Goede Vrijdag en de stille week

Gebruikersavatar
Vagari
Berichten: 657
Lid geworden op: 15 aug 2014, 22:12

Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door Vagari »

Marc_44 schreef:
Vagari schreef:
Marc_44 schreef:Mmm ... vreemd. D66 Zeeland doet z'n best om The Passion binnen te halen.

http://www.refdag.nl/nieuws/binnenland/ ... n_1_862843
Zegt dat iets over The Passion?
Goede vraag.

In het artikeltje staat: "Volgens Alex Hijgenaar van D66 is een eventuele komst van The Passion een uitgelezen kans om Zeeland te promoten."

Blijkbaar wordt The Passion door D66 gezien als promotie-evenement. Of dat ook de insteek is van de sponsoren van het evenement (EO, PKN, RKK, NBG) vraag ik me af.
Mmmhh, de vraag was eigenlijk cynisch bedoeld. ;)
Marc_44
Berichten: 217
Lid geworden op: 23 mei 2014, 23:14

Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door Marc_44 »

Vagari schreef:
Marc_44 schreef:
Vagari schreef:
Marc_44 schreef:Mmm ... vreemd. D66 Zeeland doet z'n best om The Passion binnen te halen.

http://www.refdag.nl/nieuws/binnenland/ ... n_1_862843
Zegt dat iets over The Passion?
Goede vraag.

In het artikeltje staat: "Volgens Alex Hijgenaar van D66 is een eventuele komst van The Passion een uitgelezen kans om Zeeland te promoten."

Blijkbaar wordt The Passion door D66 gezien als promotie-evenement. Of dat ook de insteek is van de sponsoren van het evenement (EO, PKN, RKK, NBG) vraag ik me af.
Mmmhh, de vraag was eigenlijk cynisch bedoeld. ;)
De vraag was zelfs cynisch bedoeld! Haha. Dan ga ik jou ook nooit meer serieus nemen. :)
Ik blijf het overigens een goede vraag van je vinden. Ik had het geïnterpreteerd als: zegt dit nieuws iets over The Passion of zegt het iets over D66? Waarschijnlijk allebei.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door Hendrikus »

Hendrikus schreef:Vanavond de eerste van een serie van vier avonden gehad in de Stille week. Inhoudsvolle avonden met schriftlezingen, gebed, meditatie, samenzang en passende muziek. Vele honderden bezoekers, niet alleen uit eigen gemeente maar van her en der, van links en rechts. Waarbij dan wel vooral rechts goed vertegenwoordigd is ;) Kennelijk vinden ze in deze avonden toch iets wat ze in eigen kerk niet vinden. Enfin, ze zijn van harte welkom. Nog drie avonden te gaan!
Vanavond alweer de derde avond gehad in de Stille week. En ook dit jaar weer vele honderden bezoekers, elke avond, uit alle hoeken van de kerkelijke kaart, van OGGiN tot Doopsgezind met alles wat daartussen zit. Avonden die in een behoefte voorzien, dat is duidelijk. Fijn dat zoveel mensen op deze avonden geen last hebben van kerkmuren, maar samen stil willen worden bij de lijdensweg van onze Zaligmaker.
~~Soli Deo Gloria~~
Wim Anker
Berichten: 3897
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door Wim Anker »

Vooral het stil zijn is interessant. Maar dat zal wel niet echt op het programma staan.
Microfoon uit, muziek uit.
-DIA-
Berichten: 32751
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
Hendrikus schreef:Vanavond de eerste van een serie van vier avonden gehad in de Stille week. Inhoudsvolle avonden met schriftlezingen, gebed, meditatie, samenzang en passende muziek. Vele honderden bezoekers, niet alleen uit eigen gemeente maar van her en der, van links en rechts. Waarbij dan wel vooral rechts goed vertegenwoordigd is ;) Kennelijk vinden ze in deze avonden toch iets wat ze in eigen kerk niet vinden. Enfin, ze zijn van harte welkom. Nog drie avonden te gaan!
Vanavond alweer de derde avond gehad in de Stille week. En ook dit jaar weer vele honderden bezoekers, elke avond, uit alle hoeken van de kerkelijke kaart, van OGGiN tot Doopsgezind met alles wat daartussen zit. Avonden die in een behoefte voorzien, dat is duidelijk. Fijn dat zoveel mensen op deze avonden geen last hebben van kerkmuren, maar samen stil willen worden bij de lijdensweg van onze Zaligmaker.
Als hier een geestelijke eenheid was zal hoogstwaarschijnlijk òf de Doopsgezinde òf de OGGiN'er van zijn/haar geloof zijn gevallen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door Hendrikus »

Wim Anker schreef:Vooral het stil zijn is interessant. Maar dat zal wel niet echt op het programma staan.
Microfoon uit, muziek uit.
Laat stilte nu wel op het programma staan.
Niet te snel oordelen, Wim.

En geestelijke eenheid: kennelijk wel, anders kwamen al die mensen niet.
Maar ja, van een afstandje mopperen dat het allemaal maar niks is, da's wel zo makkelijk natuurlijk. Jammer, jammer.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door Luther »

Nee, dit schrijft niet het Reformatorisch Dagblad of De Wachter Sions. Onderstaande stukje stond in Elsevier:
Elsevier schreef:Brutaler en wereldser karakter EO verdringt boodschap van Christus

Gerry door Gerry van der List | 2 apr 2015

De EO wordt steeds wereldser en wil graag spraakmakend zijn. Maar de inzet van BN’ers en ongelovigen doet het christelijke profiel geen goed.
(...)
De geschiedenis van de EO is in hoge mate een succesverhaal. Opgericht in 1967 uit onvrede met de te weinig christelijke koers van de NCRV verwierf de omroep snel een aanzienlijk en snel groeiend aantal aanhangers met programma's die volgens de beleidslijnen waren gericht op de komst van het Koninkrijk van God en Zijn gerechtigheid.
Met zo'n 440.000 leden is de EO nu de vierde omroep van het land.

Henk Binnendijk
De achterban waardeerde de christelijke boodschap die op zalvende toon werd uitgedragen door domineestypes als Jan van den Bosch, Henk Binnendijk en Feike ter Velde.
De verkondigde denkbeelden waren vaak onmodieus. Bij de EO moesten ze bijvoorbeeld weinig hebben van de evolutieleer en homoseksualiteit.
Maar de EO ontwikkelde ook een meer wereldse kant. Zo had de omroep een tijdlang Arie Boomsma in dienst, die als presentator van Veertig dagen zonder seks veel aandacht kreeg. En nu zien we onder EO-vlag een reeks presentatoren verschijnen die naam hebben gemaakt bij heidense zenders.

(...)
Het is niet allemaal mondain vermaak bij de EO. Op Witte Donderdag staat The Passion op het programma.
Het lijdensverhaal van Jezus op muziek, met overigens een uitgesproken atheïst, Jim de Groot, in de hoofdrol. Bij de selectie van medewerkers is de kieskeurigheid afgenomen.
The Passion past bij het streven het christendom te populariseren. Net zoals De Grote Jezus Quiz in 2012, die zo jolig was dat de EO zich na afloop verplicht voelde excuses aan te bieden. Verder verdwijnen de christelijke thema's enigszins naar de achtergrond.

Kabbelen
Wat overheerst bij het evangeliseren nieuwe stijl, is een hang naar spraakmakende programma's die met een zekere brutaliteit worden gepresenteerd. We willen mensen aan het denken zetten, zei EO-directeur Arjan Lock in februari in het AD. 'Dat doe je niet met kabbelende programma's.'

Zo gaat de EO steeds meer lijken op al die andere omroepen. En groeit bij de traditionele achterban vast een nostalgisch verlangen naar evangelist Henk Binnendijk, die tenminste deed waarvoor de EO is opgericht: de boodschap van Christus verkondigen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door Mara »

Vreselijk. :fi
Zo af en toe vang ik ook iets op over dat verschrikkelijke spektakel.
Er doet nu iemand mee als Barabbas, waarvan men dacht dat het een 1 april grap was (en dat is het misschien ook, geen idee)
Twee hoofdrolspelers zaten aan een tafel, de één, een vrouw; gelooft, de ander, een man, helemaal niet. Vloekte zelfs!

Maar ja, men denkt dat dit iemand wel eens tot bekering kan leiden.
Iets met een kromme stok....
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door samanthi »

Mara schreef:Vreselijk. :fi
Zo af en toe vang ik ook iets op over dat verschrikkelijke spektakel.
Er doet nu iemand mee als Barabbas, waarvan men dacht dat het een 1 april grap was (en dat is het misschien ook, geen idee)
Twee hoofdrolspelers zaten aan een tafel, de één, een vrouw; gelooft, de ander, een man, helemaal niet. Vloekte zelfs!

Maar ja, men denkt dat dit iemand wel eens tot bekering kan leiden.
Iets met een kromme stok....
Pilatus "preekte" ook, de doornen, gevolg van de zonden, werden als kroon op Zijn hoofd gezet.
De wachters bij het graf, wachters stonden bij het graf van een koning.
Kajafas profeteerde.
Kun je dan maar doen en laten wat je wilt? God kan het nog eens gebruiken?Zie je niet hoe dwaas dat is?

Ja God kan met een kromme stok een rechte slag geven,maar moeten wij dan expres een kromme ja hele kromme stok zijn?

Zou ik zondigen opdat de genade des te meer worde? Dat zij verre! is mi hier ook van toepassing.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Loïs
Berichten: 36
Lid geworden op: 05 nov 2013, 20:04

Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door Loïs »

Morgen hoop ik vrij te zijn en ik zou het erg fijn vinden om ’s-morgens ook ergens naar de kerk te kunnen gaan (in onze eigen gemeente is geen dienst).
Nu heb ik al op Kerktijden gezocht, maar daar kan ik zo snel niets vinden.

Weet iemand waar er wel kerk is? Afstand maakt niet zo heel veel uit, maar het moet wel enigszins aan te rijden zijn vanuit regio Rotterdam.

Alvast bedankt voor jullie eventuele reacties!
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door Hendrikus »

Loïs schreef:Morgen hoop ik vrij te zijn en ik zou het erg fijn vinden om ’s-morgens ook ergens naar de kerk te kunnen gaan (in onze eigen gemeente is geen dienst).
Nu heb ik al op Kerktijden gezocht, maar daar kan ik zo snel niets vinden.

Weet iemand waar er wel kerk is? Afstand maakt niet zo heel veel uit, maar het moet wel enigszins aan te rijden zijn vanuit regio Rotterdam.

Alvast bedankt voor jullie eventuele reacties!
10:00 uur Marcuskerk Delft: Ds. A. Vastenhoud, Den Haag
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door Luther »

Loïs schreef:Morgen hoop ik vrij te zijn en ik zou het erg fijn vinden om ’s-morgens ook ergens naar de kerk te kunnen gaan (in onze eigen gemeente is geen dienst).
Nu heb ik al op Kerktijden gezocht, maar daar kan ik zo snel niets vinden.

Weet iemand waar er wel kerk is? Afstand maakt niet zo heel veel uit, maar het moet wel enigszins aan te rijden zijn vanuit regio Rotterdam.

Alvast bedankt voor jullie eventuele reacties!
10.00 uur HHK Ridderkerk: ds. J. Joppe uit Woudenberg.
9.30 uur PKN (Grote Kerk) Alblasserdam: ds. C. van den Berg uit Ouddorp.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door Mara »

Dit is voor het eerst dat ik hoor dat er smorgens een kerkdienst is.
Het is hier een gewone werkdag, al stopt deze iets eerder dan normaliter.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Cantate
Berichten: 227
Lid geworden op: 04 jul 2009, 12:03

Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door Cantate »

Mara schreef:Dit is voor het eerst dat ik hoor dat er smorgens een kerkdienst is.
Het is hier een gewone werkdag, al stopt deze iets eerder dan normaliter.
Het komt toch vrij vaak voor hoor, met name in PKN-gemeenten, die tijdens dit soort diensten dan ook velen uit afgescheiden kerken trekken.

In de Alblasserwaard bijvoorbeeld in Alblasserdam, Nieuw-Lekkerland, Sliedrecht en misschien nog wel een aantal plaatsen.
RefoCalvinist
Berichten: 545
Lid geworden op: 14 nov 2014, 21:38

Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door RefoCalvinist »

Loïs schreef:Morgen hoop ik vrij te zijn en ik zou het erg fijn vinden om ’s-morgens ook ergens naar de kerk te kunnen gaan (in onze eigen gemeente is geen dienst).
Nu heb ik al op Kerktijden gezocht, maar daar kan ik zo snel niets vinden.

Weet iemand waar er wel kerk is? Afstand maakt niet zo heel veel uit, maar het moet wel enigszins aan te rijden zijn vanuit regio Rotterdam.

Alvast bedankt voor jullie eventuele reacties!
HHK Oudekerk a/d IJssel te Krimpen aan den IJssel (Sebakerk) 9.30u Ds. D. Heemskerk
Plaats reactie