Dopen niet op zondag ?

Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Dopen niet op zondag ?

Bericht door Mara »

Als je bezwaarde (groot)ouders hebt, die niet op zondag rijden, er is geen mogelijkheid tot logeren, wat zijn dan de verschillende meningen hier over het om die reden door de weeks dopen ? In een al bestaande dienst weliswaar !
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18712
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Dopen niet op zondag ?

Bericht door helma »

Mara schreef:Als je bezwaarde (groot)ouders hebt, die niet op zondag rijden, er is geen mogelijkheid tot logeren, wat zijn dan de verschillende meningen hier over het om die reden door de weeks dopen ? In een al bestaande dienst weliswaar !
wat zou het bezwaar kunnen zijn?
m.i. niets mis mee; ken het van dichtbij

vind doopdiensten op zondag wel te verkiezen boven een doordeweekse avonddienst; dit i.v.m. veel mensen (m.n. kinderen) die er 's avonds niet bij zijn.
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Dopen niet op zondag ?

Bericht door Ander »

Ik weet dat bijv. in Barneveld (GG) er alleen doordeweeks gedoopt wordt, om reden door jou genoemd.
Ik kan me herinneren dat in de gemeente waar ik opgroeide er gelegenheid was om op zondag en anders op woensdag (tijdens de geplande Bijbellezing) te laten dopen.
Op zich hoeft het volgens mij niet echt op zondag. In onze gemeente is het zeer ongebruikelijk om het niet op zondag te doen en is het per gratie onlangs eens op een bid- of dankdag gebeurt. 's Lands wijs, 's lands eer zeg maar.
Germanicus
Berichten: 726
Lid geworden op: 10 jul 2010, 11:10

Re: Dopen niet op zondag ?

Bericht door Germanicus »

Oef, deze vraag heeft wel een heel hoog 'is het geoorloofd???-gehalte'. Maar goed, wellicht is het een concreet probleem. Je kunt je wel afvragen wat zwaarder weegt: het meemaken van de doop van een kleinkind of het autorijden op zondag.
Hier beneden is het niet.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33244
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Dopen niet op zondag ?

Bericht door Tiberius »

Mara schreef:Als je bezwaarde (groot)ouders hebt, die niet op zondag rijden, er is geen mogelijkheid tot logeren, wat zijn dan de verschillende meningen hier over het om die reden door de weeks dopen ? In een al bestaande dienst weliswaar !
Geen echt bezwaar, wel een grote voorkeur voor de zondag, gezien onze belijdenis:
(..)dat ik, inzonderheid op den sabbat, dat is op den rustdag, tot de gemeente Gods naarstiglijk kome, om Gods Woord te horen, de Sacramenten te gebruiken, (...)
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Dopen niet op zondag ?

Bericht door henriët »

Tiberius schreef:
Mara schreef:Als je bezwaarde (groot)ouders hebt, die niet op zondag rijden, er is geen mogelijkheid tot logeren, wat zijn dan de verschillende meningen hier over het om die reden door de weeks dopen ? In een al bestaande dienst weliswaar !
Geen echt bezwaar, wel een grote voorkeur voor de zondag, gezien onze belijdenis:
(..)dat ik, inzonderheid op den sabbat, dat is op den rustdag, tot de gemeente Gods naarstiglijk kome, om Gods Woord te horen, de Sacramenten te gebruiken, (...)
in het kader daarvan zou je kunnen zeggen, dopen op zondag, net als het avondmaal..


Overigens, wat je weleens hoort is dat familie/grootouders die wat verder weg wonen zeggen niet te willen rijden op zondag.
Om vervolgens op zondag wel de auto in te stappen en een aant km te rijden om naar de kerk te gaan.
Wat is dan je principe.
Als je niet rijden wil voor dopen omdat t een aantal km verder is.. moet je t ook niet doen voor de kerk, in dat geval dus gaan wonen in t dorp waar je kerk staat...

Verder, wat is belangrijker, dat familie/ ouders komen of dat je kindje gedoopt wordt?
Letten we nog wel op de betekenende zaak? Dan maakt t niet uit of er mensen wel of niet komen.
Het is fijn als er mensen zijn die dichtbij je staan juist bij een doopdienst zijn, uiteindelijk is het toch een 'feest' want Gods Naam wordt aan de naam van je kindje verbonden.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33244
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Dopen niet op zondag ?

Bericht door Tiberius »

henriët schreef:
Tiberius schreef:
Mara schreef:Als je bezwaarde (groot)ouders hebt, die niet op zondag rijden, er is geen mogelijkheid tot logeren, wat zijn dan de verschillende meningen hier over het om die reden door de weeks dopen ? In een al bestaande dienst weliswaar !
Geen echt bezwaar, wel een grote voorkeur voor de zondag, gezien onze belijdenis:
(..)dat ik, inzonderheid op den sabbat, dat is op den rustdag, tot de gemeente Gods naarstiglijk kome, om Gods Woord te horen, de Sacramenten te gebruiken, (...)
in het kader daarvan zou je kunnen zeggen, dopen op zondag, net als het avondmaal..


Overigens, wat je weleens hoort is dat familie/grootouders die wat verder weg wonen zeggen niet te willen rijden op zondag.
Om vervolgens op zondag wel de auto in te stappen en een aant km te rijden om naar de kerk te gaan.
Wat is dan je principe.
Als je niet rijden wil voor dopen omdat t een aantal km verder is.. moet je t ook niet doen voor de kerk, in dat geval dus gaan wonen in t dorp waar je kerk staat...

Verder, wat is belangrijker, dat familie/ ouders komen of dat je kindje gedoopt wordt?
Letten we nog wel op de betekenende zaak? Dan maakt t niet uit of er mensen wel of niet komen.
Het is fijn als er mensen zijn die dichtbij je staan juist bij een doopdienst zijn, uiteindelijk is het toch een 'feest' want Gods Naam wordt aan de naam van je kindje verbonden.
Betekende zaak.
Maar je hebt gelijk: het is een zaak van de gemeente en van het kind; het wordt wat bizar als doopdiensten verzet gaan worden omdat opa en oma er anders niet bij kunnen zijn.

Wat het autorijden betreft nog wel het volgende. Ik ben niet tegen autorijden op zondag, maar wil er om praktische redenen voor mezelf wel een limiet aan stellen.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Dopen niet op zondag ?

Bericht door Mara »

Nee Jet, deze mensen rijden echt NIET op zondag, nooit !
Ik heb zelfs mensen gekend, inmiddels overleden, waarvan hun oude moeder in het aangrenzende stadje in het ziekenhuis lag. Zij wilde niet dat ze op bezoek kwamen op zondag, maar de kinderen wilden dat toch, zij gingen lopend ! Afstand: 11 kilometer.
Waarschijnlijk kunnen velen dat niet meer voorstellen, wat is de zonde van zondags autorijden ?
Ik had zelf ouders die niet op zondag reden. Nooit. Ook niet op vakantie als niemand het zag.
Als er een kleinkind gedoopt moest worden, gingen mijn ouders lopend naar die kerk, al lag hij behoorlijk ver weg.
Was het echt niet te doen, verzocht mijn broer of zus de k.r. om een doordeweekse dienst.
Vaak kregen ze daarvoor medewerking van de k.r, op 2e Paasdagochtend bijv, dus Helma, dan zijn er ook kindjes :)
Maar er was ook standaard een dienst op donderdagavond en dan mocht het ook.
Maar in de kerk van 1 van mijn broers werd het bot geweigerd. Terwijl er nog 1 ouderpaar het had gevraagd voor hun ouders.
In de jaren 60 kwam er nooit een dominee op zondag, ze bleven het hele weekend over. Pas eind 60/begin 70, begon het langzaam te komen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11409
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Dopen niet op zondag ?

Bericht door Mister »

Ik vraag me ook altijd af waarom een doopdienst voor veel doopouders een gelegenheid is tot het uitnodigen van familie, vrienden, kennissen en collega's. Als we dat niet doen, vervalt het hele idee van dopen-door-de-weeks. Gewoon in de zondagse eredienst, met de eigen gemeente erbij.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Dopen niet op zondag ?

Bericht door Mara »

Tiberius schreef:
henriët schreef:
Tiberius schreef:
Mara schreef:Als je bezwaarde (groot)ouders hebt, die niet op zondag rijden, er is geen mogelijkheid tot logeren, wat zijn dan de verschillende meningen hier over het om die reden door de weeks dopen ? In een al bestaande dienst weliswaar !
Geen echt bezwaar, wel een grote voorkeur voor de zondag, gezien onze belijdenis:
(..)dat ik, inzonderheid op den sabbat, dat is op den rustdag, tot de gemeente Gods naarstiglijk kome, om Gods Woord te horen, de Sacramenten te gebruiken, (...)
in het kader daarvan zou je kunnen zeggen, dopen op zondag, net als het avondmaal..


Overigens, wat je weleens hoort is dat familie/grootouders die wat verder weg wonen zeggen niet te willen rijden op zondag.
Om vervolgens op zondag wel de auto in te stappen en een aant km te rijden om naar de kerk te gaan.
Wat is dan je principe.
Als je niet rijden wil voor dopen omdat t een aantal km verder is.. moet je t ook niet doen voor de kerk, in dat geval dus gaan wonen in t dorp waar je kerk staat...

Verder, wat is belangrijker, dat familie/ ouders komen of dat je kindje gedoopt wordt?
Letten we nog wel op de betekenende zaak? Dan maakt t niet uit of er mensen wel of niet komen.
Het is fijn als er mensen zijn die dichtbij je staan juist bij een doopdienst zijn, uiteindelijk is het toch een 'feest' want Gods Naam wordt aan de naam van je kindje verbonden.
Betekende zaak.
Maar je hebt gelijk: het is een zaak van de gemeente en van het kind; het wordt wat bizar als doopdiensten verzet gaan worden omdat opa en oma er anders niet bij kunnen zijn.

Wat het autorijden betreft nog wel het volgende. Ik ben niet tegen autorijden op zondag, maar wil er om praktische redenen voor mezelf wel een limiet aan stellen.
Als je het zo stelt Tiberius, dan heb je geen respect voor andersdenkenden, in dit geval bezwaarden. Mensen die niet op zondag rijden, voelen idd de vijandschap van medekerkgenoten.
Er zijn meer zaken waarvan ik denk: moet dat nou ? Maar zal het uit mijn hoofd laten iemand om een principe-kwestie te kleineren.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Dopen niet op zondag ?

Bericht door Mara »

Mister schreef:Ik vraag me ook altijd af waarom een doopdienst voor veel doopouders een gelegenheid is tot het uitnodigen van familie, vrienden, kennissen en collega's. Als we dat niet doen, vervalt het hele idee van dopen-door-de-weeks. Gewoon in de zondagse eredienst, met de eigen gemeente erbij.
Die hele reutemeteut hoeft er voor mij ook niet bij, maar je ouders ?? Zij toch wel ?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Dopen niet op zondag ?

Bericht door MarthaMartha »

Mister schreef:Ik vraag me ook altijd af waarom een doopdienst voor veel doopouders een gelegenheid is tot het uitnodigen van familie, vrienden, kennissen en collega's. Als we dat niet doen, vervalt het hele idee van dopen-door-de-weeks. Gewoon in de zondagse eredienst, met de eigen gemeente erbij.
Ik snap je wel, omdat het in de gemeente gebeurt, maar anderzijds is het verbond toch ook iets van "de geslachten door"....
"Ik zal Mijn verbond oprichten tussen Mij, u en uw nageslacht, al hun generaties door, tot een eeuwig verbond, om u te zijn tot een God en uw nageslacht na u".
Juist dat lijkt me als vader/moeder, maar zeker ook opa/oma zo bijzonder, dat te zien voltrekken "al die generaties door".
Dus ja, ik zou ze ook beslist uitnodigen.... (evenals m'n broers, fijn als ze weer eens in de kerk komen - als ze het doen dan)
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Dopen niet op zondag ?

Bericht door henriët »

Mara schreef:Nee Jet, deze mensen rijden echt NIET op zondag, nooit !
Ik doelde niet op die mensen, maar meer in het algemeen.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Dopen niet op zondag ?

Bericht door Erasmiaan »

MarthaMartha schreef:
Mister schreef:Ik vraag me ook altijd af waarom een doopdienst voor veel doopouders een gelegenheid is tot het uitnodigen van familie, vrienden, kennissen en collega's. Als we dat niet doen, vervalt het hele idee van dopen-door-de-weeks. Gewoon in de zondagse eredienst, met de eigen gemeente erbij.
Ik snap je wel, omdat het in de gemeente gebeurt, maar anderzijds is het verbond toch ook iets van "de geslachten door"....
"Ik zal Mijn verbond oprichten tussen Mij, u en uw nageslacht, al hun generaties door, tot een eeuwig verbond, om u te zijn tot een God en uw nageslacht na u".
Juist dat lijkt me als vader/moeder, maar zeker ook opa/oma zo bijzonder, dat te zien voltrekken "al die generaties door".
Dus ja, ik zou ze ook beslist uitnodigen.... (evenals m'n broers, fijn als ze weer eens in de kerk komen - als ze het doen dan)
Precies, ik ben het nu eens goed met je eens (behalve die aanhaling uit de HSV, waar zaad veranderd is in nageslacht, maar goed). Het is een grote vreugde voor ouders en grootouders als ze mogen zien dat God doorgaat met zijn werk in de lijn der geslachten. De Heere Zelf zet dan als het ware een kroon op de opvoeding van de grootouders.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2874
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Dopen niet op zondag ?

Bericht door FlyingEagle »

Ander schreef:Ik weet dat bijv. in Barneveld (GG) er alleen doordeweeks gedoopt wordt, om reden door jou genoemd.
Ik kan me herinneren dat in de gemeente waar ik opgroeide er gelegenheid was om op zondag en anders op woensdag (tijdens de geplande Bijbellezing) te laten dopen.
Op zich hoeft het volgens mij niet echt op zondag. In onze gemeente is het zeer ongebruikelijk om het niet op zondag te doen en is het per gratie onlangs eens op een bid- of dankdag gebeurt. 's Lands wijs, 's lands eer zeg maar.
Klopt, maar ook in de gemeenten die daaruit zijn voortgekomen zoals Barneveld-zuid, Kootwijkerbroek en de Valk-Wekerom.

Als ik in de HC de zondag over het 4e gebod lees, kan ik er geen legitimatie voor vinden om het dopen door de week te houden.

Wat gebiedt God in het vierde gebod?
Eerstelijk, dat de kerkedienst, of het predikambt, en de scholenonderhouden worden , en dat ik, inzonderheid op den Sabbat, dat is, op denrustdag, tot de gemeente Gods naarstiglijk kome , om Gods Woord te horen ,de Sacramenten te gebruiken , God den Heere openlijk aan te roepen , enden armen Christelijke handreiking te doen ; ten andere, dat ik al de dagenmijns levens van mijn boze werken ruste, den Heere door zijn Geest in mij werkenlate, en alzo den eeuwigen Sabbat in dit leven aanvange.


ow, zie dat Tiberius dit al naar voren heeft gebracht.
Plaats reactie