Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18718
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: RE: Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door helma »

huisman schreef:
helma schreef:Wij hadden dezelfde ochtendpreek. Voor mij een betekenisvolle tekst.
Dezelfde preek???......een preek over dezelfde tekst zul je bedoelen :garde
Uiteraard... Maar er zal vast overlap geweest zijn.
Er was weer genoeg om mee te nemen de week in.
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door -DIA- »

Woensdagavond: Vervolg Bijbellezing ds. J. van Laar
over
HANDELINGEN 17:1-9
Thema en punten:
PAULUS EN SILAS TE THESSALONICA
1. Het onderwijs
2. De vrucht


Zondagmorgen:
Tekst:
MARKUS 15:3 laatste ged.
Thema en punten:
DE ZWIJGENDE BORG
1. Voor wie Hij zwijgt
2. Waarom Hij zwijgt
3. Waartoe Hij zwijgt


Middagdienst: Leesdienst
Vervolg Bijbellezingen van ds. A. Schot
Tekst:
HEBREEËN 11:27-28
MOZES' GELOOFSLEVEN
1. Zijn geloofsvertrouwen
2. Zijn geloofsversterking


Avonddienst:
Catechismuspreek over
ZONDAG 6 vr./antw. 19-19
Thema en punten:
HET ONDERWIJS OVER DE MIDDELAAR
1. Waarom Hij moest voldoen
2. Wie Hij is
3. Hoe Hij gekend wordt
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Mara »

-DIA- schreef: Zondagmorgen:
Tekst:
MARKUS 15:3 laatste ged.
Thema en punten:
DE ZWIJGENDE BORG
1. Voor wie Hij zwijgt
2. Waarom Hij zwijgt
3. Waartoe Hij zwijgt
Heeft ds Venema ook niet eens een preek gehouden met deze 3 zelfde punten?
Ze komen me zo bekend voor.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door -DIA- »

Mara schreef:
-DIA- schreef: Zondagmorgen:
Tekst:
MARKUS 15:3 laatste ged.
Thema en punten:
DE ZWIJGENDE BORG
1. Voor wie Hij zwijgt
2. Waarom Hij zwijgt
3. Waartoe Hij zwijgt
Heeft ds Venema ook niet eens een preek gehouden met deze 3 zelfde punten?
Ze komen me zo bekend voor.
Kan, maar weet het zo niet. Ik heb wel verschillende preken van ds. Venema op mijn pc staan, en verder nog verschillende boeken
van zijn hand. Preken, meditaties, en , ook goed om te lezen, de boekjes 'op het aloude kerkenpad', waar hij aan een (fictieve?) vriend, genaamd Jonathan verteld over zijn ontmoetingen uit het verleden en pastorale praktijk. Verder meditatieve overdenkingen over de Christenreis van John Bunyan.
De bovenstaande preek was zondag van ds. Van Dieren.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
aggieoudje
Berichten: 901
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door aggieoudje »

In de dienst op de Goede Vrijdag ging onze eigen predikant Ds. A. J. Mensink voor. Hij preekte deze avond over Johannes 19: 36 Want deze dingen zijn geschied, opdat het schriftwoord vervuld wordt: Geen been van Hem zal gebroken worden.
Schriftlezing: Johannes 19: 28 t/m 37
Zingen: Ps 69: 3 en 4
Ps 77: 6 en 7
GDH: 6
Ps 34: 8 en 9
Ps 34: 10 en 11
Ps 130: 2 en 4
----------------------------------------------------------
In de morgendienst van de 1e Paasdag ging Ds. P. F. Bouter uit Bergambacht voor. Hij preekte over Markus 16: 3 en 6 En zij zeiden tegen elkaar: Wie zal voor ons de steen van de ingang van het graf wegrollen? Maar hij zei tegen hen: Wees niet ontdaan. U zoekt Jezus de Nazarener, de Gekruisigde. Hij is opgewekt! Hij is hier niet; zie de plaats waar ze Hem gelegd hadden.
Schriftlezingen: Psalm 118: 21 t/m 29 en Markus 16: 1 t/m 15
Zingen: Ps 118: 11 en 12
Ps 3: 4
Ps 105: 24
Ps 21: 1, 4 en 6
Ps 139: 3 en 5
Ps 72: 8, 9 en 11
(Voor de dienst een aantal paasliederen gezongen en na de dienst nog U zij de glorie)

In de avonddienst ging Ds. A. J. Mensink voor. Hij preekte over 2 Timotheüs 2: 8a Houd in gedachten dat Jezus Christus uit de doden is opgewekt
Schriftlezingen: 1 Kor. 15: 12 t/m 20 en 2 Tim. 2: 1 t/m 13
Zingen: Ps 68: 16 en 17
Ps 48: 4 en 5
Ps 48: 6
Ps 105: 1, 2 en 3
Ps 33: 10
Ps 56: 5 en 6
-------------------------------------------------------------
In de dienst op 2e Paasdag ging Ds. G. v. Wijk uit Dordrecht voor. Hij preekte over Mattheüs 28: 8 en 9a En zij gingen haastig van het graf weg, met vrees en grote blijdschap, en zij snelden weg om het Zijn discipelen te berichten. Toen zij weggingen om het aan Zijn discipelen bekend te maken, zie, Jezus kwam hun tegemoet en zei: Wees gegroet!
Thema: JEZUS LEEFT!
1. Ontzetting door dat woord
2. Aansporing door dat woord
3. Bevestiging door dat woord
Schriftlezing: Mattheüs 28: 1 t/m 10
Zingen: Ps 66: 3 en 10
Ps 138: 2 en 4
Ps 48: 6
Ps 27: 1 en 7
Ps 68: 2 en 10
Ps 150: 1 en 3
(Heb deze preek niet gehoord want ik had crechedienst)
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
aggieoudje
Berichten: 901
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door aggieoudje »

In de morgendienst ging onze oud Predikant Ds. A. Beens emeritus uit Barneveld voor. Hij preekte over Markus 16: 14 Later is Hij geopenbaard aan de elf, terwijl zij aanlagen, en Hij verweet hun hun ongeloof en hardheid van hart, omdat zij hen niet geloofd hadden die Hem gezien hadden nadat Hij opgewekt was.
Als thema scheef hij boven de preek: Een bestraffende paaszege
Schriftlezing: Markus 16: 9 t/m 20
Zingen: Ps 9: 1, 10 en 11
Ps 42: 1 en 7
Ps 51: 6
Ps 107: 1, 7 en 8
Ps 27: 7
Ps 61: 5, 6 en 7

In de avonddienst ging Ds. H. Liefting uit Delft voor.
Hij preekte over Johannes 20: 11 t/m 18 Maar Maria stond huilend buiten bij het graf en terwijl zij huilde, boog zij voorover in het graf, en zij zag twee engelen in witte kleding zitten, een aan het hoofdeinde en een aan het voeteneinde van de plaats waar het lichaam van Jezus gelegen had; en die zeiden tegen haar: Vrouw, waarom huilt u? Zij zei tegen hen: Omdat ze mijn Heere weggenomen hebben, en ik weet niet waar ze Hem neergelegd hebben. En toen zij dit gezegd had, keerde zij zich naar achteren en zag Jezus staan, maar zij wist niet dat het Jezus was. Jezus zei tegen haar: Vrouw, waarom huilt u? Wie zoekt u? Zij dacht dat het de tuinman was, en zei tegen Hem: Mijnheer, als u Hem weggedragen hebt, zeg mij dan waar u Hem neergelegd hebt en ik zal Hem weghalen. Jezus zei tegen haar: Maria! Zij keerde zich om en zei tegen Hem: Rabboeni; dat betekent: Meester. Jezus zei tegen haar: Houd Mij niet vast, want Ik ben nog niet opgevaren naar Mijn Vader, maar ga naar Mijn broeders en zeg tegen hen: Ik vaar op naar Mijn Vader en uw Vader, en naar Mijn God en uw God. Maria Magdalena ging en berichtte de discipelen dat zij de Heere gezien had en dat Hij dit tegen haar gezegd had.
Thema boven de preek: Zien en Geloven!
Zingen: Ps 135: 2 en 8
Ps 118: 12 en 13
Ps 30: 3 en 8
Ps 21: 3 en 13
Ps 16: 6
Ps 68: 10 en 16
(Dit was zo'n dienst waarvoor ik mijn psalmboek niet nodig had, alles uit het hoofd! Heerlijk gezongen!)
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
aggieoudje
Berichten: 901
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door aggieoudje »

In de morgendienst ging Ds. P. F. Bouter uit Bergambacht voor.
Hij preekte over Richteren 6: 14 Toen wendde de HEERE Zich tot hem en zei: Ga in deze kracht van u, en u zult Israël uit de hand van Midian verlossen. Heb Ik u niet gezonden?
Schriftlezingen: Richteren 6: 1 t/m 16 en 2 Korinthe 12: 7 t/m 10
Zingen: Ps 105: 2 en 22
Ps 25: 2 en 3
Ps 74: 2
Ps 78: 3 en 4
Ps 18: vz en 9
Ps 147: 5 en 6

In de avonddienst ging Ds. M.P.D. Barth uit Barneveld voor.
Hij preekte over 2 Timotheüs 2: 8, 11, 12 en 13 Houd in gedachten dat Jezus Christus uit de doden is opgewekt, uit het nageslacht van David, overeenkomstig mijn Evangelie. Dit is een betrouwbaar woord. Want als wij met Hem gestorven zijn, zullen wij ook met Hem leven. Als wij volharden, zullen wij ook met Hem regeren. Als wij Hem verloochenen, zal Hij ons ook verloochenen. Als wij ontrouw zijn, blijft Hij getrouw. Hij kan Zichzelf niet verloochenen.
Punten: 1. Bemoediging 2. Verassing
Schriftlezing: 2 Timotheüs 2: 1 t/m 13
Zingen: Ps 136: 4, 7 en 26
Ps 21: 4 en 5
Ps 48: 6
Ps 25: 2 en 3
Ps 93: 1 en 4
Ps 147: 6
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door -DIA- »

Morgendienst
Tekst:
JOHANNES 20:26-25
Thema en punten:
HET ONGELOOF VAN THOMAS
1. Gebonden door het ongeloof
2. Verlost uit het ongeloof
3. Triomferend over het ongeloof


Middagdienst
Leesdienst, preek van ds. A. Schot.
Tekst:
HEBREEËN 11:31
Thema en punten:
HET GELOOF VAN RACHAB
1. De inhoud van haar geloof
2. De werkzaamheden van haar geloof
3. De vrucht van haar geloof

Dit was de laatste in een reeks Bijbellezingen over
Hebreeën 11, die in de middagdiensten zijn gelezen


Avonddienst
Preek over:
ZONDAG 7 vr/antw 20-23
Thema en punten:
1. Het persoonlijke van dat geloof
2. Het wezen van dat geloof
3. De inhoud van dat geloof
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28666
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door DDD »

Opmerkelijke punten over Thomas.

Hij was ongelovig. Het ongeloof bond hem niet, zou ik zeggen. Dat zou de schuld immers buiten hem leggen. Dat is niet wat er staat. Er staat: "Wees niet ongelovig, maar gelovig".

Veelzeggende punten ook wel.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door eilander »

DDD schreef:Opmerkelijke punten over Thomas.

Hij was ongelovig. Het ongeloof bond hem niet, zou ik zeggen. Dat zou de schuld immers buiten hem leggen. Dat is niet wat er staat. Er staat: "Wees niet ongelovig, maar gelovig".

Veelzeggende punten ook wel.
Het is zeer wel mogelijk dat iemand zichzelf in de banden van het ongeloof heeft gebracht en dat het dus zijn eigen schuld is. Ik zie echt het probleem niet.
De inhoud van de preek lijkt mij eigenlijk ook wel belangrijker dan een aantal punten, die ook nog een beetje zo geformuleerd worden om beter te kunnen onthouden.
Eerlijk gezegd een beetje gezocht.
DDD
Berichten: 28666
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door DDD »

Ik ben zonder meer wat kritisch ingesteld. Misschien zoek ik er teveel achter. Er is niets mis met de uitspraak 'banden van ongeloof'. Toch vind ik dat mijn commentaar wel hout snijdt, gezien de strekking van het Bijbelverhaal.
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door -DIA- »

Het ongeloof van Thomas was zondig ongeloof.
Hij kon niet geloven, ook mede door, zoals we uit andere Schriftgedeelten weten, een wat zwaarmoedig karakter, wat toch het ongeloof niet mag vergoelijken.

Dat hij niet aanwezig was toen Jezus in het midden verscheen, daaruit kunnen we opmerken,
dat door eigen schuld langer in de strikken van het ongeloof verkeerde, doordat hij ook de
onderlinge bijeenkomsten naliet.

Toen Jezus na 8 dagen (een week) opnieuw in het midden kwam, was Thomas er ook. Hij kon
het toch niet uithouden om buiten de gemeenschap met de discipelen.
Dan lezen we dat Jezus Thomas persoonlijk aanspreekt. Hij kenden de banden van Thomas:
Leg uw vinger hier enz. Toen brak het ongeloof, en brak er een sterker geloof door dan bij de
andere discipelen. "Mijn Heere en mijn God!" Dat had nog geen van de discipelen zo uitgesproken.
Hier werden de banden van ongeloof geslaakt, en brak het licht door, schoner dan bij de
anderen.

Helaas ben ik niet zo goed bedreven om een preek na te vertellen. Ik zou de preek wel
regel voor regel willen schrijven, maar dan zou ik de cd moeten kopen, en vanzelf, dan zou het
ook goed zijn om ds. te vragen om de preek te plaatsen. Daarom lijkt me dat ook geen optie.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28666
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door DDD »

Het karakter kun je wel als een gegeven beschouwen, inderdaad. En ook als iets wat je zeker kan beperken. Dus in zoverre ben ik het bij nader inzien wel eens met Tiberius dat je dit ook goed kunt uitleggen.

Een citaat is niet nodig hoor. Er zijn preken genoeg beschikbaar van jullie predikant. Ik heb ze zelfs wel eens in de kerk gehoord.
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Het karakter kun je wel als een gegeven beschouwen, inderdaad. En ook als iets wat je zeker kan beperken. Dus in zoverre ben ik het bij nader inzien wel eens met Tiberius dat je dit ook goed kunt uitleggen.

Een citaat is niet nodig hoor. Er zijn preken genoeg beschikbaar van jullie predikant. Ik heb ze zelfs wel eens in de kerk gehoord.
Ik begrijp het even niet: bij nader inzien wel eens met Tiberius dat je dit ook goed kunt uitleggen...
Wellicht bedoel je eilander?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28666
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door DDD »

Ja.
Gesloten