Liturgie

Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Liturgie

Bericht door Mannetje »

In een ander topic ging het al even over de liturgie.

Eigenlijk ben ik benieuwd naar:
a. Hoe is de liturgie in jullie gemeenten opgebouwd?
b. Heb je ooit iets bijzonders meegemaakt op liturgisch gebied?
c. Is er iets moois te vertellen over de achtergronden van bepaalde liturgische onderdelen?

Wat betreft a, bij ons, Ger.Gem, gaat het als volgt:

Stil gebed
Votum
Groet
Alleen als er een predikant is
Eerste keer zingen
Lezing van de wet / Apostolische geloofsbelijdenis
Bij bijzondere gelegenheden, als Goede Vrijdag wordt er ander gedeelte uit de belijdenissen gelezen
Deze lezing wordt aangekondigd door de predikant/student/ouderling, gelezen door ouderling of diaken (als een ouderling voorgaat, leest een diaken)
Tweede keer zingen
Schriftlezing
Als het lezen van de wet
Bekendmaking van voorbedes en dankzegging
Door degene die de dienst leidt
Gebed
Derde keer zingen gecombineerd met collecte
Drie rondgangen: diaconie, kerk en aflossing
Preek eerste deel
Vierde keer zingen

Soms wordt nu een extra collecte gehouden
Preek tweede deel
Eventueel tussenzang II en preek derde deel
Gebed
Afkondigingen
Vijfde keer zingen

Of de afkondigingen komen na dit zingen, al naar de smaak van de voorganger
Zegen of zegenbede

[Edit: even nog wat toegevoegd n.a.v. post van Cremar]
Laatst gewijzigd door Mannetje op 04 jun 2014, 19:39, 2 keer totaal gewijzigd.
-
Cremar
Berichten: 237
Lid geworden op: 25 nov 2013, 22:55

Re: De liturgie

Bericht door Cremar »

Uit een ander topic geciteerd :) Mijn gemeente heeft dezelfde liturgie als die van Dia. Alleen zingen wij na het lezen van de wet de tien geboden vers 9.
-DIA- schreef:Inleidend orgelspel
Binnenkomen kerkenraad
Stil gebed
Votum en groet
Door de ouderling:
-Voorlezen door de ouderling van mededelingen
-Openingspsalm
-Voorlezen van de 10 geboden (in de middagdienst
uit de Nederlanse Geloofsbelijdenis, en 's avonds
de 12 artikelen)
-Na het lezen van de wet een vers uit Psalm 119
(de hele psalm word afewerkt, en aan het einde wordt
weer bij vers 1 begonnen)
-Voorlezen gedeelde uit de Schrift

De dominee gaat voor in gebed.
Collectepsalm
Preek (met tussenzang)
Dankgebed
Slotzang
Zegen
Uitleidend orgelspel
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: De liturgie

Bericht door Mannetje »

In de gemeente waar mijn vrouw vandaan komt werd (of wordt) als er leesdienst is eerst een gedeelte van de preek gelezen, meestal t/m de afkondiging van de punten, en pas daarna komt het gebed.
Oudere preken hebben vaak een voorafspraak van een bladzijde of twee, die werd dan dus al gelezen.
Ook had men daar de gewoonte om vooraf bekend te maken van wie de te lezen preek was. Als wij leesdienst hebben gebeurt dat meestal achteraf (of het wordt vergeten...)
-
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: De liturgie

Bericht door Curatorium »

Hetzelfde als openingspost, alleen afkondigingen gebeuren sinds een poosje aan het begin van de dienst, i.t.t. tot de meeste andere GG's. Helaas is flexibiliteit ver te zoeken bij sommige predikanten, dus die doen het lekker dwars op de gebruikelijke wijze.
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: De liturgie

Bericht door Mannetje »

Afkondigingen vooraf zijn ook niet alles, kun je heel de dienst gaan nadenken op wie je moet gaan stemmen (als er een stemming op komst is...) Of zoiets.
Liefst zo min mogelijk afkondigingen en zoveel mogelijk in de kerkbode zetten.
-
Refiosi
Berichten: 226
Lid geworden op: 02 jan 2014, 16:23

Re: De liturgie

Bericht door Refiosi »

Curatorium schreef:Hetzelfde als openingspost, alleen afkondigingen gebeuren sinds een poosje aan het begin van de dienst, i.t.t. tot de meeste andere GG's. Helaas is flexibiliteit ver te zoeken bij sommige predikanten, dus die doen het lekker dwars op de gebruikelijke wijze.
Jij moet wel ongelooflijk gefrustreerd zijn over je eigen kerkverband, of nie
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: De liturgie

Bericht door Curatorium »

Refiosi schreef:Jij moet wel ongelooflijk gefrustreerd zijn over je eigen kerkverband, of nie
Verklaar je nader?
Het is gewoon opmerkelijk dat predikanten al niet tegen zo'n kleine verandering kunnen.
Cremar
Berichten: 237
Lid geworden op: 25 nov 2013, 22:55

Re: De liturgie

Bericht door Cremar »

Refiosi schreef: Jij moet wel ongelooflijk gefrustreerd zijn over je eigen kerkverband, of nie
Bij één post constateer jij dat? Best snel.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: De liturgie

Bericht door eilander »

Curatorium schreef:
Refiosi schreef:Jij moet wel ongelooflijk gefrustreerd zijn over je eigen kerkverband, of nie
Verklaar je nader?
Het is gewoon opmerkelijk dat predikanten al niet tegen zo'n kleine verandering kunnen.
Ik vind het op mijn beurt weer best opmerkelijk dat sommigen over zoiets eenvoudigs zich druk kunnen maken.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De liturgie

Bericht door DDD »

Bij ons dezelfde liturgie als bij Mannetje, maar zonder de rol van de diakenen bij het lezen.

Met koningsdag en 4/5 mei volgt nog het Wilhelmus en rond 31 oktober Een vaste burcht, terwijl met Kerst ook het Ere zij God wordt gezongen, allemaal na de zegen(bede).

Het is trouwens wel raar dat dominees de mededelingen niet vooraf kunnen doen. Zo ingewikkeld is dat toch allemaal niet. Dat lijkt me trouwens voor de kerkenraad eenvoudig op te lossen. Je laat een voorzang zingen en doet daaraan voorafgaand zelf de mededelingen. Dat vind ik ook beter, de dominees die geen zin hebben de voorbede te doen/ mededelingen te doen zullen ook weinig tijd inruimen voor de gemeentezang. Dan kun je dat alvast ietwat corrigeren. Althans, het is mijn ervaring dat dat vaak samen gaat.

De mededelingen vlak voor votum en groet zonder stil gebed of gemeentezang daarvóór vind ik zelf altijd een beetje afdoen aan de gewijdheid van het moment, vooral in zwaardere kerken vind ik het ook een onaangenaam begin, zeker als de gemeente niet eens fatsoenlijk goedemorgen oid wordt gezegd. Dan heb ik liever gelijk votum en groet.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De liturgie

Bericht door -DIA- »

Ik heb hier vroeger al eens een topic over gemaakt, ik meen onder de titel: Orde van dienst.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6464
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: De liturgie

Bericht door Posthoorn »

eilander schreef:
Curatorium schreef:
Refiosi schreef:Jij moet wel ongelooflijk gefrustreerd zijn over je eigen kerkverband, of nie
Verklaar je nader?
Het is gewoon opmerkelijk dat predikanten al niet tegen zo'n kleine verandering kunnen.
Ik vind het op mijn beurt weer best opmerkelijk dat sommigen over zoiets eenvoudigs zich druk kunnen maken.
:super
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: De liturgie

Bericht door Mannetje »

-DIA- schreef:Ik heb hier vroeger al eens een topic over gemaakt, ik meen onder de titel: Orde van dienst.
Sorry, ben nog nieuw hier en krijg niet alles uit het verleden gelezen...
-
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De liturgie

Bericht door -DIA- »

Mannetje schreef:
-DIA- schreef:Ik heb hier vroeger al eens een topic over gemaakt, ik meen onder de titel: Orde van dienst.
Sorry, ben nog nieuw hier en krijg niet alles uit het verleden gelezen...
Geeft niet hoor! Hier is misschien nog wel iets te lezen wat je interesseert:
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic.php?f=9&t=10396
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: De liturgie

Bericht door FlyingEagle »

Ik vraag me altijd af met leesdienst waarom de ouderling die leest niet eerst een gebed uitspreekt voor de dienst. Na de dienst wordt dat wel gedaan maar ervoor nooit. De voorlezer begint gelijk met dat we gaan zingen enz... vind ik slordig.

We komen wel eens in een hele kleine GG en daar doet de ouderling wel een gebed.

Weet iemand waarom dat zo gaat?
Plaats reactie