Heilig Avondmaal

ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Heilig Avondmaal

Bericht door ejvl »

@mara, twijfel of wanhoop is zeker geen teken van het ware, maar zijn zonden.
Chrisje72
Berichten: 1478
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: Heilig Avondmaal

Bericht door Chrisje72 »

Plus in het Heilig Avondmaal wordt het geloof juist versterkt. Juist als je twijfelt aan jezelf moet je niet aan Gods roepen twijfelen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Heilig Avondmaal

Bericht door eilander »

ejvl schreef:@mara, twijfel of wanhoop is zeker geen teken van het ware, maar zijn zonden.
En wat nu als iemand nooit twijfelt?
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: RE: Re: Heilig Avondmaal

Bericht door ejvl »

eilander schreef:
ejvl schreef:@mara, twijfel of wanhoop is zeker geen teken van het ware, maar zijn zonden.
En wat nu als iemand nooit twijfelt?
Twijfel is een gevolg van onze zondige natuur, daar wij mensen zondig zijn, zal er twijfel zijn. Hier op aarde is immers geen volmaaktheid.
Maar daarom is het nog wel een zonde.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: RE: Re: Heilig Avondmaal

Bericht door eilander »

ejvl schreef:
eilander schreef:
ejvl schreef:@mara, twijfel of wanhoop is zeker geen teken van het ware, maar zijn zonden.
En wat nu als iemand nooit twijfelt?
Twijfel is een gevolg van onze zondige natuur, daar wij mensen zondig zijn, zal er twijfel zijn. Hier op aarde is immers geen volmaaktheid.
Maar daarom is het nog wel een zonde.
En nu nog antwoord op mijn vraag...
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Heilig Avondmaal

Bericht door Desiree »

@eilander. Ik ben een persoon die een oprecht christen is en die nooit twijfelt nog nooit tegengekomen.. Jij wel dan? Als je doorvraagt.. zoals bijvoorbeeld Thijs van de Brink dat doet? Als je serieus bezig bent, dan komt er toch ook een keer twijfel om het daarna des te zekerder te weten?

Ik ontmoet die mensen eigenlijk nooit.. een hoek die ik niet ken, waarschijnlijk?
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: RE: Re: Heilig Avondmaal

Bericht door JCRyle »

eilander schreef:
ejvl schreef:@mara, twijfel of wanhoop is zeker geen teken van het ware, maar zijn zonden.
En wat nu als iemand nooit twijfelt?
Tegenvraag: Wat als iemand altijd twijfelt?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Heilig Avondmaal

Bericht door eilander »

Desiree schreef:@eilander. Ik ben een persoon die een oprecht christen is en die nooit twijfelt nog nooit tegengekomen.. Jij wel dan? Als je doorvraagt.. zoals bijvoorbeeld Thijs van de Brink dat doet? Als je serieus bezig bent, dan komt er toch ook een keer twijfel om het daarna des te zekerder te weten?

Ik ontmoet die mensen eigenlijk nooit.. een hoek die ik niet ken, waarschijnlijk?
Wat Thijs van den Brink doet, weet ik niet.
Maar @ejvl benadrukt zo dat twijfel geen kenmerk van het ware is, dat ik dacht: laat ik het dan eens andersom vragen ('is niet-twijfelen dan soms een kenmerk van het ware?').
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Heilig Avondmaal

Bericht door eilander »

JCRyle schreef:
eilander schreef:
ejvl schreef:@mara, twijfel of wanhoop is zeker geen teken van het ware, maar zijn zonden.
En wat nu als iemand nooit twijfelt?
Tegenvraag: Wat als iemand altijd twijfelt?
Echt altijd??
Dan kan iemand geen waar geloof bezitten. Elk geloof, hoe klein ook, brengt zekerheid met zich mee - al is het nog zo kort van duur.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: RE: Re: RE: Re: Heilig Avondmaal

Bericht door ejvl »

eilander schreef:
ejvl schreef:
eilander schreef:
ejvl schreef:@mara, twijfel of wanhoop is zeker geen teken van het ware, maar zijn zonden.
En wat nu als iemand nooit twijfelt?
Twijfel is een gevolg van onze zondige natuur, daar wij mensen zondig zijn, zal er twijfel zijn. Hier op aarde is immers geen volmaaktheid.
Maar daarom is het nog wel een zonde.
En nu nog antwoord op mijn vraag...
Dat is een antwoord.
Mensen zijn zondig, hebben een zondige natuur. Ieder mens zal een keer twijfelen, hoe weinig ook. Maar daarom is dat wel een zonde.
Je kunt ook de vraag stellen, wat als iemand nooit zondigt?
Dat is ook niet mogelijk bij een mensenkind.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: RE: Re: Heilig Avondmaal

Bericht door JCRyle »

eilander schreef:
JCRyle schreef:
eilander schreef:
ejvl schreef:@mara, twijfel of wanhoop is zeker geen teken van het ware, maar zijn zonden.
En wat nu als iemand nooit twijfelt?
Tegenvraag: Wat als iemand altijd twijfelt?
Echt altijd??
Dan kan iemand geen waar geloof bezitten. Elk geloof, hoe klein ook, brengt zekerheid met zich mee - al is het nog zo kort van duur.
Eens! En nu een antwoord op jouw vraag: Nee ik denk dat een gelovige in dit leven altijd met twijfel/ongeloof/zwakheid te maken heeft. En eigenlijk is dit nog te soepel uitgedrukt: ik denk het niet alleen, maar het is ook zo. Het geloofsleven is onvolmaakt hier op aarde, dus nooit twijfelen? Ik ben ze (gelukkig) overigens nog nooit tegengekomen, maar ik vraag mij af of dat wel 'echt' is.
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Heilig Avondmaal

Bericht door Desiree »

eilander schreef:
Desiree schreef:@eilander. Ik ben een persoon die een oprecht christen is en die nooit twijfelt nog nooit tegengekomen.. Jij wel dan? Als je doorvraagt.. zoals bijvoorbeeld Thijs van de Brink dat doet? Als je serieus bezig bent, dan komt er toch ook een keer twijfel om het daarna des te zekerder te weten?

Ik ontmoet die mensen eigenlijk nooit.. een hoek die ik niet ken, waarschijnlijk?
Wat Thijs van den Brink doet, weet ik niet.
Maar @ejvl benadrukt zo dat twijfel geen kenmerk van het ware is, dat ik dacht: laat ik het dan eens andersom vragen ('is niet-twijfelen dan soms een kenmerk van het ware?').
Hoeft ook niet, maar het interesseert me waarom mensen niet meer geloven/kerkelijk meelevend zijn. Daarom kijk ik weleens naar Adieu God, van de EO. Thijs van de Brink stelt dan de vragen.

Ik snap nu je opmerking. Bedankt voor je antwoord.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Marco
Berichten: 3595
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Heilig Avondmaal

Bericht door Marco »

Luther schreef: Omdat het dat niet is. Ik zou bijna DIA gaan citeren: Deze taal wordt kennelijk niet meer verstaan, of ingewikkeld gevonden.

Je zegt: Daar is niets automatisch aan, en vervolgens geef je een vervolg waarin ik een aaneenrijging van automatismen lees. Je mag ook lezen: gearriveerdheid.
De taal die vergeten is, is die van de Dordtse Leerregels. Vooral hoofdstuk 5. Met daarin alle troost en verzekering voor juist de zwakke gelovige. En dat die taal vergeten is leidt tot vreemde dingen. Alsof alleen gelovigen alleen gelovig zijn als ze nooit twijfelen...
Juist voor zwakke gelovigen zijn de genademiddelen, inclusief sacramenten, ingesteld. Lees de formulieren maar na.

In het volgen van Christus' roepstem zit niets automatisch. En er is ook niets automatisch of gearriveerds aan het belijden van de verlossing door Christus. Hoe zou dat kunnen? Want juist in dat belijden zit de eigen schuld en verdorvenheid!
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Heilig Avondmaal

Bericht door -DIA- »

Werd veel gezegd in het verleden(?), ik hoor het niet zo vaak meer:
Iemand die nooit twijfelt mist het ware geloof, en iemand nooit gelooft heeft ook.
Het ware leven zal nooit weggenomen kunnen worden daar waar het geplant is.

Er is in de gelovige veel strijd, bekommemis, aanvallen van de boze, en twijfel. Dat is toch ook een Bijbels gegeven? Niet om het voor het ongeloof (moet er in deze generatie altijd bij gezegd) op te nemen, maar het is wel de praktijk. De generatie van nu hoor je heel weinig over bekommernis, strijd en aanvallen van de boze. Zou de duivel het een beetje moe worden?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Heilig Avondmaal

Bericht door eilander »

-DIA- schreef:Werd veel gezegd in het verleden(?), ik hoor het niet zo vaak meer:
Iemand die nooit twijfelt mist het ware geloof, en iemand nooit gelooft heeft ook.
Het ware leven zal nooit weggenomen kunnen worden daar waar het geplant is.

Er is in de gelovige veel strijd, bekommemis, aanvallen van de boze, en twijfel. Dat is toch ook een Bijbels gegeven? Niet om het voor het ongeloof (moet er in deze generatie altijd bij gezegd) op te nemen, maar het is wel de praktijk. De generatie van nu hoor je heel weinig over bekommernis, strijd en aanvallen van de boze. Zou de duivel het een beetje moe worden?
Volgens mij is dit ook wat diverse mensen hier al gezegd hebben. Lees maar even terug.
Plaats reactie