Kunnen wij de kerstdagen afschaffen?

jan de jong

Re: Zwarte Piet.... racistisch?

Bericht door jan de jong »

Ach, Kerstmis was vroeger het zgn. Midwinterfeest........
Waar maken we ons druk over.
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

jan de jong schreef:Ach, Kerstmis was vroeger het zgn. Midwinterfeest........
Waar maken we ons druk over.
Helemaal mee eens: ook afschaffen.
jan de jong

Bericht door jan de jong »

Dat meen je natuurlijk niet, evenzo het sinterklaasfeest moet blijven.
Wat Kerst c.q. Midwinterfeest betreft is het natuurlijk zo dat Christus niet in de winter(december) is geboren. Het is dan bitterkoud in Israel. Maar dit oude feest is gekerstend en ontdaan van alle heidense invloeden.
En 'ho,ho,ho' de kerstman is gelieerd aan Santa Claus(verbastering van Sinterklaas) die door de kolonisten werd meegenomen naar Nrd Amerika;hij is een personifiacatie van de kerstman.
Eerlijk gezegd vind ik het gedoe om Z.P. erg overtrokken. Gewoon gezellig vieren met z'n allen en de kids hebben het op een bepaald moment wel door wie Z.P. is. (Bij ons thuis vroeger kwam de buurjongen met zijn vriend en dat had ik snel in de gaten (werd mij altijd gezegd).
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

jan de jong schreef:Dat meen je natuurlijk niet, evenzo het sinterklaasfeest moet blijven.
Wat Kerst c.q. Midwinterfeest betreft is het natuurlijk zo dat Christus niet in de winter(december) is geboren. Het is dan bitterkoud in Israel. Maar dit oude feest is gekerstend en ontdaan van alle heidense invloeden.
En 'ho,ho,ho' de kerstman is gelieerd aan Santa Claus(verbastering van Sinterklaas) die door de kolonisten werd meegenomen naar Nrd Amerika;hij is een personifiacatie van de kerstman.
Eerlijk gezegd vind ik het gedoe om Z.P. erg overtrokken. Gewoon gezellig vieren met z'n allen en de kids hebben het op een bepaald moment wel door wie Z.P. is. (Bij ons thuis vroeger kwam de buurjongen met zijn vriend en dat had ik snel in de gaten (werd mij altijd gezegd).
Meen ik wel Jan. De vroege kerk vierde alleen het Paasfeest. Dat vind ik een goede instelling. Kerstfeest is alleen geschikt als evangelisatiemoment. Verder heeft het geen meerwaarde boven de wekelijkse feestdag die we op de zondag hebben.
Mara

Bericht door Mara »

Ditbenik schreef: Kerstfeest is alleen geschikt als evangelisatiemoment. Verder heeft het geen meerwaarde boven de wekelijkse feestdag die we op de zondag hebben.
En wat zouden we dan op 1e en 2e kerstdag moeten doen volgens jou? Gewoon werken, afschaffen, een wintersportvakantie?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Sheba
Inactief

Bericht door Sheba »

Ditbenik schreef:
Kerstfeest is alleen geschikt als evangelisatiemoment. Verder heeft het geen meerwaarde boven de wekelijkse feestdag die we op de zondag hebben.
Mara schreef: En wat zouden we dan op 1e en 2e kerstdag moeten doen volgens jou? Gewoon werken, afschaffen, een wintersportvakantie?
Op zondag? Deed Calvijn dat niet? En is het geen groot wonder dat het Woord onder ons vlees is geworden dat onder ons heeft gewoond? Het is m.i. dus wel meer dan een evangelisatiemoment. Het is een Heilsfeit. Tja en dan maakt de dag misschien wel niet zo veel meer uit...

Praktisch, als het op zondag herdacht wordt, is het misschien wel vanzelf ontdaan van allerlei franje die afleidt van datgene waar het werkelijk om gaat? Alhoewel ik vrees dat dit ook maar een tijdelijk argument is... En wat baat het de mens als hij/zij het ontdoet van allerlei franje maar niet tot geloof komt?

Dat het Kerstfeest een meerder inhoud wordt gegeven dan Pasen doordat het op een door de weekse dag gevierd wordt? Daar ben ik het niet mee eens. Het zit hem namelijk niet in de dag zelf. Maar in het werkelijk verstaan van dit Heilsfeit... En dat kan alleen door het geloof worden verstaan! Net zo goed dat Pasen ook alleen verstaan kan worden door het geloof. Hemelvaart en en Pinksteren idem. Ook al herdenk je al de heilsfeiten op zondag. Zolang er geen waar geloof is. Verstaan we het niet. En wanneer het wel tot het verstaan komt, zou het wel eens midden in de zomer Kerstfeest kunnen zijn...
En die tweede feestdagen?....Vanwaaruit zijn die gekomen....?

M.a.w. Misschien moeten we ons om de dag niet zo druk maken. Maar meer over onze staat...(Ben ik in Christus?) En wanneer dat goed is, komt de rest vanzelf...
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

Mara schreef:
Ditbenik schreef: Kerstfeest is alleen geschikt als evangelisatiemoment. Verder heeft het geen meerwaarde boven de wekelijkse feestdag die we op de zondag hebben.
En wat zouden we dan op 1e en 2e kerstdag moeten doen volgens jou? Gewoon werken, afschaffen, een wintersportvakantie?
Mara, als je kerst afschaft, heb je ook geen 1e en 2e kerstdag meer. Dan zijn het gewone dagen geworden.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Ditbenik schreef:
Mara schreef:
Mara, als je kerst afschaft, heb je ook geen 1e en 2e kerstdag meer. Dan zijn het gewone dagen geworden.
Het lijkt me, in navolging van Calvijn, een goed idee.
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

lien75 schreef:
Ditbenik schreef:
Kerstfeest is alleen geschikt als evangelisatiemoment. Verder heeft het geen meerwaarde boven de wekelijkse feestdag die we op de zondag hebben.
Mara schreef: En wat zouden we dan op 1e en 2e kerstdag moeten doen volgens jou? Gewoon werken, afschaffen, een wintersportvakantie?
Op zondag? Deed Calvijn dat niet? En is het geen groot wonder dat het Woord onder ons vlees is geworden dat onder ons heeft gewoond? Het is m.i. dus wel meer dan een evangelisatiemoment. Het is een Heilsfeit. Tja en dan maakt de dag misschien wel niet zo veel meer uit...

Praktisch, als het op zondag herdacht wordt, is het misschien wel vanzelf ontdaan van allerlei franje die afleidt van datgene waar het werkelijk om gaat? Alhoewel ik vrees dat dit ook maar een tijdelijk argument is... En wat baat het de mens als hij/zij het ontdoet van allerlei franje maar niet tot geloof komt?

Dat het Kerstfeest een meerder inhoud wordt gegeven dan Pasen doordat het op een door de weekse dag gevierd wordt? Daar ben ik het niet mee eens. Het zit hem namelijk niet in de dag zelf. Maar in het werkelijk verstaan van dit Heilsfeit... En dat kan alleen door het geloof worden verstaan! Net zo goed dat Pasen ook alleen verstaan kan worden door het geloof. Hemelvaart en en Pinksteren idem. Ook al herdenk je al de heilsfeiten op zondag. Zolang er geen waar geloof is. Verstaan we het niet. En wanneer het wel tot het verstaan komt, zou het wel eens midden in de zomer Kerstfeest kunnen zijn...
En die tweede feestdagen?....Vanwaaruit zijn die gekomen....?

M.a.w. Misschien moeten we ons om de dag niet zo druk maken. Maar meer over onze staat...(Ben ik in Christus?) En wanneer dat goed is, komt de rest vanzelf...
Ik maak me om die dagen juist helemaal niet druk niet Lien. Daarom mogen ze van mij worden afgeschaft. En nee, ik pleit niet voor verschuiven naar de zondag. Wel voor het bepreken van hele Bijbelboeken. Dan kan het idd zo zijn dat Lukas 2 in juli aan de beurt is.
En ja, je moet je meer druk maken over je al dan niet zijn in Christus dan over het afschaffen van christelijke maar niet niet-bijbelse feestdagen.

@mister Inderdaad, ik sta o.a. in de lijn van Calvijn.
Sheba
Inactief

Bericht door Sheba »

Ik maak me om die dagen juist helemaal niet druk niet Lien. Daarom mogen ze van mij worden afgeschaft. En nee, ik pleit niet voor verschuiven naar de zondag. Wel voor het bepreken van hele Bijbelboeken. Dan kan het idd zo zijn dat Lukas 2 in juli aan de beurt is.
En ja, je moet je meer druk maken over je al dan niet zijn in Christus dan over het afschaffen van christelijke maar niet niet-bijbelse feestdagen.
Heb ook niet bedoeld dat jij je daar druk over maakt. Het was in ieder geval niet persoonlijk bedoeld. Wel vrees ik wel eens dat in het algemeen we ons meer druk maken om welke dag en hoe. I.p.v. dat we weten het ware zaligmakende geloof te hebben ontvangen.
Hoe dat ieder voor ons persoonlijk is, weten we alleen zelf. En inderdaad preekte Calvijn hele bijbelboeken door. En kon Lukas 2 zo in de zomer gepreekt worden. Maar ook dan komt het aan op het werkelijk verstaan van de Schriften... zou Calvijn waarschijnlijk ook gezegd hebben.
Volgens mij zag Calvijn de geboorte van Christus wel degelijk als heilsfeit. En in die zin hoeven we niet net te doen of er toen niets gebeurd is... Op grond waarvan zeg je dan dat Kerst geen bjbelse feestdag is? Zijn bijbelse feestdagen niet gedenkdagen van de heilsfeiten?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Mister schreef:
Ditbenik schreef:
Mara schreef:
Lijkt mij ook een goed idee.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Volgens mij zijn we een beetje :offtopic .
Maar goed, ik vind het kerkelijk jaar een mooie instelling. Het laat je ook iets voelen van de katholiciteit van de kerk. Hoe gescheiden ook, dit deel je toch met elkaar.
Mara

Bericht door Mara »

Tiberius schreef:
Mister schreef:
Ditbenik schreef: Mara, als je kerst afschaft, heb je ook geen 1e en 2e kerstdag meer. Dan zijn het gewone dagen geworden.
Lijkt mij ook een goed idee.
Ik hoop dat dit ironisch bedoeld is? :?
Als het serieus is, bedenk dan eens dat onze christelijke feestdagen zullen vervangen worden door islamitische.
Bij de katholieken worden hun feestdagen nog wel apart gehouden, ze nemen er zelfs een vrije dag voor op, of sluiten het bedrijf.
Bij de moslims zie ik dat ook, hun hoogtijdagen zijn heilig, ze houden zich er aan.
Qua instelling en trouw, zouden we wel iets van hen kunnen leren.
Welk signaal geef je af, als je zegt dat de kerst overbodig is geworden?
ik vind het nog een Zegen dat wij in Nederland in rust naar de kerk kunnen, alhoewel de kerkdiensten op die dagen stilaan minder worden en hier en daar een ander karakter krijgen.
Als kerst op maandag en dinsdag valt, hoor je: ja daaag, ik ga echt niet 6 x achter elkaar naar de kerk.
Als we dan lezen over Anna, dat zij niet week uit de tempel, God dag en nacht diende, wat zijn wij daar ver van afgeweken.
Sheba
Inactief

Bericht door Sheba »

Zou hier een nieuw toppic van gemaakt kunnen worden? Ik weet niet zo goed hoe dat moet. Misschien is het dan handig om in ieder geval alle antwoorden rondom het kerstfeest te kopieeren. Want hoe zien wij het kerstfeest?
Mara

Bericht door Mara »

lien75 schreef:Zou hier een nieuw toppic van gemaakt kunnen worden? Ik weet niet zo goed hoe dat moet. Misschien is het dan handig om in ieder geval alle antwoorden rondom het kerstfeest te kopieeren. Want hoe zien wij het kerstfeest?
Ik wil het topic wel openen Lien :)
Plaats reactie