Ben ik een Farizeeer?

Gebruikersavatar
MoesTuin
Verbannen
Berichten: 887
Lid geworden op: 01 jul 2013, 10:18

Ben ik een Farizeeer?

Bericht door MoesTuin »

‘Dit is een getrouw woord en alle aanneming waardig dat Christus Jezus in de wereld gekomen is, om de zondaren zalig te maken, van welke ik de voornaamste ben. Maar daarom is mij barmhartigheid geschied, opdat Jezus Christus in mij, die de voornaamste ben, al Zijn lankmoedigheid zou betonen, tot een voorbeeld, degenen, die in Hem geloven zullen ten eeuwige leven (1 Tim. 1: 14-16).

Allereerst deel ik bovenstaande tekst ter inleiding en troost. Het zijn de woorden die de apostel Paulus spreekt.

Hieronder een indringend artikel....
Zelf schrok ik er wel van en maakt behoorlijk wat indruk op me.
Het is de moeite waard om te lezen en kan wel wat met je te weeg brengen.

http://www.christelijkeverhalen.nl/?p=227
Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
-DIA-
Berichten: 32705
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ben ik een Farizeeer?

Bericht door -DIA- »

Met een weinig zelfkennis moeten we wel vrezen dat hier wel een Farizeeër zit.
Wie zal de mens toch echt ten diepste doorgronden?
We kunnen dit zelfs typen met een onbewust, of min of meer bewust bijoogmerk
van degelijke zelfkennis.
Het is uit te spreken welk een gedachten er uit het hart soms naar boven kunnen komen.
Dan is het nog zo dat dat je allernaaste dat nog niet eens merkt.
Maar voor God is alles naakt en geopend. Mijn hart, wat er in zit, wat er uit mijn mond komt.
Wat ik hier typ.
Moeten we dan nier eens verstommen? Zouden we nog eens wat durven zeggen?
Ik geloof ook, en dat is Gods Woord, dat in de veelheid der woorden de overtreding
niet ontbreekt.
Ik heb wel eens horen zeggen: Die man, die spreekt weinig, maar wat hij zegt dat is
met zout besprengt.
Ik geloof dat wie een heel klein beetje zelfkennis mag krijgen, niet naar zijn naaste wijst
als het over een Farizeeër gaat.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Barend
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 okt 2013, 20:22

Re: Ben ik een Farizeeer?

Bericht door Barend »

-DIA- schreef: Maar voor God is alles naakt en geopend. Mijn hart, wat er in zit, wat er uit mijn mond komt.
Wat ik hier typ.
Moeten we dan nier eens verstommen? Zouden we nog eens wat durven zeggen?
Ik geloof ook, en dat is Gods Woord, dat in de veelheid der woorden de overtreding
niet ontbreekt.
Ja Dia, ik denkt nu aan een preekt waar de prediker toont dat de naaktheid door de Here bedekt moet word, weet u dat ik na de diens nog te meer voelt dat ik door mij eigen schuld naakt zijn voor God en ook mijn naasten. Het voel soms of ik mijzelf met vijgen bladeren bedek alhoewel God de mens volmaakt schiep. Wat zal het toch zijn indien God een lam dood dat er bloed moet vloei om een vel voor de mens te geeft voor een kleed. Wat een wonder boven alle wonder als die Lam Christus word wanneer de mens ontdekt word aan zijn naaktheid, "
Wie heeft u te kennen gegeven, dat gij naakt zijt? "
Wat een wonder boven alle wonder als die Lam Christus word wat Zijn bloed dan als de tweede Adam voor mijn zonde en schulden vergoten. Dan kun enige mens bekeerd word als God mij als een ontijdige wederbaar uit mijn eigen zonden en ellende staat, niet omdat ik Hem wou kent of dient.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Ben ik een Farizeeer?

Bericht door Luther »

-DIA- schreef:Met een weinig zelfkennis moeten we wel vrezen dat hier wel een Farizeeër zit.
Wie zal de mens toch echt ten diepste doorgronden?
We kunnen dit zelfs typen met een onbewust, of min of meer bewust bijoogmerk
van degelijke zelfkennis.
Het is uit te spreken welk een gedachten er uit het hart soms naar boven kunnen komen.
Dan is het nog zo dat dat je allernaaste dat nog niet eens merkt.
Maar voor God is alles naakt en geopend. Mijn hart, wat er in zit, wat er uit mijn mond komt.
Wat ik hier typ.
Moeten we dan nier eens verstommen? Zouden we nog eens wat durven zeggen?
Ik geloof ook, en dat is Gods Woord, dat in de veelheid der woorden de overtreding
niet ontbreekt.
Ik heb wel eens horen zeggen: Die man, die spreekt weinig, maar wat hij zegt dat is
met zout besprengt.
Ik geloof dat wie een heel klein beetje zelfkennis mag krijgen, niet naar zijn naaste wijst
als het over een Farizeeër gaat.
En dan te bedenken dat God de wereld heeft liefgehad, en dat er niet staat: Want alzo lief heeft God de farizeeërs gehad....
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
-DIA-
Berichten: 32705
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ben ik een Farizeeer?

Bericht door -DIA- »

Luther schreef:
-DIA- schreef:Met een weinig zelfkennis moeten we wel vrezen dat hier wel een Farizeeër zit.
Wie zal de mens toch echt ten diepste doorgronden?
We kunnen dit zelfs typen met een onbewust, of min of meer bewust bijoogmerk
van degelijke zelfkennis.
Het is uit te spreken welk een gedachten er uit het hart soms naar boven kunnen komen.
Dan is het nog zo dat dat je allernaaste dat nog niet eens merkt.
Maar voor God is alles naakt en geopend. Mijn hart, wat er in zit, wat er uit mijn mond komt.
Wat ik hier typ.
Moeten we dan nier eens verstommen? Zouden we nog eens wat durven zeggen?
Ik geloof ook, en dat is Gods Woord, dat in de veelheid der woorden de overtreding
niet ontbreekt.
Ik heb wel eens horen zeggen: Die man, die spreekt weinig, maar wat hij zegt dat is
met zout besprengt.
Ik geloof dat wie een heel klein beetje zelfkennis mag krijgen, niet naar zijn naaste wijst
als het over een Farizeeër gaat.
En dan te bedenken dat God de wereld heeft liefgehad, en dat er niet staat: Want alzo lief heeft God de farizeeërs gehad....
Dat is een groot heilgeheim...
En welgelukzalig die Hij heeft verkoren,
die Hij uit al het aardse geruis doet naderen,
die Zijn stem van heil mogen horen,
ja, wonen in Zijn huis.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32705
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ben ik een Farizeeer?

Bericht door -DIA- »

Barend schreef:
-DIA- schreef: Maar voor God is alles naakt en geopend. Mijn hart, wat er in zit, wat er uit mijn mond komt.
Wat ik hier typ.
Moeten we dan nier eens verstommen? Zouden we nog eens wat durven zeggen?
Ik geloof ook, en dat is Gods Woord, dat in de veelheid der woorden de overtreding
niet ontbreekt.
Ja Dia, ik denkt nu aan een preekt waar de prediker toont dat de naaktheid door de Here bedekt moet word, weet u dat ik na de diens nog te meer voelt dat ik door mij eigen schuld naakt zijn voor God en ook mijn naasten. Het voel soms of ik mijzelf met vijgen bladeren bedek alhoewel God de mens volmaakt schiep. Wat zal het toch zijn indien God een lam dood dat er bloed moet vloei om een vel voor de mens te geeft voor een kleed. Wat een wonder boven alle wonder als die Lam Christus word wanneer de mens ontdekt word aan zijn naaktheid, "
Wie heeft u te kennen gegeven, dat gij naakt zijt? "
Wat een wonder boven alle wonder als die Lam Christus word wat Zijn bloed dan als de tweede Adam voor mijn zonde en schulden vergoten. Dan kun enige mens bekeerd word als God mij als een ontijdige wederbaar uit mijn eigen zonden en ellende staat, niet omdat ik Hem wou kent of dient.
Dat is een taal die me wel weer eens verwonderd, een taal die, ofschoon wat anders gezegd, wel treffend is.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Barend
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 okt 2013, 20:22

Re: Ben ik een Farizeeer?

Bericht door Barend »

-DIA- schreef:
Dat is een taal die me wel weer eens verwonderd, een taal die, ofschoon wat anders gezegd, wel treffend is.
Dia, ik neemt aan dat u niet meent dat de taal u verwonderd, maar wel de God wat aan ellendige genade verleent. Weet u wat mij ook nog eens verwonder, dat God Zijn vijanden liefheeft; Hij zegent ze, die Hem vervloeken; doet wel dengenen, die Hem haten, die Hem geweld doen, en die Hem vervolgen...
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Ben ik een Farizeeer?

Bericht door Desiree »

Laat maar, sommige dingen zijn tussen God en iemand... en het was geen zakelijke ;) reactie.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Ben ik een Farizeeer?

Bericht door albion »

Ik heb een vraag: Wanneer wordt een dooplid uit het kerkelijk register afgevoerd?
En nog een vraag: Is de openlijke zonde tegen het 7e gebod erger dan de zonde tegen het 6e - 8e - 9e of 10e gebod?
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Ben ik een Farizeeer?

Bericht door ejvl »

albion schreef:Ik heb een vraag: Wanneer wordt een dooplid uit het kerkelijk register afgevoerd?
En nog een vraag: Is de openlijke zonde tegen het 7e gebod erger dan de zonde tegen het 6e - 8e - 9e of 10e gebod?
Zie de verschillende stappen van de censuur, stille censuur, de gemeente wordt gezegd dat er iemand onder censuur staat, daarna de openlijke censuur, daarna de afsnijding.
En nee, de zonden tegen het 7e gebod is niet erger dan de andere zonden. Hooguit de gevolgen voor de omstanders kunnen erg verschillend zijn waardoor het menselijkerwijs wel erger kan zijn.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18666
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Ben ik een Farizeeer?

Bericht door helma »

ejvl schreef:
albion schreef:Ik heb een vraag: Wanneer wordt een dooplid uit het kerkelijk register afgevoerd?
En nog een vraag: Is de openlijke zonde tegen het 7e gebod erger dan de zonde tegen het 6e - 8e - 9e of 10e gebod?
Zie de verschillende stappen van de censuur, stille censuur, de gemeente wordt gezegd dat er iemand onder censuur staat, daarna de openlijke censuur, daarna de afsnijding.
Geldt dat ook voor doopleden?
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Ben ik een Farizeeer?

Bericht door ejvl »

Volgens mij wel, daar kan Tiberius vast beter antwoord op geven.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Ben ik een Farizeeer?

Bericht door eilander »

ejvl schreef:
albion schreef:Ik heb een vraag: Wanneer wordt een dooplid uit het kerkelijk register afgevoerd?
En nog een vraag: Is de openlijke zonde tegen het 7e gebod erger dan de zonde tegen het 6e - 8e - 9e of 10e gebod?
Zie de verschillende stappen van de censuur, stille censuur, de gemeente wordt gezegd dat er iemand onder censuur staat, daarna de openlijke censuur, daarna de afsnijding.
En nee, de zonden tegen het 7e gebod is niet erger dan de andere zonden. Hooguit de gevolgen voor de omstanders kunnen erg verschillend zijn waardoor het menselijkerwijs wel erger kan zijn.
Om even in te gaan op die laatste zin: daar ben ik het wel mee eens.
Daarbij is er nog verschil tussen het in de zonden leven en een misstap begaan. Het is allebei zonde en daarmee allebei even erg. Maar iemand die in de zonde leeft en niet van zijn/haar zondige wegen terugkomt, zondigt doorlopend. En daarmee is het wel erger.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33199
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Ben ik een Farizeeer?

Bericht door Tiberius »

albion schreef:Ik heb een vraag: Wanneer wordt een dooplid uit het kerkelijk register afgevoerd?
In principe alleen op eigen verzoek.
Of als de ouders vertrekken natuurlijk, maar dat zal je niet bedoelen.

Op een dooplid wordt in ieder geval geen censuur toegepast; althans in onze gemeente.
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Ben ik een Farizeeer?

Bericht door albion »

ejvl schreef:
albion schreef:Ik heb een vraag: Wanneer wordt een dooplid uit het kerkelijk register afgevoerd?
En nog een vraag: Is de openlijke zonde tegen het 7e gebod erger dan de zonde tegen het 6e - 8e - 9e of 10e gebod?
Zie de verschillende stappen van de censuur, stille censuur, de gemeente wordt gezegd dat er iemand onder censuur staat, daarna de openlijke censuur, daarna de afsnijding.
En nee, de zonden tegen het 7e gebod is niet erger dan de andere zonden. Hooguit de gevolgen voor de omstanders kunnen erg verschillend zijn waardoor het menselijkerwijs wel erger kan zijn.
Moet er niet eerst een gesprek plaatsvinden?
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Plaats reactie