Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Vorst »

Er is niet zoveel mis met een keer een wat langer verhaal, mits het een goed verhaal is. Daar gaat het doorgaans mis.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door samanthi »

Vorst schreef:Er is niet zoveel mis met een keer een wat langer verhaal, mits het een goed verhaal is. Daar gaat het doorgaans mis.
mee eens.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door pierre27 »

Mistig schreef:Bij ds. Silfhout waren we gewend dat de dienst altijd 1,5 uur na aanvangstijd was afgelopen.
Ds. Verschuure is iets rekkelijker, maar nog geen bizarre "overschrijding" meegemaakt.
Dus dat valt alles mee.
Heldere taal dit. Beter als dat gezemel over te lang enz. Wat me opvalt dat het vaak volwassenen zijn die dat allemaal zo goed weten. Mijn leerlingen uit Szeel en Amersfoort hoorde ik er zelden over. Wel dat het duidelijk en begrijpelijk was. Steek maar in je zak..
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
DDD
Berichten: 28491
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door DDD »

Mistig schreef:Bij ds. Silfhout waren we gewend dat de dienst altijd 1,5 uur na aanvangstijd was afgelopen.
Ds. Verschuure is iets rekkelijker, maar nog geen bizarre "overschrijding" meegemaakt.
Dus dat valt alles mee.
Niets daarvan. Die diensten duurden ook altijd al minstens een uur en 35 minuten. Ook erg lang. Ik heb nog werkelijk hooguit één keer meegemaakt dat de dienst in anderhalf uur was afgelopen, dus dit is echt flauwekul.

@Luther:
Ik vind een preek van drie kwartier meer dan genoeg. Ik ben helemaal niet zulke extreem lange diensten gewend en ik zie er ook totaal het nut niet van in. Althans, een kerkdienst van een uur en drie kwartier vind ik prima, maar een preek van meer dan 40 minuten is mijns inziens nergens goed voor.

Een voetbalwedstrijd verveelt al na vijf minuten, dus dat is geen vergelijking en een wetenschappelijk congres met een saaie lezing heb ik nog nooit meegemaakt.

@Pierre27:
Dat heeft er niets mee te maken. Ten eerste niet omdat zij deels het referentiekader missen. En ten tweede omdat het daar helemaal niet over ging.

En verder is dit allemaal een bijzaak, voordat Erasmiaan dat opmerkt.
-DIA-
Berichten: 32705
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door -DIA- »

Vanavond ging hier ds. G. Hoogerland voor.
Dit i.v.m. het dopen van een kleinkind van ds.
Na de doop sprak ds. Hoogerland over
JESAJA 56:4-5
Het thema luidde:
EEN GODDELIJKE BELOFTE VOL VERTROOSTING
1. Tot wie die belofte gericht ia
2. Wat die belofte inhoudt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door pierre27 »

DDD schreef:
Mistig schreef:Bij ds. Silfhout waren we gewend dat de dienst altijd 1,5 uur na aanvangstijd was afgelopen.
Ds. Verschuure is iets rekkelijker, maar nog geen bizarre "overschrijding" meegemaakt.
Dus dat valt alles mee.
Niets daarvan. Die diensten duurden ook altijd al minstens een uur en 35 minuten. Ook erg lang. Ik heb nog werkelijk hooguit één keer meegemaakt dat de dienst in anderhalf uur was afgelopen, dus dit is echt flauwekul.

@Luther:
Ik vind een preek van drie kwartier meer dan genoeg. Ik ben helemaal niet zulke extreem lange diensten gewend en ik zie er ook totaal het nut niet van in. Althans, een kerkdienst van een uur en drie kwartier vind ik prima, maar een preek van meer dan 40 minuten is mijns inziens nergens goed voor.

Een voetbalwedstrijd verveelt al na vijf minuten, dus dat is geen vergelijking en een wetenschappelijk congres met een saaie lezing heb ik nog nooit meegemaakt.

@Pierre27:
Dat heeft er niets mee te maken. Ten eerste niet omdat zij deels het referentiekader missen. En ten tweede omdat het daar helemaal niet over ging.

En verder is dit allemaal een bijzaak, voordat Erasmiaan dat opmerkt.
Je kunt kletsen wat je wil DDD, ik ben het gewoon weer eens niet met je eens. Ik vind gewoon dat je veel te kritisch bent op een kerkverband/predikant(en) waar je notabene zelf lid van bent. Op praktisch elk onderwerp wat over de GG gaat heb je wel wat aan te merken. Bij enkelen op dit forum ben je dan in goed gezelschap, bij mij helaas niet. Dat wil niet zeggen dat ik niet vind dat er dingen helaas niet goed gaan in de GG, alleen heb ik gewoon geen behoefte tot in de treure hierover te gaan zemelen. Ik heb mijn vrienden over de breedte in kerkelijk Nederland, maar overal waar ik een dergelijke verzurende houding opmerk ga ik er vol tegenin. Het spijt me zeer maar dit is de echte Peter:)
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
DDD
Berichten: 28491
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door DDD »

Je bent het op dit forum vaak zonder enige onderbouwing met mensen oneens. Je stelt je eigen beperkte ervaring van negen jaar één dominee plus wat naburige gemeenten voortdurend tot norm voor 'de gemiddelde GG', wat helemaal ten onrechte is. En als je inhoudelijk geen gelijk krijgt of hebt, stel je impertinente vragen die moeten suggereren dat de ander nog veel geestelijk onderwijs moet genieten om bij jou in de buurt te komen, wat ook niet bepaald bescheiden is en ook overigens onjuist.

En verder is je verwijt in dit concrete geval feitelijk onzin. Deze discussie hierover komt niet bij mij vandaan, al heb ik er wel een duidelijke mening over. Het enige wat ik schreef was: "Het was een goede preek, afgezien van de lengte ervan."

En verder meld ik nog even dat je op de meeste van mijn tegenwerpingen hierboven geen inhoudelijke reactie geeft, maar gewoon over wat anders begint. Ik hoop dat je dat in de klas niet doet, voor zover je inderdaad les zou geven op school.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door pierre27 »

DDD schreef:Je bent het op dit forum vaak zonder enige onderbouwing met mensen oneens. Je stelt je eigen beperkte ervaring van negen jaar één dominee plus wat naburige gemeenten voortdurend tot norm voor 'de gemiddelde GG', wat helemaal ten onrechte is. En als je inhoudelijk geen gelijk krijgt of hebt, stel je impertinente vragen die moeten suggereren dat de ander nog veel geestelijk onderwijs moet genieten om bij jou in de buurt te komen, wat ook niet bepaald bescheiden is en ook overigens onjuist.

En verder is je verwijt in dit concrete geval feitelijk onzin. Deze discussie hierover komt niet bij mij vandaan, al heb ik er wel een duidelijke mening over. Het enige wat ik schreef was: "Het was een goede preek, afgezien van de lengte ervan."

En verder meld ik nog even dat je op de meeste van mijn tegenwerpingen hierboven geen inhoudelijke reactie geeft, maar gewoon over wat anders begint. Ik hoop dat je dat in de klas niet doet, voor zover je inderdaad les zou geven op school.
Helder verhaal kerel. Mijn boodschap is duidelijk. Jouw boodschap ook. Veel zegen toegewenst onder de prediking waar jij onder zit beste DDD. Ik begin weer over wat anders want ik ga nu lekker werken. Zonder frustratie!!
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
karel de grote
Inactief
Berichten: 50
Lid geworden op: 23 nov 2017, 12:08

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door karel de grote »

Samanthi schreef:
De bevinding van Elifaz
Laankerk.nl aanbevolen.
Ik heb de preek beluisterd. Ik vind er veel bij op te merken. Bijvoorbeeld dat het niets nieuws is dat Elifaz tegen Job zegt: Zou een mens rechtvaardiger zijn dan God? Dat is niets nieuws, want dat staat gewoon in de Bijbel, aldus ds. G.A. v.d. Brink. Dat is natuurlijk een rare opmerking en iemand met zijn opleiding snapt zelf ook wel, dat je daarmee iets onnozels zegt. Want Job had helemaal nog geen Bijbel. Bezwaarlijker vind ik het dat ds. V.d. Brink Elifaz voorstelt als iemand uit de rechterflank van de Gereformeerde Gezindte. Hij vult dat ook echt zo in: 'Wat Elifaz zegt, is: Job, ik zou je zo gunnen dat je ook beleeft wat ik beleef'. Dat vind ik een makkelijke manier van punten scoren bij mensen die uit die rechterflank zijn overgekomen naar zijn gemeente. En als ik het goed begrepen heb, zitten er nogal wat van zulke mensen in die gemeente. Zo'n prediking werkt inderdaad alleen maar bevestigend en houdt mensen in hun comfortzone.
Luctor et emergo
karel de grote
Inactief
Berichten: 50
Lid geworden op: 23 nov 2017, 12:08

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door karel de grote »

Je kunt je ook afvragen of het Woord zo recht gedaan wordt. Het mechanisme zou kunnen zijn (ik weet niet of het echt zo is): ik ontdek bepaalde frustraties bij mensen die zijn overkomen naar mijn gemeente over hun verleden (rechterflank Gereformeerde Gezindte). Er zullen meer mensen met zulke frustraties zijn. Ik probeer zulke frustraties ook te ontdekken in de Bijbel. Ik preek daarover. En ik spreek het bevrijdende woord. Ik zeg niet dat dit de intentie van deze dominee is, maar het mechanisme zou zo kunnen zijn.
Luctor et emergo
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door samanthi »

karel de grote schreef:Je kunt je ook afvragen of het Woord zo recht gedaan wordt. Het mechanisme zou kunnen zijn (ik weet niet of het echt zo is): ik ontdek bepaalde frustraties bij mensen die zijn overkomen naar mijn gemeente over hun verleden (rechterflank Gereformeerde Gezindte). Er zullen meer mensen met zulke frustraties zijn. Ik probeer zulke frustraties ook te ontdekken in de Bijbel. Ik preek daarover. En ik spreek het bevrijdende woord. Ik zeg niet dat dit de intentie van deze dominee is, maar het mechanisme zou zo kunnen zijn.


poe poe het lijk wel of ik een stalker heb, ik heb meer van 2050 postingen dus je bent nog wel even zoet.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
karel de grote
Inactief
Berichten: 50
Lid geworden op: 23 nov 2017, 12:08

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door karel de grote »

@Samanthi: on-topic, zou ik zeggen
Luctor et emergo
karel de grote
Inactief
Berichten: 50
Lid geworden op: 23 nov 2017, 12:08

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door karel de grote »

Ik ben benieuwd of iemand mijn bezwaren herkent, of misschien juist met argumenten kan weerleggen.
Luctor et emergo
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17256
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door huisman »

karel de grote schreef:Ik ben benieuwd of iemand mijn bezwaren herkent, of misschien juist met argumenten kan weerleggen.
Ik herken je bezwaren en weerleg ze dus niet.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
karel de grote
Inactief
Berichten: 50
Lid geworden op: 23 nov 2017, 12:08

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door karel de grote »

In een oud blaadje heb ik nog een stukje van ds. Beekhuis gevonden. [quote][/quote]Daarom moet de prediking trinitarisch zijn. Vanuit de Drieë’enheid. Daar is heilsbeschikking, heilsverwerving en heilsbediening. Er zijn predikers in onze kerken, naar te vrezen valt, die alleen maar de Vader en de Zoon prediken. Wijlen ds. L. Vroeqindeweij merkt dienaangaande op: „Zij prediken de Vader en de Zoon. Daardoor wordt hun prediking Christocentrischer. De genade van Christus en de verzoening komen in het middelpunt. Zij prediken de schuld en zonde van de mens. Zij zijn ernstig. Zij strijden in de theologie voor het plaatsvervangend lijden van Christus. Maar de Heilige Geest hebben zij gevangen gezet. Hun prediking moet er van uitgaan dat alle hoorders de Heilige Geest ontvangen hebben. En nu komt het er op aan, dat de hoorders als wedergeborenen leven. Met behulp van de Heilige Geest moeten zij zichzelf bekeren en zo al meer. Doch altijd gaat de menselijke activiteit voorop.

Zij preken dus God de Vader en God de Zoon. God de Heilige Geest hebben zij gevangen gezet. En zij doen zeker tekort in hun prediking aan dat grote werk des Geestes van wedergeboorte en bekering, ontdekking en overtuiging, verbrijzeling en vernedering.

Van verkiezing moeten zij niets hebben, want dan wordt de mens totaal afhankelijk, en de mens moet op zijn troon blijven. Zodoende brengen zij het evangelie niet. Ik weet wel, dat het juist omgekeerd wordt gezegd. Omdat de recht schriftuurlijke prediking zich houdt aan de woorden van de Heere Jezus, Die sprak over een nauwe weg, die weinigen zullen vinden en over de noodzakelijkheid van de wedergeboorte.

Maar het is juist andersom. Als de prediking God de Heilige Geest niet predikt in al Zijn werken, wat moeten dan die tobbers beginnen, die zich als machteloos en goddeloos leren kennen? Als ge zegt, dat ze wedergeboren zijn, weten zij bij ondervinding, dat zij zo dood zijn als een draadnagel. Als ge zegt, dat Christus ze roept, roepen ze schreiend uit, dat ze niet willen. Als ge zegt, dat ze geloven moeten, zeggen ze: och, kon ik dat maar.

En als men verzuimt het werk van de Heilige Geest te prediken, verminkt men het evangelie zodanig, dat voor de verloren zondaren hun prediking troosteloos is. Weet u wie er wat mee beginnen kan? De farizeeër vóór in de tempel en Saulus van Tarsen vóór zijn bekering, die hebben veel troost uit deze verminkte prediking”.

VI. TOT SLOT NOG ENKELE OPMERKINGEN EN VRAGEN

Is de gemeente van Sardis voor ons geen baken in zee? Ik denk m.n. aan vele van onze gemeenten waar meerderen ’s morgens aanzitten aan de dis des verbonds en ’s avonds schitteren door afwezigheid. Men gaat fietsen, wandelen, op visite of men zit voor de televisie. Is dat naar Gods Woord? Is dat een bewijs van geestelijk leven?

Is er niet net gevaar van een gearriveerd Christendom?

De Abrahamspositie heft de Adamspositie niet op. Wij liggen verloren in Adam en wij moeten wederomgeboren worden.

De prediking moet ontdekkend zijn.

Een rijke Christus en een arme zondaar, maar ook hoe die twee tot elkaar komen.
Luctor et emergo
Gesloten