Dopen niet op zondag ?

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Dopen niet op zondag ?

Bericht door eilander »

ejvl schreef:
eilander schreef:
ejvl schreef:Naar mijn weten is tijdens de Dordtse synode ook bepaald dat sacramenten op zondag moeten plaatsvinden, dus ook de doop.
Ik ben niet in de gelegenheid dat te controleren nu, maar ik weet haast zeker dat dit destijds zo besloten is.
Kun je je ook nog herinneren wat daar is besloten over preek lezen in vacante gemeenten? :langue
Nee, geen idee, nu ben ik nieuwsgierig :)
Nu, reken er maar op dat daar precies niets over besproken is. Simpelweg omdat de situatie toen nogal anders was. En dat wilde ik zeggen, want dat heeft natuurlijk ook gevolgen voor het onderhavige onderwerp.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Dopen niet op zondag ?

Bericht door ejvl »

eilander schreef:Nu, reken er maar op dat daar precies niets over besproken is. Simpelweg omdat de situatie toen nogal anders was. En dat wilde ik zeggen, want dat heeft natuurlijk ook gevolgen voor het onderhavige onderwerp.
Ah juist, maar elke vacante gemeente heeft toch ook regelmatig predikanten op bezoek?
Als ik de OGG als voorbeeld neem, deze heeft 8 voorgangers die de sacramenten mogen bedienen (al weet ik niet hoe actief ds Molendijk nog is), volgens mij 61 gemeenten, ik reken de eigen gemeenten dan niet mee, dus 53 vacante gemeenten, dat is 6.6 gemeente per predikant, laten we het afronden, 7 gemeenten per predikant.
Dan zou het toch mogelijk moeten zijn om de sacramenten op zondag te bedienen? Als er kinderen geboren worden, maakt het toch ook niet uit om bijvoorbeeld 2 of 3 maanden te wachten lijkt mij?

Maar eigenlijk maakt het mij ook niet veel uit. Het gaat om het sacrament, niet om de dag, maar ook als een gemeente vacant is, is het in principe mogelijk de sacramenten op zondag te bedienen.
Er zijn overigens ook gemeenten met eigen predikant die ook niet op zondag dopen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Dopen niet op zondag ?

Bericht door eilander »

@ejvl, je hebt wel gelijk: het is natuurlijk een zijspoortje. Maar de uitkomst van je rekensom is niet de realiteit in de OGGiN. Hoe het komt, weet ik niet exact maar ik ken een gemeente waar maar eens per jaar op zondag een predikant is.
Hesther
Verbannen
Berichten: 85
Lid geworden op: 24 feb 2016, 18:19

Re: Dopen niet op zondag ?

Bericht door Hesther »

Als ik dit lees vanaf het begin dan moet ik zo denken aan de geschiedenis van die Ethyopiër die het boek Jesaja zat te lezen. Misschien in de brandende zon en op weg ergens naar toe. Ik hoef de geschiedenis niet uit te diepen, maar wat mooi dat Filippus dan zegt dat er NIETS is dus let op dat woordje dat NIETS hem weerhoudt om de man te dopen. Er was maar één voorwaarde en dat was dat er water moest zijn en God heeft hierin voorzien.
Als God voorziet in water waarom dan allerlei argumenten omtrent vervoer per auto of noem maar op om daar tegenin te gaan?
Hesther
Verbannen
Berichten: 85
Lid geworden op: 24 feb 2016, 18:19

Re: Dopen niet op zondag ?

Bericht door Hesther »

eilander schreef:@ejvl, je hebt wel gelijk: het is natuurlijk een zijspoortje. Maar de uitkomst van je rekensom is niet de realiteit in de OGGiN. Hoe het komt, weet ik niet exact maar ik ken een gemeente waar maar eens per jaar op zondag een predikant is.
Moet er dan een predikant zijn om te dopen? Waar staat dat in de Bijbel?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Dopen niet op zondag ?

Bericht door eilander »

Hesther schreef:Als ik dit lees vanaf het begin dan moet ik zo denken aan de geschiedenis van die Ethyopiër die het boek Jesaja zat te lezen. Misschien in de brandende zon en op weg ergens naar toe. Ik hoef de geschiedenis niet uit te diepen, maar wat mooi dat Filippus dan zegt dat er NIETS is dus let op dat woordje dat NIETS hem weerhoudt om de man te dopen. Er was maar één voorwaarde en dat was dat er water moest zijn en God heeft hierin voorzien.
Als God voorziet in water waarom dan allerlei argumenten omtrent vervoer per auto of noem maar op om daar tegenin te gaan?
Nu haal je alles door elkaar. Het gaat hier toch niet om te verhinderen dat iemand gedoopt wordt?! Het gaat alleen over de (m.i. minder belangrijke) aspecten van plaats en tijd.
DGG
Verbannen
Berichten: 245
Lid geworden op: 01 mar 2016, 18:48

Re: Dopen niet op zondag ?

Bericht door DGG »

eilander schreef:
DGG schreef:Voorbeeld: een kleinkind wordt op zondag gedoopt. Familieleden (dus gasten) eisen dat dit door de week moet gebeuren, want op zondag mag men niet rijden (Respect voor wel op zondag rijdende mensen is er dus niet, terwijl men wel rekening hoort te houden met hen die niet op zondag rijden.). De doopdienst van zondag wordt naar de weekdienst verzet, en zo kan het grootste gedeelte van de eigen gemeente niet naar de doopdienst (zie reactie hierboven van mij). Men 'eist' dus (indirect) dat de dienst verzet wordt. Een sacrament is een ZICHTBAAR evangelie. Als het zichtbare evangelie nooit meer op Gods dag van afzondering (wat in de eerste plaats dé dag is om naar Gods kerk te gaan) kan geschieden, dan is dit een afbreuk aan het evangelie.
Hier zit een behoorlijke denkfout in, @DGG. Jij wil respect van twee kanten, maar zo werkt het niet: met de zwakkere moet rekening gehouden worden. Als iemand dus het voor zichzelf niet kan verantwoorden om op zondag te rijden, moet daar - voor zover het praktisch haalbaar is, uiteraard - rekening mee gehouden worden. Het gaat wel wat (te) ver als zo iemand anderen probeert te dwingen om het zo te doen.

Zoals @mara aangeeft: het komt niet vaak meer voor, zodat het wel heel eenvoudig wordt om voor die ene keer daar een uitzondering voor te maken. Ik zou dat graag doen in elk geval. Ik weet wel van zo'n geval, recent nog: ik vind dat positief!

Afbreuk aan het evangelie lijkt mij erg zwaar aangezet. Dat zou betekenen dat in kleinere afgescheiden gemeenten dit continu gebeurt: ik heb in mijn vorige gemeente nog nooit een doopdienst op zondag meegemaakt.
De zondag is, in de eerste plaats dé dag dat men samenkomt in Gods huis. En mijns inziens is alles wat door de weeks gebeurt, extra. Er is niet voor niets een rustdag ingesteld die apart is voor de Heere en Zijn dienst. Als je dan het sacrament van de doop niet waardig acht om juist op die aparte dag te laten plaatsvinden is dit een grote fout. De sacramenten zijn ingesteld tot VERSTERKING van het geloof. En in een aantal (Veluwse) gemeenten wordt het dopen nog altijd door de week gedaan (bijv. Barneveld-Zuid, Uddel). Daar zijn zat gemeenteleden (met kleine kinderen) die zo nooit het sacrament (wat tot versterking is van de ware gelovigen) zien en horen. Kleine kinderen, die op zondag alleen naar de kerk gaan, zien zo nooit de heilige doop! En dat is afbreuk aan het evangelie. Want het sacrament is een ZICHTBAAR evangelie! Dus als men dit weigert op op zondag te laten plaatsvinden (dé belangrijkste dag voor kerkdiensten), dan is dat niet goed want het zichtbare evangelie wordt dan nooit verkondigt. Het wordt wel verkondigt door de week, maar dan zijn niet alle vaste kerkgangers er (bijv. door kleine kinderen, baan die zo laat duurt dat er geen tijd meer over is voor de kerk, en andere belangrijke zaken). Bovendien is dit inderdaad zo ingesteld vroeger. En preeklezen door ouderlingen heeft niets, maar dan ook niets met het onderwerp te maken, is een afleiding naar wat anders, en dus dat is off-topic...

Ik wil hierbij wel vermelden, dat het anders is in gebieden waar men niet veel predikanten heeft. Bijv. Ger. Gem. Noord-Holland en de ((Vrije) Oud) Ger. Gem. (in Ned).
(Op)recht(heid) moet zegevieren!

Te allen tijd moet er inhoudelijk een reactie gegeven worden op de tekst die in de post wordt weergegeven. Mensen die niet (inhoudelijk) reageren of rond de vraag en/of opmerking heendraaien, wíllen de (reactie in de) post nooit en te nimmer begrijpen!
Hesther
Verbannen
Berichten: 85
Lid geworden op: 24 feb 2016, 18:19

Re: Dopen niet op zondag ?

Bericht door Hesther »

DGG schreef:De zondag is de dag, naar Gods naam genoemd en aan Gods dienst gewijd. Het is een dag van afzondering. Hierop wordt Jesus' opstanding herdacht. Daarom is de zondag een belangrijkere dag als een extra weekdienst en daarom moet de doop, als zichtbaar sacrament op de zondag plaatsvinden. Zo simpel is dat. Dit geldt ook voor het Heilig Avondmaal. Een weekdienst is meer een extra kerkdienst, die meer geschikt is voor bijbellezing. Bovendien: tijdens een weekdienst komt er misschien hooguit maar 50% van de gemeenteleden naar de kerk. Oudere mensen, die 's zondags alleen kunnen komen, zullen zo nooit (meer) een doopdienst meemaken, terwijl dit voor versterking kan zijn voor Gods kinderen. Bovendien: ook de jeugd der gemeente hoort een doopdienst regelmatig mee te kunnen maken; ik kan me voorstellen dat het voor ouders met jonge schoolgaande kinderen niet mogelijk is om tijdens een weekdienst naar de kerk te gaan met het gehele gezin, daar het ook geen créche is. Dit betekent dus dat veel kinderen nooit (meer) een doopdienst meemaken.
Denk je dat de "kamerling uit Ethiopië" gedoopt is op een zondag?
En gaat het niet om de opstanding van Christus? Werd Hij niet de Gezalfde bij Zijn opstanding en toen pas aangesteld tot Christus, Zoon en Erfgenaam?
Ik weet niet wat je met een weekdienst bedoelt dat ken ik niet. Maar of er een bepaald percentage komt is in de Bijbel toch niet aan de orde?
Oudere mensen kunnen in veel kerken gelukkig wel een doopdienst meemaken. Je haalt veel praktische bezwaren aan, maar denk dan aan de man in dat rijtuig die Jesaja las en die geloofde en gedoopt wilde worden midden in de woestijn.
Maar het antwoord was op grond van zijn geloof: "Zie daar is water wat verhindert u om gedoopt te worden"
Ik bedoel te zeggen, zijn wij niet merkwaardig bezig met een creche en met zoveel argumenten om moeilijk te doen wat de Bijbel helemaal niet doet?
Hesther
Verbannen
Berichten: 85
Lid geworden op: 24 feb 2016, 18:19

Re: Dopen niet op zondag ?

Bericht door Hesther »

eilander schreef:
Hesther schreef:Als ik dit lees vanaf het begin dan moet ik zo denken aan de geschiedenis van die Ethyopiër die het boek Jesaja zat te lezen. Misschien in de brandende zon en op weg ergens naar toe. Ik hoef de geschiedenis niet uit te diepen, maar wat mooi dat Filippus dan zegt dat er NIETS is dus let op dat woordje dat NIETS hem weerhoudt om de man te dopen. Er was maar één voorwaarde en dat was dat er water moest zijn en God heeft hierin voorzien.
Als God voorziet in water waarom dan allerlei argumenten omtrent vervoer per auto of noem maar op om daar tegenin te gaan?
Nu haal je alles door elkaar. Het gaat hier toch niet om te verhinderen dat iemand gedoopt wordt?! Het gaat alleen over de (m.i. minder belangrijke) aspecten van plaats en tijd.
Wat haal ik door elkaar? Wat verhindert ons dan om gedoopt te worden qua aspecten van plaats en tijd. Is God aan plaats en tijd gebonden?
Hesther
Verbannen
Berichten: 85
Lid geworden op: 24 feb 2016, 18:19

Re: Dopen niet op zondag ?

Bericht door Hesther »

Hesther schreef:
eilander schreef:@ejvl, je hebt wel gelijk: het is natuurlijk een zijspoortje. Maar de uitkomst van je rekensom is niet de realiteit in de OGGiN. Hoe het komt, weet ik niet exact maar ik ken een gemeente waar maar eens per jaar op zondag een predikant is.
Moet er dan een predikant zijn om te dopen? Waar staat dat in de Bijbel?
Is het nodig om een diploma of universitaire studie te hebben om te kunnen of mogen dopen? Graag een Bijbelse onderbouwing.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Dopen niet op zondag ?

Bericht door DDD »

Dopen kan inderdaad niet zonder een plaats en tijd.
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: Dopen niet op zondag ?

Bericht door GJdeBruijn »

Hesther schreef:
Hesther schreef:
eilander schreef:@ejvl, je hebt wel gelijk: het is natuurlijk een zijspoortje. Maar de uitkomst van je rekensom is niet de realiteit in de OGGiN. Hoe het komt, weet ik niet exact maar ik ken een gemeente waar maar eens per jaar op zondag een predikant is.
Moet er dan een predikant zijn om te dopen? Waar staat dat in de Bijbel?
Is het nodig om een diploma of universitaire studie te hebben om te kunnen of mogen dopen? Graag een Bijbelse onderbouwing.
Hester, of je bent niet bekend met de grondslag van het forum, of je bent hier enkel om deze onderuit te halen door deze rare wijze van alles in twijfel te trekken.
Het komt erg drammerig en vooral respectloos over. Ik stoor me zeer aan deze wijze van posten. :?
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Dopen niet op zondag ?

Bericht door Auto »

GJdeBruijn schreef:
Hesther schreef:
Hesther schreef:
eilander schreef:@ejvl, je hebt wel gelijk: het is natuurlijk een zijspoortje. Maar de uitkomst van je rekensom is niet de realiteit in de OGGiN. Hoe het komt, weet ik niet exact maar ik ken een gemeente waar maar eens per jaar op zondag een predikant is.
Moet er dan een predikant zijn om te dopen? Waar staat dat in de Bijbel?
Is het nodig om een diploma of universitaire studie te hebben om te kunnen of mogen dopen? Graag een Bijbelse onderbouwing.
Hester, of je bent niet bekend met de grondslag van het forum, of je bent hier enkel om deze onderuit te halen door deze rare wijze van alles in twijfel te trekken.
Het komt erg drammerig en vooral respectloos over. Ik stoor me zeer aan deze wijze van posten. :?
jij niet alleen. Wat er gezegd wordt staat haaks op de forumregels die onderschreven zijn op het moment dat je hier gaat posten.
Onbemind
Berichten: 172
Lid geworden op: 16 mei 2016, 11:54

Re: RE: Re: Dopen niet op zondag ?

Bericht door Onbemind »

Auto schreef:
GJdeBruijn schreef:
Hesther schreef:
Hesther schreef: Moet er dan een predikant zijn om te dopen? Waar staat dat in de Bijbel?
Is het nodig om een diploma of universitaire studie te hebben om te kunnen of mogen dopen? Graag een Bijbelse onderbouwing.
Hester, of je bent niet bekend met de grondslag van het forum, of je bent hier enkel om deze onderuit te halen door deze rare wijze van alles in twijfel te trekken.
Het komt erg drammerig en vooral respectloos over. Ik stoor me zeer aan deze wijze van posten. :?
jij niet alleen. Wat er gezegd wordt staat haaks op de forumregels die onderschreven zijn op het moment dat je hier gaat posten.
Ik heb zo maar het gevoel dat Hesther uit de VVG komt oftewel darbisten klopt dat?
Ignoti nulla cupido.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Dopen niet op zondag ?

Bericht door ejvl »

Hesther schreef:
Is het nodig om een diploma of universitaire studie te hebben om te kunnen of mogen dopen? Graag een Bijbelse onderbouwing.
In de bijbel hadden ze geen universiteit.
De Dordtse synode heeft echter duidelijk de voorwaarden genoemd die nodig zijn om de sacramenten te mogen bedienen en om ambtsdrager te worden.
Dat is ordelijk.
Plaats reactie