Dopen niet op zondag ?

ejvl
Berichten: 5747
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Dopen niet op zondag ?

Bericht door ejvl »

Waarom niet? Je kunt toch periodiek, bijvoorbeeld 1 zondag per 3 maanden of zoiets, reserveren voor doop? Als er dan geen kind is kan het worden overgeslagen, of een predikatie over gehouden worden?
ZWP
Berichten: 1678
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Dopen niet op zondag ?

Bericht door ZWP »

ejvl schreef:Waarom niet? Je kunt toch periodiek, bijvoorbeeld 1 zondag per 3 maanden of zoiets, reserveren voor doop? Als er dan geen kind is kan het worden overgeslagen, of een predikatie over gehouden worden?
Dan kan het zijn dat een kind pas na 3 maanden wordt gedoopt!?
DDD
Berichten: 28722
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Dopen niet op zondag ?

Bericht door DDD »

Dan is het bevallingsverlof net klaar. En niet overal zijn voldoende predikanten. Bij ons in de kerk is het denk ik ook om de twee, drie maanden. Ik zie niet in wat daarvan het probleem is.
ejvl
Berichten: 5747
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Dopen niet op zondag ?

Bericht door ejvl »

ZWP schreef:
ejvl schreef:Waarom niet? Je kunt toch periodiek, bijvoorbeeld 1 zondag per 3 maanden of zoiets, reserveren voor doop? Als er dan geen kind is kan het worden overgeslagen, of een predikatie over gehouden worden?
Dan kan het zijn dat een kind pas na 3 maanden wordt gedoopt!?
Dat kan inderdaad, en dat gebeurd ook met enige regelmaat in behoudende kerken zonder eigen predikant, of ook met predikant trouwens.
Of dat goed is weet ik niet, de kerkorde spreekt van zo haast als men de bediening deszelve hebben kan.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Dopen niet op zondag ?

Bericht door Dodo »

Het is toch volstrekt normaal om bepaalde zondagen van te voren te bestempelen als doopzondag? Een kerkenraad plant toch van te voren? Dominees moeten worden gevraagd, sommige zondagen is er Heilig Avondmaal, andere zondagen is er dopen, een scholenzondag, belijdenisdienst, etc.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Dopen niet op zondag ?

Bericht door Luther »

DDD schreef:Dan is het bevallingsverlof net klaar. En niet overal zijn voldoende predikanten. Bij ons in de kerk is het denk ik ook om de twee, drie maanden. Ik zie niet in wat daarvan het probleem is.
In een gemeente waar we eerder lid waren, was er elke drie weken een doopdienst.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
DDD
Berichten: 28722
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Dopen niet op zondag ?

Bericht door DDD »

Maar met 145 mensen is dat eenvoudig teveel van het goede. Waar moeten al die kinderen vandaan komen? Het is dus een typische grotekerkendiscussie.
claus
Berichten: 718
Lid geworden op: 24 sep 2007, 19:42

Re: Dopen niet op zondag ?

Bericht door claus »

Wat volgen we op: een plaatselijke traditie? Of de eenvoudige Heidelberger, op Gods Woord gegrond?
Wat is er op tegen om gewoon tijdens de zondagse eredienst het Heilige sacrament van de Doop te (laten) bedienen??

Niet wat op ons goeddunken (traditie) is gegrond...

Ja-maar...in de week kan d efamilie er ook bij zijn. Dat is waar, maar heel veel komt de familie ook bij doopdiensten op zondag hoor! En...bovneiden: het gaat om de zegen des Heeren! Of Hij aanwezig is in en bij de bediening der sacramenten. Dat is heel wat belangrijker dan dat de familie er dan niet bij kan/wil zijn...
DDD
Berichten: 28722
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Dopen niet op zondag ?

Bericht door DDD »

Overdrijf je nu niet een beetje???
claus
Berichten: 718
Lid geworden op: 24 sep 2007, 19:42

Re: Dopen niet op zondag ?

Bericht door claus »

Nee, helemaal niks! Het is de realiteit, gegrond op Gods Woord en de 3 Formulieren van Enigheid. ( H. C.)
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10453
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Dopen niet op zondag ?

Bericht door Zita »

claus schreef:Nee, helemaal niks! Het is de realiteit, gegrond op Gods Woord en de 3 Formulieren van Enigheid. ( H. C.)
Waar staat dan in de Bijbel dat er uitsluitend op zondag gedoopt mag worden?
Flauwe vraag wellicht, maar ik zie wel in dat het een goede gewoonte is om op zondag te dopen, omdat dat in het midden van de gemeente dient te gebeuren. Ik zie niet in waarom er op een andere dag niet gedoopt zou mogen worden, mits ook dan de gemeente bijeenkomt.
De gemeenten die doordeweeks dopen, doen dat vaak omdat er dan een predikant is. Die predikant is wel vereist voor het bedienen van de doop. Bovendien komt dan de gemeente in het algemeen toch wel.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18726
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Dopen niet op zondag ?

Bericht door helma »

ach; de kamerling werd ook niet op zondag gedoopt :huhu
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Dopen niet op zondag ?

Bericht door Luther »

helma schreef:ach; de kamerling werd ook niet op zondag gedoopt :huhu
Waar staat dat?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18726
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Dopen niet op zondag ?

Bericht door helma »

Luther schreef:
helma schreef:ach; de kamerling werd ook niet op zondag gedoopt :huhu
Waar staat dat?
ja weet ik inderdaad niet. Was een aanname. :huhu

Maar in de Bijbel was de doop niet beperkt tot een officiële dienst en een speciale dag.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Dopen niet op zondag ?

Bericht door Luther »

helma schreef:
Luther schreef:
helma schreef:ach; de kamerling werd ook niet op zondag gedoopt :huhu
Waar staat dat?
ja weet ik inderdaad niet. Was een aanname. :huhu

Maar in de Bijbel was de doop niet beperkt tot een officiële dienst en een speciale dag.
Doop en prediking waren altijd gekoppeld. En dat was wel degelijk m.n. op de rustdag.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Plaats reactie