Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door eilander »

Moderamen schreef:
Mara schreef:
Ik realiseer me dat er geen links naar tv programma's geplaatst mogen worden.
Ik stuur je hem wel per pb, is via internet te zien.
Er mogen hier toch gewoon links naar tv-programma’s geplaatst worden?
Nee.
Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Moderamen »

Ok.
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Mistig »

Bij ons worden redelijk vaak preken gelezen van Prekenweb.

Het valt me op dat ouderlingen nog al eens een versje extra laten zingen en soms zelfs meerdere.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16747
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:Ik dacht toch werkelijk dat de Woordbediening het belangrijkste was in een kerkdienst. Ik denk ook dat allerlei liturgische vernieuwingen, en kritieken op zingen enz. meer uit armoede ontstaan dan uit een rijk geestelijk leven. Bij een rijk geestelijk leven is het krassen van een kraai beslist niet minder dan het zingen van een lijster.
Zeker. Calvijn begreep er niets van, met dat vele zingen van die man. Nee, dan zijn we tegenwoordig toch heel wat wijzer. En over Luther zullen we het maar helemaal niet hebben, die liet zelfs gezangen zingen. Wij weten het beter. Ja.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Desiree »

Allereerst waren het de nieuwe liederen die Luther samen met vele andere componisten componeerde. Het waren kerkelijke liederen in de volkstaal, bedoeld om het volk kennis bij te brengen over de Bijbel en tegelijkertijd de boodschap van de reformatie over te brengen. Luther was ervan overtuigd dat er geen beter middel was dan het lied om de gemeente bij de evangelieboodschap te betrekken. Het is lofzang, catechismus, gebed en verkondiging in één.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door DDD »

Mistig schreef:Bij ons worden redelijk vaak preken gelezen van Prekenweb.

Het valt me op dat ouderlingen nog al eens een versje extra laten zingen en soms zelfs meerdere.
Dat is bij ons ook zo. Als je als kerkenraad het beleid hebt dat er tenminste zeven of acht coupletten moeten worden gezongen, wat toch niet al te veel is, dan moet je soms zelfs nog er een couplet bij doen.

Ik zou het wel opmerkelijk vinden als een ouderling niet mag afwijken van de gekozen psalmen, want bij sommige preken zijn die helemaal niet beschikbaar. Er zijn bij ons ook ouderlingen die er een paar weglaten omdat het anders te lang duurt. Dat vind ik dan weer wat minder, al blijven er dan nog wel meer over dan in het voorbeeld hierboven.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16747
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Hendrikus »

DDD schreef: Dat is bij ons ook zo. Als je als kerkenraad het beleid hebt dat er tenminste zeven of acht coupletten moeten worden gezongen, wat toch niet al te veel is, dan moet je soms zelfs nog er een couplet bij doen.

Ik zou het wel opmerkelijk vinden als een ouderling niet mag afwijken van de gekozen psalmen, want bij sommige preken zijn die helemaal niet beschikbaar. Er zijn bij ons ook ouderlingen die er een paar weglaten omdat het anders te lang duurt. Dat vind ik dan weer wat minder, al blijven er dan nog wel meer over dan in het voorbeeld hierboven.
In mijn jonge jaren was één ouderling erg populair onder de jeugd. Bij hem duurde de leesdienst namelijk nooit zo lang. Wat bleek: hij sloeg altijd de voorrede of voorafspraak over en begon meteen waar de punten worden opgesomd. Dat scheelde soms wel tien minuten tot een kwartier. En er kraaide geen haan naar. ;)
~~Soli Deo Gloria~~
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door eilander »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:Ik dacht toch werkelijk dat de Woordbediening het belangrijkste was in een kerkdienst. Ik denk ook dat allerlei liturgische vernieuwingen, en kritieken op zingen enz. meer uit armoede ontstaan dan uit een rijk geestelijk leven. Bij een rijk geestelijk leven is het krassen van een kraai beslist niet minder dan het zingen van een lijster.
Zeker. Calvijn begreep er niets van, met dat vele zingen van die man. Nee, dan zijn we tegenwoordig toch heel wat wijzer. En over Luther zullen we het maar helemaal niet hebben, die liet zelfs gezangen zingen. Wij weten het beter. Ja.
Erg grappig allemaal, maar ik zou graag zien dat je op deze bijdrage nog reageerde:
eilander schreef:Ook wel in perspectief zien natuurlijk: Calvijn liet het 'hele' psalmboek in een half jaar tijd zingen. Het woordje 'hele' mag wel tussen aanhalingstekens, want pas twee jaar voor zijn dood kwam er een psalmboek uit waar alle psalmen in stonden. En bovendien was er dagelijks een kerkdienst.
Dus we mogen zeker de woordverkondiging niet in mindering brengen op het zingen, althans niet op gezag van Calvijn. En dat is wat nu wel gebeurt, volgens mij. De kerkdiensten waarin veel gezongen wordt, zijn eerder korter dan langer. En dat komt niet alleen maar door sneller zingen, maar omdat de preek gewoon (een stuk) korter is.
Als je je dan op Calvijn beroept, moet je het wel compleet doen. Dus ook dagelijks een avonddienst, en 's zondags vier keer. Dan hoor je per saldo heel wat meer aan verkondiging dan wat nu gebruikelijk is.
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door DDD »

Met alle respect, maar het is echt niet juist dat lange preken meer inhoud zouden hebben dan korte preken. Dat kan natuurlijk in individuele gevallen best eens zo zijn, maar over het algemeen zijn mijn aantekeningen bij lange preken veel korter dan bij korte preken. Het is vaak met veel omhaal van woorden meerdere keren hetzelfde punt.

Als je deze preken zou uitschrijven, dan kun je (en dan selecteer ik nog wat ik hoor) vaak de helft schrappen zonder dat er ook maar iets van de inhoud wordt afgedaan. Ik zeg vaak, niet altijd. Er zijn ook dominees die een heleboel te melden hebben. Daaronder zijn de langprekenden een grote uitzondering, in mijn beleving.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door eilander »

DDD schreef:Met alle respect, maar het is echt niet juist dat lange preken meer inhoud zouden hebben dan korte preken. Dat kan natuurlijk in individuele gevallen best eens zo zijn, maar over het algemeen zijn mijn aantekeningen bij lange preken veel korter dan bij korte preken. Het is vaak met veel omhaal van woorden meerdere keren hetzelfde punt.

Als je deze preken zou uitschrijven, dan kun je (en dan selecteer ik nog wat ik hoor) vaak de helft schrappen zonder dat er ook maar iets van de inhoud wordt afgedaan. Ik zeg vaak, niet altijd. Er zijn ook dominees die een heleboel te melden hebben. Daaronder zijn de langprekenden een grote uitzondering, in mijn beleving.
Ik weet niet of je dit als reactie bedoelt op wat ik zeg, maar dit heeft er volgens mij niets mee te maken.
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door DDD »

Onder andere. Maar ook in reactie op DIA en andere schrijvers, die iets zeggen over de lengte van de preek in relatie tot het relatieve gewicht dat we aan de woordverkondiging moeten hechten.
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Onder andere. Maar ook in reactie op DIA en andere schrijvers, die iets zeggen over de lengte van de preek in relatie tot het relatieve gewicht dat we aan de woordverkondiging moeten hechten.
Nu breekt mijn klomp (de bovenburen slapen, maar zullen nu wel wakker zijn geworden)! Waar had ik het over de lengte van de preek? Een preek van drie woorden kan genoeg zijn. Wilt u een citaat aanhalen waar het over de lengte van de preek gaat?
Het is natuurlijk een feit dat in modernere kerken korter gepreekt wordt. Die preken zijn meestal ook anders van inhoud. Maar op zich heb ik niets (zover ik weet) over de lengte van een preek gezegd.
A. Een korte preek kan genoeg zijn.
B. Een lange preek kan nietszeggend zijn.
Maar ik denk dat als door een korte preek een mens wordt geraakt dat die mens wel, bij wijze van spreken dag en nacht onder het Woord kon vertoeven.
Hoe lief heb ik Uw woning... Hoe liefelijk zijn mij Uw huis en tempelzangen! Mijn ziel verlangt naar God, naar de levende God, enz. Als een preek je mag aangrijpen overvalt je meestal het 'Amen'. Dan is het niet erg al zou de rede tot middernacht uitgestrekt worden.
Begrijpt u?

Ik denk dat ik nu maar eens probeer te slapen... Welterusten, of wie dit morgen mag lezen: Goedemorgen!
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
aggieoudje
Berichten: 901
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door aggieoudje »

In de morgendienst ging Ds. M. Messemaker uit Nijkerk voor. Hij preekte over Psalm 80 dezelfde woorden die in vers 4b, 8b en 20b staan: Doe Uw aangezicht lichten!
Schriftlezing: Psalm 80
Zingen:
Lofz. v. M.: 1, 3 en 6
Ps 27: 5 en 7
Ps 119: 53
Ps 80: 1 en 2
Lofz. v. Z.: 4 en 5
Ps 146: 6

In de avonddienst ging Ds. M. A. v/d Berg uit Zoetermeer voor. Hij preekte over Numeri 24: 17b Er zal een ster uit Jakob voortkomen, er zal een scepter uit Israël opkomen
Punten van de preek:
1. Een ezel van een profeet
2. Hemellicht van God
3. Koning van verlossing uit Jakob
Schriftlezingen: Numeri 22: 1 t/m 21 en 24: 10 t/m 19
Zingen:
Ps 40: 2 en 4
Ps 2: 6 en 7
Ps 36: 3
Ps 110: 1, 2 en 3
Ps 89: 7 en 8
Lofz. v. Z.: 4 en 5
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
DDD schreef: Dat is bij ons ook zo. Als je als kerkenraad het beleid hebt dat er tenminste zeven of acht coupletten moeten worden gezongen, wat toch niet al te veel is, dan moet je soms zelfs nog er een couplet bij doen.

Ik zou het wel opmerkelijk vinden als een ouderling niet mag afwijken van de gekozen psalmen, want bij sommige preken zijn die helemaal niet beschikbaar. Er zijn bij ons ook ouderlingen die er een paar weglaten omdat het anders te lang duurt. Dat vind ik dan weer wat minder, al blijven er dan nog wel meer over dan in het voorbeeld hierboven.
In mijn jonge jaren was één ouderling erg populair onder de jeugd. Bij hem duurde de leesdienst namelijk nooit zo lang. Wat bleek: hij sloeg altijd de voorrede of voorafspraak over en begon meteen waar de punten worden opgesomd. Dat scheelde soms wel tien minuten tot een kwartier. En er kraaide geen haan naar. ;)
Dat gebeurde ook in Noord wel. Als preken van ds. G. Mouw werden gelezen. Deze hebben meestal een uitgebreide voorrede, maar die werd door sommige enkele ouderlingen weggelaten. Volgens mij is dat niet overeenkomstig wat de bedoeling is. De ouderling hoort de preek immers te lezen zoals die is uitgesproken of geschreven door de predikant?
Ik kwam erachter door mee te lezen met de Bijbellezingen over Abraham.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Ditbenik »

-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:
DDD schreef: Dat is bij ons ook zo. Als je als kerkenraad het beleid hebt dat er tenminste zeven of acht coupletten moeten worden gezongen, wat toch niet al te veel is, dan moet je soms zelfs nog er een couplet bij doen.

Ik zou het wel opmerkelijk vinden als een ouderling niet mag afwijken van de gekozen psalmen, want bij sommige preken zijn die helemaal niet beschikbaar. Er zijn bij ons ook ouderlingen die er een paar weglaten omdat het anders te lang duurt. Dat vind ik dan weer wat minder, al blijven er dan nog wel meer over dan in het voorbeeld hierboven.
In mijn jonge jaren was één ouderling erg populair onder de jeugd. Bij hem duurde de leesdienst namelijk nooit zo lang. Wat bleek: hij sloeg altijd de voorrede of voorafspraak over en begon meteen waar de punten worden opgesomd. Dat scheelde soms wel tien minuten tot een kwartier. En er kraaide geen haan naar. ;)
Dat gebeurde ook in Noord wel. Als preken van ds. G. Mouw werden gelezen. Deze hebben meestal een uitgebreide voorrede, maar die werd door sommige enkele ouderlingen weggelaten. Volgens mij is dat niet overeenkomstig wat de bedoeling is. De ouderling hoort de preek immers te lezen zoals die is uitgesproken of geschreven door de predikant?
Ik kwam erachter door mee te lezen met de Bijbellezingen over Abraham.
Nou, het lijkt mij niet verstandig om altijd letterlijk te lezen wat er staat. Voorbeelden kunnen bv verouderd zijn, evenals actuele zaken. Of opmerkingen als 'we staan vanmorgen stil bij' terwijl het nu een middagdienst is. Een preek is iets anders dan de Schrift en kun je aanpassen aan tijd en plaats. De keren dat ik vroeger een preek heb gelezen, heb ik die vrijheid ook genomen. En niet alleen ik.
Gesloten