Liturgie

ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: De liturgie

Bericht door ejvl »

Ik was niet zo lang geleden bij een dienst in een ger gem bij ds vd Net.
Deze had 3 punten, na elk punt liet hij een psalm zingen, terwijl de preek niet heel lang was ofzo.
Vond ik eigenlijk wel goed, even een onderbreking.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10420
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: De liturgie

Bericht door Zita »

ejvl schreef:Ik was niet zo lang geleden bij een dienst in een ger gem bij ds vd Net.
Deze had 3 punten, na elk punt liet hij een psalm zingen, terwijl de preek niet heel lang was ofzo.
Vond ik eigenlijk wel goed, even een onderbreking.
Ik vind het wel bizar dat het zingen vaak genoemd wordt als comfort-onderdeel. Je wordt er weer wakker van, het is weer even wat anders, het onderbreekt de preek. Zingen is mijns inziens gericht op God en gericht tot God.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: De liturgie

Bericht door ejvl »

Zita schreef:
ejvl schreef:Ik was niet zo lang geleden bij een dienst in een ger gem bij ds vd Net.
Deze had 3 punten, na elk punt liet hij een psalm zingen, terwijl de preek niet heel lang was ofzo.
Vond ik eigenlijk wel goed, even een onderbreking.
Ik vind het wel bizar dat het zingen vaak genoemd wordt als comfort-onderdeel. Je wordt er weer wakker van, het is weer even wat anders, het onderbreekt de preek. Zingen is mijns inziens gericht op God en gericht tot God.
Ik vind zingen fantastisch (mits er een goede organist is :super )
Maar bij een praak van ruim een uur achter elkaar verslapt de aandacht, er zijn zelfs statestieken voor vanaf wanneer de aandacht verslapt.
Een extra psalm zingen, of de preek iets korter, is effectiever voor de aandacht die er is, en ook nog eens zingen, wat inderdaad gericht op God is, niet een versje tussendoor (zonder voor en naspel :slurp ) maar echt zingen, het liefst alle psalmen staande natuurlijk, dan heb je dubbel winst toch?
Mannetje
Berichten: 7693
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: De liturgie

Bericht door Mannetje »

Zita schreef:
ejvl schreef:Ik was niet zo lang geleden bij een dienst in een ger gem bij ds vd Net.
Deze had 3 punten, na elk punt liet hij een psalm zingen, terwijl de preek niet heel lang was ofzo.
Vond ik eigenlijk wel goed, even een onderbreking.
Ik vind het wel bizar dat het zingen vaak genoemd wordt als comfort-onderdeel. Je wordt er weer wakker van, het is weer even wat anders, het onderbreekt de preek. Zingen is mijns inziens gericht op God en gericht tot God.
Ik hoor ds. vd Net ook nog wel eens. Meestal zijn het geen versjes voor de afleiding, maar daadwerkelijk passende verzen.
-
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: De liturgie

Bericht door eilander »

Zita schreef:
ejvl schreef:Ik was niet zo lang geleden bij een dienst in een ger gem bij ds vd Net.
Deze had 3 punten, na elk punt liet hij een psalm zingen, terwijl de preek niet heel lang was ofzo.
Vond ik eigenlijk wel goed, even een onderbreking.
Ik vind het wel bizar dat het zingen vaak genoemd wordt als comfort-onderdeel. Je wordt er weer wakker van, het is weer even wat anders, het onderbreekt de preek. Zingen is mijns inziens gericht op God en gericht tot God.
Eens. Het is daarom ook een volwaardig onderdeel van de eredienst. Het gaat daarin om de verkondiging van het Woord, maar de zang staat daar wel 100% mee in verband.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: De liturgie

Bericht door Jongere »

Dodo schreef:Votum en groet is juist , met respect, het goedemorgen namens God. Daarom.
Nee, dat betreft alleen de groet.
Het votum is het als gemeente uitspreken van onze afhankelijkheid én verwachting van God.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: De liturgie

Bericht door Dodo »

Jongere schreef:
Dodo schreef:Votum en groet is juist , met respect, het goedemorgen namens God. Daarom.
Nee, dat betreft alleen de groet.
Het votum is het als gemeente uitspreken van onze afhankelijkheid én verwachting van God.
Je hebt gelijk. Maar het hoort zo bij elkaar dat het één ding lijkt.
Marco
Berichten: 3595
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: De liturgie

Bericht door Marco »

Om de discussie over de GKv weer even on-topic te krijgen het berichtje dat kennelijk iets te klein was uitgevallen (ik heb er even cursief in gezet):
Marco schreef:In veel vrijgemaakte kerken is het de laatste jaren gebruikelijk geworden dat de gemeente het votum zingt:

gemeente:
Onze hulp is in de naam van de HERE, die hemel en aarde gemaakt heeft

voorganger:
Genade zij u en vrede ....

gemeente:
Amen

De gemeente zingt daarbij het votum en het amen. Zingt, om het netjes te houden, en geen gemompel. Maar vooral ook zelf: dit is niet iets dat door de voorganger over de gemeente wordt afgeroepen, maar door de gemeente dient te worden beleden. De zegengroet daarentegen wordt door de voorganger uitgesproken. De gemeente doet dat niet over zichzelf, maar beaamt die dus wel.

Aan het einde van de dienst hetzelfde: de voorganger spreekt de zegen uit, en de gemeente zingt 'amen'.

Vaak wordt ook de geloofsbelijdenis door de gemeente zelf gezongen. Niet altijd, en niet als de belijdenis van Nicea wordt gelezen, die ook met enige regelmaat gelezen wordt, vooral als de zondag uit de HC die aan de beurt is daar aanleiding toe geeft.

Ander in het oog springend verschil: sinds de jaren 70 wordt de collecte niet meer tussen de schriftlezing en de preek gehouden, maar aan het einde van de dienst, voor de slotzang. Achterliggende gedachte is dat de 'dienst der offerande' een zelfstandig element in de dienst is, met een element van dankzegging erin. Door hem tussen de woordverkondiging en de woordverkondiging in te doen (dwz tussen schriftlezing en preek) wordt de woordverkondiging onderbroken en verliest de collecte een deel van zijn belang. Het wordt dan een soort van 'pauze' in de dienst. Het zingen van een psalm of lied tussen schriftlezing en preek (gebeurt vaak) of als tussenzang in de preek (minder vaak) kan de woordverkondiging juist versterken.
Het cursieve gedeelte geeft een belangrijk verschil aan in de liturgie. Deze liturgie is vast niet bevindelijk-verantwoord, maar zelf vind ik dit echt een belangrijke verbetering, en ben ik blij dat die onlogische plek van de collecte niet meer voorkomt.
Mannetje
Berichten: 7693
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: De liturgie

Bericht door Mannetje »

Dit topic was niet bedoeld om een discussie te starten over de leer van de GKv, maar om te spreken over de liturgie...
Misschien willen jullie het daar nu weer voor gebruiken?

Ik heb er meteen een vraag bij:
Als het Heilig Avondmaal bediend wordt, wordt er dan bij jullie ook gelegenheid gegeven om iets te geven?
Bij ons staan er schaaltjes op de tafel, waarin de aanzittenden een bijdrage kunnen doen. Dit wordt samen met de diaconale collecte gegeven aan een specifiek doel, vaak voor vervolgde Christenen.
-
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: De liturgie

Bericht door Tiberius »

De discussie over de leer van de GKV heb ik hierheen afgesplitst: http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic.php?f=9&t=11934
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: De liturgie

Bericht door Mara »

Mannetje schreef:Dit topic was niet bedoeld om een discussie te starten over de leer van de GKv, maar om te spreken over de liturgie...
Misschien willen jullie het daar nu weer voor gebruiken?

Ik heb er meteen een vraag bij:
Als het Heilig Avondmaal bediend wordt, wordt er dan bij jullie ook gelegenheid gegeven om iets te geven?
Bij ons staan er schaaltjes op de tafel, waarin de aanzittenden een bijdrage kunnen doen. Dit wordt samen met de diaconale collecte gegeven aan een specifiek doel, vaak voor vervolgde Christenen.
Nee en ik heb dit ook nooit gezien.
In welke kerkelijke richting is dit dan?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mannetje
Berichten: 7693
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Liturgie

Bericht door Mannetje »

Ger.Gem.
-
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10420
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Liturgie

Bericht door Zita »

Mannetje schreef:Ger.Gem.
PKN-GB. In het algemeen een diaconaal doel.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4764
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Liturgie

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Is al een heel oud gebruik, de avondmaalscollecte.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: De liturgie

Bericht door helma »

Mara schreef:
Mannetje schreef:Dit topic was niet bedoeld om een discussie te starten over de leer van de GKv, maar om te spreken over de liturgie...
Misschien willen jullie het daar nu weer voor gebruiken?

Ik heb er meteen een vraag bij:
Als het Heilig Avondmaal bediend wordt, wordt er dan bij jullie ook gelegenheid gegeven om iets te geven?
Bij ons staan er schaaltjes op de tafel, waarin de aanzittenden een bijdrage kunnen doen. Dit wordt samen met de diaconale collecte gegeven aan een specifiek doel, vaak voor vervolgde Christenen.
Nee en ik heb dit ook nooit gezien.
In welke kerkelijke richting is dit dan?
Bij ons ook. Ik denk dat het voor de diaconie is.
Vervolgde christenen is echt een mooi doel!
Plaats reactie