p, uitroeptekens helpen niet.

En verder, deze vrouw had idd het ware geloof m.i. Daarom is het een voorbeeld van mensen die het geloof kennen, Hem aanlopen maar (nog) worden weggestuurd als ze willen aangaan.
Het Schriftbewijs is de geschiedenis zelf: die vrouw gaat niet naar Jezus toe voor haar zielennood, maar voor haar dochter. Wie in geloof tot Christus komt, wordt niet teruggewezen. "Die tot Mij komt, zal Ik geenszins uitwerpen."
Wim Anker
Berichten: 3894
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Verkiezing ambtsdragers

Bericht door Wim Anker »

Posthoorn schreef:
Wim Anker schreef:Schriftbewijs ter benadrukking of bewijs van de bewering s.v.p, uitroeptekens helpen niet.

En verder, deze vrouw had idd het ware geloof m.i. Daarom is het een voorbeeld van mensen die het geloof kennen, Hem aanlopen maar (nog) worden weggestuurd als ze willen aangaan.
Het Schriftbewijs is de geschiedenis zelf: die vrouw gaat niet naar Jezus toe voor haar zielennood, maar voor haar dochter. Wie in geloof tot Christus komt, wordt niet teruggewezen. "Die tot Mij komt, zal Ik geenszins uitwerpen."
Zo'n uitleg is ook inlegkunde om het kloppend te krijgen m.i. Sterker nog, m.i. wordt nu de betekenis wel erg plat gemaakt. Alsof deze geschiedenis alleen tot troost is voor iemand die een zieke dochter heeft. (zijn andere andere aardse bekommeringen wel toegestaan? b.v.een zieke zoon? Of mag dat ook zoniet worden uitgelegd?)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33250
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Verkiezing ambtsdragers

Bericht door Tiberius »

On-topic maar weer, aub.
Wim Anker
Berichten: 3894
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Verkiezing ambtsdragers

Bericht door Wim Anker »

Terri schreef:Ik heb altijd begrepen dat deze geschiedenis leert; 'Wie volhardt, ontvangt!'.
Dat zeg ik m.i. inderdaad.
Plaats reactie