Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Mistig »

Afgelopen zondagmiddag ging Ds. W.A. Zondag uit Woerden bij ons voor.
Hij had een zeer duidelijke preek over Psalm 92:13a - "De rechtvaardige zal groeien als een palmboom".

Afgelopen jaar deze predikant een aantal keer gehoord, maar verbaas me steeds weer hoe hij steeds weer zo dichtbij komt, onder andere door zijn eenvoudige taalgebruik.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
aggieoudje
Berichten: 897
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door aggieoudje »

In de morgendienst ging Ds. J. C. Schuurman uit Capelle a/d IJssel voor. Hij preekte over 1 Koningen 19: 18 Maar Ik zal er in Israël zevenduizend overlaten, allen die de knieën niet gebogen hebben voor de Baäl, en allen van wie de mond hem niet gekust heeft.
Thema boven de preek: Gods werk gaat door!
Schriftlezingen: 1 Koningen 19: 1 t/m 18 en Romeinen 11: 1 t/m 6
Zingen:
Ps 115: 1 en 2
Ps 122: 1 en 2
Ps 147: 10
Ps 18: 2 en 3
Ps 138: 3 en 4
Ps 135: 2, 3 en 11

In de avonddienst ging onze oud predikant Ds. J. J. Verhaar(em) voor. Hij preekte over Psalm 51: 12 t/m 14 Schep mij een rein hart, o God, en vernieuw in mijn binnenste een standvastige geest. Verwerp mij niet van voor Uw aangezicht
en neem Uw Heilige Geest niet van mij weg. Geef mij de vreugde over Uw heil terug, ondersteun mij met een geest van vrijmoedigheid.

Thema boven de preek: De vernieuwing
1. Na vergeving komt vernieuwing
2. Wat de Heilige Geest daarbij doet
Schriftlezingen: Psalm 32 en Psalm 51
Zingen:
Ps 10: 1 en 9
Ps 35: 1 en 9
Ps 35: 13
Ps 51: 5 en 6
GDH: 8 en 9
Ps 86: 8 en 9
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
Harry65
Berichten: 92
Lid geworden op: 19 jun 2017, 09:35

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Harry65 »

aggieoudje schreef:In de morgendienst ging Ds. J. C. Schuurman uit Capelle a/d IJssel voor. Hij preekte over 1 Koningen 19: 18 Maar Ik zal er in Israël zevenduizend overlaten, allen die de knieën niet gebogen hebben voor de Baäl, en allen van wie de mond hem niet gekust heeft.
Thema boven de preek: Gods werk gaat door!
Schriftlezingen: 1 Koningen 19: 1 t/m 18 en Romeinen 11: 1 t/m 6
Zingen:
Ps 115: 1 en 2
Ps 122: 1 en 2
Ps 147: 10
Ps 18: 2 en 3
Ps 138: 3 en 4
Ps 135: 2, 3 en 11
Toeval?
Bij ons in de GKv-kerk hadden wij zondagmiddag een preek over ongeveer dezelfde tekst (over het hele hoofdstuk 19 : 1 - 18).
Van de GKv-predikant ds. J. v.d. Wetering.
Met een vergelijkbaar thema: de profeet Elia wil stoppen, God gaat door!
Bij ons gezongen (waarschijnlijk wel andere berijmingen):
Ps 138 : 1, 4
Ps 97 : 3
Ps 43 : 1, 2, 5
Gez 119 (De kerk van alle tijden) : 3, 4
LvdK 314 : 1, 2, 4 ( Gij die gelooft, verheugt u samen, 't is God, die trouw zijn kerk bewaart! )
Gez 118 (God is getrouw) : 2, 3

In de preek o.a. aandacht vragend voor de leegloop van kerken.
(maar ook signalerend het groeiende aantal emigranten-kerken.)
V.d. Wetering introduceerde de term "Baäl-virus", als een 'virus' waardoor het bovennatuurlijke, het geestelijke,
(en dus ook God) wordt afgewezen, en men zich keert naar het natuurlijke, naturalistische, wereldse.
Of, in termen van Bonhoeffer: trancedentie-verlies.

Ook wees hij op de parallel tussen de verzen 11-13 en de verzen 15-18:
: 11 - God was niet in een grote en sterke en bergen scheurende wind
: 11 - God was niet in een aardbeving
: 12 - God was niet in een vuur
: 13 - God was wel in het suizen van een zachte stilte.

: 17 - Hazael, koning over Syria, zal straffen met het zwaard
: 17 - daarna zal Jehu, koning over Israël, zal straffen met het zwaard
: 17 - daarna zal de profeet Elisa mensen doden
: 18 - maar God heeft 7000 laten overblijven die niet hebben geknield voor de Baäl.

De eerste 3: Indrukwekkend, verwoestend natuurgeweld parallel met straffen,
de laatste: zachte stilte parallel met Gods genade en bewaring van zijn kerk/volk: God houdt zijn kerk in stand.
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Mistig »

Zondagmorgen hadden we een leesdienst over Zondag 27 van de Heidelbergse Cathechismus.

Afgelopen zondagmiddag ging Ds. H.A. van Zetten voor in onze gemeente.
Het tekstgedeelte was 1 Samuel 1:1-17.
De preek ging over Hanna die wordt dwarsgezeten door Peninna, Eli die haar aanziet als dronken vrouw (en waarom het werk van de Heilige Geest vaker met dronkenschap wordt verward) en tenslotte ook over haar gebed om een zoon.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Jongere »

Mistig schreef:Eli die haar aanziet als dronken vrouw (en waarom het werk van de Heilige Geest vaker met dronkenschap wordt verward)
Bijzonder, kun je over deze uitleg misschien nog iets meer schrijven? Heeft dat voor onze tijd bijv. nog iets te zeggen?
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Terri »

Jongere schreef:
Mistig schreef:Eli die haar aanziet als dronken vrouw (en waarom het werk van de Heilige Geest vaker met dronkenschap wordt verward)
Bijzonder, kun je over deze uitleg misschien nog iets meer schrijven? Heeft dat voor onze tijd bijv. nog iets te zeggen?
Inderdaad op de Pinksterdag zeiden ze ook al, 'ze zijn vol zoete wijn'.
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Mistig »

Terri schreef:
Jongere schreef:
Mistig schreef:Eli die haar aanziet als dronken vrouw (en waarom het werk van de Heilige Geest vaker met dronkenschap wordt verward)
Bijzonder, kun je over deze uitleg misschien nog iets meer schrijven? Heeft dat voor onze tijd bijv. nog iets te zeggen?
Inderdaad op de Pinksterdag zeiden ze ook al, 'ze zijn vol zoete wijn'.
Dat laatste voorbeeld werd inderdaad ook genoemd.

De predikant doelde op het feit dat wanneer je dronken bent je vaak vrijmoedigheid hebt om dingen te doen die je anders niet doet.
Als de Heilige Geest in je werkt, dan krijg je ook vrijmoedigheid om vrijuit te spreken (of te bidden in dit geval). Dan schaam je je niet voor God en het werk van God in je leven.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Terri »

Mistig schreef:
Terri schreef:
Jongere schreef:
Mistig schreef:Eli die haar aanziet als dronken vrouw (en waarom het werk van de Heilige Geest vaker met dronkenschap wordt verward)
Bijzonder, kun je over deze uitleg misschien nog iets meer schrijven? Heeft dat voor onze tijd bijv. nog iets te zeggen?
Inderdaad op de Pinksterdag zeiden ze ook al, 'ze zijn vol zoete wijn'.
Dat laatste voorbeeld werd inderdaad ook genoemd.

De predikant doelde op het feit dat wanneer je dronken bent je vaak vrijmoedigheid hebt om dingen te doen die je anders niet doet.
Als de Heilige Geest in je werkt, dan krijg je ook vrijmoedigheid om vrijuit te spreken (of te bidden in dit geval). Dan schaam je je niet voor God en het werk van God in je leven.
Mooie uitleg, iets om dieper over na te denken.
aggieoudje
Berichten: 897
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door aggieoudje »

In de morgendienst van 8 oktober ging onze oud predikant Ds. C. v. Duijn uit Delft voor.
Hij preekte over Jakobus 1: 13 t/m 18 Laat niemand zeggen, als hij verzocht wordt: Ik word door God verzocht. God immers kan niet verzocht worden met het kwade en Hijzelf verzoekt niemand. Maar ieder mens wordt verzocht, als hij door zijn eigen begeerte wordt meegesleurd en verlokt. Daarna, wanneer de begeerte bevrucht is, baart ze zonde, en wanneer de zonde volgroeid is, baart ze de dood. Dwaal niet, mijn geliefde broeders! Elke goede gave en elk volmaakt geschenk is van boven en daalt neer van de Vader der lichten, bij Wie er geen verandering is, of schaduw van omkeer. Overeenkomstig Zijn wil heeft Hij ons gebaard door het Woord van de waarheid, opdat wij in zeker opzicht eerstelingen van Zijn schepselen zouden zijn.
1. Proces richting de dood
2. Proces wat het leven baart/ leven met God
Schriftlezing: Jakobus 1: 1 t/m 18
Zingen:
Ps 75: 1 en 6
Ps 118: 1 en 12
Ps 86: 6
Ps 89: 1 en 8
AZ: 1 en 7
GDH: 8 en 9

In de avonddienst ging Ds. J.A.W. Verhoeven uit Leerdam voor. Hij preekte over Exodus 5: 1 Daarna kwamen Mozes en Aäron en zeiden tegen de farao: Zo zegt de Heere de God van Israël: laat Mijn volk gaan om voor Mij een feest te vieren in de woestijn.
Thema: Laat Mijn volk gaan!
1. Reactie van de farao
2. Reactie van Israël
3. Reactie van Mozes
Schriftlezingen: Exodus 4: 27 t/m 5: 9 en 5: 19 t/m 24
Zingen:
Ps 11: 2 en 4
Ps 115: 1 en 2
Ps 115: 5
Ps 68: 1 en 11
Ps 66: 1 en 2
Ps 77: 9 en 11
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
-DIA-
Berichten: 32705
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door -DIA- »

Ik raak wat achter met mijn publicaties.
Als we het zouden willen zou ik (als ik ermee klaar ben) een overzicht kunnen geven van alle preken die ik het laatste half jaar heb gehoord, en dan bedoel ik meest alleen de reguliere zondagsdiensten en Bijbellezingen van GG Rijssen (Noord, Zuid en West) en daar benevens incl. de weekdiensten van de OGGiN te Rijssen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
aggieoudje
Berichten: 897
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door aggieoudje »

In de morgendienst ging Ds. A. W. v/d Plas em. Predikant uit Waddinxveen voor.
Hij preekte over Jesaja 40: 29 t/m 31 Hij geeft de vermoeide kracht en Hij vermeerdert de sterkte van wie geen krachten heeft. Jongeren zullen moe en afgemat worden, jonge mannen zullen zeker struikelen; maar wie de HEERE verwachten, zullen hun kracht vernieuwen, zij zullen hun vleugels uitslaan als arenden, zij zullen snel lopen en niet afgemat worden, zij zullen lopen en niet moe worden.
Schriftlezing: Jesaja 40: 12 t/m 31
Zingen:
Ps 87: 1,2 en 4
Ps 103: 3
Ps 119: 25
Ps 25: 2 en 6
Ps 84: 3 en 4
Ps 68: 17

In de avonddienst ging Prop. A. M. v. Mourik uit Driebruggen voor.
Hij preekte over 2 Koningen 4: 38 t/m 44 Toen Elisa weer in Gilgal kwam, was er honger in het land, en de leerling-profeten zaten voor hem. Hij zei tegen zijn knecht: Zet de grote pot op het vuur en kook soep voor de leerling-profeten. Een van hen ging naar het veld om groenten te plukken. Hij vond een wilde slingerplant en plukte daarvan wilde kolokwinten, zijn kleed vol. Hij kwam terug en sneed ze in stukken in de soeppot, hoewel zij niet wisten wat het was. Daarna schepte men voor de mannen op om te eten. Het gebeurde nu, toen zij van die soep aten, dat ze het uitschreeuwden en zeiden: Man Gods, de dood is in de pot! Zij konden het niet eten. Maar hij zei: Breng dan meel. En hij wierp het in de pot en zei: Schep het voor de mensen op om te eten. Toen was er niets verkeerds meer in de pot. Er kwam een man uit Baäl-Salisa; hij bracht de man Gods broden van de eerstelingen, twintig gerstebroden en vers graan in zijn tas. En die zei: Geef het aan de mensen om te eten. Maar zijn dienaar zei: Hoe moet ik dat aan honderd mannen voorzetten? En hij zei: Geef het aan de mensen om te eten, want zo zegt de HEERE: Men zal eten en overhouden. Zo zette hij het hun voor, en zij aten en hielden over, overeenkomstig het woord van de HEERE.
Thema: Dankbaarheid voor Gods werk!
1. God heelt het tekort van ons werk
2. God vraagt dankbaarheid voor Zijn werk
3. God gebruikt ons kleine werk groots
Schriftlezingen: 2 Koningen 4: 38 t/m 44 en Leviticus 23: 9 t/m 22
Zingen:
Ps 12: 6 en 7
Ps 150: 1 en 3
Ps 49: 3
Ps 67: 1 en 3
Ps 146: 4 en 5
Ps 33: 10 en 11
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Mistig »

Afgelopen zondag was ik op bezoek in Duitsland bij een (van oorsprong Russische) baptistengemeente.
Er waren drie kleine preekjes, door drie verschillende voorgangers, met allen als thema: De Barmhartige Samaritaan.

Ondanks de grote verschillen was er toch ook veel eenheid.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
-DIA-
Berichten: 32705
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door -DIA- »

In de middagdiensten worden Bijbellezingen van ds. G. Hoogerland gelezen over Nehemia.
Afgelopen zondag werd er geopend met de "Bedezang voor de Predikatie"
Een nogal onbekende melodie, en het word bijna nooit gezongen,
Als we weten dat in de middagdiensten slechts weinig mensen naar de kerk komen,
zou iemand zich misschien kubben voorstellen dat het niet helemaal perfect liep...
Maar het heeft me toch niet gehinderd, want de preken van ds. G. Hoogerland zijn goed.
En het gaat tenslotte om de prediking van het Woord.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
aggieoudje
Berichten: 897
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door aggieoudje »

In de morgendienst ging Ds. A. v. Vuuren em. Predikant uit Capelle a/d IJssel voor.
In deze dienst werdt de Vakantie Bijbel Club van de afgelopen week afgesloten.
Deze VBC had als thema: (T)op survival!
Hij preekte over Johannes 4: 14 maar wie drinkt van het water dat Ik hem zal geven, zal in eeuwigheid geen dorst meer krijgen. Maar het water dat Ik hem zal geven, zal in hem een bron worden van water dat opwelt tot in het eeuwige leven.
Schriftlezing: Johannes 4: 1 t/m 30
Zingen:
Ps 150: 1
Ps 43: 3 en 4
Ps 51: 5
Ps 42: 1 en 7
Ps 119: 86
Ps 87: 3, 4 en 5

In de avonddienst ging Ds. K. Hak uit Goudswaard voor.
Hij preekte over Numeri 21: 1 t/m 9
Toen de Kanaäniet, de koning van Harad, die in het Zuiderland woonde, hoorde dat Israël langs de weg van Atharim kwam, bond hij de strijd aan met Israël, en hij voerde enigen uit hen als gevangenen weg.
Toen deed Israël de HEERE een gelofte en zei: Als U dit volk helemaal in mijn hand geeft, zal ik hun steden met de ban slaan.
En de HEERE luisterde naar de stem van Israël en gaf de Kanaänieten in zijn hand. Hij sloeg hen en hun steden met de ban, en hij gaf die plaats de naam Horma.
Toen trokken zij van de berg Hor in de richting van de Schelfzee. Ze moesten namelijk om het land van Edom heen trekken, maar onderweg kon de ziel van het volk het niet langer verdragen.
Het volk sprak tot God en tot Mozes: Waarom hebt u ons uit Egypte laten vertrekken om te sterven in de woestijn? Want hier is geen brood, ook geen water, en onze ziel heeft een afkeer van dit waardeloze brood.
Toen zond de HEERE gifslangen onder het volk; die beten het volk, en er stierf veel volk uit Israël.
En het volk kwam naar Mozes toe. Zij zeiden: Wij hebben gezondigd, want wij hebben tegen de HEERE en tegen u gesproken. Bid tot de HEERE dat Hij de slangen van ons wegneemt. Toen bad Mozes voor het volk.
En de HEERE zei tegen Mozes: Maak u een gifslang en zet hem op een staak. Het zal gebeuren dat ieder die gebeten is, in leven zal blijven, als hij daarnaar kijkt.
Toen maakte Mozes een koperen slang en zette hem op de staak. En het gebeurde als de slang iemand beet dat hij naar de koperen slang keek en in leven bleef.

Schriftlezingen: Numeri 21: 1 t/m 9 en Galaten 3: 1 t/m 14
Zingen:
Ps 13: 1 en 5
Ps 147: 1
Ps 29: 1
Ps 98: 1 en 2
Ps 89: 7 en 8
Ps 68: 10
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Mistig »

Zondagmorgen hadden we een jongerendienst in onze gemeente. Er werd een preek gelezen van Ds. S.W. Janse die ging over Spreuken 23:26a: ‘Mijn zoon, geef Mij je hart.’

Afgelopen zondagmiddag ging ds. W. Silfhout bij ons in de gemeente voor. Het was voorlopig de laatste dienst als vacante gemeente en het was erg fijn om onze “oude” dominee te hebben.
Hij preekte over ‘De bouw van Jeruzalem’ naar aanleiding van Psalm 147.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Gesloten