Leer Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door Ad Anker »

Nee hoor JCRyle. Je mag zeggen wat je wil. Ik begrijp dat je volledig op de hoogte bent van hoe men in het kerkverband omgaat met de invulling van de ambten. Dan heb je recht van spreken. Toch gebeurt het geregeld dat mensen zaken beweren die niet gegrond zijn op feiten, zoals de opmerking van Windorgel. En dat is een beetje jammer.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door refo »

De opmerking van JCRyle is gemakkelijk te weerleggen door een aantal voorbeelden van 'wel nood' te benoemen. Dat is de enige manier. Aangezien JCRyle die niet kent, trekt hij die conclusie.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door JCRyle »

eilander schreef:Niet zo relevant, vind ik. Als het niet als nood wordt ervaren, kan het evengoed nog wel nood zijn. Dus waarom zou je ook in zo'n geval niet over een noodsituatie kunnen spreken?
Terecht punt, alleen moet je dan te vraag stellen of het dan niet 'gemaakt' wordt? Of zit ik dan op een andere golflengte, dat kan natuurlijk ook.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door JCRyle »

Ad Anker schreef:Nee hoor JCRyle. Je mag zeggen wat je wil. Ik begrijp dat je volledig op de hoogte bent van hoe men in het kerkverband omgaat met de invulling van de ambten. Dan heb je recht van spreken. Toch gebeurt het geregeld dat mensen zaken beweren die niet gegrond zijn op feiten, zoals de opmerking van Windorgel. En dat is een beetje jammer.
Enkele jaren geleden waren er toch meer ouderling-loze gemeenten? Dus wat dat betreft zien we een positieve ontwikkeling :super
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door eilander »

JCRyle schreef:
eilander schreef:Niet zo relevant, vind ik. Als het niet als nood wordt ervaren, kan het evengoed nog wel nood zijn. Dus waarom zou je ook in zo'n geval niet over een noodsituatie kunnen spreken?
Terecht punt, alleen moet je dan te vraag stellen of het dan niet 'gemaakt' wordt? Of zit ik dan op een andere golflengte, dat kan natuurlijk ook.
Dan is het zéker een noodsituatie!
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door Vorst »

Het is natuurlijk op zijn minst raar dat de situatie überhaupt bestaat. Zonder ouderlingen geen gemeente. Er is daar iets grondig mis.
Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door Moderamen »

De DKO geldt toch ook in de GGiN? Dan is het probleem heel makkelijk op te lossen. Gemeenten zonder ouderlingen worden dan een afdeling van een moedergemeente, dat zou geheel kerkordelijk zijn. Probleem is dat de moedergemeenten vaak ook niet genoeg ouderlingen hebben om iedere zondag daarvan één ouderling te sturen om de diensten te leiden. Een gemeente zonder ouderlingen is immers geen gemeente. Al met al een lastige situatie.
DDD
Berichten: 28467
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door DDD »

Maar er zijn dus ook gemeenten die 20 jaar geleden geen ouderling hadden, en er nu twee hebben.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door Ad Anker »

Vorst schreef:Het is natuurlijk op zijn minst raar dat de situatie überhaupt bestaat. Zonder ouderlingen geen gemeente. Er is daar iets grondig mis.
:hum
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door Terri »

Johannes 3:16 schreef:
Moderamen schreef:---knip---

Weet iemand ongeveer hoeveel GGiN-gemeenten het zonder ouderling moeten doen? Was het RD artikel een uitzondering, of leeft dat veel breder?
Er zijn 3 gemeenten zonder ouderling: Katwijk, Sint Annaland en Sprang-Capelle.

Voor liefhebbers van de statistieken:
- Er zijn 48 gemeenten
- Er zijn 107 ouderlingen (ongeveer 1/3 van het totaal ouderlingen en diakenen)
- Er zijn 197 diakenen (ongeveer 2/3 van het totaal ouderlingen en diakenen)
- In 3 gemeenten zijn meer ouderlingen dan diakenen
- In 7 gemeenten zijn evenveel ouderlingen als diakenen
- In 38 gemeenten zijn meer diakenen dan ouderlingen
Even gemakshalve 300 verdeeld over 48 gemeenten,
dat is gemiddeld 6 personen per gemeente (ouderlingen en of diakenen) dat is toch juist veel?
Gaat het specifiek alleen om de ouderlingen, dan kom je nog op gemiddeld 2 ouderlingen per gemeente, dat vind ik ook wel meevallen, maar ik ken dan eigenlijk ook alleen maar 'kleine' gemeentes, dat zal mijn beeld wel vertroebelen...
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door Ad Anker »

Terri schreef:
Johannes 3:16 schreef:
Moderamen schreef:---knip---

Weet iemand ongeveer hoeveel GGiN-gemeenten het zonder ouderling moeten doen? Was het RD artikel een uitzondering, of leeft dat veel breder?
Er zijn 3 gemeenten zonder ouderling: Katwijk, Sint Annaland en Sprang-Capelle.

Voor liefhebbers van de statistieken:
- Er zijn 48 gemeenten
- Er zijn 107 ouderlingen (ongeveer 1/3 van het totaal ouderlingen en diakenen)
- Er zijn 197 diakenen (ongeveer 2/3 van het totaal ouderlingen en diakenen)
- In 3 gemeenten zijn meer ouderlingen dan diakenen
- In 7 gemeenten zijn evenveel ouderlingen als diakenen
- In 38 gemeenten zijn meer diakenen dan ouderlingen
Even gemakshalve 300 verdeeld over 48 gemeenten,
dat is gemiddeld 6 personen per gemeente (ouderlingen en of diakenen) dat is toch juist veel?
Gaat het specifiek alleen om de ouderlingen, dan kom je nog op gemiddeld 2 ouderlingen per gemeente, dat vind ik ook wel meevallen, maar ik ken dan eigenlijk ook alleen maar 'kleine' gemeentes, dat zal mijn beeld wel vertroebelen...
En toch is er iets grondig mis, aldus Vorst.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door JCRyle »

Terri schreef:
Johannes 3:16 schreef:
Moderamen schreef:---knip---

Weet iemand ongeveer hoeveel GGiN-gemeenten het zonder ouderling moeten doen? Was het RD artikel een uitzondering, of leeft dat veel breder?
Er zijn 3 gemeenten zonder ouderling: Katwijk, Sint Annaland en Sprang-Capelle.

Voor liefhebbers van de statistieken:
- Er zijn 48 gemeenten
- Er zijn 107 ouderlingen (ongeveer 1/3 van het totaal ouderlingen en diakenen)
- Er zijn 197 diakenen (ongeveer 2/3 van het totaal ouderlingen en diakenen)
- In 3 gemeenten zijn meer ouderlingen dan diakenen
- In 7 gemeenten zijn evenveel ouderlingen als diakenen
- In 38 gemeenten zijn meer diakenen dan ouderlingen
Even gemakshalve 300 verdeeld over 48 gemeenten,
dat is gemiddeld 6 personen per gemeente (ouderlingen en of diakenen) dat is toch juist veel?
Gaat het specifiek alleen om de ouderlingen, dan kom je nog op gemiddeld 2 ouderlingen per gemeente, dat vind ik ook wel meevallen, maar ik ken dan eigenlijk ook alleen maar 'kleine' gemeentes, dat zal mijn beeld wel vertroebelen...
Er zijn circa 24.000 mensen lid van de GGiN. Dat betekent 1 ouderling op ong. 225 leden.
Dat is niet veel, dat is zeer vrij weinig.
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: RE: Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door windorgel »

Ad Anker schreef:Nee hoor JCRyle. Je mag zeggen wat je wil. Ik begrijp dat je volledig op de hoogte bent van hoe men in het kerkverband omgaat met de invulling van de ambten. Dan heb je recht van spreken. Toch gebeurt het geregeld dat mensen zaken beweren die niet gegrond zijn op feiten, zoals de opmerking van Windorgel. En dat is een beetje jammer.
De drie gemeenten die genoemd zijn had ik op mijn netvlies. Dat dat precies de enige gemeenten zijn zonder ouderling, dat wist ik niet. Berkenwoude heeft ook jaren geen ouderling gehad maar heeft er sinds een paar jaar wel één.

Verstuurd vanaf mijn SM-A510F met Tapatalk
Gebruikersavatar
aboricultura
Berichten: 110
Lid geworden op: 08 nov 2008, 18:34

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door aboricultura »

Weet je wat mij opvalt? Dat de Gereformeerde Gemeente in Nederland altijd onder vuur ligt. Waarom?
Laten we het eens hebben over de leer van de Hersteld Hervormde kerk of de PKN van mij part.

Het is de kerk waar ik 25 jaar onder gekerkt heb en ben nu een jaar of tien HHK-lid. Ze willen je soms bijna doen geloven dat je al die 25 jaar onder een leugenleer hebt gezeten.
Meestal probeer ik wat dingen uit te leggen en dan begrijpen ze het wel.

Ik loop weleens tegen vooroordelen aan bijv. als ik op de studiekring dr. Steenblok noem, dan zie ik de gezichten betrekken. Citeer ik hem zonder zijn naam te noemen, vinden ze het allemaal prachtig.

Boven op het kerkblad staat. Uw Woord is de waarheid.
Heb dan de waarheid maar ook de vrede lief
heb dan de waarheid en de vrede lief
Harry65
Berichten: 92
Lid geworden op: 19 jun 2017, 09:35

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door Harry65 »

JCRyle schreef:Er zijn circa 24.000 mensen lid van de GGiN. Dat betekent 1 ouderling op ong. 225 leden.
Dat is niet veel, dat is zeer vrij weinig.
Ach, op zich valt dat toch nog wel mee.
Ik lees in Handelingen 2 dat op de pinksterdag de gemeente in 1 keer 3000 leden erbij kreeg.
Met een leidend groepje van 12 apostelen is dat 250 nieuwkomers per apostel.
(Okee, niet lang daarna lezen we dat de 12 het werk niet meer aan kunnen en hulp krijgen van in eerste instantie 7 mannen die verantwoordelijk worden voor het barmhartigheidswerk - Hand. 6:3.)
Plaats reactie