Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Auto »

keesjanm schreef: Als je wel eens het Schatboek naleest na een preek, lijken er soms wel tegenstrijdigheden in te staan.
Zeker als het gaat om de chronologische uitleg, waar bv gezegd wordt dat zondag 7 nog geen zondag 23 is, zo'n uitleg kom je bij de opstellers helemaal niet tegen.
Je moet de chronologie niet gaan toepassen op een uitleg. Het is aangetoond door Graafland en Baars dat de opstellers de chronologie hebben gehanteerd voor de Catechismus.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door -DIA- »

keesjanm schreef:
-DIA- schreef:[q. Er zit zo onnoemelijk veel stof tot lering in dat oude leerboekje! Juist daarom acht ik het in deze tijd hoogstnoodzakelijk om goed onderwezen te worden in de gereformeerde leer. Juist in tijden van vele dwalingen is het goed wat onze vaderen ons hebben nagelaten in de drie formulieren van enigheid.

Ik ga geen discussie aan. Dat is niet nodig, ieder kan het weten. De leer is met het bloed der martelaren bezegeld. Laten we het niet verlaten of klein achten.
Nogmaals ik ga geen discussie aan over zaken die onder ons volkomen zekerheid hebben (of hadden?)

Eens met DIA.
Het is alleen zo jammer dat de HC tegenwoordig zo anders uitgelegd wordt dan dat de opstellers bedoeld hebben.
Als je wel eens het Schatboek naleest na een preek, lijken er soms wel tegenstrijdigheden in te staan.
Zeker als het gaat om de chronologische uitleg, waar bv gezegd wordt dat zondag 7 nog geen zondag 23 is, zo'n uitleg kom je bij de opstellers helemaal niet tegen.
Nee, dit komt omdat we de kennis van Zondag 23 missen, en daarom wordt er nu gedacht dat dit chronologisch niet klopt. Het gaat hier immers over de gelovige, het nut van de voorgaande zondags-afdelingen, van Zondag 8 t/m Zondag 22. Dat hele stuk behandeld het stuk der dankbaarheid. Ik begrijp heel goed waarom men zich hieraan stoot. Dat kan op zich iedereen begrijpen met het blote verstand. Daarom laat ik het hierbij. Alleen dit, iets niet begrijpen en iets niet accepteren, daar ligt wel een heel groot verschil tussen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door CvdW »

-DIA- schreef:
keesjanm schreef:
-DIA- schreef:[q. Er zit zo onnoemelijk veel stof tot lering in dat oude leerboekje! Juist daarom acht ik het in deze tijd hoogstnoodzakelijk om goed onderwezen te worden in de gereformeerde leer. Juist in tijden van vele dwalingen is het goed wat onze vaderen ons hebben nagelaten in de drie formulieren van enigheid.

Ik ga geen discussie aan. Dat is niet nodig, ieder kan het weten. De leer is met het bloed der martelaren bezegeld. Laten we het niet verlaten of klein achten.
Nogmaals ik ga geen discussie aan over zaken die onder ons volkomen zekerheid hebben (of hadden?)

Eens met DIA.
Het is alleen zo jammer dat de HC tegenwoordig zo anders uitgelegd wordt dan dat de opstellers bedoeld hebben.
Als je wel eens het Schatboek naleest na een preek, lijken er soms wel tegenstrijdigheden in te staan.
Zeker als het gaat om de chronologische uitleg, waar bv gezegd wordt dat zondag 7 nog geen zondag 23 is, zo'n uitleg kom je bij de opstellers helemaal niet tegen.
Nee, dit komt omdat we de kennis van Zondag 23 missen, en daarom wordt er nu gedacht dat dit chronologisch niet klopt. Het gaat hier immers over de gelovige, het nut van de voorgaande zondags-afdelingen, van Zondag 8 t/m Zondag 22. Dat hele stuk behandeld het stuk der dankbaarheid. Ik begrijp heel goed waarom men zich hieraan stoot. Dat kan op zich iedereen begrijpen met het blote verstand. Daarom laat ik het hierbij. Alleen dit, iets niet begrijpen en iets niet accepteren, daar ligt wel een heel groot verschil tussen.
Het deel der dankbaarheid begint in mijn HC bij zondag 32.
Hier scheiden onze wegen. Ik houd het maar bij de verklaringen zoals ds. Van der Groe, ds. Van der Kemp, ds. Beukelman.
Zoals nu zondag 7 en zondag 23 worden uitgelegd geeft wel een heel groot verschil met de oude geschriften.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door -DIA- »

CvdW schreef:
-DIA- schreef:
keesjanm schreef:
-DIA- schreef:[q. Er zit zo onnoemelijk veel stof tot lering in dat oude leerboekje! Juist daarom acht ik het in deze tijd hoogstnoodzakelijk om goed onderwezen te worden in de gereformeerde leer. Juist in tijden van vele dwalingen is het goed wat onze vaderen ons hebben nagelaten in de drie formulieren van enigheid.

Ik ga geen discussie aan. Dat is niet nodig, ieder kan het weten. De leer is met het bloed der martelaren bezegeld. Laten we het niet verlaten of klein achten.
Nogmaals ik ga geen discussie aan over zaken die onder ons volkomen zekerheid hebben (of hadden?)

Eens met DIA.
Het is alleen zo jammer dat de HC tegenwoordig zo anders uitgelegd wordt dan dat de opstellers bedoeld hebben.
Als je wel eens het Schatboek naleest na een preek, lijken er soms wel tegenstrijdigheden in te staan.
Zeker als het gaat om de chronologische uitleg, waar bv gezegd wordt dat zondag 7 nog geen zondag 23 is, zo'n uitleg kom je bij de opstellers helemaal niet tegen.
Nee, dit komt omdat we de kennis van Zondag 23 missen, en daarom wordt er nu gedacht dat dit chronologisch niet klopt. Het gaat hier immers over de gelovige, het nut van de voorgaande zondags-afdelingen, van Zondag 8 t/m Zondag 22. Dat hele stuk behandeld het stuk der dankbaarheid. Ik begrijp heel goed waarom men zich hieraan stoot. Dat kan op zich iedereen begrijpen met het blote verstand. Daarom laat ik het hierbij. Alleen dit, iets niet begrijpen en iets niet accepteren, daar ligt wel een heel groot verschil tussen.
Het deel der dankbaarheid begint in mijn HC bij zondag 32.
Hier scheiden onze wegen. Ik houd het maar bij de verklaringen zoals ds. Van der Groe, ds. Van der Kemp, ds. Beukelman.
Zoals nu zondag 7 en zondag 23 worden uitgelegd geeft wel een heel groot verschil met de oude geschriften.
Duidelijker: vanaf Zondag 5 begint "Van des mensen verlossing" Zondag 5 en 6 leiden naar Zondag 7. Daarna wordt het geloof behandeld in de kennis van God naar de Apostolische geloofsbelijdenis. En natuurlijk begint het derde stuk bij Zondag 32. Blijft dat Zondag 23 gaat over de rechtvaardigmaking (zoals in oude uitgaven ook staat) "Van de rechtvaardiging"
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Vorst »

Ik meen al een paar keer gelezen te hebben dat je geen deel wilt nemen aan de discussie Dia :hum .
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door -DIA- »

Vorst schreef:Ik meen al een paar keer gelezen te hebben dat je geen deel wilt nemen aan de discussie Dia :hum .
Dat mag toch bij een hoofdpunt als dit? Ik bedoel een opmerking maken. Wat ermee gedaan wordt ligt dan voor rekening van de lezer. Onderzoekt het.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door ejvl »

-DIA- schreef: Duidelijker: vanaf Zondag 5 begint "Van des mensen verlossing" Zondag 5 en 6 leiden naar Zondag 7. Daarna wordt het geloof behandeld in de kennis van God naar de Apostolische geloofsbelijdenis. En natuurlijk begint het derde stuk bij Zondag 32. Blijft dat Zondag 23 gaat over de rechtvaardigmaking (zoals in oude uitgaven ook staat) "Van de rechtvaardiging"
@keesjanm bedoelt dat er in sommige kerken gepreekt wordt dat er een verschil zit tussen geloof en rechtvaardigmaking, dat de rechtvaardigmaking een nadere weldaad is.
Zondag 7 is nog geen zondag 23, de rechtvaardigmaking wordt slechts door enkelen beleeft.
Dit is natuurlijk in strijd met de oude uitleggers van de HC, het schatboek, en mijns inziens ook in strijd met de Bijbel.
De (bewuste) rechtvaardigmaking is een onmiddellijke vrucht van de wedergeboorte, geen nadere weldaad, geen stap die pas veel later komt. (Vrij naar ds vd Groe).

Het is slechts theorie, maar ik denk dat keesjanm dat bedoelt.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door -DIA- »

ejvl schreef:
-DIA- schreef: Duidelijker: vanaf Zondag 5 begint "Van des mensen verlossing" Zondag 5 en 6 leiden naar Zondag 7. Daarna wordt het geloof behandeld in de kennis van God naar de Apostolische geloofsbelijdenis. En natuurlijk begint het derde stuk bij Zondag 32. Blijft dat Zondag 23 gaat over de rechtvaardigmaking (zoals in oude uitgaven ook staat) "Van de rechtvaardiging"
@keesjanm bedoelt dat er in sommige kerken gepreekt wordt dat er een verschil zit tussen geloof en rechtvaardigmaking, dat de rechtvaardigmaking een nadere weldaad is.
Zondag 7 is nog geen zondag 23, de rechtvaardigmaking wordt slechts door enkelen beleeft.
Dit is natuurlijk in strijd met de oude uitleggers van de HC, het schatboek, en mijns inziens ook in strijd met de Bijbel.
De (bewuste) rechtvaardigmaking is een onmiddellijke vrucht van de wedergeboorte, geen nadere weldaad, geen stap die pas veel later komt. (Vrij naar ds vd Groe).

Het is slechts theorie, maar ik denk dat keesjanm dat bedoelt.
Nee, geen theorie anders klopt de bevinding niet meer en de hele structuur van de catechismus. Ik begrijp dat het niet meer bekend is, de mensen die het beleefd hebben worden wegenomen, en met ons natuurlijk verstand kunnen we er toch niet inkomen. Dan is het gevolg: Het is een theorie.
Wie boeken raadpleegt uit de bloeitijd van de Kerk kan het overal wel lezen. Ook zijn er nog enkele predikanten die 'vanachter het Recht' kunnen preken. Maar het zijn in deze tijd wel witte raven. Ik weet dat sommigen mogelijk nu gaan denken dat het sektarisch is, want ze horen het niet meer. Maar op hoeveel Schriftplaatsen is dit niet gegrond? Zoekt maar eens.

Ik wens u allen een goede nacht.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Wandelende »

De discussie over zondag 7 en 23 heeft veel met dit artikel te maken. Afkomstig van Digibron, gepubliceerd in 1999.

Niet vierschaar maar geloof rechtvaardigt
Ds. Harinck ziet verzegeling in geweten als bevestiging

GARDEREN - Ieder die in een waar geloof Christus omhelst, is rechtvaardig voor God. Dat geloof is het geloof van een doemwaardige. De rechtvaardiging in het hof van het geweten is geen tweede rechtvaardiging of een aparte "vierschaarbeleving", maar een bekendmaking van de rechtvaardiging door het geloof aan ons hart en geweten door het getuigenis van de Heilige Geest.
Dat zei ds. C. Harinck gisteren in Garderen tijdens de tweede dag van de Haamstede-conferentie. De predikant van de gereformeerde gemeente van Houten sprak over "de rechtvaardigmaking in de vierschaar der consciëntie". Het beeld van de vierschaar werd volgens hem door de nadere reformatoren en de puriteinen gebruikt als een "illustratie" van de rechtvaardigmaking, niet als een ervaring. In de hof van het geweten ontvangt de zondaar die in Christus gelooft de vrijspraak van zijn zonden en schuld.

Pastoraal als de oudvaders waren, wilden zij ingaan op de vraag hoe de zondaar kan weten of Christus hem daadwerkelijk heeft vrijgesproken van zonde en straf. "Daarom betrokken zij de beleving van de rechtvaardigmaking door God in het hof van het geweten." "God richt een rechtbank op in het geweten vanaf het begin van de bekering, waarbij het hele bekeringsproces uitloopt op het alle twijfel overwinnende getuigenis van de Heilige Geest, waardoor de zondaar de vrijspraak en de zekerheid ontvangt."
Geen aparte beleving
Ds. Harinck constateerde echter in de gezelschappen het ontstaan van een werkelijke vierschaarbeleving waarin visionair de partijen van rechter, aanklager enzovoorts gezien en gehoord werden. "Wat een beeld en een illustratie was of uitgestrekt werd over de gehele bekeringsgang, werd nu samengeperst in één bijzondere vierschaarervaring."
Ds. Harinck wees deze gedachte af als onbijbels. "Alleen het geloof, als het vluchten van een boetvaardig zondaar tot de barmhartigheid Gods (Owen), maakt rechtvaardig voor God." De rechtvaardiging voor God door het geloof in Christus is een zegen die niet slechts aan enkelen behoort, maar aan iedere waar gelovige. "Niet de kracht en de mate van ons geloof, maar Christus aan Wie het geloof zich vastklemt, is bepalend voor ons behoud."
Evenwel, zo vervolgde de predikant uit Houten, is er een onderscheid tussen de rechtvaardiging door het geloof en de zekerheid, de troost en de genieting ervan. De volle omhelzing van de vrijspraak van het Evangelie is bij allen niet even sterk en vrijmoedig. "Daarom moeten wij naar de oorzaken van dit uitblijven zoeken en meer sterven aan de Wet der werken en geoefend worden in het geloof dat zich alleen op Christus verlaat."
Ds. Harinck betreurde het dat de ervaring van een diepe afsnijding van alle werk en het ontvangen van de vrijspraak vaak verward wordt met de rechtvaardiging door het geloof en dat die vervolgens ook dwingend opgelegd wordt aan anderen. "Een bepaalde bevinding vervangt dan de bijbelse rechvaardiging door het geloof. Indien wij iets anders van de zondaar eisen dan geloof dat zich aan Christus alleen vastgrijpt, ontnemen wij de verloren en hulpeloze zondaar alle hoop."
(~)
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door ejvl »

-DIA- schreef:Nee, geen theorie anders klopt de bevinding niet meer en de hele structuur van de catechismus. Ik begrijp dat het niet meer bekend is, de mensen die het beleefd hebben worden wegenomen, en met ons natuurlijk verstand kunnen we er toch niet inkomen. Dan is het gevolg: Het is een theorie.
Wie boeken raadpleegt uit de bloeitijd van de Kerk kan het overal wel lezen. Ook zijn er nog enkele predikanten die 'vanachter het Recht' kunnen preken. Maar het zijn in deze tijd wel witte raven. Ik weet dat sommigen mogelijk nu gaan denken dat het sektarisch is, want ze horen het niet meer. Maar op hoeveel Schriftplaatsen is dit niet gegrond? Zoekt maar eens.

Ik wens u allen een goede nacht.
Lees het schatboek van Ursinus, de HC verklaring van vd Groe, en veel meer anderen. Dan zul je lezen dat de rechtvaardigmaking onder zondag 7 verklaard wordt, en niet als nadere weldaad in een verder stadium.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Ditbenik »

-DIA- schreef:
ejvl schreef:
-DIA- schreef: Duidelijker: vanaf Zondag 5 begint "Van des mensen verlossing" Zondag 5 en 6 leiden naar Zondag 7. Daarna wordt het geloof behandeld in de kennis van God naar de Apostolische geloofsbelijdenis. En natuurlijk begint het derde stuk bij Zondag 32. Blijft dat Zondag 23 gaat over de rechtvaardigmaking (zoals in oude uitgaven ook staat) "Van de rechtvaardiging"
@keesjanm bedoelt dat er in sommige kerken gepreekt wordt dat er een verschil zit tussen geloof en rechtvaardigmaking, dat de rechtvaardigmaking een nadere weldaad is.
Zondag 7 is nog geen zondag 23, de rechtvaardigmaking wordt slechts door enkelen beleeft.
Dit is natuurlijk in strijd met de oude uitleggers van de HC, het schatboek, en mijns inziens ook in strijd met de Bijbel.
De (bewuste) rechtvaardigmaking is een onmiddellijke vrucht van de wedergeboorte, geen nadere weldaad, geen stap die pas veel later komt. (Vrij naar ds vd Groe).

Het is slechts theorie, maar ik denk dat keesjanm dat bedoelt.
Nee, geen theorie anders klopt de bevinding niet meer en de hele structuur van de catechismus. Ik begrijp dat het niet meer bekend is, de mensen die het beleefd hebben worden wegenomen, en met ons natuurlijk verstand kunnen we er toch niet inkomen. Dan is het gevolg: Het is een theorie.
Wie boeken raadpleegt uit de bloeitijd van de Kerk kan het overal wel lezen. Ook zijn er nog enkele predikanten die 'vanachter het Recht' kunnen preken. Maar het zijn in deze tijd wel witte raven. Ik weet dat sommigen mogelijk nu gaan denken dat het sektarisch is, want ze horen het niet meer. Maar op hoeveel Schriftplaatsen is dit niet gegrond? Zoekt maar eens.

Ik wens u allen een goede nacht.
@DIA, met alle respect voor Gods volk maar ik weet maar al te goed hoe ook Gods kinderen kunnen dwalen. Voor mij is daarom het Woord alleen norm en richtsnoer van mijn leven. Je schrijft over je stelling 'op hoeveel Schriftplaatsen is dit niet gegrond?' Wel, ik kan ze niet vinden. Toen mij dan eens vanuit de preken in het Nieuwe Testament wat je bedoelt.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Herman »

Auto schreef:Je moet de chronologie niet gaan toepassen op een uitleg. Het is aangetoond door Graafland en Baars dat de opstellers de chronologie hebben gehanteerd voor de Catechismus.
Ik lees je eerste en tweede zin als een tegenstelling. Kan je toelichten wat je bedoelt?
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door CvdW »

Ik kan er niet meer tegen.




:)
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Posthoorn »

Wandelende schreef:De discussie over zondag 7 en 23 heeft veel met dit artikel te maken. Afkomstig van Digibron, gepubliceerd in 1999.

[Niet vierschaar maar geloof rechtvaardigt
Ds. Harinck ziet verzegeling in geweten als bevestiging

"Een bepaalde bevinding vervangt dan de bijbelse rechvaardiging door het geloof. Indien wij iets anders van de zondaar eisen dan geloof dat zich aan Christus alleen vastgrijpt, ontnemen wij de verloren en hulpeloze zondaar alle hoop."
En wat is het verschil tussen de rechtvaardiging in de vierschaar én het geloof dat zich vastgrijpt aan Christus? Ik kan hier ds. Harinck eerlijk gezegd niet volgen.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Posthoorn »

Ditbenik schreef:@DIA, met alle respect voor Gods volk maar ik weet maar al te goed hoe ook Gods kinderen kunnen dwalen. Voor mij is daarom het Woord alleen norm en richtsnoer van mijn leven. Je schrijft over je stelling 'op hoeveel Schriftplaatsen is dit niet gegrond?' Wel, ik kan ze niet vinden. Toen mij dan eens vanuit de preken in het Nieuwe Testament wat je bedoelt.
De Schriftplaatsen waar het over de rechtvaardiging door het geloof gaat.
Jes. 52:6: "Daarom zal Mijn volk, daarom zal het Mijn Naam in die dag (de dag der verlossing) kennen, dat Ik het Zelf ben, Die spreek: Zie, hier ben Ik."
En bijv. een aantal teksten uit Joh. 6. "Wie de Zoon aanschouwt en in Hem gelooft..." "Een ieder die het van de Vader gehoord en geleerd heeft, komt tot Mij." Het eten en drinken van het vlees en bloed van Christus. Etc.
Gesloten