Ik vind het een beetje bezwaarlijk om dat soort fantasieën/gevoelservaringen ook nog bevindelijk te noemen. Bevindelijk gereformeerden reserveren dat woord immers voor de ware bevinding die opkomt uit de bijbel, en daar is dit niet echt een voorbeeld van.
DDD schreef:Ik vind het een beetje bezwaarlijk om dat soort fantasieën/gevoelservaringen ook nog bevindelijk te noemen. Bevindelijk gereformeerden reserveren dat woord immers voor de ware bevinding die opkomt uit de bijbel, en daar is dit niet echt een voorbeeld van.
Fantasieën
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Morgendienst
Ds. C.A. van Dieren
Psalmen: Ps. 96 : 2,6 - Ps. 119:8 - Ps. 2:3,4 - Ps. 22:14 -Ps. 89:13
Tekst: MATTHEUS 8:10-12 Jezus nu, dit horende, heeft Zich verwonderd, en zeide tot degenen, die Hem volgden: Voorwaar zeg Ik u, Ik heb zelfs in Israël zo groot een geloof niet gevonden.
Doch Ik zeg u, dat velen zullen komen van oosten en westen en zullen met Abraham, en Izak, en Jakob, aanzitten in het Koninkrijk der hemelen;
En de kinderen des Koninkrijks zullen uitgeworpen worden in de buitenste duisternis; aldaar zal wening zijn, en knersing der tanden.
Thema en punten: JEZUS’ ONDERWIJZING BIJ DE WONDEREN 1. Beschamend onderwijs
2. Hoopgevend onderwijs
3. Schrikwekkend onderwijs
Middagdienst
Leesdienst, preek van ds. B.J. van Boven We zijn in de middagdienst begonnen met een nieuwe Bijbellezing, over Samuël.
Psalmen: Ps. 84:5 - Lofz. van Maria : 1.4 - Ps. 119:5 - Ps. 91:1
Tekst: 1 SAMUËL 2:1-18 (kerntekst verzen 11-12)
Doch de zonen van Eli waren kinderen Belials; zij kenden den HEERE niet.
Want de wijze dier priesters met het volk was, dat, wanneer iemand een offerande offerde, des priesters jongen kwam, terwijl het vlees kookte, met een drietandigen krauwel in zijn hand;
En sloeg in de teile, of in den ketel, of in de pan, of in den pot; al wat de krauwel optrok, dat nam de priester voor zich. Alzo deden zij aan al de Israëlieten, die te Silo kwamen.
Ook eer zij het vet aanstaken, kwam des priesters jongen, en zeide tot den man, die offerde: Geef dat vlees om te braden voor den priester; want hij zal geen gekookt vlees van u nemen, maar rauw.
Wanneer nu die man tot hem zeide: Zij zullen dat vet als heden ganselijk aansteken, zo neem dan voor u, gelijk als het uw ziel lusten zal; zo zeide hij tot hem: Nu zult gij het immers geven, en zo niet, ik zal het met geweld nemen.
Alzo was de zonde dezer jongelingen zeer groot voor het aangezicht des HEEREN; want de lieden verachtten het spijsoffer des HEEREN.
Doch Samuël diende voor het aangezicht des HEEREN, zijnde een jongeling, omgord met den linnen lijfrok.
Thema en punten: GODS HEILIGDOM IN SAMUËLS JONGE LEVEN. 1. De lofzang bij Gods heiligdom
2. De schandvlek van Gods heiligdom
3. De Godsvreze in Gods heiligdom
Avonddienst
Leesdienst, preek wijlen ds. M. Blok (We hadden onverwacht leesdienst, i.v.m. met de zeer ernstige toestand van de schoonvader van ds. en daarbij ziekte van ds. zelf)
Psalmen: Ps. 60:1 - Ps. 49:6,7 - Ps. 79:1 - Ps. 119:69
Tekst: AMOS 9:1-4 Ik zag den Heere staan op het altaar, en Hij zeide: Sla dien knoop, dat de posten beven, en doorkloof ze allen in het hoofd; en Ik zal hun achterste met het zwaard doden; en vliedende zal onder hen niet ontvlieden, noch de ontkomende onder hen behouden worden.
Al groeven zij tot in de hel, zo zal Mijn hand ze van daar halen, en al klommen zij in den hemel, zo zal Ik ze van daar doen nederdalen.
En al verstaken zij zich op de hoogte van Karmel, zo zal Ik ze naspeuren en van daar halen; en al verborgen zij zich van voor Mijn ogen in den grond van de zee, zo zal Ik van daar een slang gebieden, die zal ze bijten.
En al gingen zij in gevangenis voor het aangezicht hunner vijanden, zo zal Ik van daar het zwaard gebieden, dat het hen dode; en Ik zal Mijn oog tegen hen zetten ten kwade, en niet ten goede.
Thema en punten: GODS GERICHTEN BETREFFENDE ZIJN VERBONDSVOLK. 1. De plaats van de Rechter
2. De handen van de Rechter
3. De ogen van de Rechter
Laatst gewijzigd door -DIA- op 22 jan 2018, 11:19, 1 keer totaal gewijzigd.
DDD schreef:Ik vind het een beetje bezwaarlijk om dat soort fantasieën/gevoelservaringen ook nog bevindelijk te noemen. Bevindelijk gereformeerden reserveren dat woord immers voor de ware bevinding die opkomt uit de bijbel, en daar is dit niet echt een voorbeeld van.
Nounou. Als zelfs een gevoelservaring als niet meer bevindelijk is, dan heb je wel wat uit te leggen.
DDD schreef:Ik vind het een beetje bezwaarlijk om dat soort fantasieën/gevoelservaringen ook nog bevindelijk te noemen. Bevindelijk gereformeerden reserveren dat woord immers voor de ware bevinding die opkomt uit de bijbel, en daar is dit niet echt een voorbeeld van.
Nounou. Als zelfs een gevoelservaring als niet meer bevindelijk is, dan heb je wel wat uit te leggen.
Alle gevoelservaringen zijn wel bevindelijk.
Maar niet alle gevoelservaringen zijn schriftuurlijk. En ze zijn evenmin allemaal gereformeerd. En daarom is het woord bevindelijk in dit verband ietwat misleidend. Dat wordt in de praktijk gebruikt als afkorting voor schriftuurlijk-bevindelijk.
DDD schreef:Ik vind het een beetje bezwaarlijk om dat soort fantasieën/gevoelservaringen ook nog bevindelijk te noemen. Bevindelijk gereformeerden reserveren dat woord immers voor de ware bevinding die opkomt uit de bijbel, en daar is dit niet echt een voorbeeld van.
Nounou. Als zelfs een gevoelservaring als niet meer bevindelijk is, dan heb je wel wat uit te leggen.
Alle gevoelservaringen zijn wel bevindelijk.
Maar niet alle gevoelservaringen zijn schriftuurlijk. En ze zijn evenmin allemaal gereformeerd. En daarom is het woord bevindelijk in dit verband ietwat misleidend. Dat wordt in de praktijk gebruikt als afkorting voor schriftuurlijk-bevindelijk.
Even tussendoor: Wat is dan een Schriftuurlijke en wat is een gewone gevoelsmatige bevinding. Ik dacht toch dat het verschil was als tussen dag en nacht.
Voorbeeld: Pijn, emotie, blijdschap, tranen, het zijn gevoelens, bevindingen. Maar zijn dat ook altijd Schriftuurlijke bevindingen?
DDD schreef:Ik vind het een beetje bezwaarlijk om dat soort fantasieën/gevoelservaringen ook nog bevindelijk te noemen. Bevindelijk gereformeerden reserveren dat woord immers voor de ware bevinding die opkomt uit de bijbel, en daar is dit niet echt een voorbeeld van.
Nounou. Als zelfs een gevoelservaring als niet meer bevindelijk is, dan heb je wel wat uit te leggen.
Alle gevoelservaringen zijn wel bevindelijk.
Maar niet alle gevoelservaringen zijn schriftuurlijk. En ze zijn evenmin allemaal gereformeerd. En daarom is het woord bevindelijk in dit verband ietwat misleidend. Dat wordt in de praktijk gebruikt als afkorting voor schriftuurlijk-bevindelijk.
Even tussendoor: Wat is dan een Schriftuurlijke en wat is een gewone gevoelsmatige bevinding. Ik dacht toch dat het verschil was als tussen dag en nacht.
Voorbeeld: Pijn, emotie, blijdschap, tranen, het zijn gevoelens, bevindingen. Maar zijn dat ook altijd Schriftuurlijke bevindingen?
Iemand die tot bekering mag komen door Gods genade kan: - gemis naar God - droefheid/berouw/pijn over de zonde - vernedering onder de kastijding onder Gods recht - verlangen naar God - (tranen van) verwondering over Gods ontfermend erbarmen - blijdschap (dankbaarheid) over de zaligheid, door God gewerkt, uit genade
ervaren.
Vanzelf: een traantje en een tekstje zijn niet genoeg. Maar een emotieloze bekering, daar geloof ik ook niet in.
-DIA- schreef:Even tussendoor: Wat is dan een Schriftuurlijke en wat is een gewone gevoelsmatige bevinding. Ik dacht toch dat het verschil was als tussen dag en nacht.
Voorbeeld: Pijn, emotie, blijdschap, tranen, het zijn gevoelens, bevindingen. Maar zijn dat ook altijd Schriftuurlijke bevindingen?
Ik hou het bij de kanttekening bij Romeinen 5:
Of: ervaring, of: beproeving, namelijk van Christus’ hulp en trouw in het volbrengen van Zijn belofte, waarmede Hij ons heeft beloofd in zulke zwarigheid bij te staan.
Het is de uitkomst die het schriftuurlijke onderscheid van het menselijke.
Jantje schreef: Iemand die tot bekering mag komen door Gods genade kan:
- gemis naar God - droefheid/berouw/pijn over de zonde - vernedering onder de kastijding onder Gods recht - verlangen naar God - (tranen van) verwondering over Gods ontfermend erbarmen - blijdschap (dankbaarheid) over de zaligheid, door God gewerkt, uit genade
ervaren.
Vanzelf: een traantje en een tekstje zijn niet genoeg. Maar een emotieloze bekering, daar geloof ik ook niet in.
Niets is genoeg Jantje, zo gauw als het over genoeg gaat, gaat het helemaal mis, het is alleen door het dierbare bloed van Christus, dat kan idd door een tekst komen, dat je daar naar uit gaat, de wegen van God zijn vrij, wij zijn gebonden aan het Woord, maar God is vrij hoe Hij iemand in de ruimte zet.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?