Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: RE: Re: RE: Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door eilander »

Roeline schreef:
eilander schreef:Zo'n discussie is nooit gevoerd natuurlijk. Dat zou ook een soort nederige hoogmoed zijn.
In het zakenleven kom ik eigenlijk maar weinig mensen tegen die met elkaar wedijveren wie de hoogste schulden heeft. Dat weet de bank wel...
Discussie is misschien niet het goede woord. Maar dat ze er met elkaar over gepraat hebben wie de grootstse zondaar is blijkt uit de post van DIA. Dat anderen het te weten zijn gekomen vind ik misschien nog wel het ergste. Wat voor doel dient dat?
Oké, ik probeer het nog een keer: zo'n gesprek is natuurlijk ook nooit gevoerd.
Het wordt in overdrachtelijke zin bedoeld: als ik zeg (en voel) dat ik de grootste zondaar ben, en jij zegt het ook zo te voelen... dan zou je zeggen 'dat kan niet allebei'. Maar we gaan daarover natuurlijk niet in gesprek. Hoe zou dat nou kunnen?
Kortom, die kriebels zijn gewoon voor niets...
Gebruikersavatar
Menheerse
Berichten: 62
Lid geworden op: 29 mei 2017, 06:59

Re: RE: Re: RE: Re: RE: Re: RE: Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Menheerse »

eilander schreef:
Roeline schreef:
eilander schreef:Zo'n discussie is nooit gevoerd natuurlijk. Dat zou ook een soort nederige hoogmoed zijn.
In het zakenleven kom ik eigenlijk maar weinig mensen tegen die met elkaar wedijveren wie de hoogste schulden heeft. Dat weet de bank wel...
Discussie is misschien niet het goede woord. Maar dat ze er met elkaar over gepraat hebben wie de grootstse zondaar is blijkt uit de post van DIA. Dat anderen het te weten zijn gekomen vind ik misschien nog wel het ergste. Wat voor doel dient dat?
Oké, ik probeer het nog een keer: zo'n gesprek is natuurlijk ook nooit gevoerd.
Het wordt in overdrachtelijke zin bedoeld: als ik zeg (en voel) dat ik de grootste zondaar ben, en jij zegt het ook zo te voelen... dan zou je zeggen 'dat kan niet allebei'. Maar we gaan daarover natuurlijk niet in gesprek. Hoe zou dat nou kunnen?
Kortom, die kriebels zijn gewoon voor niets...
Eilander, nu redeneer je het wel heel makkelijk weg door te doen of dit alleen in overdrachtelijke zin bedoeld is. Het beleven 'de grootste der zondaren' te zijn word toch wel gezien als het 'toppunt' van rechtzinnigheid. Op zijn minst hangt er toch een zweem van nederige hoogmoed over zulke uitspraken. Zeker als ze vermeld worden in een boek. Wat zou het nut er van zijn om het te vermelden of het nu echt is gebeurd of in overdrachtelijke zin? Wie zou op dit punt met Paulus willen wedijveren?
Een lastig volk
Jeschurun
Berichten: 143
Lid geworden op: 10 jun 2017, 00:53
Locatie: Av. da República

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Jeschurun »

Het is vooral een manier van spreken. Zo schijnt er vroeger in het gezelschapsleven regelmatig ruzie geweest te zijn over wie de minste is ...
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door eilander »

Jeschurun schreef:Het is vooral een manier van spreken. Zo schijnt er vroeger in het gezelschapsleven regelmatig ruzie geweest te zijn over wie de minste is ...
Zo maken we het gezelschapsleven belachelijk, toe maar.
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door -DIA- »

Jeschurun schreef:Het is vooral een manier van spreken. Zo schijnt er vroeger in het gezelschapsleven regelmatig ruzie geweest te zijn over wie de minste is ...
Dan was het geen goed gezelschap...
Of hoe bedoelt u dat?
Paulus noemt zichzelf de grootste der zondaren.
De minste van de heiligen.
Was dat om een wedijver wie de minste en de onheiligste was?

De een de ander uitnemender achtende...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Jeschurun
Berichten: 143
Lid geworden op: 10 jun 2017, 00:53
Locatie: Av. da República

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Jeschurun »

Het zijn natuurlijk innerlijke tegenstrijdigheden:
-niet eens worden over wie de grootste der zondaren is: Heb je daar echt last van dan ga je er zeker geen onenigheid over in stand houden
-ruzie over wie de minste is: ervaar je dat werkelijk dan ga je er zeker geen ruzie over maken

Zo sprak ik pas weer eens een jeugdvriend die atheïst is geworden, maar inmiddels doet hij er niks meer aan ...
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door -DIA- »

Jeschurun schreef:Het zijn natuurlijk innerlijke tegenstrijdigheden:
-niet eens worden over wie de grootste der zondaren is: Heb je daar echt last van dan ga je er zeker geen onenigheid over in stand houden
-ruzie over wie de minste is: ervaar je dat werkelijk dan ga je er zeker geen ruzie over maken

Zo sprak ik pas weer eens een jeugdvriend die atheïst is geworden, maar inmiddels doet hij er niks meer aan ...
En dacht u dan dat Paulus (maar ook de broers Blok) daar ruzie over maakten? Waar haalt u dat vandaan?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door eilander »

On-topic maar weer.
aggieoudje
Berichten: 901
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door aggieoudje »

In de morgendienst ging Ds. C. J. Overeem uit Zegveld voor. Hij preekte over Openbaring 6. Ik pik nu hier de laatste woorden van het hoofdstuk uit vers 16 en 17 En zij zeiden tegen de bergen en de rotsen: Val op ons en verberg ons voor het aangezicht van Hem Die op de troon zit, en voor de toorn van het Lam. Want de grote dag van Zijn toorn is aangebroken en wie kan dan staande blijven?
Schriftlezingen: Markus 13: 7 t/m 10 en Openbaring 6
Zingen:
Ps 145: 1 en 3
Ps 92: 1 en 2
Ps 119: 67
Ps 45: 2 en 3
Ps 89: 9 en 10
Ps 72: 4 en 11

In de avonddienst ging Ds. A. J. Mensink voor. Hij preekte over Zondag 14 van de Heidelberger Catechismus. Hij koos hierbij als kerntekst Filippenzen 2: 7 maar Zichzelf ontledigd heeft door de gestalte van een slaaf aan te nemen en aan de mensen gelijk te worden.
Schriftlezingen: Lukas 1: 26 t/m 38 en Filippenzen 2: 5 t/m 11
Zingen:
Ps 146: 2 en 8
Ps 139: 7 en 8
Ps 14: 7
Ps 51: 3 en 5
Ps 32: 1
Ps 103: 7 en 2

Stencil bij de preek:
Zondag 14
Vraag 35: Wat betekent: ‘die ontvangen is van de Heilige Geest, geboren uit de maagd
Maria’?
Antwoord: Dat de eeuwige Zoon van God, die waarachtig en eeuwig God is en blijft, door
de werking van de Heilige Geest de ware menselijke natuur uit het vlees en bloed van de
maagd Maria heeft aangenomen om werkelijk de nakomeling van David te zijn, Zijn
broeders in alles gelijk, maar zonder zonde.
Vraag 36: Welk nu hebben de heilige ontvangenis en geboorte van Christus voor ons?
Antwoord: Dat Hij onze Middelaar is en met Zijn onschuld en volkomen heiligheid mijn
zonden, waarin ik ontvangen en geboren ben, voor Gods aangezicht bedekt.
Kernpunten bij de preek

 Naast de opstanding van Jezus Christus uit de doden roept Zijn maagdelijke
geboorte de meeste kritiek op: voor seculiere mensen is het absurd dat iemand
zonder toedoen van een man(nelijke zaadcel) verwekt wordt, tenzij je in fabeltjes
wilt geloven. Voor religieuze mensen (denk aan moslims en Joden) is het absurd
dat God Zich zou vermengen met de mens.
 De kerk worstelt de eeuwen door zelf ook met een goed zicht op de twee naturen
van Christus. Ketterse stromingen deden afbreuk aan Jezus’ mensheid (dopersen
in de 16e eeuw) of, aan de andere kant, aan Jezus’ godheid (Arius, Jehova’s
Getuigen, moderne theologie, Jezus als supermens à la Mandela en Ghandi).
 Het gaat om twee tegengestelde bewegingen: de Zoon van God wil mens zijn –
terwijl de mens God wil(de) zijn. Vernedering contra grootheidswaanzin. De
levende God is volstrekt anders dan alle andere goden!
 De catechismus haalt de Bijbelse lijn naar voren dat Jezus’ ontvangenis door de
Heilige Geest betekent dat Hij zonder zonde is (Hebr.4:15 en 7:26). Hij is
volstrekt mens, maar toch volstrekt anders. Zo kunnen wij, die in onszelf zondaar
zijn, door Zijn zondeloosheid bedekt en behouden worden.
 Op de achtergrond speelt de Bijbelse leer van de erfzonde duidelijk mee
(Ps.51:7). In de kerkgeschiedenis is aantoonbaar dat als je de leer van de
erfzonde loslaat, je een heel ander beeld van Jezus en Zijn verlossingswerk krijgt.
Ook heeft Zijn maagdelijke geboorte dan geen betekenis meer.
 Let erop dat de betekenis van Jezus’ menswording vooral ligt in Zijn Middelaar-
zijn (antw.36). Zonder Middelaar komen God en wij nooit tot elkaar. Er is geen
weg buiten Jezus Christus om. Maar in Hem vinden wij verzoening met God, aan
Zijn vleeswording ontleent het geloof zijn zekerheid dat God ons in Hem
werkelijk genadig is.

Om verder over na te denken
1. Hoe ga jij om met de seculiere kritiek dat een maagdelijke geboorte helemaal niet
kán?
2. Op welke momenten troost het jou dat Jezus echt mens is geworden?
3. Zijn er overeenkomsten tussen het werk van de Heilige Geest in de schoot van
Maria en Zijn werk in een mensenhart (wedergeboorte)?
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door samanthi »

refo schreef:
samanthi schreef:
Joostw schreef:Deo Volente 23 juli hoopt ds. P. Blok om 10 uur en 6 uur voor te gaan in de Gereformeerde Gemeente van Dirksland. Heel bijzonder hoe onze geliefde oud herder en leraar op 97 jarige leeftijd nog onder ons mag wonen en ook Zijn Woord nog mag bedienen! Zo bijzonder hoe hij altijd mag vertellen over de vele kinderen Gods die in Dirksland hebben geleefd en nog steeds leven, tot Zijn eer!

Dv. 7 september is er een herdenkingsdienst i.v.m. 150 jaar Gereformeerde Gemeente Dirksland, voorganger is denk ik de eigen herder en leraar of één van de oud predikanten (P. Blok of J. Schipper).
ik heb de Blok gehoord zo'n 40 jaar geleden in Dirksland ik ging met een vriendje mee naar de kerk .
Ook heb ik hem gehoord bij de begrafenis van een collega.

De preekstijl vind ik heel fijn, net of hij in gesprek is met je.
Hij heeft een zekere arogantie, dit bedoel ik niet op een negatieve manier.
Misschien hebben we wel tegelijk in de kerk gezeten. Vanaf 1978 was ik eens per 2 weken daar in de kerk, met mijn vriendinnetje (is ze nu nog steeds, nu mijn vrouw).
Hij heeft een bepaalde charismatische preekstijl, dat klopt. Het verveelt niet snel. De boodschap is wel eens wat eenzijdig en mopperig. Overal zitten theologische boeven, behalve hier. Maar ja, dat horen gergemmers wel graag, over het algemeen.

Leraar was hij wel, maar geen herder. Toen later ds Hoogerland in Dirksland op bejaardenbezoek ging, schrokken deze bejaarden heel erg als de dominee op bezoek kwam. Een dominee kwam slechts als er iemand van de naaste familie overleden was.....

Verder hoop ik dat hij op 23 juli de huidige herder en leraar van Dirksland openlijk zal bijvallen.
Hé dat lees ik nu pas. Ja het zou zo maar kunnen dat wel tegelijkertijd in de kerk hebben gezeten, maar het was maar kort het is niks geworden toen. :haha
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
aggieoudje
Berichten: 901
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door aggieoudje »

In de morgendienst ging Ds. A. J. Mensink voor. Hij preekte over Handelingen 19: 20 Zo nam het Woord van de Heere met kracht toe en werd steeds sterker.
Schriftlezing: Handelingen 19: 11 t/m 23
Zingen:
Ps 147: 1 en 10
Ps 95: 1 en 2
Ps 95: 6
Ps 96: 2, 3 en 6
Ps 97: 1 en 4
Ps 86: 5

In de avonddienst ging Ds. C. J. v/d Plas em. Predikant uit Zwijndrecht voor. Hij preekte over de dood van Stefanus nav Handelingen 7: 54 t/m 60
Toen zij dit hoorden, barstten hun harten van woede en knarsten zij hun tanden tegen hem. Maar hij, vol van de Heilige Geest, hield zijn ogen naar de hemel gericht en zag de heerlijkheid van God, en Jezus, staande aan de rechterhand van God. En hij zei: Zie, ik zie de hemelen geopend en de Zoon des mensen, staande aan de rechterhand van God. Maar zij riepen met luide stem, stopten hun oren dicht en stormden eensgezind op hem af. En zij wierpen hem de stad uit en stenigden hem, en de getuigen legden hun kleren af aan de voeten van een jongeman, die Saulus heette. En zij stenigden Stefanus, terwijl deze Jezus aanriep en zei: Heere Jezus, ontvang mijn geest. En terwijl hij op de knieën viel, riep hij met luide stem: Heere, reken hun deze zonde niet toe! En toen hij dat gezegd had, ontsliep hij.
Schriftlezingen: Handelingen 6: 8 t/m 7: 1 en Handelingen 7: 51 t/m 60
Zingen:
Ps 148: 1 en 5
Ps 84: 2 en 4
Ps 56: 5
Ps 35: 6, 10 en 11
Ps 43: 4
Ps 68: 10
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
Johannes van Dijk
Verbannen
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 mei 2017, 12:24
Locatie: Middelharnis

Re: RE: Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Johannes van Dijk »

Roeline schreef:
Ad Anker schreef:Dominees ophemelen zoals hier gebeurt, ik ben er allergisch voor. Ook als we dit heel rechtzinnig doen.
"Zij konden het over één zaak nooit eens worden: Wie van hen de grootste der zondaren was." Daar krijg ik dan weer kriebels van. Als je over zulke dingen in discussie gaat heb je er volgens mij weinig van begrepen, en al helemaal niks als anderen dat nog te weten komen ook. Aargh.
Roeline, je kwam zo positief binnen op dit forum?! En dan nu zo,n reactie? Je weet ook helemaal niet hoe dit bedoeld is denk ik. Persoonlijk ken ik Ds.P.Blok best wel aardig. En ik vrees dat zijn reactie dan ook heel anders zou zijn dan hier verwoord word. indien we zouden zeggen: Ja dominee, ik geloof dat u in vergelijking met uw broer Marinus de grootse zondaar bent van de twee! dat hij je dat niet in dank zou afnemen. Bedenk echter wél dat er over praten, nog heel wat anders is dan het beleven! En ga jij nu beweren dat jij er best wel "meer van begrepen hebt" wat het Woord God aangaat, dan de eerwaarde hoogbejaarde Ds.P.Blok? Dan zeg ik zonder enig voorbehoud: Aargh.
aggieoudje
Berichten: 901
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door aggieoudje »

In de morgendienst ging Ds. H. Liefting uit Delft voor. Hij preekte over 2 Korinthe 12: 7 t/m 9 En opdat ik mij door het allesovertreffende karakter van de openbaringen niet zou verheffen, is mij een doorn in het vlees gegeven, een engel van de satan, om mij met vuisten te slaan, opdat ik mij niet zou verheffen. Hierover heb ik de Heere driemaal gesmeekt dat hij van mij weg zou gaan. Maar Hij heeft tegen mij gezegd: Mijn genade is voor u genoeg, want Mijn kracht wordt in zwakheid volbracht. Daarom zal ik veel liever roemen in mijn zwakheden, opdat de kracht van Christus in mij komt wonen.
Schriftlezing: 2 Korinthe 12: 1 t/m 10
Zingen:
Ps 149: 2 en 5
Ps 48: 1, 4 en 6
Ps 112: 1
Ps 23: 1 en 2
Ps 84: 3 en 6
Ps 147: 1 en 6

In de avonddienst ging onze oud Predikant Ds. J. H. Lammers uit Ridderkerk voor. Hij preekte over Ezechiël 36: 25 t/m 27 Ik zal rein water op u sprenkelen en u zult rein worden. Van al uw onreinheden en van al uw stinkgoden zal Ik u reinigen. Dan zal Ik u een nieuw hart geven en een nieuwe geest in uw binnenste geven. Ik zal het hart van steen uit uw lichaam wegnemen en u een hart van vlees geven. Ik zal Mijn Geest in uw binnenste geven. Ik zal maken dat u in Mijn verordeningen wandelt en dat u Mijn bepalingen in acht neemt en ze houdt.
Schriftlezingen: Ezechiël 36: 16 t/m 32 en Johannes 3: 1 t/m 5
Zingen:
Ps 150: 1 en 3
Ps 42: 1 en 5
Ps 106: 26
Ps 51: 3, 4 en 5
Ps 19: 7
Ps 86: 6
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
Gebruikersavatar
Roeline
Inactief
Berichten: 510
Lid geworden op: 22 jun 2017, 19:39

Re: RE: Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Roeline »

Johannes van Dijk schreef:
Roeline schreef:
Ad Anker schreef:Dominees ophemelen zoals hier gebeurt, ik ben er allergisch voor. Ook als we dit heel rechtzinnig doen.
"Zij konden het over één zaak nooit eens worden: Wie van hen de grootste der zondaren was." Daar krijg ik dan weer kriebels van. Als je over zulke dingen in discussie gaat heb je er volgens mij weinig van begrepen, en al helemaal niks als anderen dat nog te weten komen ook. Aargh.
Roeline, je kwam zo positief binnen op dit forum?! En dan nu zo,n reactie? Je weet ook helemaal niet hoe dit bedoeld is denk ik. Persoonlijk ken ik Ds.P.Blok best wel aardig. En ik vrees dat zijn reactie dan ook heel anders zou zijn dan hier verwoord word. indien we zouden zeggen: Ja dominee, ik geloof dat u in vergelijking met uw broer Marinus de grootse zondaar bent van de twee! dat hij je dat niet in dank zou afnemen. Bedenk echter wél dat er over praten, nog heel wat anders is dan het beleven! En ga jij nu beweren dat jij er best wel "meer van begrepen hebt" wat het Woord God aangaat, dan de eerwaarde hoogbejaarde Ds.P.Blok? Dan zeg ik zonder enig voorbehoud: Aargh.
Beste Johannes, ik veronderstelde naar aanleiding van de post van Dia dat in de omgeving bekend was dat de twee broeders Blok het er met elkaar of er voor zichzelf letterlijk niet over eens konden worden wie de grootste zondaar was. Dat stuitte me tegen de borst. Want als zoiets bij mensen bekend is zit je wat betreft het onderwerp op een heel verkeerd spoor. In dat geval geeft het me zeker een aarrgh-gevoel. Als je het echt beleeft is het m.i. in zelfveroordelende stilte alleen bij God bekend. Maar in de discussie die erop volgde bleek dat het niet per se algemeen bekend was, maar meer een wijze van spreken. Prima, dat lijkt me goed. Ik heb er ongetwijfeld veel minder van begrepen dan "de eerwaarde hoogbejaarde ds. P. Blok". Heb verder helemaal niet de behoefte ook deze competitie met hem aan te gaan.

Er zijn inderdaad voorbeelden van mensen die wel in het openbaar de discussie voerden over wie de grootste der zondaren was of wie het meest diep ingeleid was of wie meer kennis had van Christus. Dat is gewoonweg afschuwelijk en tot oneer van de Heere. Nu zit het in ons aller hart. Dat is al erg genoeg. Maar om het dan ook nog uit te spreken onder een zweem van rechtzinnigheid... dat is diep beschamend.
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: RE: Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door -DIA- »

Roeline schreef:
Johannes van Dijk schreef:
Roeline schreef:
Ad Anker schreef:Dominees ophemelen zoals hier gebeurt, ik ben er allergisch voor. Ook als we dit heel rechtzinnig doen.
"Zij konden het over één zaak nooit eens worden: Wie van hen de grootste der zondaren was." Daar krijg ik dan weer kriebels van. Als je over zulke dingen in discussie gaat heb je er volgens mij weinig van begrepen, en al helemaal niks als anderen dat nog te weten komen ook. Aargh.
Roeline, je kwam zo positief binnen op dit forum?! En dan nu zo,n reactie? Je weet ook helemaal niet hoe dit bedoeld is denk ik. Persoonlijk ken ik Ds.P.Blok best wel aardig. En ik vrees dat zijn reactie dan ook heel anders zou zijn dan hier verwoord word. indien we zouden zeggen: Ja dominee, ik geloof dat u in vergelijking met uw broer Marinus de grootse zondaar bent van de twee! dat hij je dat niet in dank zou afnemen. Bedenk echter wél dat er over praten, nog heel wat anders is dan het beleven! En ga jij nu beweren dat jij er best wel "meer van begrepen hebt" wat het Woord God aangaat, dan de eerwaarde hoogbejaarde Ds.P.Blok? Dan zeg ik zonder enig voorbehoud: Aargh.
Beste Johannes, ik veronderstelde naar aanleiding van de post van Dia dat in de omgeving bekend was dat de twee broeders Blok het er met elkaar of er voor zichzelf letterlijk niet over eens konden worden wie de grootste zondaar was. Dat stuitte me tegen de borst. Want als zoiets bij mensen bekend is zit je wat betreft het onderwerp op een heel verkeerd spoor. In dat geval geeft het me zeker een aarrgh-gevoel. Als je het echt beleeft is het m.i. in zelfveroordelende stilte alleen bij God bekend. Maar in de discussie die erop volgde bleek dat het niet per se algemeen bekend was, maar meer een wijze van spreken. Prima, dat lijkt me goed. Ik heb er ongetwijfeld veel minder van begrepen dan "de eerwaarde hoogbejaarde ds. P. Blok". Heb verder helemaal niet de behoefte ook deze competitie met hem aan te gaan.

Er zijn inderdaad voorbeelden van mensen die wel in het openbaar de discussie voerden over wie de grootste der zondaren was of wie het meest diep ingeleid was of wie meer kennis had van Christus. Dat is gewoonweg afschuwelijk en tot oneer van de Heere. Nu zit het in ons aller hart. Dat is al erg genoeg. Maar om het dan ook nog uit te spreken onder een zweem van rechtzinnigheid... dat is diep beschamend.
Dat mocht toch duidelijk zijn? Er lagen zeer nauwe geestelijke banden tussen die twee.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gesloten