Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Mara »

merel schreef:Wij waren afgelopen zondag in een RK dienst. Wat mij/ons elke keer opvalt is de eerbied ( en stilte) tijdens de dienst en voorafgaand aan de dienst. Veel mensen komen veel eerder of blijven na de dienst langer om te bidden. Niemand spreekt tussendoor. De preek was kort ( 5 minuten), maar krachtig.
Vijf minuten :oO
Maar in de PKN kerk die in de wijk staat bij onze kerk, zal de preek niet veel langer duren. Er wordt heel veel gezongen en de mensen staan na 50 minuten weer buiten.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
aggieoudje
Berichten: 897
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door aggieoudje »

Orchidee schreef:Het was een prachtige en krachtige "laatste" doopdienst @Aggieoudje!Afbeelding
Dat was het zeker! Het was een mooie dienst met een erg fijne preek!
Ga hem echt missen als dominee!
Maar zoals we in deze dienst hebben mogen horen God is onveranderlijk en gaat door van generatie op generatie! We mogen weten dat Hij blijft ook al zijn wij vanaf volgende week "herderloos"!
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Orchidee »

Precies!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Isala »

Mara schreef:Vijf minuten
Maar in de PKN kerk die in de wijk staat bij onze kerk, zal de preek niet veel langer duren.
Afgelopen zondag dacht ik dat de dominee nog maar vijf minuten gesproken had, en toen zei hij al amen.
Helaas.
Hora est!
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door JCRyle »

Isala schreef:
Mara schreef:Vijf minuten
Maar in de PKN kerk die in de wijk staat bij onze kerk, zal de preek niet veel langer duren.
Afgelopen zondag dacht ik dat de dominee nog maar vijf minuten gesproken had, en toen zei hij al amen.
Helaas.
Soms zit je 'iets' langer dan vijf minuten, maar had het ook in vijf minuten gekund.
aggieoudje
Berichten: 897
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door aggieoudje »

In de morgendienst was het Voorbereiding op het Heilig Avondmaal van volgende week zondag. In deze dienst ging Ds. R. W. v. Mourik uit Alblasserdam voor. Hij preekte over Zefanja 3: 17midden Hij zal zwijgen in Zijn liefde.
Schriftlezing: Zefanja 3: 9 t/m 20
Zingen:
Ps 116: 1 en 5
Ps 85: 1 en 3
Ps 34: 11
Ps 83: 1 en 10
Ps 89: 9
Ps 31: 15 en 17

In de middagdienst nam Ds. A. J. Mensink na 7 jaar en 3 maanden afscheid als predikant van onze gemeente :ouin Hij preekte in deze dienst over 1 Korinthe 16: 13 Wees waakzaam, sta vast in het geloof, wees manmoedig, wees sterk.
Schriftlezingen: 1 Korinthe 1: 1 t/m 9 en 1 Korinthe 16: 13 t/m 24
Zingen:
Ps 119: 45 en 47
Ps 25: 7
Ps 27: 7
Ps 31: 15, 16, 17
Ps 31: 19
Ps 90: 9(toezingen, enigzins gewijzigd)
Ps 149: 1 en 5
Na de preek werdt de dominee toegesproken door:
- Burgemeester M.W. Vroom namens de gemeente
- Ds. G. den Hartogh namens de algemene kerkenraad en de predikanten van protestantse gemeente Krimpen.
- Scriba/Ouderling Rook namens de gemeente
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Orchidee »

Ds Mensink zal door velen gemist worden!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
aggieoudje
Berichten: 897
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door aggieoudje »

Orchidee schreef:Ds Mensink zal door velen gemist worden!
Inderdaad! Iedereen die ik spreek vindt het erg en heeft het er moeilijk mee! Hij was zo geliefd! Ik had het ook zwaar gisteren zal ik je eerlijk zeggen, ga hem heel erg missen! De dominee waarbij ik belijdenis deed, altijd een bijzondere band!

Reed net langs de kerk en zag de broeders hard vergaderen! Hopelijk mag er snel een beroep uitgebracht worden om de vacature(2 vacatures!!) te vervullen!
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
aggieoudje
Berichten: 897
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door aggieoudje »

Overigens heeft hij het er zelf ook heel moeilijk mee! We worden ontworteld zei hij. En donderdag had hij gezegd dat het naar de mens gesproken de domste beslissing van zijn leven is geweest maar dat hij moest God zendt hem naar Elburg!
En de kinderen loslaten is moeilijk! Ze kwamen met z'n 4en en gaan samen naar Elburg. Laten een stukje achter in Krimpen! Zorg er alstublieft goed voor zei hij gisteren doelend op zijn dochter die in Krimpen blijft!(zoon woont na zijn huwelijk in Bergambacht)
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
Framboos
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 jul 2017, 07:13

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Framboos »

Catechismus preek over het derde gebod. Gods Naam lasteren verboden, God's Naam verheerlijken geboden. Wat schieten we (ik) daar toch in te kort. Zijn Naam is zo onuitsprekelijk goed. En dan zijn wij (ik in ieder geval) zo gericht op eigen eer. Zo komen we vanuit het stuk der dankbaarheid opnieuw in het stuk der ellende. Maar krijgt Christus zo'n grote waarde dat er een begeerte ontstaat om alleen Hem in alles groot te maken. Dan is er wel eens begeerte om ontbonden en met Christus te zijn, want dat is zeer verre het beste. En tegelijkertijd een aanklacht dat de begeerte om Hem groot te maken zo vaak zo flauw is. Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen uit het lichaam des doods? Maar ook het geloof: God, door Jezus Christus
aggieoudje
Berichten: 897
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door aggieoudje »

In beide diensten ging Ds. M. B. v/d Akker em. Predikant uit Nieuwerkerk a/d IJssel voor.
In de morgendienst waarin het Heilig Avondmaal werdt bediend preekte hij over Mattheüs 11: 28 Kom naar Mij toe, allen die vermoeid en belast zijn, en Ik zal u rust geven.
Thema boven de preek: Jezus roept tot rust
Schriftlezing: Mattheüs 11: 25 t/m 30
Zingen:
Ps 146: 3 en 5
Ps 43: 3
Ps 48: 6
Ps 130: 2 en 3
Ps 36: 2
Ps 63: 2 en 3
Ps 25: 2, 3, 4, 6, 7, 10 (aan de tafels)
Ps 116: 4 en 11
Aan de tafels las hij steeds enkele verzen uit: Johannes 6, 10, 14 en 15 en Openbaring 22.

In de avonddienst van voortgezette bediening, dankzegging en nabetrachting preekte hij over Mattheüs 11: 29 en 30 Neem Mijn juk op u, en leer van Mij dat Ik zachtmoedig ben en nederig van hart; en u zult rust vinden voor uw ziel; want Mijn juk is zacht en Mijn last is licht.
Thema boven de preek: Onder Jezus juk wordt de last licht.
Schriftlezing: Mattheüs 23: 1 t/m 12
Zingen:
Ps 65: 1 en 3
Ps 34: 1
Gz 1: 9
Ps 23: 1 en 2
Ps 23: 3 (aan de tafel)
Ps 138: 1 en 3
Ps 145: 3 en 4
Ps 108: 1
Aan de tafel las hij uit Jesaja 43: 1 t/m 3a
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Mara »

In de Methodistische kerk in Rotterdam:

Eén van de zwaarst getroffenen is dominee Keith Lewis zelf, een waardige vijftiger in zwarte ambtskledij en glimmend gepoetste schoenen. Gisteren wist hij nog niets over het lot van zijn vrouw, zijn zoon, zijn broer. Zeker was alleen dat zijn huis verwoest zou zijn: het lag precies op de verkeerde plek.

Waarover hij in Rotterdam zou preken wist hij toen ook nog niet. Nu, voor deze kleine en hechte gemeente, steekt hij toch een gloedvol betoog af. "Het leven kent vele leermeesters. Misschien was de storm er één. Misschien was er een storm nodig om ons te leren te hechten aan mensen, aan familie, onze naasten. Niet aan bezit, zoals in het Westen. Als wij een huis hebben, behoort dat de gemeenschap toe. Laat elk van ons aan anderen denken. Volg het voorbeeld van Jezus."

"Mijn vrouw leeft, ze ligt in het ziekenhuis. Ze is getraumatiseerd. We hebben ons huis verloren. Over mijn zoon en zijn kinderen weet ik nog niets."

Antilliaanse kerkgangers getroffen door Irma
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
aggieoudje
Berichten: 897
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door aggieoudje »

In de morgendienst ging Ds. H. van Ginkel uit Goes voor. In deze dienst die in het teken stond van de opening van het winterwerk preekte hij naar aanleiding van het door de HGJB aangereikte thema OPEN JE OGEN! over Johannes 9: 3 Jezus antwoordde: Hij heeft niet gezondigd en zijn ouders ook niet, maar dit is gebeurd, opdat de werken van God in hem geopenbaard zouden worden.
Thema boven de preek: Open je ogen voor de werken van God!
1. Stel niet de schuldvraag
2. Let wel op het wonder!
Schriftlezing: Johannes 9: 1 t/m 17
Zingen:
Ps 43: 3 en 4
Ps 77: 7 en 8
Ps 77: 6
Ps 146: 6
Ps 138: 4
Ps 136: 1, 4 en 26

In de avonddienst ging Ds. J. J. ten Brinke uit Stolwijk voor. Hij preekte over 2 Petrus 1: 19 En wij hebben het profetische woord, dat vast en zeker is, en u doet er goed aan daarop acht te slaan als op een lamp die schijnt in een duistere plaats, totdat de dag aanbreekt en de morgenster opgaat in uw hart.
Thema boven de preek: Onder een geopende Hemel
1. Geopend woord
2. Geopend oog
3. Geopende toekomst
Schriftlezingen: Matth. 17: 1 t/m 8, 2 Petr. 1: 16 t/m 21 en Openb. 22: 16 t/m 21
Zingen:
Ps 8: 3 en 4
Ps 119: 53
Ps 89: 7
Ps 119: 9 en 65
Ps 68: 2 en 13
Ps 119: 73 en 87
(Wow wat was dit een fijne preek! Zeker het naluisteren waard! Ik hoop en bid dat we deze predikant die beroepbaar is echt mogen gaan beroepen!)
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Mistig »

Afgelopen zondagmorgen ging Ds. B. Labee voor in onze gemeente.
Hij preekte over "Roeping tot bekering".
Dit naar aanleiding van Jeremia 3:14.

Zondagmiddag ging Ds. B. van der Heiden voor met een preek over "De genezing van de 38 jarige verlamde".
Dit naar aanleiding van Johannes 5: 1-18.

Waren twee mooie diensten. Zeker de middagdienst is de moeite waard om na te luisteren.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
aggieoudje
Berichten: 897
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door aggieoudje »

In de morgendienst ging Ds. J. Belder em. Predikant uit Harskamp voor. Hij preekte over Lukas 18: 18b Maar zal de Zoon des mensen, als Hij komt, wel het geloof op de aarde vinden?
Schriftlezing: Lukas 17: 20 t/m 18: 8
Zingen:
Ps 68: 13 en 17
Ps 33: 11
Ps 103: 2
Ps 25: 3, 5 en 6
Ps 147: 6
Ps 138: 3

In de avonddienst ging Ds. J. P. Ouwehand uit Houten(GZB) voor. Hij preekte over Micha 4: 6 en 7 Op die dag, spreekt de HEERE, zal Ik verzamelen wie mank gaat,
bijeenbrengen wie verdreven is en wie Ik kwaad aangedaan heb. Ik zal wie mank gaat, stellen tot een overblijfsel en wie verdreven was tot een machtig volk, en de HEERE zal over hen Koning zijn op de berg Sion, van nu aan tot in eeuwigheid.

Schriftlezing: Micha 4: 1 t/m 7 en Openbaring 21: 24 t/m 26
Zingen:
Ps 9: 2, 7 en 14
Ps 85: 1
Ps 85: 3
Ps 122: 1 en 3
Ps 147: 1 en 2
Ps 52: 6 en 7
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
Gesloten