Misschien te snel gereageerd. Mijn grootste fout. Mijn excuses!eilander schreef:Volgens mij is dit ook wat diverse mensen hier al gezegd hebben. Lees maar even terug.-DIA- schreef:Werd veel gezegd in het verleden(?), ik hoor het niet zo vaak meer:
Iemand die nooit twijfelt mist het ware geloof, en iemand nooit gelooft heeft ook.
Het ware leven zal nooit weggenomen kunnen worden daar waar het geplant is.
Er is in de gelovige veel strijd, bekommemis, aanvallen van de boze, en twijfel. Dat is toch ook een Bijbels gegeven? Niet om het voor het ongeloof (moet er in deze generatie altijd bij gezegd) op te nemen, maar het is wel de praktijk. De generatie van nu hoor je heel weinig over bekommernis, strijd en aanvallen van de boze. Zou de duivel het een beetje moe worden?
Heilig Avondmaal
Re: Heilig Avondmaal
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Re: RE: Re: RE: Re: Heilig Avondmaal
Inderdaad, maar die zondige natuur raken wij niet kwijt hier. Vandaar dat de twijfel bij tijden de kop op kan steken.ejvl schreef: Twijfel is een gevolg van onze zondige natuur, daar wij mensen zondig zijn, zal er twijfel zijn. Hier op aarde is immers geen volmaaktheid.
Maar daarom is het nog wel een zonde.
Dat denk ik niet, maar als je die aanvallen niet herkent, hoef je ook geen strijd te voeren.-DIA- schreef:De generatie van nu hoor je heel weinig over bekommernis, strijd en aanvallen van de boze. Zou de duivel het een beetje moe worden?
Er zijn christenen die zelfs aan het bestaan van een duivel twijfelen, of er althans helemaal niet bang voor zijn.
Want wat zou hij kunnen doen, is dan hun redenatie.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Re: RE: Re: RE: Re: Heilig Avondmaal
Dat is zeker waar, maar daarom is twijfel nog geen kenmerk van het ware, integendeel, het blijft een zonde.Mara schreef:Inderdaad, maar die zondige natuur raken wij niet kwijt hier. Vandaar dat de twijfel bij tijden de kop op kan steken.ejvl schreef: Twijfel is een gevolg van onze zondige natuur, daar wij mensen zondig zijn, zal er twijfel zijn. Hier op aarde is immers geen volmaaktheid.
Maar daarom is het nog wel een zonde.
Re: RE: Re: RE: Re: Heilig Avondmaal
En lást van je zonden hebben, is dat wel een kenmerk van het ware?ejvl schreef:Dat is zeker waar, maar daarom is twijfel nog geen kenmerk van het ware, integendeel, het blijft een zonde.Mara schreef:Inderdaad, maar die zondige natuur raken wij niet kwijt hier. Vandaar dat de twijfel bij tijden de kop op kan steken.ejvl schreef: Twijfel is een gevolg van onze zondige natuur, daar wij mensen zondig zijn, zal er twijfel zijn. Hier op aarde is immers geen volmaaktheid.
Maar daarom is het nog wel een zonde.
Re: RE: Re: RE: Re: Heilig Avondmaal
Dat kan, hoeft niet.eilander schreef:En lást van je zonden hebben, is dat wel een kenmerk van het ware?ejvl schreef:Dat is zeker waar, maar daarom is twijfel nog geen kenmerk van het ware, integendeel, het blijft een zonde.Mara schreef:Inderdaad, maar die zondige natuur raken wij niet kwijt hier. Vandaar dat de twijfel bij tijden de kop op kan steken.ejvl schreef: Twijfel is een gevolg van onze zondige natuur, daar wij mensen zondig zijn, zal er twijfel zijn. Hier op aarde is immers geen volmaaktheid.
Maar daarom is het nog wel een zonde.
Er is namelijk een algemeen, wettisch, berouw wat iedereen kan hebben, en een echt, evangelisch, berouw, wat uitdrijft tot Jezus Christus.
Last van de zonden hebben zal altijd doorgaan, voor en na iemands bekering. Minder grote zondaar worden, groter zondaar voelen.
Als het "last van de zonde hebben" het berouw is wat uitdrijft tot Jezus Christus kan dat zeker een kenmerk van het ware zijn.
Re: RE: Re: RE: Re: Heilig Avondmaal
Het wordt een beetje fileren zo. Het zou erop neer komen dat een waarlijk bekeerde altijd aan zou moeten gaan terwijl dat in de praktijk niet gebeurt.ejvl schreef: Dat kan, hoeft niet.
Er is namelijk een algemeen, wettisch, berouw wat iedereen kan hebben, en een echt, evangelisch, berouw, wat uitdrijft tot Jezus Christus.
Last van de zonden hebben zal altijd doorgaan, voor en na iemands bekering. Minder grote zondaar worden, groter zondaar voelen.
Als het "last van de zonde hebben" het berouw is wat uitdrijft tot Jezus Christus kan dat zeker een kenmerk van het ware zijn.
Wat zeg je dan tegen zo iemand, joh, jij bent nu heel erg aan het zondigen, omdat je zo in twijfel bent gevallen en nu niet aan durft te gaan?
Kan het niet zo zijn dat de Heere jou (of mij) niet nodigt die ochtend?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Re: Heilig Avondmaal
Nee dat kan niet, de Heere NODIGT áltijd!
Sorry @Mara...
Sorry @Mara...
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Re: RE: Re: RE: Re: Heilig Avondmaal
Nee dat geloof ik niet, de Heere nodigt al zijn kinderen, ik geloof zeker niet dat de Heere niet nodigt. Als een waarlijk bekeerde niet aangaat aan het avondmaal is dit een zeer treurige en slechte zaak. Zoals eerder aangehaald, het gaat niet om onze gevoelens, ons geloof, onze sterkte, maar juist voor kleingelovigen, zwakken, twijfelaars, is het avondmaal, lees het formulier. Niet omdat we ons zo'n gelovige vinden.Mara schreef: Het wordt een beetje fileren zo. Het zou erop neer komen dat een waarlijk bekeerde altijd aan zou moeten gaan terwijl dat in de praktijk niet gebeurt.
Wat zeg je dan tegen zo iemand, joh, jij bent nu heel erg aan het zondigen, omdat je zo in twijfel bent gevallen en nu niet aan durft te gaan?
Kan het niet zo zijn dat de Heere jou (of mij) niet nodigt die ochtend?
Als een waar gelovige niet aangaat, ontkent hij/zij in principe het werk wat God in zijn/haar leven gedaan heeft, en dat is nooit goed te praten.
Re: Heilig Avondmaal
Heimelijk is het toch God de schuld in de schoenen schuiven.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Re: RE: Re: RE: Re: Heilig Avondmaal
Wat bedoel je precies met twijfel?ejvl schreef:Dat is zeker waar, maar daarom is twijfel nog geen kenmerk van het ware, integendeel, het blijft een zonde.Mara schreef:Inderdaad, maar die zondige natuur raken wij niet kwijt hier. Vandaar dat de twijfel bij tijden de kop op kan steken.ejvl schreef: Twijfel is een gevolg van onze zondige natuur, daar wij mensen zondig zijn, zal er twijfel zijn. Hier op aarde is immers geen volmaaktheid.
Maar daarom is het nog wel een zonde.
Re: RE: Re: RE: Re: Heilig Avondmaal
Dat is een goede vraag, want daar kunnen natuurlijk ook verschillende definities over zijn.Tiberius schreef:Wat bedoel je precies met twijfel?ejvl schreef:Dat is zeker waar, maar daarom is twijfel nog geen kenmerk van het ware, integendeel, het blijft een zonde.Mara schreef:Inderdaad, maar die zondige natuur raken wij niet kwijt hier. Vandaar dat de twijfel bij tijden de kop op kan steken.ejvl schreef: Twijfel is een gevolg van onze zondige natuur, daar wij mensen zondig zijn, zal er twijfel zijn. Hier op aarde is immers geen volmaaktheid.
Maar daarom is het nog wel een zonde.
Ik zie twijfel in de zin van: Is het wel echt waar in m'n leven? Heeft God wel gewerkt? Heb ik het niet zelf verzonnen? Heb ik Jezus niet gestolen? Heeft God wel echt tot mij gesproken.
Re: RE: Re: RE: Re: Heilig Avondmaal
Dit noem je zelfonderzoek, en dat is beslist geen zonde. Aan Gód twijfelen, en aan de gewilligheid van de Zaligmaker, dat is zonde.ejvl schreef:Dat is een goede vraag, want daar kunnen natuurlijk ook verschillende definities over zijn.
Ik zie twijfel in de zin van: Is het wel echt waar in m'n leven? Heeft God wel gewerkt? Heb ik het niet zelf verzonnen? Heb ik Jezus niet gestolen? Heeft God wel echt tot mij gesproken.
Re: RE: Re: RE: Re: Heilig Avondmaal
Precies.eilander schreef:Dit noem je zelfonderzoek, en dat is beslist geen zonde. Aan Gód twijfelen, en aan de gewilligheid van de Zaligmaker, dat is zonde.ejvl schreef:Dat is een goede vraag, want daar kunnen natuurlijk ook verschillende definities over zijn.
Ik zie twijfel in de zin van: Is het wel echt waar in m'n leven? Heeft God wel gewerkt? Heb ik het niet zelf verzonnen? Heb ik Jezus niet gestolen? Heeft God wel echt tot mij gesproken.
Als je dat (zelfonderzoek) twijfel noemt, is twijfel geen zonde.
Re: RE: Re: RE: Re: Heilig Avondmaal
Gods kinderen kunnen in het donker lopen, zodat ze niets meer kunnen zien. Of in een oude boezemzonde teruggevallen zijn, zodat ze zichzelf onwaardig vinden om aan te gaan.ejvl schreef: Dat is een goede vraag, want daar kunnen natuurlijk ook verschillende definities over zijn.
Ik zie twijfel in de zin van: Is het wel echt waar in m'n leven? Heeft God wel gewerkt? Heb ik het niet zelf verzonnen? Heb ik Jezus niet gestolen? Heeft God wel echt tot mij gesproken.
Ik ken een hele lieve man die helaas eens in de zoveel tijd gegrepen wordt door de drankduivel.
Dan gaat hij weken lang niet naar de kerk, maar soms kan hij zichzelf dan wel op zondag nuchter houden tot s'avonds.
Maar als hij in zo'n duistere periode verkeert, kan hij niet aangaan.
De aanklagers zijn hem dan te sterk.
Hij twijfelt nooit aan God, maar hij voelt zich een onwaardige en als hij het formulier hoort voorlezen, worstelt hij een week lang en kan het niet.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Re: RE: Re: RE: Re: Heilig Avondmaal
Dat is geen zelfonderzoek (wat ejvl noemt), dat is juist aan God en de gewilligheid van de Zaligmaker twijfelen.eilander schreef:Dit noem je zelfonderzoek, en dat is beslist geen zonde. Aan Gód twijfelen, en aan de gewilligheid van de Zaligmaker, dat is zonde.ejvl schreef:Dat is een goede vraag, want daar kunnen natuurlijk ook verschillende definities over zijn.
Ik zie twijfel in de zin van: Is het wel echt waar in m'n leven? Heeft God wel gewerkt? Heb ik het niet zelf verzonnen? Heb ik Jezus niet gestolen? Heeft God wel echt tot mij gesproken.
Dit is het voorgeschreven zelfonderzoek:
Ten eerste bedenke een iegelijk bij zichzelven zijn zonden en vervloeking, opdat hij zichzelven mishage, en zich voor God verootmoedige; aangezien de toorn Gods tegen de zonden zó groot is, dat Hij die (eer Hij ze ongestraft liet blijven) aan Zijn lieven Zoon Jezus Christus met den bitteren en smadelijken dood des kruises gestraft heeft.
Ten andere onderzoeke een iegelijk zijn hart of hij ook deze gewisse belofte Gods gelooft, dat hem al zijn zonden, alleen om het lijden en sterven van Jezus Christus, vergeven zijn, en de volkomen gerechtigheid van Christus hem als zijn eigene toegerekend en geschonken is, ja, zo volkomen, alsof hij zelf in eigen persoon voor al zijn zonden betaald, en alle gerechtigheid volbracht had.
Ten derde onderzoeke een iegelijk zijn consciëntie of hij ook gezind is, voortaan met zijn ganse leven waarachtige dankbaarheid jegens God den Heere te bewijzen, en voor het aangezicht Gods oprechtelijk te wandelen; insgelijks of hij zonder enige geveinsdheid (alle vijandschap, haat en nijd van harte afleggende) een ernstig voornemen heeft, om van nu voortaan in waarachtige liefde en enigheid met zijn naasten te leven.
Die punten die ejvl noemt zijn vooral een gevolg van een bepaalde prediking. Lees de psalmen maar: Daar lees je telkens: het is echt waar! God werkt! Ik heb het niet verzonnen! Ik heb Hem niet gestolen! God heeft tot mij gesproken! Maar..... waarom dan ....? En dan op de puntjes het lijden onder de verschillende vormen dat God afwezig lijkt. Maar twijfel aan God of aan zichzelf in relatie tot God? Nee.
En we moeten ook oppassen dat we het verhaal van een dronken man een soort van mooi gaan vinden.