Heilig Avondmaal

Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Heilig Avondmaal

Bericht door Herman »

Dit is het punt wat ik wil maken.

"Dit volk genaakt Mij met hun mond en eert Mij met de lippen, maar hun hart houdt zich verre van Mij"

Er is verschil tussen uiterlijk en innerlijk. Daar zal de vinger bij gelegd moeten worden. Ofwel door de prediking ofwel in het pastoraat.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Heilig Avondmaal

Bericht door Ditbenik »

Herman schreef:Dit is het punt wat ik wil maken.

"Dit volk genaakt Mij met hun mond en eert Mij met de lippen, maar hun hart houdt zich verre van Mij"

Er is verschil tussen uiterlijk en innerlijk. Daar zal de vinger bij gelegd moeten worden. Ofwel door de prediking ofwel in het pastoraat.
Dat zal in prediking en pastoraat zeker moeten gebeuren. Afhouden van het Avondmaal kan echter alleen via de tucht.
In prediking en pastoraat zal net zo zwaar moeten gelden dat iedere gelovige geroepen wordt tot de tafel van de Heere en aan die roep gehoor heeft te geven.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Heilig Avondmaal

Bericht door samanthi »

Herman schreef:Dit is het punt wat ik wil maken.

"Dit volk genaakt Mij met hun mond en eert Mij met de lippen, maar hun hart houdt zich verre van Mij"

Er is verschil tussen uiterlijk en innerlijk. Daar zal de vinger bij gelegd moeten worden. Ofwel door de prediking ofwel in het pastoraat.
Dat is waar maar een dominee kan niet zeggen dat mensen wel of niet aan het avondmaal horen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Heilig Avondmaal

Bericht door Herman »

Dat vind ik juist. Maar door het zo te zeggen lijkt het haast alsof de ds niet geroepen is om de spiegel van Gods Woord voor te houden. Wel de ander voorhouden, maar niet voor de invullen.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Heilig Avondmaal

Bericht door samanthi »

Herman schreef:Dat vind ik juist. Maar door het zo te zeggen lijkt het haast alsof de ds niet geroepen is om de spiegel van Gods Woord voor te houden. Wel de ander voorhouden, maar niet voor de invullen.
Ik denk dat we twee dingen naast elkaar bedoelen. Jij schreef dit:
Ook de deelname aan het Avondmaal door geesteloze gemeenteleden bracht hem in gewetensnood. De Avondmaalspraktijk verwoordt hij met de klacht:
De onreyne dieren komen daar in/ en het stinkter van vuyligheyd/soo dat
Gods kinderen daar nauwelijks duren komen.

Tenslotte kwam Van Lodenstein zelf niet meer en weigerde hij nog langer het Avondmaal te bedienen. Zijn gewetensbezwaar werd stilzwijgend gerespecteerd.
Ik schreef dat ook van Lodenstein niet in het hart van mensen kon kijken, als hun levenswandel niet deugde moesten ze onder de tucht, als dat niet het geval is mag je geen oordeel uitspreken, Paulus heeft het oordeel der liefde, maar geeft de Galaten Korinthiers Romeinen Efeezieers echt geen aai over hun bol integendeel.
Ik vind dat wat van Lodenstein hier schrijft niet kunnen. Een duidelijke prediking en geen oordeel over personen.
Anders plaatsje jezelf boven anderen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Heilig Avondmaal

Bericht door Herman »

Het blijft ook bij Lodenstein maar een oordeel der waarschijnlijkheid.
Lodenstein schreef: „Waren sy (n.1. leraar en leerling) wedersijds van Gode geleerd/so soude sulks (niet onfeylbaarlijk maar) na 't oordeel der waarschijnelijkheyd wel ondervonden konnen werden (opgemaakt kunnen worden)/uyt de woorden/Matth. 12:35, 36, 37 en vrugten/Matth. 7:16-20 door middel van dien eenen Geest die in beyden is/door welke Christi schapen sijne stemme/tale/werkingen en bewegingen kennen.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Heilig Avondmaal

Bericht door samanthi »

Herman schreef:Het blijft ook bij Lodenstein maar een oordeel der waarschijnlijkheid.
Lodenstein schreef: „Waren sy (n.1. leraar en leerling) wedersijds van Gode geleerd/so soude sulks (niet onfeylbaarlijk maar) na 't oordeel der waarschijnelijkheyd wel ondervonden konnen werden (opgemaakt kunnen worden)/uyt de woorden/Matth. 12:35, 36, 37 en vrugten/Matth. 7:16-20 door middel van dien eenen Geest die in beyden is/door welke Christi schapen sijne stemme/tale/werkingen en bewegingen kennen.
dus niet het oordeel der liefde.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Plaats reactie