Dopen niet op zondag ?

rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Re: Dopen niet op zondag ?

Bericht door rekcor »

Zita schreef:Die predikant is wel vereist voor het bedienen van de doop.
Is dat zo? (mag het niet door een ouderling gedaan worden?)
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2875
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Dopen niet op zondag ?

Bericht door FlyingEagle »

rekcor schreef:
Zita schreef:Die predikant is wel vereist voor het bedienen van de doop.
Is dat zo? (mag het niet door een ouderling gedaan worden?)
Geen serieuze vraag hoop ik?
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2875
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Dopen niet op zondag ?

Bericht door FlyingEagle »

In onze vorige gemeente was dopen idd op een doordeweekse dag, vaak met bid/dankdagen en 2e feestdagen maar ook met een gewone doordeweekse dienst. Was dat van huis uit niet gewend dus, heb het altijd vreemd gevonden.

Op huisbezoek eens gevraagd waarom dat zo was en het antwoord was wel bijzonder, omdat men het reizen op zondag tegen wilde gaan en de ouderling gaf als voorbeeld dat wanneer iemand uit Groningen zou moeten komen die misschien wel op zondag zou moeten tanken.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Dopen niet op zondag ?

Bericht door Luther »

rekcor schreef:
Zita schreef:Die predikant is wel vereist voor het bedienen van de doop.
Is dat zo? (mag het niet door een ouderling gedaan worden?)
De opdracht om te dopen is nadrukkelijk verbonden aan het ambt van prediking.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18718
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Dopen niet op zondag ?

Bericht door helma »

Luther schreef:
helma schreef:
Luther schreef:
helma schreef:ach; de kamerling werd ook niet op zondag gedoopt :huhu
Waar staat dat?
ja weet ik inderdaad niet. Was een aanname. :huhu

Maar in de Bijbel was de doop niet beperkt tot een officiële dienst en een speciale dag.
Doop en prediking waren altijd gekoppeld. En dat was wel degelijk m.n. op de rustdag.
De doop bijv. in de huizen van de stokbewaarder/Cornelius en de doop van de kamerling was wel na onderwijs maar toch niet na 'prediking' zoals wij die kennen? En ik kan er ook niet uit opmaken dat het op de rustdag was.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Dopen niet op zondag ?

Bericht door Luther »

helma schreef:De doop bijv. in de huizen van de stokbewaarder/Cornelius en de doop van de kamerling was wel na onderwijs maar toch niet na 'prediking' zoals wij die kennen? En ik kan er ook niet uit opmaken dat het op de rustdag was.
Dat was wel degelijk na de prediking. En het was m.n. op de rustdag. (Let op m.n.)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
RefoCalvinist
Berichten: 545
Lid geworden op: 14 nov 2014, 21:38

Re: Dopen niet op zondag ?

Bericht door RefoCalvinist »

Luther schreef:
helma schreef:De doop bijv. in de huizen van de stokbewaarder/Cornelius en de doop van de kamerling was wel na onderwijs maar toch niet na 'prediking' zoals wij die kennen? En ik kan er ook niet uit opmaken dat het op de rustdag was.
Dat was wel degelijk na de prediking. En het was m.n. op de rustdag. (Let op m.n.)
En waar haal je dit vandaan? Want dit is echt geheel nieuw voor mij, nog nooit gehoord.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Dopen niet op zondag ?

Bericht door Luther »

RefoCalvinist schreef:
Luther schreef:
helma schreef:De doop bijv. in de huizen van de stokbewaarder/Cornelius en de doop van de kamerling was wel na onderwijs maar toch niet na 'prediking' zoals wij die kennen? En ik kan er ook niet uit opmaken dat het op de rustdag was.
Dat was wel degelijk na de prediking. En het was m.n. op de rustdag. (Let op m.n.)
En waar haal je dit vandaan? Want dit is echt geheel nieuw voor mij, nog nooit gehoord.
Lees Handelingen 1 - 28 eens door. De doop vond steeds plaats na de prediking. En wanneer predikte Paulus met name? Op de rustdag!
Overigens vind ik in de Bijbel geen argument om uitsluitend op zondag te dopen. Het ging mij meer om de band tussen Woord en Doop.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Dopen niet op zondag ?

Bericht door Mara »

Ik begrijp dit antwoord van ds.Paul niet in de vragenrubriek van RW.

Ik ben het helemaal met u eens dat het niet gepast is oudere broertjes of zusjes mee te nemen naar het doopvont. Zij kunnen als ze voorin zitten (of meekomen met degene die het kind in de kerk brengt) daar ook zien dat hun zusje/broertje gedoopt wordt.

Ik heb toch heel veel doopdiensten bijgewoond, in allerlei kerken en nog nooit moesten de broertjes en zusjes blijven zitten.
In onze gemeente worden de kinderen uit de creche er zelfs bijgehaald. Niet op het podium, maar ze mogen dan in de voorste bank zitten met de oppasmoeders.

(Ik vond het een beetje overbodig om er een apart topic van te maken).
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Dopen niet op zondag ?

Bericht door eilander »

Mara schreef:Ik begrijp dit antwoord van ds.Paul niet in de vragenrubriek van RW.

Ik ben het helemaal met u eens dat het niet gepast is oudere broertjes of zusjes mee te nemen naar het doopvont. Zij kunnen als ze voorin zitten (of meekomen met degene die het kind in de kerk brengt) daar ook zien dat hun zusje/broertje gedoopt wordt.

Ik heb toch heel veel doopdiensten bijgewoond, in allerlei kerken en nog nooit moesten de broertjes en zusjes blijven zitten.
In onze gemeente worden de kinderen uit de creche er zelfs bijgehaald. Niet op het podium, maar ze mogen dan in de voorste bank zitten met de oppasmoeders.

(Ik vond het een beetje overbodig om er een apart topic van te maken).
Even ter verduidelijking voor mij, want ik vind je laatste zin wat verwarrend: dat ze in de voorste bank zitten is toch juist geen bezwaar? Het bezwaar gaat over rond het doopvont staan.
Ik vraag me overigens af hoe belangrijk dit is, laat elke gemeente zelf bepalen wat ze goed vinden. Als de ouders en de dopeling er maar zijn....
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Dopen niet op zondag ?

Bericht door Mara »

eilander schreef: Even ter verduidelijking voor mij, want ik vind je laatste zin wat verwarrend: dat ze in de voorste bank zitten is toch juist geen bezwaar? Het bezwaar gaat over rond het doopvont staan.
Okay, sorry, nogmaals dus.
Ik heb nooit gezien dat de broertjes en zusjes in de bank moesten blijven zitten.
Ze mogen met hun ouders rondom het doopvont staan.
De andere jonge kindjes, die in de creche zijn, dus alle kindjes van de kerk, worden gehaald, als de baby de kerk in gedragen wordt en gaan na het gebed meteen weer terug naar de creche.
Maar zij staan dus niet bij het doopvont.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Dopen niet op zondag ?

Bericht door samanthi »

Mara schreef:Ik begrijp dit antwoord van ds.Paul niet in de vragenrubriek van RW.

Ik ben het helemaal met u eens dat het niet gepast is oudere broertjes of zusjes mee te nemen naar het doopvont. Zij kunnen als ze voorin zitten (of meekomen met degene die het kind in de kerk brengt) daar ook zien dat hun zusje/broertje gedoopt wordt.

Ik heb toch heel veel doopdiensten bijgewoond, in allerlei kerken en nog nooit moesten de broertjes en zusjes blijven zitten.
In onze gemeente worden de kinderen uit de creche er zelfs bijgehaald. Niet op het podium, maar ze mogen dan in de voorste bank zitten met de oppasmoeders.

(Ik vond het een beetje overbodig om er een apart topic van te maken).
Ik begrijp het evenmin, ik zie het oneerbiedige er niet van in.
Wat is het verschil tussen voor in de bank zitten of bij het doopvont staan?
Ik heb bij mijn jongste met mijn zeven kinderen bij het doopvont gestaan, er was niets ongepast aan en niets raars.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
aggieoudje
Berichten: 901
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: Dopen niet op zondag ?

Bericht door aggieoudje »

Bij ons staan alle andere kinderen uit het gezin erbij als hun broertje of zusje wordt gedoopt. Onlangs werden er 8 kinderen gedoopt dan is het wel een drukke bedoening vooraan maar ik vind het wel mooi dat ze het van zo dichtbij mee maken!
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Dopen niet op zondag ?

Bericht door Orchidee »

Bij ons staan ook alle kinderen van de dppende ouders erbij tijdens de doop en de rest van de gemeenteleden met kleine kinderen zitten in de voorste banken tijdens de gehele doopdienst.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Martijn
Berichten: 726
Lid geworden op: 20 mar 2012, 21:34

Re: Dopen niet op zondag ?

Bericht door Martijn »

Het lijkt mij mooi om dat ook te kunnen doen als onze kleine over een aantal maanden gedoopt mag worden. In onze gemeente wordt dit helaas niet gedaan en ik denk dat als ik het zou vragen ze een rolberoerte zouden krijgen.
Ook zitten bij ons de kinderen dan niet vooraan in de kerk, de eerste 3 à 4 banken zijn gereserveerd voor de naaste familie dan. Ook praktisch zou het denk ik een probleem zijn met een kerk van 1300 zitplaatsen...
Zijn er hier die in een grote gemeente zitten waar dit wel gebeurt en hoe gaat dat dan?
Plaats reactie