Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door JCRyle »

Tik bij kerkdienstgemist de naam Ds. P. Blok in. En je krijgt een waarschijnlijk een preek van hem te zien.
Het is niet geheel onverstaanbaar, maar erg duidelijk vind ik het ook niet.
-DIA-
Berichten: 32703
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door -DIA- »

JCRyle schreef:Tik bij kerkdienstgemist de naam Ds. P. Blok in. En je krijgt een waarschijnlijk een preek van hem te zien.
Het is niet geheel onverstaanbaar, maar erg duidelijk vind ik het ook niet.
In zijn preekstijl is hij niet veranderd, wel in zijn preekstem: De ouderdom doet zich daar gelden.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door samanthi »

-DIA- schreef:
samanthi schreef:
Joostw schreef:Deo Volente 23 juli hoopt ds. P. Blok om 10 uur en 6 uur voor te gaan in de Gereformeerde Gemeente van Dirksland. Heel bijzonder hoe onze geliefde oud herder en leraar op 97 jarige leeftijd nog onder ons mag wonen en ook Zijn Woord nog mag bedienen! Zo bijzonder hoe hij altijd mag vertellen over de vele kinderen Gods die in Dirksland hebben geleefd en nog steeds leven, tot Zijn eer!

Dv. 7 september is er een herdenkingsdienst i.v.m. 150 jaar Gereformeerde Gemeente Dirksland, voorganger is denk ik de eigen herder en leraar of één van de oud predikanten (P. Blok of J. Schipper).
ik heb de Blok gehoord zo'n 40 jaar geleden in Dirksland ik ging met een vriendje mee naar de kerk .
Ook heb ik hem gehoord bij de begrafenis van een collega.

De preekstijl vind ik heel fijn, net of hij in gesprek is met je.
Hij heeft een zekere arogantie, dit bedoel ik niet op een negatieve manier.

Verschillende mensen uit Flakee claimen zijn 'zus' Hetty te kennen. Terwijl deze in een heel andere plaats en vijf maanden voor de ds geboren is.
Dat vind ik echt apart.
Zo hardnekkig zo'n fabel is.
Wat 'arrogantie' wordt genoemd is de zekerheid van de Waarheid. In het geloof ligt geen twijfel, in de gelovige wel: Het ongeloof houdt God verdacht; in Zijn liefde trouw en macht (Lofzangen Israëls)
Hij was met innige geestelijke banden aan zijn broer verbonden. Hoe wonderlijk, daarvan is o.a. iets te lezen in "Uit de opperzaal". Zij konden het over één zaak nooit eens worden: Wie van hen de grootste der zondaren was.

Ook ds. J. Mijnders, die bij ons op de kansel heeft gestaan is ook de 90 jaar gepasseerd en preekt ook nog.
Ik denkt dat markant een beter woord is. Ik bedoelde het niet negatief maar wist er zo snel geen ander woord voor.
Toen ik hem hoorde bij de begrafenis van mijn collega was hij zeker al de 80 gepasseerd maar ik vond dat je dat niet merkte. Geen verwardheid of herhaling oud en toen was zijn stem ook nog helder.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Joostw
Berichten: 69
Lid geworden op: 27 mei 2017, 11:04

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Joostw »

Ouddorp schreef:
Joostw schreef:Deo Volente 23 juli hoopt ds. P. Blok om 10 uur en 6 uur voor te gaan in de Gereformeerde Gemeente van Dirksland. Heel bijzonder hoe onze geliefde oud herder en leraar op 97 jarige leeftijd nog onder ons mag wonen en ook Zijn Woord nog mag bedienen! Zo bijzonder hoe hij altijd mag vertellen over de vele kinderen Gods die in Dirksland hebben geleefd en nog steeds leven, tot Zijn eer!

Dv. 7 september is er een herdenkingsdienst i.v.m. 150 jaar Gereformeerde Gemeente Dirksland, voorganger is denk ik de eigen herder en leraar of één van de oud predikanten (P. Blok of J. Schipper).
Hallo Joost, dat is inderdaad bijzonder op die leeftijd. Ik kan geen voorbeelden van predikanten die op deze of hogere leeftijd nog de kansel beklommen. Is de preek dan wat korter en is het goed verstaanbaar voor de gemeente? Wat een verschil trouwens met zijn broer die al ruim 50 jaar voor Gods troon juicht.
De preek is meestal gewoon 1.5uur en de gemeente zit ademloos (tenminste in dirksland, hoe dat in de rest vant land is als hij preekt weet ik niet) hij is goed verstaanbaar vind ik. We hebben een goede geluidsinstalatie. Ik zal vandaag wel even een link plaatsen van herdenkingsdienst toen hij 50 jaar ds was. Gehouden in Dirksland
-DIA-
Berichten: 32703
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door -DIA- »

Joostw schreef:
Ouddorp schreef:
Joostw schreef:Deo Volente 23 juli hoopt ds. P. Blok om 10 uur en 6 uur voor te gaan in de Gereformeerde Gemeente van Dirksland. Heel bijzonder hoe onze geliefde oud herder en leraar op 97 jarige leeftijd nog onder ons mag wonen en ook Zijn Woord nog mag bedienen! Zo bijzonder hoe hij altijd mag vertellen over de vele kinderen Gods die in Dirksland hebben geleefd en nog steeds leven, tot Zijn eer!

Dv. 7 september is er een herdenkingsdienst i.v.m. 150 jaar Gereformeerde Gemeente Dirksland, voorganger is denk ik de eigen herder en leraar of één van de oud predikanten (P. Blok of J. Schipper).
Hallo Joost, dat is inderdaad bijzonder op die leeftijd. Ik kan geen voorbeelden van predikanten die op deze of hogere leeftijd nog de kansel beklommen. Is de preek dan wat korter en is het goed verstaanbaar voor de gemeente? Wat een verschil trouwens met zijn broer die al ruim 50 jaar voor Gods troon juicht.
De preek is meestal gewoon 1.5uur en de gemeente zit ademloos (tenminste in dirksland, hoe dat in de rest vant land is als hij preekt weet ik niet) hij is goed verstaanbaar vind ik. We hebben een goede geluidsinstalatie. Ik zal vandaag wel even een link plaatsen van herdenkingsdienst toen hij 50 jaar ds was. Gehouden in Dirksland
Die dienst heb ik gehoord. Maar is wel de moeite waard om nog eens te beluisteren.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Online
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Ad Anker »

Dominees ophemelen zoals hier gebeurt, ik ben er allergisch voor. Ook als we dit heel rechtzinnig doen.
Joostw
Berichten: 69
Lid geworden op: 27 mei 2017, 11:04

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Joostw »

Hierbij een link naar de herdenkingsdienst van 50 jaar predikantschap van ds. P. Blok. Deze dienst vond plaats in de Gereformeerde Gemeente in Dirksland (zijn gemeente waar hij lid is en woont).
Als je de link opent moet je de eerst een gemeente kiezen en de balk, kies voor Ger. Gem. Dirksland, die aanklikken dan de eerste preek aanklikken 'herdenkingsdienst ds. P. Blok'.

http://media.cgkmiddelharnis.nl/index.php
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23812
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door refo »

samanthi schreef:
Joostw schreef:Deo Volente 23 juli hoopt ds. P. Blok om 10 uur en 6 uur voor te gaan in de Gereformeerde Gemeente van Dirksland. Heel bijzonder hoe onze geliefde oud herder en leraar op 97 jarige leeftijd nog onder ons mag wonen en ook Zijn Woord nog mag bedienen! Zo bijzonder hoe hij altijd mag vertellen over de vele kinderen Gods die in Dirksland hebben geleefd en nog steeds leven, tot Zijn eer!

Dv. 7 september is er een herdenkingsdienst i.v.m. 150 jaar Gereformeerde Gemeente Dirksland, voorganger is denk ik de eigen herder en leraar of één van de oud predikanten (P. Blok of J. Schipper).
ik heb de Blok gehoord zo'n 40 jaar geleden in Dirksland ik ging met een vriendje mee naar de kerk .
Ook heb ik hem gehoord bij de begrafenis van een collega.

De preekstijl vind ik heel fijn, net of hij in gesprek is met je.
Hij heeft een zekere arogantie, dit bedoel ik niet op een negatieve manier.
Misschien hebben we wel tegelijk in de kerk gezeten. Vanaf 1978 was ik eens per 2 weken daar in de kerk, met mijn vriendinnetje (is ze nu nog steeds, nu mijn vrouw).
Hij heeft een bepaalde charismatische preekstijl, dat klopt. Het verveelt niet snel. De boodschap is wel eens wat eenzijdig en mopperig. Overal zitten theologische boeven, behalve hier. Maar ja, dat horen gergemmers wel graag, over het algemeen.

Leraar was hij wel, maar geen herder. Toen later ds Hoogerland in Dirksland op bejaardenbezoek ging, schrokken deze bejaarden heel erg als de dominee op bezoek kwam. Een dominee kwam slechts als er iemand van de naaste familie overleden was.....

Verder hoop ik dat hij op 23 juli de huidige herder en leraar van Dirksland openlijk zal bijvallen.
Joostw
Berichten: 69
Lid geworden op: 27 mei 2017, 11:04

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Joostw »

refo schreef:
samanthi schreef:
Joostw schreef:Deo Volente 23 juli hoopt ds. P. Blok om 10 uur en 6 uur voor te gaan in de Gereformeerde Gemeente van Dirksland. Heel bijzonder hoe onze geliefde oud herder en leraar op 97 jarige leeftijd nog onder ons mag wonen en ook Zijn Woord nog mag bedienen! Zo bijzonder hoe hij altijd mag vertellen over de vele kinderen Gods die in Dirksland hebben geleefd en nog steeds leven, tot Zijn eer!

Dv. 7 september is er een herdenkingsdienst i.v.m. 150 jaar Gereformeerde Gemeente Dirksland, voorganger is denk ik de eigen herder en leraar of één van de oud predikanten (P. Blok of J. Schipper).
ik heb de Blok gehoord zo'n 40 jaar geleden in Dirksland ik ging met een vriendje mee naar de kerk .
Ook heb ik hem gehoord bij de begrafenis van een collega.

De preekstijl vind ik heel fijn, net of hij in gesprek is met je.
Hij heeft een zekere arogantie, dit bedoel ik niet op een negatieve manier.
Misschien hebben we wel tegelijk in de kerk gezeten. Vanaf 1978 was ik eens per 2 weken daar in de kerk, met mijn vriendinnetje (is ze nu nog steeds, nu mijn vrouw).
Hij heeft een bepaalde charismatische preekstijl, dat klopt. Het verveelt niet snel. De boodschap is wel eens wat eenzijdig en mopperig. Overal zitten theologische boeven, behalve hier. Maar ja, dat horen gergemmers wel graag, over het algemeen.

Leraar was hij wel, maar geen herder. Toen later ds Hoogerland in Dirksland op bejaardenbezoek ging, schrokken deze bejaarden heel erg als de dominee op bezoek kwam. Een dominee kwam slechts als er iemand van de naaste familie overleden was.....

Verder hoop ik dat hij op 23 juli de huidige herder en leraar van Dirksland openlijk zal bijvallen.
Okey, dat is dan nu wel anders qua bezoeken, de huidige predikant komt snel op bezoek wat echt heel fijn is!
Ik zit er nog niet zo lang nu ongeveer 3 jaar dus we hebben denk ik niet tegelijk daar gezeten;-)
Online
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Ad Anker »

refo schreef:Verder hoop ik dat hij op 23 juli de huidige herder en leraar van Dirksland openlijk zal bijvallen.
Wauw. Daarin val ik je helemaal bij. Anders heb ik liever leesdiensten.
Gebruikersavatar
Menheerse
Berichten: 62
Lid geworden op: 29 mei 2017, 06:59

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Menheerse »

[knip] Spreek met respect over ambtsdragers!
Een lastig volk
Gebruikersavatar
Menheerse
Berichten: 62
Lid geworden op: 29 mei 2017, 06:59

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Menheerse »

Nu, in het algemeen dan. Ik snap zelf ook niet veel van die zelfingenomenheid binnen de GG van predikant tot gemeentelid. Daarvan hoor ik toch buiten het eigen kerkverband zuiverder tonen. Zeker als we belijden zelf de grootste der zondaren te zijn.

Verstuurd vanaf mijn SM-J500FN met Tapatalk
Een lastig volk
Gebruikersavatar
Roeline
Inactief
Berichten: 510
Lid geworden op: 22 jun 2017, 19:39

Re: RE: Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Roeline »

Ad Anker schreef:Dominees ophemelen zoals hier gebeurt, ik ben er allergisch voor. Ook als we dit heel rechtzinnig doen.
"Zij konden het over één zaak nooit eens worden: Wie van hen de grootste der zondaren was."

Daar krijg ik dan weer kriebels van. Als je over zulke dingen in discussie gaat heb je er volgens mij weinig van begrepen, en al helemaal niks als anderen dat nog te weten komen ook. Aargh.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: RE: Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door eilander »

Roeline schreef:
Ad Anker schreef:Dominees ophemelen zoals hier gebeurt, ik ben er allergisch voor. Ook als we dit heel rechtzinnig doen.
"Zij konden het over één zaak nooit eens worden: Wie van hen de grootste der zondaren was."

Daar krijg ik dan weer kriebels van. Als je over zulke dingen in discussie gaat heb je er volgens mij weinig van begrepen, en al helemaal niks als anderen dat nog te weten komen ook. Aargh.
Zo'n discussie is nooit gevoerd natuurlijk. Dat zou ook een soort nederige hoogmoed zijn.
In het zakenleven kom ik eigenlijk maar weinig mensen tegen die met elkaar wedijveren wie de hoogste schulden heeft. Dat weet de bank wel...
Gebruikersavatar
Roeline
Inactief
Berichten: 510
Lid geworden op: 22 jun 2017, 19:39

Re: RE: Re: RE: Re: RE: Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Roeline »

eilander schreef:
Roeline schreef:
Ad Anker schreef:Dominees ophemelen zoals hier gebeurt, ik ben er allergisch voor. Ook als we dit heel rechtzinnig doen.
"Zij konden het over één zaak nooit eens worden: Wie van hen de grootste der zondaren was."

Daar krijg ik dan weer kriebels van. Als je over zulke dingen in discussie gaat heb je er volgens mij weinig van begrepen, en al helemaal niks als anderen dat nog te weten komen ook. Aargh.
Zo'n discussie is nooit gevoerd natuurlijk. Dat zou ook een soort nederige hoogmoed zijn.
In het zakenleven kom ik eigenlijk maar weinig mensen tegen die met elkaar wedijveren wie de hoogste schulden heeft. Dat weet de bank wel...
Discussie is misschien niet het goede woord. Maar dat ze er met elkaar over gepraat hebben wie de grootstse zondaar is blijkt uit de post van DIA. Dat anderen het te weten zijn gekomen vind ik misschien nog wel het ergste. Wat voor doel dient dat?
Gesloten