Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door -DIA- »

Desiree schreef:Klinkt alsof ik iets gemist heb.. nu ja, bij jullie was het ook goed toeven.. zeg maar.
We mogen wel van een goed toeven spreken, maar dat is betrekkelijk.
Het is hier ook het land der ruste niet hoor.
Afgelopen week 3 maal een lid van de gemeente naar het graf moeten brengen.
Zo gaat de dood ook onze goede stad niet voorbij.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
aggieoudje
Berichten: 902
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door aggieoudje »

Allereerst 2 diensten die doordeweeks plaatsvonden.
Op de biddag voor gewas en arbeid bezocht ik alleen de avonddienst, hierin ging onze eigen predikant Ds. A.J. Mensink voor.
Hij preekte deze avond over Genesis 9: 13 Mijn boog heb Ik in de wolken gegeven; die zal dienen als teken van het verbond tussen Mij en de aarde.
Als thema stond boven de preek: De preek van de regenboog
1. De troost van de regenboog
2. De opdracht van de regenboog
3. De profetie van de regenboog
Schriftlezing: Genesis 8: 20 t/m 9: 17
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Afgelopen vrijdag heb ik via internet live meegekeken naar de dienst waarin onze predikant Ds. A.J. Mensink het huwelijk bevestigde van zijn eigen zoon en schoondochter.
Hij gaf hen als trouwtekst mee de woorden uit 1 Johannes 2: 28a En nu, lieve kinderen, blijf in Hem!
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

En dan nu de diensten van zondag. In de morgendienst ging Ds. J.C. de Groot em. Predikant uit Dordrecht voor. In deze dienst mochten we ons voorbereiden op het Heilig Avondmaal dv volgende week zondag. De tekst voor de preek kwam uit Johannes 19: 19 En Pilatus schreef ook een opschrift en zette dat op het kruis; en er was geschreven: JEZUS DE NAZARENER, DE KONING VAN DE JODEN.
Schriftlezing: Johannes 19: 1 t/m 22

In de avonddienst ging onze eigen predikant Ds. A.J. Mensink verder met de behandeling van de H. Catechismus met deze keer Zondag 11.
Als tekst voor de preek koos hij Jesaja 43: 11 Ik, Ik ben de Heere, buiten Mij is er geen Heiland
Schriftlezingen: Jesaja 43: 8 t/m 15 en Mattheüs 1: 18 t/m 25
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Mara »

Schuilen bij God, student W.L. van der Staaij.
https://www.cgkdordrecht-c.nl/index.php ... eekarchief
Waarschijnlijk opgegroeid in een BhP gemeente?
Ik was w.b. de inhoud aangenaam verrast, ik vind het wel een beetje jammer dat hij een wat ouderwetse preektoon heeft.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
aggieoudje
Berichten: 902
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door aggieoudje »

Deze zondag was het avondmaalszondag in onze gemeente. In beide diensten ging onze oud predikant Ds. J.J. Verhaar em. Predikant uit Krimpen a/d IJssel voor.
In de morgendienst waarin het avondmaal werdt bediend preekte hij uit Johannes 17: 20 en 21 En Ik bid niet alleen voor dezen, maar ook voor hen die door hun woord in Mij zullen geloven,
opdat zij allen één zullen zijn, zoals U, Vader, in Mij, en Ik in U, dat ook zij in Ons één zullen zijn, opdat de wereld zal geloven dat U Mij gezonden hebt.

Thema boven de preek: De eenheid
1. Van de Vader en Zoon in de H. Geest
2. Van de christenen met de Vader en de Zoon
Schriftlezing: Johannes 17: 20-26

Aan de tafels las de dominee steeds enkele verzen uit Johannes 17: 1-19
En we zongen uit het Gebed des Heeren: 1,2,3,4,7 en 8

In de avonddienst van voortgezette bediening, nabetrachting en dankzegging preekte hij over Johannes 17: 22 en 23 En Ik heb hun de heerlijkheid gegeven die U Mij gegeven hebt, opdat zij één zijn, zoals Wij Eén zijn; Ik in hen, en U in Mij, opdat zij volmaakt één zijn en opdat de wereld erkent dat U Mij gezonden hebt en hen liefgehad hebt, zoals U Mij hebt liefgehad.
Thema boven de preek: Heerlijkheid
Schriftlezing: Psalm 113/ Johannes 17: 22 en 23

Aan de (extra) tafel las hij Johannes 15: 1-5
En zongen we het Gebed des Heeren: 10
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door -DIA- »

Door omstandigheden (Zuid vacant en ds. vD. preekte elders)
heb ik zondag 3 maal ds. B.J. van Boven gehoord.

Morgendienst
Tekst:
MARKUS 11:1-11
Thema en punten:
  • JEZUS' INTOCHT TE JERUZALEM
    1. De voorbereiding op Zijn intocht
    2. De begroeting tijdens Zijn intocht
    3. De vernachting na Zijn intocht
Middagdienst
Tekst:
MARKUS 2:18-22
Thema en punten:
  • HET ONDERWIJS VAN CHRISTUS
    1. De aanleiding tot dit onderwijs
    2. De verklaring van dit onderwijs
    3. De voorzegging bij dit onderwijs
Avonddienst
Tekst:
1 KONINGEN 3:16-28
Thema en punten:
  • SALOMO'S WIJSHEID ALS RECHTER
    1. De zaak voor de rechter
    2. De toetssteen door de rechter
    3. De uitspraak van de rechter
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
aggieoudje
Berichten: 902
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door aggieoudje »

In de morgendienst ging Prop. W. Braaksma uit Bodegraven voor. Hij preekte uit Jesaja 53: 3 Hij was veracht, de onwaardigste onder de mensen, een Man van smarten, bekend met ziekte, en als iemand voor wie men het gezicht verbergt;
Hij was veracht en wij hebben Hem niet geacht.

Schriftlezingen: Jesaja 52:13 t/m 53: 12 en Lukas 23: 33 t/m 43

In de avonddienst ging Ds. A. de Lange uit Nieuw Lekkerland voor. Hij preekte over Richteren 20: 12 en 13 De stammen van Israël stuurden mannen door heel de stam van Benjamin om te zeggen: Wat is dit voor een kwaad dat onder u gebeurd is?
Lever ons nu die mannen uit, die verderfelijke lieden die in Gibea zijn, zodat wij hen doden en het kwaad uit Israël weg kunnen doen. De Benjaminieten wilden echter niet naar de stem van hun broeders, de Israëlieten, luisteren.

Schriftlezingen: Richteren 20: 1 t/m 15 en Jesaja 53: 4 t/m 7
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
aggieoudje
Berichten: 902
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door aggieoudje »

In de morgendienst ging Ds. S. J. Verheij uit Barneveld voor. Hij preekte over Johannes 12: 27 en 28 Nu is Mijn ziel in beroering en wat zal Ik zeggen? Vader, verlos Mij uit dit uur. Maar hierom ben Ik in dit uur gekomen. Vader, verheerlijk Uw Naam! Er kwam dan een stem uit de hemel: En Ik heb hem verheerlijkt en Ik zal hem opnieuw verheerlijken.
Thema: Strijd en overgave
Schriftlezing: Johannes 12: 20 t/m 36

In de avonddienst ging onze oud predikant Ds. C. v. Duijn uit Delft voor. Hij preekte over Psalm 141: 2a Laat mijn gebed als reukwerk voor Uw aangezicht staan.
Schriftlezingen: Psalm 141 en Openbaring 8: 1 t/m 5
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door -DIA- »

ZONDAG 2 APRIL 2017

Morgendienst
Tekst:
LUKAS 22:27a en 70b
Maar hij verloochende Hem...
En Hij zeide tot hen: Gij zegt, dat Ik het ben.

Thema en punten:
  • PETRUS EN JEZUS
    1. Afgewezen
    2. Trouw gezworen
In deze dienst werden abtsdragers bevestigd

Middagdienst
Leesdienst, preek van ds. A. Schot
Tekst:
HEBREEËN 11:24-26
Door het geloof heeft Mozes, nu groot geworden zijnde, geweigerd een zoon van Farao's dochter genoemd te worden;
verkiezende liever met het volk van God kwalijk gehandeld te worden, dan voor een tijd de genieting der zonde te hebben; achtende de versmaadheid van Christus meerderen rijkdom te zijn, dan de schatten in Egypte; want hij zag op de vergelding des loons.

Thema en punten:
  • HET GELOOFSLEVEN VAN MOZES
    1. Zijn geloofsweigering
    2. Zijn geloofskeuze
    3. Zijn geloofsrijkdom
Avonddienst
Tekst:
HC ZONDAG 5 vr/antw. 12-15
Vraag 12
Aangezien wij dan naar het rechtvaardig oordeel Godstijdelijke en eeuwige straf verdiend hebben, is er enig middel, waardoor wijdeze straf zouden kunnen ontgaan en wederom tot genade komen?
God wil, dat aan Zijn gerechtigheid genoeg geschiede ; daarommoeten wij aan haar, òf door onszelf, òf door een ander, volkomenlijk betalen.
Vraag 13
Maar kunnen wij door onszelf betalen?
In generlei wijze, maar wij maken ook de schuld nog dagelijksmeerder.
Vraag 14
Kan ook ergens een bloot schepsel gevonden worden, datvoor ons betale?
Neen; want ten eerste wil God aan geen ander schepsel de schuldstraffen, die de mens gemaakt heeft ; ten andere zo kan ook geen blootschepsel den last van den eeuwige toorn Gods tegen de zonde dragen en andereschepselen daarvan verlossen.
Vraag 15
Wat moeten wij dan voor een Middelaar en Verlosser zoeken?
Zulk een, die waarachtig en rechtvaardig mens is, en nochtans ook sterker dan alle schepselen, dat is, die ook tegelijk waarachtig God is.
Thema en punten:
  • DE SLEUTEL TOT DE VERLOSSING
    1. Verlossing door recht
    2. Verlossing zonder de mens
    3. Verlossing buiten de mens
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18723
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: RE: Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door helma »

aggieoudje schreef:In de morgendienst ging Ds. S. J. Verheij uit Barneveld voor. Hij preekte over Johannes 12: 27 en 28 Nu is Mijn ziel in beroering en wat zal Ik zeggen? Vader, verlos Mij uit dit uur. Maar hierom ben Ik in dit uur gekomen. Vader, verheerlijk Uw Naam! Er kwam dan een stem uit de hemel: En Ik heb hem verheerlijkt en Ik zal hem opnieuw verheerlijken.
Thema: Strijd en overgave
Schriftlezing: Johannes 12: 20 t/m 36

In de avonddienst ging onze oud predikant Ds. C. v. Duijn uit Delft voor. Hij preekte over Psalm 141: 2a Laat mijn gebed als reukwerk voor Uw aangezicht staan.
Schriftlezingen: Psalm 141 en Openbaring 8: 1 t/m 5
Wij hadden pas ook een preek over Joh. 12. De ds zei: ....wat zal ik zeggen? (Vraagteken) Verlos Mij uit dit uur? ( vraagteken)Maar hierom ben Ik in dit uur gekomen.
In de HSV stond bij de tweede zin een uitroepteken. Dan wordt het ineens heel anders!
Werd daar bij jullie nog wat over gezegd?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17353
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door huisman »

Gisteren in de middagdienst een ernstige preek over het weerstaan,lasteren,bedroeven en uitblussen van de Heilige Geest.
Al de vier punten werden behandeld en geeft stof tot overdenking.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: RE: Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Hendrikus »

helma schreef:
aggieoudje schreef:In de morgendienst ging Ds. S. J. Verheij uit Barneveld voor. Hij preekte over Johannes 12: 27 en 28 Nu is Mijn ziel in beroering en wat zal Ik zeggen? Vader, verlos Mij uit dit uur. Maar hierom ben Ik in dit uur gekomen. Vader, verheerlijk Uw Naam! Er kwam dan een stem uit de hemel: En Ik heb hem verheerlijkt en Ik zal hem opnieuw verheerlijken.
Thema: Strijd en overgave
Schriftlezing: Johannes 12: 20 t/m 36

In de avonddienst ging onze oud predikant Ds. C. v. Duijn uit Delft voor. Hij preekte over Psalm 141: 2a Laat mijn gebed als reukwerk voor Uw aangezicht staan.
Schriftlezingen: Psalm 141 en Openbaring 8: 1 t/m 5
Wij hadden pas ook een preek over Joh. 12. De ds zei: ....wat zal ik zeggen? (Vraagteken) Verlos Mij uit dit uur? ( vraagteken)Maar hierom ben Ik in dit uur gekomen.
In de HSV stond bij de tweede zin een uitroepteken. Dan wordt het ineens heel anders!
Werd daar bij jullie nog wat over gezegd?
Vraagtekens lijken in de meerderheid te zijn: http://www.biblestudytools.com/john/12-27-compare.html
~~Soli Deo Gloria~~
aggieoudje
Berichten: 902
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: RE: Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door aggieoudje »

helma schreef:
aggieoudje schreef:In de morgendienst ging Ds. S. J. Verheij uit Barneveld voor. Hij preekte over Johannes 12: 27 en 28 Nu is Mijn ziel in beroering en wat zal Ik zeggen? Vader, verlos Mij uit dit uur. Maar hierom ben Ik in dit uur gekomen. Vader, verheerlijk Uw Naam! Er kwam dan een stem uit de hemel: En Ik heb hem verheerlijkt en Ik zal hem opnieuw verheerlijken.
Thema: Strijd en overgave
Schriftlezing: Johannes 12: 20 t/m 36

In de avonddienst ging onze oud predikant Ds. C. v. Duijn uit Delft voor. Hij preekte over Psalm 141: 2a Laat mijn gebed als reukwerk voor Uw aangezicht staan.
Schriftlezingen: Psalm 141 en Openbaring 8: 1 t/m 5
Wij hadden pas ook een preek over Joh. 12. De ds zei: ....wat zal ik zeggen? (Vraagteken) Verlos Mij uit dit uur? ( vraagteken)Maar hierom ben Ik in dit uur gekomen.
In de HSV stond bij de tweede zin een uitroepteken. Dan wordt het ineens heel anders!
Werd daar bij jullie nog wat over gezegd?
Nee daar heeft de dominee het niet over gehad.
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
aggieoudje
Berichten: 902
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door aggieoudje »

In de morgendienst ging onze eigen Predikant Ds. A. J. Mensink voor.
Hij preekte over Johannes 19: 26 en 27 Toen nu Jezus Zijn moeder zag en de discipel die Hij liefhad, bij haar zag staan, zei Hij tegen Zijn moeder: Vrouw, zie, uw zoon. Daarna zei Hij tegen de discipel: Zie, uw moeder. En vanaf dat moment nam de discipel haar in zijn huis.
De nadruk lag op de woorden VROUW, ZIE UW ZOON en ZIE, UW MOEDER.
Schriftlezing: Johannes 19: 23 t/m 30
Zingen: Ps 31: 4 en 11
Ps 64: 1 en 2
Gz 1: 6 en 9
Ps 69: 4 en 9
Ps 22: 13
Ps 68: 13 en 16

In de avonddienst ging Ds. P. Wijnberger uit Bleiswijk voor.
Hij preekte over Lukas 23: 43 En Jezus zei tegen hem: Voorwaar, zeg Ik u, heden zult u met Mij in het paradijs zijn.
Schriftlezing: Lukas 23: 33 t/m 48
Zingen: Ps 89: 15 en 16
Ps 69: 4
Ps 40: 5
Ps 22: 4 en 7
Ps 25: 3
Ps 28: 1 en 6
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18723
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door helma »

Wij hadden dezelfde ochtendpreek. Voor mij een betekenisvolle tekst.
Laatst gewijzigd door helma op 10 apr 2017, 21:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17353
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door huisman »

helma schreef:Wij hadden dezelfde ochtendpreek. Voor mij een betekenisvolle tekst.
Dezelfde preek???......een preek over dezelfde tekst zul je bedoelen :garde
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gesloten