Leer Gereformeerde Gemeenten in Nederland

edmund
Berichten: 226
Lid geworden op: 09 sep 2011, 21:14

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door edmund »

refo schreef:
FlyingEagle schreef:
edmund schreef: Bekering, dat is wanneer iemand ziet dat hij een zondaar is en hij in een ander Wezen treedt, dit is bekering.
"in een ander Wezen treedt...."

wat is dit? Nog nooit van gehoord :bobo
Nooit Psalm 28 vers 1 gezongen zeker:

Ik roep tot U, o eeuwig Wezen;
Mijn rotssteen, nooit naar eis volprezen,
Wend niet, als doof, van mij Uw oren;
Zwijg niet; laat mij Uw antwoord horen;
Opdat ik niet gerekend word'
Met die in't graf zijn neêrgestort.


Efez. 4:23-24: En dat gij zoudt vernieuwd worden in den geest uws gemoeds En den nieuwen mens aandoen, die naar God geschapen is in ware rechtvaardigheid en heiligheid.

In den geest
Dat is, in het binnenste en verstandigste deel van uwe ziel, gelijk Rom. 12:2. Indien dan datzelve moet vernieuwd en wedergeboren zijn om God te kunnen dienen, zo zijn dan ook de wil en alle andere genegenheden van nature niet beter, tenzij dat ze door dezelve kracht vernieuwd worden.
Den nieuwen
Alzo noemt de apostel de wedergeboorte of vernieuwing der mensen, bestaande in de verlichting des verstands, en verandering van den wil tot heiligheid en rechtvaardigheid, in welke het beeld Gods bestaat, waarvan het laatste hier wordt uitgedrukt, en het eerste hierna, Col. 3:10, van den apostel zal uitgedrukt worden.


Gal. 2:19-20: Want ik ben door de wet der wet gestorven, opdat ik Gode leven zou. Ik ben met Christus gekruist; en ik leef, doch niet meer ik, maar Christus leeft in mij; en hetgeen ik nu in het vlees leef, dat leef ik door het geloof des Zoons van God, Die mij liefgehad heeft, en Zichzelven voor mij overgegeven heeft.

Joh. 1:12: Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven;

Joh. 5:25: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: De ure komt, en is nu, wanneer de doden zullen horen de stem des Zoons Gods, en die ze gehoord hebben, zullen leven.

De ure komt
Dat is, de tijd, namelijk dat de mensen in meerdere menigte en met grotere kracht door de predikatie des Evangelies, uit den dood der zonden, tot een geestelijk leven zullen opgewekt worden.
De doden zullen
Dat is, die geestelijk dood zijn door de misdaden en zonden; Ef. 2:1,5.
Gehoord hebben
Namelijk alzo dat zij die ook door het geloof hebben aangenomen; Joh. 1:12.
Leven
Dat is, een nieuw geestelijk leven krijgen, hetwelk genaamd wordt de eerste opstanding; Openb. 20:6. Zie van dit geestelijke leven Rom. 6:4; Gal. 2:20.
Gebruikersavatar
Bona Fide
Berichten: 522
Lid geworden op: 11 feb 2013, 13:05

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door Bona Fide »

edmund schreef:
refo schreef:
FlyingEagle schreef:
edmund schreef: Bekering, dat is wanneer iemand ziet dat hij een zondaar is en hij in een ander Wezen treedt, dit is bekering.
"in een ander Wezen treedt...."

wat is dit? Nog nooit van gehoord :bobo
Nooit Psalm 28 vers 1 gezongen zeker:

Ik roep tot U, o eeuwig Wezen;
Mijn rotssteen, nooit naar eis volprezen,
Wend niet, als doof, van mij Uw oren;
Zwijg niet; laat mij Uw antwoord horen;
Opdat ik niet gerekend word'
Met die in't graf zijn neêrgestort.


Efez. 4:23-24: En dat gij zoudt vernieuwd worden in den geest uws gemoeds En den nieuwen mens aandoen, die naar God geschapen is in ware rechtvaardigheid en heiligheid.

In den geest
Dat is, in het binnenste en verstandigste deel van uwe ziel, gelijk Rom. 12:2. Indien dan datzelve moet vernieuwd en wedergeboren zijn om God te kunnen dienen, zo zijn dan ook de wil en alle andere genegenheden van nature niet beter, tenzij dat ze door dezelve kracht vernieuwd worden.
Den nieuwen
Alzo noemt de apostel de wedergeboorte of vernieuwing der mensen, bestaande in de verlichting des verstands, en verandering van den wil tot heiligheid en rechtvaardigheid, in welke het beeld Gods bestaat, waarvan het laatste hier wordt uitgedrukt, en het eerste hierna, Col. 3:10, van den apostel zal uitgedrukt worden.


Gal. 2:19-20: Want ik ben door de wet der wet gestorven, opdat ik Gode leven zou. Ik ben met Christus gekruist; en ik leef, doch niet meer ik, maar Christus leeft in mij; en hetgeen ik nu in het vlees leef, dat leef ik door het geloof des Zoons van God, Die mij liefgehad heeft, en Zichzelven voor mij overgegeven heeft.

Joh. 1:12: Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven;

Joh. 5:25: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: De ure komt, en is nu, wanneer de doden zullen horen de stem des Zoons Gods, en die ze gehoord hebben, zullen leven.

De ure komt
Dat is, de tijd, namelijk dat de mensen in meerdere menigte en met grotere kracht door de predikatie des Evangelies, uit den dood der zonden, tot een geestelijk leven zullen opgewekt worden.
De doden zullen
Dat is, die geestelijk dood zijn door de misdaden en zonden; Ef. 2:1,5.
Gehoord hebben
Namelijk alzo dat zij die ook door het geloof hebben aangenomen; Joh. 1:12.
Leven
Dat is, een nieuw geestelijk leven krijgen, hetwelk genaamd wordt de eerste opstanding; Openb. 20:6. Zie van dit geestelijke leven Rom. 6:4; Gal. 2:20.
Op zich allemaal waar wat je hier aanhaalt. Het 'probleem' was de wat vreemde uitdrukking van je (vond ik ook), dat bekering is dat iemand ziet dat hij een zondaar is en "in een ander Wezen treedt".
Koop de waarheid en verkoop ze niet. (Spreuken 23 : 23a)
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door Mara »

Op RD.nl lees ik net een bericht over het houten noodkerkje voor de GGiN te Sprang Capelle en daar stond dit:

Op de lezenaar ligt de Bijbel open bij Ezechiël 43: „Toen leidde Hij mij tot de poort, de poort die de weg naar het oosten zag.” In de kansel ligt een boek met catechismuspreken van ds. G. van de Breevaart gereed voor komende zondagavond. Links van de preekstoel staat de bank voor de kerkenraad, met drie Statenbijbels op een rijtje op de plank.
https://www.rd.nl/kerk-religie/houten-n ... -1.1422716

Maar ds. v.d. Breevaart was toch OGG?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door eilander »

Mara schreef:Maar ds. v.d. Breevaart was toch OGG?
Klopt. Van de vrije OGG.
Gelukkig kan dit.
mulder
Berichten: 365
Lid geworden op: 02 jun 2015, 15:33

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door mulder »

Vanuit de synode zal dit wel niet mogen hoor!! Toch gebeurt het want er zijn gewoonweg niet genoeg eigen inned verklaringen om jaar na jaar te lezen en sommigen zijn kwalitatief ook niet wenselijk om steeds opnieuw te lezen. in kleine gemeenten wordt er dan toch wel eens een verklaring van buiten het kerkverband gepakt.
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door -DIA- »

mulder schreef:Vanuit de synode zal dit wel niet mogen hoor!! Toch gebeurt het want er zijn gewoonweg niet genoeg eigen inned verklaringen om jaar na jaar te lezen en sommigen zijn kwalitatief ook niet wenselijk om steeds opnieuw te lezen. in kleine gemeenten wordt er dan toch wel eens een verklaring van buiten het kerkverband gepakt.
Ik geloof dat toch meer gebeurt.

Officieel wordt het lezen van preken uit de GGiN in de GG als controversieel beschouwd. En ook dat is nog niet zo lang geleden gebeurt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Marion
Berichten: 590
Lid geworden op: 17 jun 2017, 10:13

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door Marion »

Mara schreef:Op RD.nl lees ik net een bericht over het houten noodkerkje voor de GGiN te Sprang Capelle en daar stond dit:

Op de lezenaar ligt de Bijbel open bij Ezechiël 43: „Toen leidde Hij mij tot de poort, de poort die de weg naar het oosten zag.” In de kansel ligt een boek met catechismuspreken van ds. G. van de Breevaart gereed voor komende zondagavond. Links van de preekstoel staat de bank voor de kerkenraad, met drie Statenbijbels op een rijtje op de plank.
https://www.rd.nl/kerk-religie/houten-n ... -1.1422716

Maar ds. v.d. Breevaart was toch OGG?
Wat ik wel schrijnend vind in het interview is dat spreken over wat er in het verleden onder hen wel niet geweest is aan volk van God.
Tegelijkertijd klinkt er in door dat het nu maar heel schraal en arm is. Dat is aangrijpend!! Hoe moet je dat zien? De vorm wordt nog in leven gehouden, maar het wezen is geweken? Anders gezegd: de kandelaar is weggenomen? Of ben ik nu te zwart-wit?
Bruna
Berichten: 1739
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door Bruna »

-DIA- schreef:
mulder schreef:Vanuit de synode zal dit wel niet mogen hoor!! Toch gebeurt het want er zijn gewoonweg niet genoeg eigen inned verklaringen om jaar na jaar te lezen en sommigen zijn kwalitatief ook niet wenselijk om steeds opnieuw te lezen. in kleine gemeenten wordt er dan toch wel eens een verklaring van buiten het kerkverband gepakt.
Ik geloof dat toch meer gebeurt.

Officieel wordt het lezen van preken uit de GGiN in de GG als controversieel beschouwd. En ook dat is nog niet zo lang geleden gebeurt.
Gelukkig. Zoals het gebruikelijk is dat ds Lamain en Smits in de GGin vaak gelezen worden. QUa catechismussen zijn er fele geschikt om te lezen : ds Smytegelt, Ferre & Brinkman, vReenen, Kersten, Aangeenbrug, vdWoestijne, van Beek, Verhoeks, Mallan, Smits. Lijkt me voldoende. Deze gemeente zal ook vd Breevaart lezen, dat kan. Maar mi is er genoeg keus.
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door -DIA- »

Bruna schreef:
-DIA- schreef:
mulder schreef:Vanuit de synode zal dit wel niet mogen hoor!! Toch gebeurt het want er zijn gewoonweg niet genoeg eigen inned verklaringen om jaar na jaar te lezen en sommigen zijn kwalitatief ook niet wenselijk om steeds opnieuw te lezen. in kleine gemeenten wordt er dan toch wel eens een verklaring van buiten het kerkverband gepakt.
Ik geloof dat toch meer gebeurt.

Officieel wordt het lezen van preken uit de GGiN in de GG als controversieel beschouwd. En ook dat is nog niet zo lang geleden gebeurt.
Gelukkig. Zoals het gebruikelijk is dat ds Lamain en Smits in de GGin vaak gelezen worden. QUa catechismussen zijn er fele geschikt om te lezen : ds Smytegelt, Ferre & Brinkman, vReenen, Kersten, Aangeenbrug, vdWoestijne, van Beek, Verhoeks, Mallan, Smits. Lijkt me voldoende. Deze gemeente zal ook vd Breevaart lezen, dat kan. Maar mi is er genoeg keus.
Dat dacht ik ook. Het ging bij ons om preken van ds. H. Ligtenberg sr. In de gemeente van Zuid is ook wel eens een preek van ds. F. Bakker gelezen (CGK), dat geeft niets, als de grond dezelfde is. Wat mij betreft dan.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
2011
Berichten: 103
Lid geworden op: 17 mar 2011, 20:47

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door 2011 »

mulder schreef:Vanuit de synode zal dit wel niet mogen hoor!! Toch gebeurt het want er zijn gewoonweg niet genoeg eigen inned verklaringen om jaar na jaar te lezen en sommigen zijn kwalitatief ook niet wenselijk om steeds opnieuw te lezen. in kleine gemeenten wordt er dan toch wel eens een verklaring van buiten het kerkverband gepakt.
Onzin!
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door -DIA- »

2011 schreef:
mulder schreef:Vanuit de synode zal dit wel niet mogen hoor!! Toch gebeurt het want er zijn gewoonweg niet genoeg eigen inned verklaringen om jaar na jaar te lezen en sommigen zijn kwalitatief ook niet wenselijk om steeds opnieuw te lezen. in kleine gemeenten wordt er dan toch wel eens een verklaring van buiten het kerkverband gepakt.
Onzin!
Ik meen wel eens te hebben gehoord dat voor het lezen een preek van een ander kerkverband de classis moet worden geraadpleegd, ofwel verwittigd?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33253
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door Tiberius »

Voor alle duidelijkheid: het gaat hier over de leer van de Gereformeerde Gemeente in Nederland.
Ik heb daarom wat berichten + reacties verwijderd.

Verder on-topic a.u.b. en niet op de persoon.
Curie
Berichten: 130
Lid geworden op: 27 mei 2015, 11:07

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door Curie »

Preken lezen in de leesdiensten van ds. Van den Breevaart is heel gebruikelijk binnen de GGiN.

Het boek Zafnath Paänéah van deze dominee met preken over het leven van Jozef is voorzien van een uitgebreid voorwoord van notabene wijlen ds. F. Mallan.

Het is binnen de GGiN niet allemaal zo zwart/wit als sommigen u graag laten geloven.
Laatst gewijzigd door Curie op 18 aug 2017, 11:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Curie
Berichten: 130
Lid geworden op: 27 mei 2015, 11:07

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door Curie »

Tiberius schreef:Voor alle duidelijkheid: het gaat hier over de leer van de Gereformeerde Gemeente in Nederland.
Ik heb daarom wat berichten + reacties verwijderd.

Verder on-topic a.u.b. en niet op de persoon.
Excuus, ik zie inmiddels dit bericht geplaatst. Hopelijk was mijn vorige bericht on-topic genoeg.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33253
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door Tiberius »

Dat is on-topic, dus okay.
Plaats reactie