Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door eilander »

Ditbenik schreef:Nou, het lijkt mij niet verstandig om altijd letterlijk te lezen wat er staat. Voorbeelden kunnen bv verouderd zijn, evenals actuele zaken. Of opmerkingen als 'we staan vanmorgen stil bij' terwijl het nu een middagdienst is. Een preek is iets anders dan de Schrift en kun je aanpassen aan tijd en plaats. De keren dat ik vroeger een preek heb gelezen, heb ik die vrijheid ook genomen. En niet alleen ik.
Ja, dan krijg je dat soort wonderlijke dingen als dat ds. W.C. Lamain (1904-1984) het over euro's heeft... Morgendienst naar middagdienst veranderen is natuurlijk wel iets anders.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Ditbenik »

eilander schreef:
Ditbenik schreef:Nou, het lijkt mij niet verstandig om altijd letterlijk te lezen wat er staat. Voorbeelden kunnen bv verouderd zijn, evenals actuele zaken. Of opmerkingen als 'we staan vanmorgen stil bij' terwijl het nu een middagdienst is. Een preek is iets anders dan de Schrift en kun je aanpassen aan tijd en plaats. De keren dat ik vroeger een preek heb gelezen, heb ik die vrijheid ook genomen. En niet alleen ik.
Ja, dan krijg je dat soort wonderlijke dingen als dat ds. W.C. Lamain (1904-1984) het over euro's heeft... Morgendienst naar middagdienst veranderen is natuurlijk wel iets anders.
Ja, je kunt natuurlijk alles belachelijk maken.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door CvdW »

Door te zeggen dat er niets gewijzigd mag worden creëer je dat de oudvaders niet meer gelezen worden op de preekstoel.
Dat is erg jammer!
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door eilander »

CvdW schreef:Door te zeggen dat er niets gewijzigd mag worden creëer je dat de oudvaders niet meer gelezen worden op de preekstoel.
Dat is erg jammer!
Dat zou zeker jammer zijn, maar waarom is dat zo?
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:
Dat gebeurde ook in Noord wel. Als preken van ds. G. Mouw werden gelezen. Deze hebben meestal een uitgebreide voorrede, maar die werd door sommige enkele ouderlingen weggelaten. Volgens mij is dat niet overeenkomstig wat de bedoeling is. De ouderling hoort de preek immers te lezen zoals die is uitgesproken of geschreven door de predikant?
Ik kwam erachter door mee te lezen met de Bijbellezingen over Abraham.
Citaat uit het onlangs verschenen boekje "Door de Heere geleerd", over ouderling J. Koster:

Vaak gebruikte Koster de bevindelijke en onderwijzende preken van ds. G. van Reenen tijdens de leesdiensten. Als een preek te lang is, wordt die zodanig ingekort dat de dienst op de gestelde tijd beëindigd kan worden. Dat verlangt hij ook van de voorgaande predikant of student. Als het te lang duurt, sluit ouderling Koster demonstratief zijn Bijbel. [p. 39]
~~Soli Deo Gloria~~
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Mistig »

Afgelopen zondagochtend hadden we een voorbereidingspreek op het Heilig Avondmaal, door Ds. A. Verschuure.

De preek ging over Maleachi 4. "Ulieden daarentegen zal de Zon der gerechtigheid opgaan."
Psalmen die we zongen waren Psalm 73:14, Lofzang van Zacharias:1&5, Psalm 45:1 en Psalm 43:5

's Middags was ik elders.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door CvdW »

Deze discussie is al eerder geweest op RF.
Er is een duidelijk leerverschil tussen de oudvaders en de preken vanaf (zeg maar even) 1907, welke alleen maar verder versterkt is in de tijd na 1907.
Een zeer belangrijk punt is dat de eigen bevinding de boventoon is gaan voeren t.o.v. het werk van Christus. Dat is niet naar de Schrift.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door eilander »

CvdW schreef:Deze discussie is al eerder geweest op RF.
Er is een duidelijk leerverschil tussen de oudvaders en de preken vanaf (zeg maar even) 1907, welke alleen maar verder versterkt is in de tijd na 1907.
Een zeer belangrijk punt is dat de eigen bevinding de boventoon is gaan voeren t.o.v. het werk van Christus. Dat is niet naar de Schrift.
Is dat nou antwoord op mijn vraag?
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door CvdW »

Ja. Welk antwoord had u dan verwacht?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door eilander »

CvdW schreef:Ja. Welk antwoord had u dan verwacht?
Het ging over wijzigingen in de preek. Als dat niet mag, leidt dat er volgens jou toe dat die preken niet meer gelezen (kunnen) worden. Dat verband snap ik niet zo. Ik heb gelukkig al heel wat preken van oudvaders horen lezen.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door CvdW »

Helder. Als je wilt hebben dat bepaalde preken niet meer gelezen worden dan is een slimme oplossing door te zeggen dat er niets gewijzigd mag worden in een preek. Zodoende wijzigt de leer dan ook.
Blij te horen dat u vele preken van oudvaders hebt horen lezen (ook van recente datum?). Bij ons is het droevig gesteld.
Mannetje
Berichten: 7693
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Mannetje »

CvdW schreef:Helder. Als je wilt hebben dat bepaalde preken niet meer gelezen worden dan is een slimme oplossing door te zeggen dat er niets gewijzigd mag worden in een preek. Zodoende wijzigt de leer dan ook.
Blij te horen dat u vele preken van oudvaders hebt horen lezen (ook van recente datum?). Bij ons is het droevig gesteld.
Afgelopen zondag bij ons een preek van ds. Joos van Laren.

De morgenpreek van 10 december:
http://www.ggbodegraven.nl/modules/content/?id=26

Opvallend is dat de middagpreek op naam van ds. Mulder staat, terwijl ds. Zondag is voorgegaan (vanwege het weer).
-
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Vorst »

Joos van Laren? Wie is dat?
Mannetje
Berichten: 7693
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Mannetje »

Vorst schreef:Joos van Laren? Wie is dat?
http://www.arnehistorie.com/Artikelen-K ... laren.html
-
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Vorst »

O haha ik dacht dat het een levende predikant was :haha .
Gesloten