Leer Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Gebruikersavatar
MoesTuin
Verbannen
Berichten: 887
Lid geworden op: 01 jul 2013, 10:18

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door MoesTuin »

Panny schreef:
Hendrik de 3de schreef:
Panny schreef:Ik heb belijdenis catechesatie gevolgt bij een GerGem dominee die de uitverkiezing zo uitlegde:

Je moet het eigenlijk zien als een munt met twee kanten.

De ene kant is het eeuwig raadsbesluit van God wat betreft de verkiezing van mensen.
Dit is de kant die God ziet. Hier hebben wij als mensen in de tijd eigenlijk niets mee te maken.

Wij zien de andere kant: Dat is het Evangelie en de oproep tot bekering en geloof.
En dat gaat ook over het aanbod van genade aan alle hoorders.
Dan heeft de dominee dat heel erg mooi uitgelegd!
Ga ik proberen te onthouden! Dank!
Ja, de uitverkiezing is voor ons verborgen.
Maar de beloften ("Geloof in den Heere Jezus Christus, en gij zult zalig worden") zijn aan ons geopenbaard.

Je kunt heel veel nadenken en discussiëren over de uitverkiezing.
Maar als je niet in de beloften gelooft heb je daar niets aan.
Amen!
Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door GJdeBruijn »

Panny schreef:Ja, de uitverkiezing is voor ons verborgen.
Maar de beloften ("Geloof in den Heere Jezus Christus, en gij zult zalig worden") zijn aan ons geopenbaard.

Je kunt heel veel nadenken en discussiëren over de uitverkiezing.
Maar als je niet in de beloften gelooft heb je daar niets aan.
De uitverkiezing is niet verborgen. Wat wel verborgen is, is wie er uitverkoren zijn.
Het tegenover elkaar zetten van geloof en uitverkiezing is eerder gevaarlijk dan rechtzinnig te noemen.
Van nature gelooft er niemand in de beloften. Juist daarom is het van belang dat er een uitverkiezing is, want zonder uitverkiezing zouden anders van nature ongelovigen nooit zalig kunnen worden.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door Bert Mulder »

GJdeBruijn schreef: De uitverkiezing is niet verborgen. Wat wel verborgen is, is wie er uitverkoren zijn.
Het tegenover elkaar zetten van geloof en uitverkiezing is eerder gevaarlijk dan rechtzinnig te noemen.
Van nature gelooft er niemand in de beloften. Juist daarom is het van belang dat er een uitverkiezing is, want zonder uitverkiezing zouden anders van nature ongelovigen nooit zalig kunnen worden.
Het is zelfs zo, dat de uitverkiezing haast op elke bladzij van de Bijbel staat...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
edmund
Berichten: 226
Lid geworden op: 09 sep 2011, 21:14

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door edmund »

Voor de vuist weg leert men in de GGiN (en ook in andere denominaties) een aantal zaken waar volgens de leer der Reformatie wel het nodige op af te dingen is:

1. Men leert een verzelfstandiging van de wedergeborene, dat wil zeggen: men leert dat men wedergeboren kan zijn zonder (bewust) geloof in Christus;
2. Men leert een wedergeboorte in de engere zin en in de ruimere zin;
3. Men leert een bewust en niet-bewust-zijn van zaken;
4. Men leert dat een mens geloof kan hebben zonder de kennis van Christus;
5. Men leert van een geloof kan hebben zonder de kennis van de vergeving der zonden;
6. Men leert van een geloof(svermogen) in de hebbelijkheid en een geloof in de dadelijkheid; het zogenaamd geloof en geloven;
7. Men leert een voorwaardelijk aanbod van genade (hypercalvinisme);
8. Men leert dat de zogenaamde ‘ware overtuiging’ binnen het leven der genade valt;
9. Men leert een rechtvaardigmaking van eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door Floppy »

Bert Mulder schreef: Het is zelfs zo, dat de uitverkiezing haast op elke bladzij van de Bijbel staat...
Ehm.... "De" uitverkiezing?
Wij denken bij Uitverkiezing alleen nog maar aan wat de DL daarover zegt, nl. als het gaat om de wedergeboorte. Maar wat betreft de uitverkiezing waarvan we op -bijna- elke bladzij van de Bijbel lezen, gaat het vaker om de hand van God in de geschiedenis.
De geschiedenissen in de Bijbel moeten niet al te snel vergeestelijkt worden.
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door GJdeBruijn »

edmund schreef:Voor de vuist weg leert men in de GGiN (en ook in andere denominaties) een aantal zaken waar volgens de leer der Reformatie wel het nodige op af te dingen is:

1. Men leert een verzelfstandiging van de wedergeborene, dat wil zeggen: men leert dat men wedergeboren kan zijn zonder (bewust) geloof in Christus;
2. Men leert een wedergeboorte in de engere zin en in de ruimere zin;
3. Men leert een bewust en niet-bewust-zijn van zaken;
4. Men leert dat een mens geloof kan hebben zonder de kennis van Christus;
5. Men leert van een geloof kan hebben zonder de kennis van de vergeving der zonden;
6. Men leert van een geloof(svermogen) in de hebbelijkheid en een geloof in de dadelijkheid; het zogenaamd geloof en geloven;
7. Men leert een voorwaardelijk aanbod van genade (hypercalvinisme);
8. Men leert dat de zogenaamde ‘ware overtuiging’ binnen het leven der genade valt;
9. Men leert een rechtvaardigmaking van eeuwigheid.
Uit welke dogmatiek heb je dit geciteerd?
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door Panny »

GJdeBruijn schreef:
Panny schreef:Ja, de uitverkiezing is voor ons verborgen.
Maar de beloften ("Geloof in den Heere Jezus Christus, en gij zult zalig worden") zijn aan ons geopenbaard.

Je kunt heel veel nadenken en discussiëren over de uitverkiezing.
Maar als je niet in de beloften gelooft heb je daar niets aan.
De uitverkiezing is niet verborgen. Wat wel verborgen is, is wie er uitverkoren zijn.
Dat was ook wat ik bedoelde met "de uitverkiezing is voor ons verborgen". Sorry!
Het tegenover elkaar zetten van geloof en uitverkiezing is eerder gevaarlijk dan rechtzinnig te noemen.
Van nature gelooft er niemand in de beloften. Juist daarom is het van belang dat er een uitverkiezing is, want zonder uitverkiezing zouden anders van nature ongelovigen nooit zalig kunnen worden.
De dominee wilde het ook zeker niet tegen over elkaar zetten. Vandaar het voorbeeld van een munt met twee kanten.

Misschien kan ik het niet zo goed verwoorden, maar ik vind het ook best lastig.

Volgens mij zit er een groot gevaar in het "misbruiken" van de uitverkiezing.
Hierdoor worden de geopenbaarde beloftes krachteloos gemaakt.
Bij een tekst als "Geloof in den Heere Jezus Christus, en gij zult zalig worden" volgt dan altijd weer een "ja, MAAR....".
gallio
Berichten: 1970
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door gallio »

GJdeBruijn schreef:
edmund schreef:Voor de vuist weg leert men in de GGiN (en ook in andere denominaties) een aantal zaken waar volgens de leer der Reformatie wel het nodige op af te dingen is:

1. Men leert een verzelfstandiging van de wedergeborene, dat wil zeggen: men leert dat men wedergeboren kan zijn zonder (bewust) geloof in Christus;
2. Men leert een wedergeboorte in de engere zin en in de ruimere zin;
3. Men leert een bewust en niet-bewust-zijn van zaken;
4. Men leert dat een mens geloof kan hebben zonder de kennis van Christus;
5. Men leert van een geloof kan hebben zonder de kennis van de vergeving der zonden;
6. Men leert van een geloof(svermogen) in de hebbelijkheid en een geloof in de dadelijkheid; het zogenaamd geloof en geloven;
7. Men leert een voorwaardelijk aanbod van genade (hypercalvinisme);
8. Men leert dat de zogenaamde ‘ware overtuiging’ binnen het leven der genade valt;
9. Men leert een rechtvaardigmaking van eeuwigheid.
Uit welke dogmatiek heb je dit geciteerd?
Het lijkt verdacht veel op Wedergeboorte of schijngeboorte van Ds. A. Kort
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33253
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door Tiberius »

On-topic weer aub.
edmund
Berichten: 226
Lid geworden op: 09 sep 2011, 21:14

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door edmund »

Door de inwendige krachtdadige roeping wordt het hart besneden. God grijpt de mens aan en de mens grijpt door het waarachtig geloof Christus aan en dan mag die mens blikken in de onbegonnen eeuwigheid, met de woorden van de Psalmdichter 'Door U, door U alleen, om 't eeuwig welbehagen'.
edmund
Berichten: 226
Lid geworden op: 09 sep 2011, 21:14

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door edmund »

'Voor de vuist weg' heb ik een aantal zogenaamde 'leerstellingen van de GGiN' genoemd. Deze zijn in tal van boeken/meditaties en dogmatieken na te zoeken. De GGiN trekt zondag 7 en zondag 23 uit en van elkaar los. Lees ds. Kersten HC zondag 7 er op na.


De heilsorde gegrond in Gods Woord volgens de gulden keten van Paulus (Rom. 8:29-30) bestaat uit vier schakels: verkiezing-roeping-rechtvaardigmaking-heerlijkmaking. De vier schakels tezamen vormt de forma van de wedergeboorte (volgens Waleus; zie verder hieronder).

Op de krachtdadige, inwendige roeping tot (gehoorzaamheid van) het geloof en tot de kennis van Christus volgt de toerekening van de gerechtigheid van Christus volgt de verheerlijking. Hier in beginsel door de heiligmaking en aanneming tot kinderen en hierna tot volle bezitting van dezelve heerlijkheid.

Efeze 1:13: In Welken ook gij zijt, nadat gij het woord der waarheid, namelijk het Evangelie uwer zaligheid gehoord hebt; in Welken gij ook, nadat gij geloofd hebt, zijt verzegeld geworden met den Heiligen Geest der belofte;

‘Verzegeld geworden’:
Deze wijze van spreken is genomen van de mensen, die tot versterking van enige beloften verzegelde brieven plegen te geven, en dat menigmaal met opdrukking van hun eigen wapen of beeld. De beloften van de vergeving onzer zonden, van onze aanneming tot kinderen en onze eeuwige erve, worden ons gedaan door het Evangelie, en worden door het geloof ons toegeëigend. De verzegeling des Geestes, die daarbij gevoegd wordt, is de wedergeboorte of vernieuwing van Gods beeld in ons, waarmede Hij onze zielen begaaft en daarop drukt, als wij in Christus geloven, om ons meer en meer te verzekeren van de uitvoering van zijne beloften, 2 Cor. 1:21,22, en 2 Cor. 3:18. En betuigt bovendien hetzelve aan ons gemoed, als met een Goddelijke inspraak, waarover wij ook God als onzen Vader durven aanroepen, Rom. 8:15; Gal. 4:6, en roemen op de hoop der heerlijkheid Gods; Rom. 5:2, en Rom. 8:38,39.

Ds. Kersten en dr. Steenblok hanteren een andere orde, zij voegen het begrip ‘wedergeboorte’ toe na de roeping en voor het ‘geloof’. Op pag. 65 van de Dogmatiek van ds. Kersten staat “nademaal wij van deze spreken als des zondaars levendmaking, in orde aan die van het geloof vooraf.” Dr. Steenblok leert evenals ds. Kersten een ‘levendmakende daad Gods voorafgaand aan het geloof’. Ds. Kersten leert in zondag 7 dat je door de wedergeboorte Christus wordt ingelijfd, terwijl de HC zondag 7 vraag 20 ons leert dat dit ‘door het ware geloof’ gebeurd. Om dat (Vraag 149 dr. Steenblok) te bewijzen staat hierbij een tekstverwijzing naar Efeze 2:1: En u heeft Hij mede levend gemaakt, daar gij dood waart door de misdaden en de zonden;

Volgens de leer van de GGiN zou een mens dus levendgemaakt kunnen zijn zonder (bewust) geloof (in Christus) of met een geloof hetwelk niet aan de ‘definitie’ van het ware geloof van de HC zondag 7 voldoet. Een inwendige en krachtdadige en onwederstandelijke roeping (tezamen met de wedergeboorte en het geloof), doch onbewust? Dit gaat mijn bevatting te boven.

In de kanttekening bij Efeze 2:1 wordt voor de verklaring doorverwezen naar Efeze 2:5 en de kanttekening. Er staat ‘Deze woorden, met andere letters gedrukt, worden om der klaarheid wille uit Ef. 2:5 verhaald, waar de verklaring te zien is.’ Efeze 2:5: Ook toen wij dood waren door de misdaden, heeft ons levend gemaakt met Christus; (uit genade zijt gij zalig geworden). ‘Levend gemaakt’: Dat is, uit den dood der zonde verlost, door onze rechtvaardigmaking en wedergeboorte (let op de volgorde), gelijk terstond hierna verklaard wordt. ‘Met Christus’: Want als Christus, die om onzer zonden wil gestorven was, is opgewekt zo heeft Hij metterdaad betoond dat Hij de schuld onzer zonde en het lichaam onzer zonden had teniet gedaan: hetwelk Hij eerst voor ons, en daarna ook in ons heeft volbracht uit kracht Zijns doods en Zijner opstanding, Rom. 4:25, en Rom. 6:6,7,8, als Hij ons het geloof heeft geschonken, door het geloof heeft gerechtvaardigd, en door Zijnen Geest heeft vernieuwd en geheiligd. (zie kanttekening: drie trappen van de wedergeboorte gelijk de dood, verzegeling (toeneming en volharding) en opstanding van Christus) Zie 1 Cor. 1:30.
Hendrik de 3de
Inactief
Berichten: 329
Lid geworden op: 24 mei 2012, 12:58
Locatie: Onder de rook van de Havenstad

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door Hendrik de 3de »

Het ligt eraan wat je onder "levendmaking" verstaat.
Valt het geloof in Christus samen met de wedergeboorte?
En wat is de levendmaking? Van dood naar levend? Is dat een bepaald punt of daad of is dat een proces?
"Als ik met jou nadenk over bekering, dan moeten we dus eerst goed weten wat we precies bedoelen met bekering. Bedoelen we met bekering voor één bepaald moment in ons leven, of denken we eerder een een periode waarin we geestelijk ontwaken? Een periode in ons leven waarin we onrustig gemaakt worden en waarin we gaan inzien dat een leven buiten en zonder God leeg is en geen toekomst heeft?

(...)

Of bedoelen we met bekering vooral ook dat moment in ons leven waarin we voor het eerst het oog van het geloof op de Heere Jezus mogen slaan en waarin we de ware rust en vrede vinden in Hem alleen. Of, misschien nog weer anders: denken we bij bekering veel meer aan de heiliging van het leven, als het gaat om de dagelijkse bekering."

Terug naar God, Ds. K.J. Kaptein, Den Hertog Blz. 12
Het bovenstaande citeer ik uit het boek van Ds. K.J Kaptein. Hij wil in het desbetreffende hoofdstuk de vraag beantwoorden "Bekering, wat is dat?". Tsja ... wat is bekering? Wat verstaan we eronder?

Het punt dat ik hiermee duidelijk wil maken: bedoelen we soms niet hetzelfde, maar verstaan we elkaar niet door een andere invulling te geven aan begrippen?? Begrijp mij goed. Ik probeer niet je posting onderuit te halen. Maar als ik met een christelijk iemand praat ter linkerzijde van de kerken, dat er ondanks dat je in hetzelfde kerkverband zit, toch heel vaak begrippen anders interpreteert.
edmund
Berichten: 226
Lid geworden op: 09 sep 2011, 21:14

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door edmund »

‘Levend gemaakt’: Dat is, uit den dood der zonde verlost, door onze rechtvaardigmaking en wedergeboorte (let op de volgorde), gelijk terstond hierna verklaard wordt. ‘Met Christus’: Want als Christus, die om onzer zonden wil gestorven was, is opgewekt zo heeft Hij metterdaad betoond dat Hij de schuld onzer zonde en het lichaam onzer zonden had teniet gedaan: hetwelk Hij eerst voor ons, en daarna ook in ons heeft volbracht uit kracht Zijns doods en Zijner opstanding, Rom. 4:25, en Rom. 6:6,7,8, als Hij ons het geloof heeft geschonken, door het geloof heeft gerechtvaardigd, en door Zijnen Geest heeft vernieuwd en geheiligd. (zie kanttekening: drie trappen van de wedergeboorte gelijk de dood, verzegeling (toeneming en volharding) en opstanding van Christus) Zie 1 Cor. 1:30.

Joh. 5:25: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: De ure komt, en is nu, wanneer de doden zullen horen de stem des Zoons Gods, en die ze gehoord hebben, zullen leven.

Christus openbaart Zich en wie op de stem van Christus tot Hem komt, heeft in Hem het leven. Denk ook aan de tekst Gal. 2:20: Ik ben met Christus gekruist; en ik leef, doch niet meer ik, maar Christus leeft in mij. Christus grijpt de mens aan en de mens grijpt direct door het geloof Christus aan (denk aan de rank die wordt ingeënt in de ware wijnstok). Het geloof begint met Christus (Ik ben de Alfa, het Begin) aan te nemen en direct daarna Zijn weldaden, waarvan de eerste de rechtvaardiging is en daarna de vernieuwing en de heiliging.

De mens is Gods beeld kwijt geraakt en ontvangt dat hier terug (in Christus). Het leven is ten eerste: het leven van rechtvaardigmaking, en ten tweede het leven van heiligmaking; en deze twee weldaden zijn in Christus. Deze weldaden tezamen vormen de wedergeboorte. De wedergeboorte begint dus met het geloof en volgt op het geloof (zie Rom.6 de kanttekening over de trappen in de wedergeboorte); het is je te realiseren, te verstaan dat je bent herschapen.

Het eerste citaat van ds. Kaptein is geen bekering, dat is overtuiging! Dat kan nog alle kanten uit; dat vindt plaats in zowel de verworpenen als in de uitverkorenen.

Bekering, dat is wanneer iemand ziet dat hij een zondaar is en hij in een ander Wezen treedt, dit is bekering. De bekering geschiedt door het geloof en is er een vrucht van.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2875
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door FlyingEagle »

edmund schreef: Bekering, dat is wanneer iemand ziet dat hij een zondaar is en hij in een ander Wezen treedt, dit is bekering.
"in een ander Wezen treedt...."

wat is dit? Nog nooit van gehoord :bobo
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door refo »

FlyingEagle schreef:
edmund schreef: Bekering, dat is wanneer iemand ziet dat hij een zondaar is en hij in een ander Wezen treedt, dit is bekering.
"in een ander Wezen treedt...."

wat is dit? Nog nooit van gehoord :bobo
Pantheïsme is dat.
Plaats reactie