Verkiezing ambtsdragers

Leerling
Verbannen
Berichten: 349
Lid geworden op: 15 mar 2016, 17:14

Re: Verkiezing ambtsdragers

Bericht door Leerling »

eilander schreef:Als het gemak waarmee dit allemaal wordt gezegd, maar niet verwordt tot vanzelfsprekendheid.

Vanzelfsprekend ben je als hoorder van het Woord ook een gelovige, stel je voor.... En vanzelfsprekend hoor je dan ook aan het Avondmaal. Nog even en je bent vanzelfsprekend geschikt om ambtsdrager te zijn. Reken er dan maar op dat deze ambtsdragers de kleinen in de genade fikse klappen zullen geven.

Ik zeg niet dát het zo is, maar het is wel een gevaar dat ik hierin zie.
Ergens heb ik hier op proberen te wijzen. Toen had ik het over de 'bekeerde ambtsdrager' die het allemaal wel even komt vertellen bij de ander. Dat heb ik verder niet uitgewerkt, maar wat jij hier aanstipt was voor mij ook één van gevaren van de 'bekeerde ambtsdrager'. Daar zitten meerdere kanten aan, ter rechter- of ter linkerzijde.
June 24. 2016 #HistoryDay #Brexit #NextNetherlands #Nexit #End-of-EU
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18726
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Verkiezing ambtsdragers

Bericht door helma »

In heel veel dingen schuilt een gevaar. Dat mag geen excuus zijn om een onbijbelse keus goed te praten. Dat wordt vaker gedaan dan we ons bewust zijn. Of we laten iets Bijbels na met zo'n excuus. We moeten onze keuzes niet af laten hangen van ons gevoel; maar de Bijbel is de leiddraad. En dan biddend om de leiding van de Heilige Geest een keus maken.
Leerling
Verbannen
Berichten: 349
Lid geworden op: 15 mar 2016, 17:14

Re: Verkiezing ambtsdragers

Bericht door Leerling »

helma schreef:In heel veel dingen schuilt een gevaar. Dat mag geen excuus zijn om een onbijbelse keus goed te praten. Dat wordt vaker gedaan dan we ons bewust zijn. Of we laten iets Bijbels na met zo'n excuus. We moeten onze keuzes niet af laten hangen van ons gevoel; maar de Bijbel is de leiddraad. En dan biddend om de leiding van de Heilige Geest een keus maken.
Zeker moet we de Bijbel als leidraad nemen. Van harte eens met je betoog. Maar toch wil ik wel de kanttekening erbij maken dat, ondanks we de Bijbel als leidraad en maatstaf hebben, er toch oog mag en moet zijn voor gevaren. Niet om daarmee de Bijbel aan de kant te zetten of op een lager niveau indelen. Nee maar juist vanuit het zien van gevaren het in gebed brengen bij de Heere om leiding en om wijsheid van de Heilige Geest.
June 24. 2016 #HistoryDay #Brexit #NextNetherlands #Nexit #End-of-EU
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Verkiezing ambtsdragers

Bericht door samanthi »

Leerling schreef:
helma schreef:In heel veel dingen schuilt een gevaar. Dat mag geen excuus zijn om een onbijbelse keus goed te praten. Dat wordt vaker gedaan dan we ons bewust zijn. Of we laten iets Bijbels na met zo'n excuus. We moeten onze keuzes niet af laten hangen van ons gevoel; maar de Bijbel is de leiddraad. En dan biddend om de leiding van de Heilige Geest een keus maken.
Zeker moet we de Bijbel als leidraad nemen. Van harte eens met je betoog. Maar toch wil ik wel de kanttekening erbij maken dat, ondanks we de Bijbel als leidraad en maatstaf hebben, er toch oog mag en moet zijn voor gevaren. Niet om daarmee de Bijbel aan de kant te zetten of op een lager niveau indelen. Nee maar juist vanuit het zien van gevaren het in gebed brengen bij de Heere om leiding en om wijsheid van de Heilige Geest.
Ik begrijp niet wat je hier mee wil zeggen
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Wim Anker
Berichten: 3895
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Verkiezing ambtsdragers

Bericht door Wim Anker »

Wie zou de beste ambtsdrager zijn? de farizeer of de tollenaar?
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18726
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Verkiezing ambtsdragers

Bericht door helma »

Allebei; als ze maar aan de voeten van Jezus terecht gekomen zijn.
Wim Anker
Berichten: 3895
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Verkiezing ambtsdragers

Bericht door Wim Anker »

helma schreef:Allebei; als ze maar aan de voeten van Jezus terecht gekomen zijn.
m.i. ook. Dus als de farizeer ook een tollenaar is geworden.
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Verkiezing ambtsdragers

Bericht door Sheba »

Wim Anker schreef:
helma schreef:Allebei; als ze maar aan de voeten van Jezus terecht gekomen zijn.
m.i. ook. Dus als de farizeer ook een tollenaar is geworden.
Nee, niet als de farizeeer een tollenaar is geworden. Maar beiden als ze de zondaar geworden zijn. De tollenaar riep niet uit, wees de tollenaar genadig maar wees mij de zondaar genadig.
En zo zitten er een tollenaar en een Nicodemus aan de voeten van Christus.
Laatst gewijzigd door Sheba op 06 apr 2016, 21:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18726
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Verkiezing ambtsdragers

Bericht door helma »

En de tollenaar de farizeer in zijn hart ontdekt heeft...
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18726
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Verkiezing ambtsdragers

Bericht door helma »

Ja dat is wat ik bedoel Sheba, onze berichtjes passeerden elkaar net
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Verkiezing ambtsdragers

Bericht door Sheba »

helma schreef:Ja dat is wat ik bedoel Sheba, onze berichtjes passeerden elkaar net
Ik geloof het ook ;)
Er staat trouwens nog meer geschreven over die tollenaar. Er staat niet alleen dat hij uitriep wees mij de zondaar genadig. Er staat ook nog bij. Hij dan ging gerechtvaardigd naar huis.
Zou deze zondaar toen hij gerechtvaardigd naar huis ging, bij wijze van spreken zijn plek aan de avondmaalstafel leeg durven laten? En wel anderen menen te kunnen onderwijzen? Laat staan weten hiertoe (roeping tot het ambt)door God geroepen te zijn?
Johannes 3:16
Berichten: 913
Lid geworden op: 24 mar 2004, 00:17

Re: RE: Re: Verkiezing ambtsdragers

Bericht door Johannes 3:16 »

Sheba schreef:
helma schreef:Ja dat is wat ik bedoel Sheba, onze berichtjes passeerden elkaar net
Ik geloof het ook ;)
Er staat trouwens nog meer geschreven over die tollenaar. Er staat niet alleen dat hij uitriep wees mij de zondaar genadig. Er staat ook nog bij. Hij dan ging gerechtvaardigd naar huis.
Zou deze zondaar toen hij gerechtvaardigd naar huis ging, bij wijze van spreken zijn plek aan de avondmaalstafel leeg durven laten? En wel anderen menen te kunnen onderwijzen? Laat staan weten hiertoe (roeping tot het ambt)door God geroepen te zijn?
Zo ken ik er nog wel een paar...
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: RE: Re: Verkiezing ambtsdragers

Bericht door samanthi »

Johannes 3:16 schreef:
Sheba schreef:
helma schreef:Ja dat is wat ik bedoel Sheba, onze berichtjes passeerden elkaar net
Ik geloof het ook ;)
Er staat trouwens nog meer geschreven over die tollenaar. Er staat niet alleen dat hij uitriep wees mij de zondaar genadig. Er staat ook nog bij. Hij dan ging gerechtvaardigd naar huis.
Zou deze zondaar toen hij gerechtvaardigd naar huis ging, bij wijze van spreken zijn plek aan de avondmaalstafel leeg durven laten? En wel anderen menen te kunnen onderwijzen? Laat staan weten hiertoe (roeping tot het ambt)door God geroepen te zijn?
Zo ken ik er nog wel een paar...
Hoe bedoel je dit?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
zonnebloem96
Berichten: 78
Lid geworden op: 25 feb 2016, 16:24

Re: Verkiezing ambtsdragers

Bericht door zonnebloem96 »

Op grond van de Bijbelse onderbouwing eerder in dit topic vind ik dat een ambtsdrager zelf ook enige kennis aan Christus moet hebben, waarbij die persoon dan ook aan het Avondmaal dient te gaan.
Echter: wat als er in een gemeente weinig mannen aan het Avondmaal gaan en degenen die wel gaan te oud zijn o.i.d. waardoor zij niet als ambtsdrager kunnen worden gekozen? Laat je dan de vacatures onvervuld?
Wat is uw enige troost, beide in leven en in sterven?
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Verkiezing ambtsdragers

Bericht door Hendrikus »

zonnebloem96 schreef:Op grond van de Bijbelse onderbouwing eerder in dit topic vind ik dat een ambtsdrager zelf ook enige kennis aan Christus moet hebben, waarbij die persoon dan ook aan het Avondmaal dient te gaan.
Echter: wat als er in een gemeente weinig mannen aan het Avondmaal gaan en degenen die wel gaan te oud zijn o.i.d. waardoor zij niet als ambtsdrager kunnen worden gekozen? Laat je dan de vacatures onvervuld?
Een gemeente behoort ambtelijk te worden geleid. Zonder leiding kan een gemeente niet voortbestaan: dan is het ofwel aansluiten bij een naburige gemeente die wel ambtelijk wordt geleid, ofwel de gemeente opheffen.
Als er nauwelijks mannen aan het Avondmaal gaan, geeft dat sowieso te denken.
~~Soli Deo Gloria~~
Plaats reactie