Koffiedrinken na de dienst (bij de kerk)

reformator
Berichten: 33
Lid geworden op: 06 mar 2012, 19:50

Koffiedrinken na de dienst (bij de kerk)

Bericht door reformator »

Hallo allemaal,

Ik heb een vraag die ik nog nergens terug kon vinden. Bij wie wordt er na de dienst nog wel eens koffiegedronken (bij de kerk) met de gemeenteleden? Ik was laatst in een hervormde gemeente waar dit dus werd gedaan, maar mij is het verder onbekend.

En wat is je mening van koffiedrinken na de dienst op zondag?
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18718
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Koffiedrinken na de dienst (bij de kerk)

Bericht door helma »

Bij ons werd het wel gedaan; na hemelvaartsdag of ook wel zondagmiddag na de dienst. Iedereen nam dan zijn brood mee en daarna was het preekbespreking. Helaas is dit alweer even geleden...
Het lastige is dat wij geen eigen kerkgebouw hebben met zalen. Dan is het al wat minder praktisch.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Koffiedrinken na de dienst (bij de kerk)

Bericht door Dodo »

reformator schreef:Hallo allemaal,

Ik heb een vraag die ik nog nergens terug kon vinden. Bij wie wordt er na de dienst nog wel eens koffiegedronken (bij de kerk) met de gemeenteleden? Ik was laatst in een hervormde gemeente waar dit dus werd gedaan, maar mij is het verder onbekend.

En wat is je mening van koffiedrinken na de dienst op zondag?
Bij ons is een paar keer per jaar een ''voorstelrondje" na afloop van de dienst, in het gemeentecentrum naast de kerk. Dan kunnen nieuwe leden zich voorstellen, en vertrekkende mensen gedag zeggen. Dan komen er altijd veel mensen en dat is heel gezellig. Maar verder niet, jammer genoeg.
ejvl
Berichten: 5739
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Koffiedrinken na de dienst (bij de kerk)

Bericht door ejvl »

Als het goede geestelijke gesprekken zijn, prima toch?
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Koffiedrinken na de dienst (bij de kerk)

Bericht door Dodo »

ejvl schreef:Als het goede geestelijke gesprekken zijn, prima toch?
Gezelligheid en onderling contact is ook waardevol.
Chrisje72
Berichten: 1483
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: Koffiedrinken na de dienst (bij de kerk)

Bericht door Chrisje72 »

Een keer per maand doen we dat.
DDD
Berichten: 28671
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Koffiedrinken na de dienst (bij de kerk)

Bericht door DDD »

Bij ons een enkele keer per jaar. De laatste tijd al even niet, misschien omdat de Commissie die zulke dingen regelt andere prioriteiten heeft. Ik vind het op zich een prima zaak, maar je ziet vaak dat dezelfde mensen wel en dezelfde mensen niet komen. Dan heeft het niet zoveel zin. Je kunt ook gewoon mensen uitnodigen voor de koffie na de dienst of bij anderen koffie drinken.

In sommige classisgemeenten gebeurt het maandelijks.
Chrisje72
Berichten: 1483
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: Koffiedrinken na de dienst (bij de kerk)

Bericht door Chrisje72 »

Dat laatste gebeurt inderdaad ook regelmatig dat men bij elkaar gaat koffie drinken. Toen wij nieuw in de gemeente kwamen droeg dat zeker bij aan het snel thuis voelen. Maar idd zijn het vaak dezelfde mensen die van zoiets gebruik maken.
ejvl
Berichten: 5739
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Koffiedrinken na de dienst (bij de kerk)

Bericht door ejvl »

Dodo schreef:
ejvl schreef:Als het goede geestelijke gesprekken zijn, prima toch?
Gezelligheid en onderling contact is ook waardevol.
Dat vind ik meer passen op een andere dag, niet direct na de preek, maar dat is persoonlijk.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Koffiedrinken na de dienst (bij de kerk)

Bericht door Mara »

Staat niet op ons verlanglijstje. We nodigen wel eens iemand uit na de dienst, voor een kopje koffie, of gaan mee als iemand dit vraagt.
Maar ik zie niets in koffie uit zo'n grote ketel met een grote groep mensen in een zaaltje.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
sirdanilot
Berichten: 772
Lid geworden op: 26 jun 2012, 13:49
Locatie: Leiden

Re: Koffiedrinken na de dienst (bij de kerk)

Bericht door sirdanilot »

Voor mij is koffie na de dienst, en napraten, toch een belangrijk onderdeel. Dan worden er ook eventuele gasten aangesproken, dan ben je echt gemeente. Waar ik nu kerk was dit eerst af en toe (eens per maand denk ik), nu elke dienst.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16748
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Koffiedrinken na de dienst (bij de kerk)

Bericht door Hendrikus »

Bij ons gebeurt het 3 à a 4 keer per jaar, in de hal van de kerk.
Afgelopen zondag maakte ik het mee in een historische stadskerk, waar het gewoon in de kerk gebeurde. Plek genoeg.
Je moet er een beetje het type voor zijn. En dat ben ik niet zo ;)
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Koffiedrinken na de dienst (bij de kerk)

Bericht door Floppy »

Bij ons eens in de 1 of 2 maanden. Het wordt dan ook gekoppeld aan een halfuurtje met elkaar zingen in de kerk.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9193
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Koffiedrinken na de dienst (bij de kerk)

Bericht door parsifal »

Bij ons is het ook elke week. Soms wordt er nagepraat over de dienst, vaak over andere dingen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Koffiedrinken na de dienst (bij de kerk)

Bericht door -DIA- »

Er was eens....
een dominee, in een klein stadje in Overijssel, die aan het eind van zijn preek, als er nog wat beslag op de gemeente lag, wel eens zei: "En, mijne hoorders, wat doet u met de Boodschap die hedenmorgen weer gehoord hebt? Ik vrees dat het beslag bij velen van korte duur zal zijn, en dat u het gehoorde met de koffie weer wegspoelt."

Iets om over na te denken... Niet dan? Zo ook een klacht in een bekend bejaardenoord van de Geref. Gemeenten in dit zelfde stadje: De mensen worden zo beziggehouden met koffiedrinken, activiteiten etc. dat er schier geen tijd overblijft om de preek te laten bezinken.
Onder de koffie wordt over alles gepraat, maar zeer weinig over de preek. Dit is, dunkt mij, een zeer terechte klacht. Hier wordt de mens de gelegenheid ontnomen door allerlei bezigheden om de preek in te laten werken. Meest is na de koffie of een andere bezigheid de preek voor een groot deel weg. Dan zijn die bezigheden en ontspanningen toch niet anders dan de vogelen des hemels?
Of zie ik dat weer te somber in? Ik kan mij in ieder geval wel vinden in de klagers over dit beleid. En niet dat ik voor klagen in het algemeen een lans wil breken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie