Zingen van het Wilhelmus in de kerkdienst

Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3977
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Zingen van het Wilhelmus in de kerkdienst

Bericht door Terri »

Van Ewijk schreef:
Terri schreef:Vanuit mijn ( misschien ouderwets?) gereformeerde opvoeding heb ik idd de achting voor het Koningshuis meegekregen en dat vanuit de gedachte om te eren allen die in hoogheid zijn gezeten.
Dat is juist vanuit het geloof, of zo je wilt de Bijbel.
De liefde voor Israël is mij ook van jongs af aan bijgebracht, het zijn"de beminden om der vaderen wil".
En daardoor ben ik misschien wel wat naïef verbaasd als dat onder christenen niet het geval is.
Wel, mag ik er dan aan herinneren dat we het aan de reformatie en de daar aan verbonden opstand hebben te danken dat we in eerste instantie het (Spaanse) koningshuis juist hebben afgezworen en verder zijn gegaan als republiek?
Welliswaar met Willem van Oranje als stadhouder maar desalniettemin een republiek.
Willem van Oranje acht ik vanuit historisch oogpunt hoog maar met de huidige generatie Oranjes heb ik echt helemaal niets.
Anders zou ik mijzelf wel hebben aangemeld bij een Oranjevereniging en niet bij een kerkverband.

Om op de ''liefde'' voor Israël terug te komen, natuurlijk is dat het land waar het zich allemaal afgespeeld heeft en gebeurd is.
Desalniettemin kan ik op Bijbelse gronden nergens een reden vinden waarom ik het huidige Israël politiek en kritiekloos moet liefhebben en ondersteunen.
(Ik voeg hier mischien ten overvloede maar voor alle duidelijkheid ook maar aan toe dat ik anderzijds ook geen antisemitische sympathieën koester)
Allicht ben ik als christen geboeid door sommige locaties met hun historie, daar houd het voor mij echter mee op en is het één voor mij niet naadloos verbonden met het ander.
Sterker nog, dergelijke ''vanzelfsprekendheden'' irriteren mij juist mateloos.

Kortom: Voor mij zitten alleen de Vader, de Zoon en de Heilige Geest in volmaakte Hoogheid.
Ik wilde het alleen maar wat kort toelichten en het spijt me als dat je irriteert.
Want ik ben verre van kritiek-loos.....
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Zingen van het Wilhelmus in de kerkdienst

Bericht door Van Ewijk »

Terri schreef:Ik wilde het alleen maar wat kort toelichten en het spijt me als dat je irriteert.
Want ik ben verre van kritiek-loos.....
Ik had het niet tegen jou persoonlijk maar in het algemeen.
Voor de rest mag van mij iedereen zelf weten wat ie adoreert of aanhangt.
En in dat geval ben ik wel kritiekloos, mits het mij niet opgedrongen word... :huhu
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Zingen van het Wilhelmus in de kerkdienst

Bericht door Van Ewijk »

eilander schreef:@Van Ewijk, in de bijbel lees je dat je hen die over je gesteld zijn, moet eren. "Vreest God, eert den koning" staat er zelfs. Dus hoe je ook over onze regeringsvorm denkt, je zult de koning om zijn ambt hoog moeten houden. Een zinsnede als "met de huidige generatie Oranjes heb ik echt helemaal niets" is - hoe begrijpelijk ook - onbijbels.
Ik onderwerp mij aan het gezag en de overheden die boven mij gesteld zijn.
Verder heeft diezelfde overheid mij de vrijheid gegeven om zelf in te vullen of ik er dieper in op ga of niet, dus niet.
Ik kom niet in opstand, ik rebelleer niet maar zoals ik al aangaf heb ik betere dingen te doen in mijn vrije tijd dan met Oranje vlaggetjes te lopen of een levensgrote foto van de koning aan de muur te hangen.
Verder wens ik de goede man als mens met zijn gezin echt alle gezondheid en de zegen.
eilander schreef: In de bijbel lees je verder nog over de eeuwige verbintenis van God met Zijn volk Israël. Nu weet ik dat de meningen daarover hier op Refoforum verdeeld zijn. Voor mij is dat echter wel van betekenis, en het betekent in elk geval niet dat ik het huidige Israël kritiekloos volg; er is integendeel veel kritiek op uit te oefenen. Maar voor mij is het inderdaad het volk waarvoor nog grote beloften liggen (verdere terugkeer naar hun land + bekering), en dat geeft verbondenheid.
En die verbondenheid maakt ons allen door het kruis van Christus gelijk.
Natuurlijk erken ik de bijbelse beloften en de gezegende toekomst van Israël, en allicht zijn we ALLEN verbonden in Christus.
Echter trekt het land mij in dit aardse bestel niet en heb ik hier thuis aan Gods woord dat voor eenieder geld genoeg.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Zingen van het Wilhelmus in de kerkdienst

Bericht door Curatorium »

eilander schreef:@Van Ewijk, in de bijbel lees je dat je hen die over je gesteld zijn, moet eren. "Vreest God, eert den koning" staat er zelfs. Dus hoe je ook over onze regeringsvorm denkt, je zult de koning om zijn ambt hoog moeten houden. Een zinsnede als "met de huidige generatie Oranjes heb ik echt helemaal niets" is - hoe begrijpelijk ook - onbijbels.
Je weet natuurlijk zelf ook wel dat die tekst niet van toepassing is op een symbolische koning zonder enige macht. Een christen kan dan ook prima anti-koningshuis zijn. Deze tekst is van toepassing op een echte machthebber, onze overheid. Zolang een christen de wetten, belastingen etc. van de overheid maar opvolgt en betaald 'eert' hij dus de koning. Je kan met deze tekst dus echt niet zeggen dat een christen pro-koningshuis moet zijn omdat we de koning moeten eren.
Ik ben overigens zelf wel pro-koningshuis, maar dat terzijde.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Zingen van het Wilhelmus in de kerkdienst

Bericht door eilander »

Nee dat weet ik niet.
CvdW
Berichten: 2943
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Zingen van het Wilhelmus in de kerkdienst

Bericht door CvdW »

Hoe zat het ook alweer met de Duitse overheid die Nederland gehad heeft.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Zingen van het Wilhelmus in de kerkdienst

Bericht door Van Ewijk »

Curatorium schreef: Je weet natuurlijk zelf ook wel dat die tekst niet van toepassing is op een symbolische koning zonder enige macht. Een christen kan dan ook prima anti-koningshuis zijn. Deze tekst is van toepassing op een echte machthebber, onze overheid. Zolang een christen de wetten, belastingen etc. van de overheid maar opvolgt en betaald 'eert' hij dus de koning. Je kan met deze tekst dus echt niet zeggen dat een christen pro-koningshuis moet zijn omdat we de koning moeten eren.
Niets meer aan toe te voegen.
Behalve dan dat ik in principe helemaal niets tegen het Wilhelmus op zichzelf heb, sterker nog, ik ben trots op mijn vaderland.
Ik vind gewoon dat als we kerk en staat dan toch gescheiden houden in dit land we dat dan ook van twee kanten moeten doen.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10445
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Zingen van het Wilhelmus in de kerkdienst

Bericht door Zita »

Van Ewijk schreef:
Curatorium schreef: Je weet natuurlijk zelf ook wel dat die tekst niet van toepassing is op een symbolische koning zonder enige macht. Een christen kan dan ook prima anti-koningshuis zijn. Deze tekst is van toepassing op een echte machthebber, onze overheid. Zolang een christen de wetten, belastingen etc. van de overheid maar opvolgt en betaald 'eert' hij dus de koning. Je kan met deze tekst dus echt niet zeggen dat een christen pro-koningshuis moet zijn omdat we de koning moeten eren.
Niets meer aan toe te voegen.
Behalve dan dat ik in principe helemaal niets tegen het Wilhelmus op zichzelf heb, sterker nog, ik ben trots op mijn vaderland.
Ik vind gewoon dat als we kerk en staat dan toch gescheiden houden in dit land we dat dan ook van twee kanten moeten doen.
Scheiding van kerk en staat gaat over echt iets anders.
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Zingen van het Wilhelmus in de kerkdienst

Bericht door -DIA- »

CvdW schreef:Hoe zat het ook alweer met de Duitse overheid die Nederland gehad heeft.
en de Franse?
en de Spaanse?
Den Coninck van Hispangien
Heb ick altijt gheeert.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Zingen van het Wilhelmus in de kerkdienst

Bericht door eilander »

CvdW schreef:Hoe zat het ook alweer met de Duitse overheid die Nederland gehad heeft.
Dat was geen overheid, dat was de bezetter.
Plaats reactie