Goede Vrijdag en de stille week

Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door Hendrikus »

Hendrikus schreef:Ook dit jaar belegt onze gemeente weer vier avonden in de Stille week: waardevolle momenten van bezinning met schriftlezing en gebed, meditatie en samenzang, passende instrumentale of vocale muziek en stilte. Kerkmuren vallen weg, de bezoekers komen uit alle hoeken van de kerkelijke landkaart. Mooi om te zien hoe dit initiatief, bij ons inmiddels een niet meer weg te denken traditie, door oud-predikanten nu ook op hun nieuwe standplaats geïmplementeerd wordt. Een voorrecht om daarbij betrokken te mogen zijn!
Op het gevaar af dat de rotonde van vorig jaar weer wordt gereden, met alle zure commentaren van mensen die op afstand menen te kunnen oordelen dat het hier meer om de vorm dan om de inhoud gaat, wil ik toch maar even weer kwijt dat we een mooie serie avonden in de Stille week meemaken. Nog weer méér mensen dan vorig jaar, en wederom inhoudsvolle avonden met passende liederen en muziek.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door Terri »

Hendrikus schreef:
Hendrikus schreef:Ook dit jaar belegt onze gemeente weer vier avonden in de Stille week: waardevolle momenten van bezinning met schriftlezing en gebed, meditatie en samenzang, passende instrumentale of vocale muziek en stilte. Kerkmuren vallen weg, de bezoekers komen uit alle hoeken van de kerkelijke landkaart. Mooi om te zien hoe dit initiatief, bij ons inmiddels een niet meer weg te denken traditie, door oud-predikanten nu ook op hun nieuwe standplaats geïmplementeerd wordt. Een voorrecht om daarbij betrokken te mogen zijn!
Op het gevaar af dat de rotonde van vorig jaar weer wordt gereden, met alle zure commentaren van mensen die op afstand menen te kunnen oordelen dat het hier meer om de vorm dan om de inhoud gaat, wil ik toch maar even weer kwijt dat we een mooie serie avonden in de Stille week meemaken. Nog weer méér mensen dan vorig jaar, en wederom inhoudsvolle avonden met passende liederen en muziek.
Mooi en waardevol.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door Hendrikus »

Hendrikus schreef:
Hendrikus schreef:Ook dit jaar belegt onze gemeente weer vier avonden in de Stille week: waardevolle momenten van bezinning met schriftlezing en gebed, meditatie en samenzang, passende instrumentale of vocale muziek en stilte. Kerkmuren vallen weg, de bezoekers komen uit alle hoeken van de kerkelijke landkaart. Mooi om te zien hoe dit initiatief, bij ons inmiddels een niet meer weg te denken traditie, door oud-predikanten nu ook op hun nieuwe standplaats geïmplementeerd wordt. Een voorrecht om daarbij betrokken te mogen zijn!
Op het gevaar af dat de rotonde van vorig jaar weer wordt gereden, wil ik toch maar even weer kwijt dat we een mooie serie avonden in de Stille week meemaken. Nog weer méér mensen dan vorig jaar, en wederom inhoudsvolle avonden met passende liederen en muziek.
En wederom is een quote op z'n plaats. Een mooie traditie die zich niet beperkt tot eigen gemeente, maar waar men uit alle hoeken van de kerkelijke landkaart graag aan deelneemt.
~~Soli Deo Gloria~~
Jeschurun
Berichten: 143
Lid geworden op: 10 jun 2017, 00:53
Locatie: Av. da República

Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door Jeschurun »

Waarvan akte. Allen een gezegende stille week.
Laag
Berichten: 657
Lid geworden op: 26 apr 2017, 11:27

Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door Laag »

Preek van heden avond:

Johannes 19:28, alleen deze woorden:
Mij dorst!

Het thema was: Christus kruisbazuin: Mij dorst!
1: Christus dorst naar verloren zondaren
2: Christus lest de dorst van dorstige zondaren.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18662
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door helma »

Bij ons ging de preek over Jesaja 53:10:Doch het behaagde den HEERE Hem te verbrijzelen; Hij heeft Hem krank gemaakt; als Zijn ziel Zich tot een schuldoffer gesteld zal hebben, zo zal Hij zaad zien, Hij zal de dagen verlengen; en het welbehagen des HEEREN zal door Zijn hand gelukkiglijk voortgaan.

Bijzondere dienst. De dominee ging voor het eerst na zijn ziekte weer voor. De Heere heeft wonderlijk voor hem gezorgd.
En hij mocht op een tere manier groot spreken van het behagen van God en de gewilligheid van Koning Jezus om de weg van lijden en sterven te gaan.
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door Vorst »

Bij ons op goede vrijdag geen preek maar lezing van het hele lijdensevangelie, Passion-zang door de cantorij, gebeden en het doven van de paaskaars. Mooie ontroerende samenkomst.

Gisteravond hadden we een dienst met preek en avondmaal, morgenavond laat ook tijdens de paaswake.
heusden-op
Verbannen
Berichten: 221
Lid geworden op: 24 mar 2018, 18:50

Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door heusden-op »

@Laag: Was dat in Barneveld, Hoeksteen?
dam-leer
Laag
Berichten: 657
Lid geworden op: 26 apr 2017, 11:27

Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door Laag »

heusden-op schreef:@Laag: Was dat in Barneveld, Hoeksteen?
Dat staat wel op ons kerkgebouw, De Hoeksteen, en de kerk staat in Barneveld.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door Hendrikus »

Vorst schreef:Bij ons op goede vrijdag geen preek maar lezing van het hele lijdensevangelie, Passion-zang door de cantorij, gebeden en het doven van de paaskaars. Mooie ontroerende samenkomst.

Gisteravond hadden we een dienst met preek en avondmaal, morgenavond laat ook tijdens de paaswake.
Waar men het paas-triduüm viert, bestaat dat vaak uit een dienst op Witte donderdag met avondmaal, een Goede vrijdag-wake (schriftlezingen en liederen, geen preek) en de Paaswake. Easter Vigil, zoals de Paaswake in Engeland wordt genoemd, kan een zeer indrukwekkende viering zijn, waarin we even worden stilgezet bij onze eigen doop en belijdenis.

Bijeenkomsten in de Stille week, op de avonden van maandag tot donderdag, met schriftlezing, meditatie, muziek, samenzang, stilte en gebed, zijn bij ons al jaren traditie en blijken in een grote behoefte te voorzien, ook vanuit kerken die op Goede Vrijdag niet eens een ochtenddienst beleggen.
~~Soli Deo Gloria~~
heusden-op
Verbannen
Berichten: 221
Lid geworden op: 24 mar 2018, 18:50

Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door heusden-op »

Ik herkende de stijl van onze geliefde oud-leraar.
Jongens, wat is het dan arm met al die wakes en al die nieuwigheid.
dam-leer
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door Hendrikus »

heusden-op schreef:Ik herkende de stijl van onze geliefde oud-leraar.
Jongens, wat is het dan arm met al die wakes en al die nieuwigheid.
Ja hè? Allemaal nieuwigheid. De paaswake is een van de oudste liturgieën uit de kerkgeschiedenis, maar dat doet er in heusden-op niet toe.
~~Soli Deo Gloria~~
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door Vorst »

Klopt Hendrikus, de Paaswake vind ik het hoogtepunt van het hele jaar!
Hier ook vieringen op maandag - woensdag in de stille week. Fijne momenten, zou van mij eigenlijk wel het hele jaar door mogen.
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door Vorst »

heusden-op schreef:Jongens, wat is het dan arm met al die wakes en al die nieuwigheid.
Ik denk niet dat het nodig is om dergelijke respectloze en ongefundeerde kritiek te leveren.
Online
DDD
Berichten: 28488
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door DDD »

Vorst schreef:
heusden-op schreef:Jongens, wat is het dan arm met al die wakes en al die nieuwigheid.
Ik denk niet dat het nodig is om dergelijke respectloze en ongefundeerde kritiek te leveren.
Precies. Ik vind het ongehoord.
Plaats reactie