Zingen van het Wilhelmus in de kerkdienst

Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Zingen van het Wilhelmus in de kerkdienst

Bericht door Mara »

emigrant schreef:Maar om het topic te vernieuwen: in gemeenten waar men nog de berijming van Datheen zingt, kan het Wilhelmus dus ook wel in de dienst. Mij lijkt het geschikt als slotzang rond koningsdag en 4/5 mei.
Wij zingen al jaren het Wilhelmus op de zondag na koningsdag, maar dan na het Amen.
Ik was op Hemelvaartsdag in een andere gemeente en daar zongen we het ook na de dienst, omdat het tevens bevrijdingsdag was.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Zingen van het Wilhelmus in de kerkdienst

Bericht door Hendrikus »

en maar zeer de vraag of het wel Datheen is:
http://www.neerlandistiek.nl/2016/05/to ... n-stuiten/

Als het al Datheen is, dan heeft 'ie voor het Wilhelmus meer tijd gehad om tot een bevredigend resultaat te komen dan bij de psalmen. Dat moest snelsnel, met als gevolg het totaal ontbreken van aandacht voor het samengaan van woordaccenten en muzikale accenten. Waarmee de berijming Datheen volstrekt onzingbaar is in het juiste ritme.

Maar los daarvan: het Wilhelmus zingen we al jaren op de eerste zondag na koninginnedag en nu koningsdag, aan het eind van de ochtenddienst, na de zegen.
~~Soli Deo Gloria~~
ejvl
Berichten: 5747
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Zingen van het Wilhelmus in de kerkdienst

Bericht door ejvl »

Ook bij een GG waar ik laatst was. Ik wist niet dat ze het ook binnen de GG zongen.
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Zingen van het Wilhelmus in de kerkdienst

Bericht door Curatorium »

ejvl schreef:Ook bij een GG waar ik laatst was. Ik wist niet dat ze het ook binnen de GG zongen.
Huh, overal toch?
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Zingen van het Wilhelmus in de kerkdienst

Bericht door Hendrikus »

Curatorium schreef:
ejvl schreef:Ook bij een GG waar ik laatst was. Ik wist niet dat ze het ook binnen de GG zongen.
Huh, overal toch?
Nope :nonnon Er zijn GG-gemeenten waar de organist het zelfs niet mag spelen. Want dan speel je een gezang - en dat is verboden.
~~Soli Deo Gloria~~
Mannetje
Berichten: 7771
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Zingen van het Wilhelmus in de kerkdienst

Bericht door Mannetje »

ejvl schreef:Ook bij een GG waar ik laatst was. Ik wist niet dat ze het ook binnen de GG zongen.
Bij ons in de GG gebeurt het al jaren.
-
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Zingen van het Wilhelmus in de kerkdienst

Bericht door Curatorium »

Hendrikus schreef: Nope :nonnon Er zijn GG-gemeenten waar de organist het zelfs niet mag spelen. Want dan speel je een gezang - en dat is verboden.
O wauw. Dacht dat het in de GG wel overal gezongen werd (na de zegen uiteraard). :fi
DDD
Berichten: 28725
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Zingen van het Wilhelmus in de kerkdienst

Bericht door DDD »

Bij ons is dat ook al sinds mijn mensenheugenis de gewoonte, na de dienst. Maar ik weet ook GG waar ze op zondag niet het Wilhelmus zingen hoor. Misschien zijn ze bang dat daarmee de gezangen de kerk in gehaald worden. Of de kerkenraad is wat minder oranjegezind. Het is in ieder geval voor de republikeinen in de kerk wel vervelend, kan ik mij voorstellen. Althans, voor zover het ter gelegenheid van Koningsdag is.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Zingen van het Wilhelmus in de kerkdienst

Bericht door Mara »

Eventjes een zijpaadje, en Een vaste burcht is onze God, wordt dat gezongen op of de zondag na Hervormingsdag?
Bij ons nl. wel.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mannetje
Berichten: 7771
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Zingen van het Wilhelmus in de kerkdienst

Bericht door Mannetje »

DDD schreef:Bij ons is dat ook al sinds mijn mensenheugenis de gewoonte, na de dienst. Maar ik weet ook GG waar ze op zondag niet het Wilhelmus zingen hoor. Misschien zijn ze bang dat daarmee de gezangen de kerk in gehaald worden. Of de kerkenraad is wat minder oranjegezind. Het is in ieder geval voor de republikeinen in de kerk wel vervelend, kan ik mij voorstellen. Althans, voor zover het ter gelegenheid van Koningsdag is.
Ik hoorde vandaag van een gemeente (CGK) waar mensen thuis blijven voor de dienst waarin het Wilhelmus gezongen wordt. Enerzijds verbijsterend, anderzijds kon ik zelfs ook nog een beetje begrip voor ze opbrengen.

Wij hebben altijd een hervormingsavond rond 31 oktober, daar wordt "een Vaste Burcht" vast gezongen. Of het ook na een dienst gebeurt kan ik mij zo niet herinneren.
-
Wim Anker
Berichten: 3895
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Zingen van het Wilhelmus in de kerkdienst

Bericht door Wim Anker »

Onze gezindte zou het eerste couplet van het Wilhelmus moeten boycotten onderhand.
Pimpelmees
Berichten: 691
Lid geworden op: 30 sep 2014, 13:27

Re: Zingen van het Wilhelmus in de kerkdienst

Bericht door Pimpelmees »

Ik zou niet weten waarom men in een kerk(dienst) het 'wilhelmus' wil zingen. Mensen die de 'trouw aan het vaderland' willen bezingen, kunnen dat prima op andere plekken doen.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9200
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Zingen van het Wilhelmus in de kerkdienst

Bericht door parsifal »

Ik gedroeg me lang als een Nederlands sporter tijdens het Wilhelmus in de kerk (stijf lippen op elkaar bij eerste couplet). Ik zong wel mee met het zesde.

Ik vind het nog steeds niet gepast als het Wilhelmus staande wordt gezongen, terwijl men bij de psalmen blijft zitten.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Zingen van het Wilhelmus in de kerkdienst

Bericht door emigrant »

In de Psalters bundel van de Netherlands Reformed Congregations staat het Canadese volkslied als laatste opgenomen.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10454
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Zingen van het Wilhelmus in de kerkdienst

Bericht door Zita »

emigrant schreef:Maar om het topic te vernieuwen: in gemeenten waar men nog de berijming van Datheen zingt, kan het Wilhelmus dus ook wel in de dienst. Mij lijkt het geschikt als slotzang rond koningsdag en 4/5 mei.
Hoe bedoel je dit? Als je psalmen berijmd door Datheen zingt, mag je ook een gezang dat misschien door Datheen berijmd is zingen?
Plaats reactie