Dopen niet op zondag ?

Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Dopen niet op zondag ?

Bericht door Orchidee »

Oeps...dat is erg jammer dat het niet mag!
Onze ds zegt altijd al van te voren: j/m zeg het tegen papa en mama, volgende week of vanmiddag is het dopen en om het goed te horen en te zien mogen jullie met papa en mama zoveel mogelijk vooraan zitten.
En natuurlijk mogen gasten ook zo dichtbij mogelijk.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
DGG
Verbannen
Berichten: 245
Lid geworden op: 01 mar 2016, 18:48

Re: Dopen niet op zondag ?

Bericht door DGG »

Ik heb deze reacties eens gelezen...

Allereerst: Ik wil niemand kwetsen.

Waar ik aan moest denken: De HEERE Jezus at ook aren op de sabbat met zijn discipelen, waar de farizeeërs heel boos over werden.
Je zou deze lijn ook naar vandaag kunnen trekken; wie het vatte kan, die vatte het.

Ik vind dat de doop een sacrament is, wat bij uitstek, op de zondag, die is afgezonderd voor God en Zijn dienst, hoort te geschieden.
Men heeft bezwaren tegen mensen die op zondag autorijden. Ik deel dat bezwaar niet, maar laat het voor de mensen hun verantwoording. Vervolgens gaan die mensen eisen dat de doopsbediening in een naburige gemeente, verzet moet worden, omdat ze tegen rijden op zondag zijn. Maar als ander wél respect opbrengt voor degene die niet op zondag rijdt, doen zij dat niet als men het wél goed vindt om op zondag te rijden!
(Op)recht(heid) moet zegevieren!

Te allen tijd moet er inhoudelijk een reactie gegeven worden op de tekst die in de post wordt weergegeven. Mensen die niet (inhoudelijk) reageren of rond de vraag en/of opmerking heendraaien, wíllen de (reactie in de) post nooit en te nimmer begrijpen!
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Dopen niet op zondag ?

Bericht door Mara »

DGG schreef: Ik vind dat de doop een sacrament is, wat bij uitstek, op de zondag, die is afgezonderd voor God en Zijn dienst, hoort te geschieden.
Men heeft bezwaren tegen mensen die op zondag autorijden. Ik deel dat bezwaar niet, maar laat het voor de mensen hun verantwoording. Vervolgens gaan die mensen eisen dat de doopsbediening in een naburige gemeente, verzet moet worden, omdat ze tegen rijden op zondag zijn. Maar als ander wél respect opbrengt voor degene die niet op zondag rijdt, doen zij dat niet als men het wél goed vindt om op zondag te rijden!
Zo is het niet helemaal DGG. Als vanwege bijzondere omstandigheden de doopdienst tijdens een doordeweekse dienst wordt bediend, is dat in feite precies dezelfde eredienst die toch wel zou worden gehouden. In veel kerken is immers een doordeweeks dienst, elke week en dopen werd of wordt ook wel op een 2e Paasdag of Pinksterdag gedaan.
Er wordt dus niet geëist dat er iets verzet wordt!
Je kunt hooguit een verzoek indienen bij de k.r.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Dopen niet op zondag ?

Bericht door -DIA- »

Even tussendoor, het bekend (eigen ouders), dat als het niet anders kan, ook zelfs een huwelijksbevestiging op zondag kan plaatsvinden. In genoemd geval is het niet zo ver hoeven te komen, maar het werd door wijlen ds. W.C. Lamain wel voorgesteld als er zich verder onoverkomelijke bezwaren mochten voordoen. Verder zal ik niet in details treden.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Dopen niet op zondag ?

Bericht door Floppy »

Luther schreef:
rekcor schreef:
Zita schreef:Die predikant is wel vereist voor het bedienen van de doop.
Is dat zo? (mag het niet door een ouderling gedaan worden?)
De opdracht om te dopen is nadrukkelijk verbonden aan het ambt van prediking.
Ambt van prediking? En Filippus de Diaken dan, die de Moorman doopte?
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Dopen niet op zondag ?

Bericht door -DIA- »

Floppy schreef:
Luther schreef:
rekcor schreef:
Zita schreef:Die predikant is wel vereist voor het bedienen van de doop.
Is dat zo? (mag het niet door een ouderling gedaan worden?)
De opdracht om te dopen is nadrukkelijk verbonden aan het ambt van prediking.
Ambt van prediking? En Filippus de Diaken dan, die de Moorman doopte?
Filippus predikte... was dus ook dienaar des Woords. De Doop en het Woord zijn dus wel aan elkaar gebonden.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Dopen niet op zondag ?

Bericht door Orchidee »

Erg jammer als er niet op zondag gedoopt word!
Het is toch hoofdzakelijk een gemeentelijke aangelegenheid en doordeweeks komen nooit alle gemeenteleden naar een doordeweekse dienst!
Het is toch één van de zichtbare sacramenten die belangrijk zijn voor de gemeente en als er nooit op zondag gedoopt word missen de vaste gemeenteleden dat.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
DGG
Verbannen
Berichten: 245
Lid geworden op: 01 mar 2016, 18:48

Re: Dopen niet op zondag ?

Bericht door DGG »

De zondag is de dag, naar Gods naam genoemd en aan Gods dienst gewijd. Het is een dag van afzondering. Hierop wordt Jesus' opstanding herdacht. Daarom is de zondag een belangrijkere dag als een extra weekdienst en daarom moet de doop, als zichtbaar sacrament op de zondag plaatsvinden. Zo simpel is dat. Dit geldt ook voor het Heilig Avondmaal. Een weekdienst is meer een extra kerkdienst, die meer geschikt is voor bijbellezing. Bovendien: tijdens een weekdienst komt er misschien hooguit maar 50% van de gemeenteleden naar de kerk. Oudere mensen, die 's zondags alleen kunnen komen, zullen zo nooit (meer) een doopdienst meemaken, terwijl dit voor versterking kan zijn voor Gods kinderen. Bovendien: ook de jeugd der gemeente hoort een doopdienst regelmatig mee te kunnen maken; ik kan me voorstellen dat het voor ouders met jonge schoolgaande kinderen niet mogelijk is om tijdens een weekdienst naar de kerk te gaan met het gehele gezin, daar het ook geen créche is. Dit betekent dus dat veel kinderen nooit (meer) een doopdienst meemaken.
(Op)recht(heid) moet zegevieren!

Te allen tijd moet er inhoudelijk een reactie gegeven worden op de tekst die in de post wordt weergegeven. Mensen die niet (inhoudelijk) reageren of rond de vraag en/of opmerking heendraaien, wíllen de (reactie in de) post nooit en te nimmer begrijpen!
DGG
Verbannen
Berichten: 245
Lid geworden op: 01 mar 2016, 18:48

Re: Dopen niet op zondag ?

Bericht door DGG »

Mara schreef:
DGG schreef: Ik vind dat de doop een sacrament is, wat bij uitstek, op de zondag, die is afgezonderd voor God en Zijn dienst, hoort te geschieden.
Men heeft bezwaren tegen mensen die op zondag autorijden. Ik deel dat bezwaar niet, maar laat het voor de mensen hun verantwoording. Vervolgens gaan die mensen eisen dat de doopsbediening in een naburige gemeente, verzet moet worden, omdat ze tegen rijden op zondag zijn. Maar als ander wél respect opbrengt voor degene die niet op zondag rijdt, doen zij dat niet als men het wél goed vindt om op zondag te rijden!
Zo is het niet helemaal DGG. Als vanwege bijzondere omstandigheden de doopdienst tijdens een doordeweekse dienst wordt bediend, is dat in feite precies dezelfde eredienst die toch wel zou worden gehouden. In veel kerken is immers een doordeweeks dienst, elke week en dopen werd of wordt ook wel op een 2e Paasdag of Pinksterdag gedaan.
Er wordt dus niet geëist dat er iets verzet wordt!
Je kunt hooguit een verzoek indienen bij de k.r.
Jawel: dat wordt wel geëist.
Voorbeeld: een kleinkind wordt op zondag gedoopt. Familieleden (dus gasten) eisen dat dit door de week moet gebeuren, want op zondag mag men niet rijden (Respect voor wel op zondag rijdende mensen is er dus niet, terwijl men wel rekening hoort te houden met hen die niet op zondag rijden.). De doopdienst van zondag wordt naar de weekdienst verzet, en zo kan het grootste gedeelte van de eigen gemeente niet naar de doopdienst (zie reactie hierboven van mij). Men 'eist' dus (indirect) dat de dienst verzet wordt. Een sacrament is een ZICHTBAAR evangelie. Als het zichtbare evangelie nooit meer op Gods dag van afzondering (wat in de eerste plaats dé dag is om naar Gods kerk te gaan) kan geschieden, dan is dit een afbreuk aan het evangelie.
(Op)recht(heid) moet zegevieren!

Te allen tijd moet er inhoudelijk een reactie gegeven worden op de tekst die in de post wordt weergegeven. Mensen die niet (inhoudelijk) reageren of rond de vraag en/of opmerking heendraaien, wíllen de (reactie in de) post nooit en te nimmer begrijpen!
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Dopen niet op zondag ?

Bericht door Mara »

DGG schreef:Oudere mensen, die 's zondags alleen kunnen komen, zullen zo nooit (meer) een doopdienst meemaken, terwijl dit voor versterking kan zijn voor Gods kinderen. Bovendien: ook de jeugd der gemeente hoort een doopdienst regelmatig mee te kunnen maken; ik kan me voorstellen dat het voor ouders met jonge schoolgaande kinderen niet mogelijk is om tijdens een weekdienst naar de kerk te gaan met het gehele gezin, daar het ook geen créche is. Dit betekent dus dat veel kinderen nooit (meer) een doopdienst meemaken.
Nogmaals, het betreft geen extra diensten, maar diensten die er al zijn!
Als je die enkele keer die doopdienst niet meemaakt, betekent dat gewoon dat je 2e pinksterdag (of paasdag) of dankdag of de vaste woensdagavonddienst, overslaat.
DGG schreef:Jawel: dat wordt wel geëist.
Voorbeeld: een kleinkind wordt op zondag gedoopt. Familieleden (dus gasten) eisen dat dit door de week moet gebeuren, want op zondag mag men niet rijden (Respect voor wel op zondag rijdende mensen is er dus niet, terwijl men wel rekening hoort te houden met hen die niet op zondag rijden.). De doopdienst van zondag wordt naar de weekdienst verzet, en zo kan het grootste gedeelte van de eigen gemeente niet naar de doopdienst (zie reactie hierboven van mij). Men 'eist' dus (indirect) dat de dienst verzet wordt.
Als het geëist wordt, zoals jij dat hier stelt, zal dit niet alleen een doopdienst betreffen. Als (groot)ouders op deze manier hun kinderen dwingen, is er vaak meer aan de hand.
DGG schreef:Een sacrament is een ZICHTBAAR evangelie. Als het zichtbare evangelie nooit meer op Gods dag van afzondering (wat in de eerste plaats dé dag is om naar Gods kerk te gaan) kan geschieden, dan is dit een afbreuk aan het evangelie.
En de belegde kerkdiensten op de andere dagen dan, zijn die minder belangrijk?
En nogmaals, zeker in deze tijd is het een hoge uitzondering geworden.
Ik ken intussen niet zoveel mensen meer die op zondag niet willen rijden.
Predikanten net zomin.
Dus in een (middel)grote gemeente zal dit misschien nog eens in de zoveel jaar voorkomen, voorzover.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Dopen niet op zondag ?

Bericht door Orchidee »

In deze ben ik het geheel eens met @DGG ;)
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Dopen niet op zondag ?

Bericht door eilander »

DGG schreef:Voorbeeld: een kleinkind wordt op zondag gedoopt. Familieleden (dus gasten) eisen dat dit door de week moet gebeuren, want op zondag mag men niet rijden (Respect voor wel op zondag rijdende mensen is er dus niet, terwijl men wel rekening hoort te houden met hen die niet op zondag rijden.). De doopdienst van zondag wordt naar de weekdienst verzet, en zo kan het grootste gedeelte van de eigen gemeente niet naar de doopdienst (zie reactie hierboven van mij). Men 'eist' dus (indirect) dat de dienst verzet wordt. Een sacrament is een ZICHTBAAR evangelie. Als het zichtbare evangelie nooit meer op Gods dag van afzondering (wat in de eerste plaats dé dag is om naar Gods kerk te gaan) kan geschieden, dan is dit een afbreuk aan het evangelie.
Hier zit een behoorlijke denkfout in, @DGG. Jij wil respect van twee kanten, maar zo werkt het niet: met de zwakkere moet rekening gehouden worden. Als iemand dus het voor zichzelf niet kan verantwoorden om op zondag te rijden, moet daar - voor zover het praktisch haalbaar is, uiteraard - rekening mee gehouden worden. Het gaat wel wat (te) ver als zo iemand anderen probeert te dwingen om het zo te doen.

Zoals @mara aangeeft: het komt niet vaak meer voor, zodat het wel heel eenvoudig wordt om voor die ene keer daar een uitzondering voor te maken. Ik zou dat graag doen in elk geval. Ik weet wel van zo'n geval, recent nog: ik vind dat positief!

Afbreuk aan het evangelie lijkt mij erg zwaar aangezet. Dat zou betekenen dat in kleinere afgescheiden gemeenten dit continu gebeurt: ik heb in mijn vorige gemeente nog nooit een doopdienst op zondag meegemaakt.
ejvl
Berichten: 5738
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Dopen niet op zondag ?

Bericht door ejvl »

Naar mijn weten is tijdens de Dordtse synode ook bepaald dat sacramenten op zondag moeten plaatsvinden, dus ook de doop.
Ik ben niet in de gelegenheid dat te controleren nu, maar ik weet haast zeker dat dit destijds zo besloten is.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Dopen niet op zondag ?

Bericht door eilander »

ejvl schreef:Naar mijn weten is tijdens de Dordtse synode ook bepaald dat sacramenten op zondag moeten plaatsvinden, dus ook de doop.
Ik ben niet in de gelegenheid dat te controleren nu, maar ik weet haast zeker dat dit destijds zo besloten is.
Kun je je ook nog herinneren wat daar is besloten over preek lezen in vacante gemeenten? :langue
ejvl
Berichten: 5738
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Dopen niet op zondag ?

Bericht door ejvl »

eilander schreef:
ejvl schreef:Naar mijn weten is tijdens de Dordtse synode ook bepaald dat sacramenten op zondag moeten plaatsvinden, dus ook de doop.
Ik ben niet in de gelegenheid dat te controleren nu, maar ik weet haast zeker dat dit destijds zo besloten is.
Kun je je ook nog herinneren wat daar is besloten over preek lezen in vacante gemeenten? :langue
Nee, geen idee, nu ben ik nieuwsgierig :)
Plaats reactie